Akár a felére is visszaeshetett egyes piaci szereplőknél a szállított áruk mennyisége hazánkban – közölte a Magyar Logisztikai Egyesület.
Vannak olyan piaci szereplők hazánkban, ahol az első negyedév végén egy nagyjából 30%-os visszaesés volt tapasztalható a közúti árufuvarozás volumenében. A statisztika azóta tovább romlott, és jelenleg ott tart, hogy egyes cégeknél nagyságrendileg 50%-os visszaesés is tapasztalható e téren – mondta Dr. Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke az egyesület nyílt szakmai napján.
A boltok polcainak ellátottsága alapvetően megoldott, de a készletek most sok esetben lassabban fogynak,
amelynek eredménye a készletek forgási sebességében is fellelhető. Pozitív hozadéka lehet azonban a kereslet csökkenésének az, hogy az inflációt is mérsékelheti.
Az Európai Unión belül a teljes áruszállítás 70-80%-a közúton történik, mely alátámasztja azt, hogy a közúti árufuvarozás stratégiai jelentősége kiemelt. Szerepe hazánkban szintén tekintélyes, hiszen amellett, hogy nagyjából 90 000 jármű van jelenleg használatban az ágazatban, a hazai GDP 5%-át teszi ki, valamint az összes foglalkoztatott 3,3%-át alkalmazza. Kiemelt szerepéhez hozzájárul többek között az is, hogy szinte minden árufajtához rugalmasan tud alkalmazkodni és azokat akár háztól házig tudja szállítani.
– Domináns szerepe ellenére most tapasztalható egy érdembeli visszaesés az ágazatban. Ez a visszaesés már tavaly is előre jelezhető volt, ugyanis
a Kínából érkező konténerek ára az év közepétől jelentős esésbe kezdett. A volumenek visszaesése mellett a Közúti Fuvarozási Árindex (KFX) szerint a költségek várhatóan 7-8%-ot emelkednek 2023-ban, annak ellenére, hogy csökkent az üzemanyag ára
– emelte ki Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője, aki korábban évekig a Waberer’s vezérigazgatója volt.
Az ágazat rendkívül töredezett ma Magyarországon, mivel nagyságrendileg 13 000 vállalkozásból áll, és ezek nagyjából 90%-a 1-10 kamionnal rendelkezik. A kihívás így jelentős, nagy számú KKV-t érint, azonban a nagyobb piaci szereplők is érzik a változást.
Gyors alkalmazkodást várnak el a megrendelők a szolgáltatóktól. A koronavírus-járvány hatására például megnőtt a raktározási igény. Azonban látszik az is, hogy a közúti fuvarozásra most kisebb az érdeklődés. Ennek eredményeként pedig a tavalyi árakhoz képest az infláció ellenére is 5-10%-os fuvarozási árengedményt vár el a piac – hangsúlyozta Horváth Dániel, a K&V International Transport Kft. belföldi fuvarozási vezetője.
Borítókép: Pexels