fbpx
2025. február 6. csütörtök
Kezdőlap Blog

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

0

A Vasúti Társadalmi Ágazati Párbeszéd keretében az Európai Vasúti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) és az Európai Szállítási Dolgozók Szövetsége (ETF) közös nyilatkozatot adott ki, amelyben hangsúlyozzák a vasúti árufuvarozás sarkalatos szerepét Európa fenntartható és hatékony közlekedési rendszerre való átállásában.

A nyilatkozat a kulcsfontosságú beavatkozási területekre összpontosít, továbbá hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

A nyilatkozat főbb pontjai a következők:

  1. Közlekedési módok közötti egyenrangúság biztosítása

Az EU-nak sürgősen fel kell számolnia a régóta fennálló szabályozási hiányosságokat, amelyek hátrányos helyzetbe hozzák a vasúti árufuvarozást a többi szállítási módhoz képest. A vasút környezeti és hatékonysági előnyei ellenére a jelenleg nincsenek meg az  egyenlő versenyfeltételek, és továbbra is a közúti közlekedés dominál. A tisztességes versenykörnyezet megköveteli a kulcsfontosságú jogszabályok teljes körű végrehajtását, beleértve az Euromatrica-irányelvet és a Fit for 55 csomagot, biztosítva, hogy az árképzés tükrözze az egyes módok valódi környezeti és társadalmi költségeit a „szennyező fizet” és a „felhasználó fizet” elveken keresztül. Ezen egyensúlytalanságok kezelése elengedhetetlen a vasút versenyképességének megőrzéséhez, valamint az EU környezeti és fenntarthatósági céljainak teljesítéséhez.

  1. Hosszú távú befektetés a vasúti árufuvarozásba

A stabil, hosszú távú állami finanszírozás uniós és tagállami szinten is egyaránt kulcsfontosságú a vasúti árufuvarozás korszerűsítéséhez és a jövőbeli kereslet kielégítéséhez. További erőforrásokra van szükség az infrastruktúra fejlesztéséhez, karbantartásához és bővítéséhez, valamint a teherszállító gördülőállomány korszerűsítéséhez. A képzett munkaerő megtartása szintén prioritás, mindezek alapja pedig a pénzügyi stabilitás. A vasúti szén-dioxid-mentesítéshez elengedhetetlen a többéves pénzügyi keret és a kibocsátáskereskedelmi rendszer bevételeinek megnövelt támogatása.

  1. A vasúti egyes kocsi fuvarozás és kombinált áruszállítás fejlesztése

Ezen szolgáltatások kulcsfontosságúak a hatékony és környezettudatos árufuvarozás fenntartásában Európa-szerte. Mindkettőnek azonban jelentős kihívásokkal kell szembenéznie a piaci egyensúlyhiány, illetve a meglévő szabályozási keret miatt, amely nem tükrözi kellően az olyan tényezők csökkentéséhez való hozzájárulásukat, mint például a torlódások, az üvegházhatású gázok kibocsátásának, a légszennyezés és a balesetek. Célzott pénzügyi támogatásra és egyéb állami támogatási szabályokra van szükség ahhoz, hogy fenntartsák ezeket az alapvető szolgáltatásokat, és segítsék az EU-t hosszú távú fenntarthatósági, biztonsági és energiahatékonysági céljai elérésében.

  1. Digitalizáció a vasúti szektor hatékonyságáért

A digitális technológiák alkalmazásának felgyorsítása kulcsfontosságú a vasúti árufuvarozási ágazat versenyképességének, hatékonyságának és biztonságának javítása szempontjából. A kulcsfontosságú digitális innovációk, mint például az Európai Vasúti Forgalomirányítási Rendszer (ERTMS) és a Digitális Automata Kuplung (DAC) képesek átalakítani a vasúti árufuvarozási műveleteket, növelve a kapacitást és az átjárhatóságot az EU-ban. A sikeres végrehajtáshoz azonban összehangolt beruházásra és megfelelően képzett munkaerő bevonására van szükség. A technológiák bevezetését rendszerszintű tervezésnek kell megelőzni és kísérnie a költséghatékonyság biztosítása, a társadalmi előnyök maximalizálása és a zavarok elkerülése érdekében.

  1. Erős vasúti együttműködés

A határokon átnyúló nagyobb együttműködés és a vasúti kapacitás-gazdálkodás harmonizációja a verseny előmozdítása mellett kritikus fontosságú az ágazat fejlődése szempontjából. Az eljárások és a műszaki szabványok tagállamonkénti széttagoltsága továbbra is hátráltatja a vasúti árufuvarozás hatékonyságát. A határokon átnyúló szolgáltatások, az interoperabilitás és egy valóban európai vasúti árufuvarozási hálózat támogatásához EU-szerte következetesebb és ésszerűbb kapacitáskezelési gyakorlatokra van szükség, amelyek támogatni tudják az EU klímavédelmi és piaci integrációs céljait.

Fotó: CER

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

0

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az Európai Vasúti Ipari Szövetség (UNIFE) éves jelentése szerint.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

0

A műszaki átvizsgálást követően és már MÁV-arculattal ellátott külsővel szolgálatba állt a vasúttársaság új Vectron villanymozdonya. A jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója a ma reggeli helyszíni bejelentkezésekor azt is közölte, hogy hamarosan a már beérkezett öt másik újabb mozdonnyal is találkozhatnak az utasok országszerte.

A hazai vonatokon összesen 200 mozdony dolgozik, ennek csupán csak negyede korszerű, a háromnegyede régi, 40-60 éves járművek. A teljes járműkorszerűsítési program emiatt is elengedhetetlen a vasúttársaság számára.

A MÁV vezetője hangsúlyozta, hogy 2026 nyaráig minden második mozdony korszerű lesz, és az InterCity vonatokat 90%-ban ezek a modern villanymozdonyok fogják vontatni.

Az idei évben összesen 55 db új mozdony érkezik a MÁV-hoz, a mozdonyok folyamatos forgalomba állásával többek között Békéscsabára, Miskolcra, Sátoraljaújhelyre és Pécsre is eljutnak majd az új járművekkel vontatott IC-k.

 

Fotó: MÁV-csoport Facebook

MV Körkérdés: hazai vasúti járműhelyzet

0

Lázár János építési és közlekedési miniszter az évindító sajtótájékoztatóján külön is kitért a hazai vasúti járműhelyzetre, kilátásaira. Külön kiemelte, hogy a hazai járműállomány javarésze elöregedett, megújításra szorul, ami az európai piacon is nyílt titok és ez látható az itthon is tevékenykedő nemzetközi cégek ajánlatain is, melyek összességében többszáz milliárd forintos potenciális megrendelést jelenthetnek.

Továbbra is biztosított a vasúti forgalom a Gubacsi Duna-ág hídon

0

A Gubacsi Duna-ág híd állapotának felülvizsgálata után a vasúti forgalom további fenntartását engedélyezték 2025. július 31-ig. A hídon azonban továbbra is szigorú korlátozások vannak érvényben, amelyek betartása elengedhetetlen a vasúti közlekedés biztonságának fenntartásához. A következő időszakban újabb vizsgálatok döntenek a további intézkedésekről. – közölte a MÁV Pályaműködtetési Zrt.

Magánberuházásokkal újulhatnak meg a vasútállomások

0

Az ingatlanfejlesztők és a helyi vállalkozások fantáziáját is megmozgatta a nemrég meghirdetett országos állomásmegújítási program. Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) és a MÁV-csoport közös kezdeményezése keretében magánforrások bevonásával valósulhatnak meg a közösségi célokat is szolgáló állomásfejlesztések. A január 31-én lezárult ajánlati szakasz tapasztalatai kifejezetten kedvezőek: a piaci szereplők készek és képesek részt venni a programban – közölte Hegyi Zsolt, a MÁV Csoport vezérigazgatója mai közleményében. 

Rekordszámú fejlesztési javaslat érkezett

A pályázati határidőig három kategóriában összesen 62 helyszínre több mint 49 fejlesztési ötletet nyújtottak be a MÁV-csoporthoz. Ez a szám azonban nem végleges, hiszen a kisebb települések állomásépületeire a január 31-i határidő után is folyamatosan beadhatók pályázatok.

Különösen figyelemre méltó, hogy a benyújtott pályázatok közül nyolc önkormányzatok részéről érkezett. Ez jól mutatja, hogy a települések vezetése is aktívan érdeklődik az állomásfejlesztések iránt, felismerve azok potenciálját a helyi közösségek számára.

Széles körű fejlesztési elképzelések

A benyújtott fejlesztési ötletek változatosak és innovatívak. A tervek között megtalálhatók:

  • Turisztikai célú hasznosítások – például látogatóközpontok és pihenőövezetek kialakítása.

  • Helyi szolgáltatóközpontok létrehozása – amelyek több szolgáltatást egy helyen kínálnának az utazóknak és a helyi lakosságnak.

  • Városközpont-funkcióval rendelkező állomások fejlesztése – amelyek nemcsak közlekedési csomópontként, hanem közösségi térként is funkcionálnának.

A fejlesztések nemcsak Budapest nagy pályaudvarait érintik, hanem megyei jogú városok és kisebb települések állomásait is. Ez azt jelenti, hogy a program hatása országos szinten is érzékelhető lesz.

Hogyan tovább?

A következő lépésben az ÉKM és a MÁV-csoport szakemberei részletesen elemzik és értékelik a beérkezett fejlesztési terveket – derül ki a közleményből. Ezt követően tárgyalások kezdődnek a pályázókkal, valamint bevonják az érintett önkormányzatokat is a végleges koncepció kidolgozásába és az együttműködési lehetőségek előkészítésébe.

A program következő fázisáról hamarosan további részleteket osztanak meg a nyilvánossággal – zárta közleményét Hegyi Zsolt vezérigazgató.

fotó: MAGYAR VASÚT

Az EU tagállamai kockáztatják a vasútfejlesztési források elvesztését

0

Az Európai Unió tagállamai jelentős EU-s támogatásoktól eshetnek el, amelyek vasúti infrastruktúrájuk fejlesztésére és járműparkjuk modernizálására fordíthatók. A vasútfejlesztési beruházások munkahelyeket teremtenek, növelik Európa versenyképességét és elősegítik a fenntartható mobilitást – írja közleményében az UNIFE.

A Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszköz (RRF) keretében 2021 óta legfeljebb 650 milliárd euró áll rendelkezésre támogatások és alacsony kamatozású hitelek formájában, amelyeket a tagállamok reformjainak és beruházásainak finanszírozására fordíthatnak.

A határidő közeledtével – 2026 augusztusáig kell benyújtani a kifizetési kérelmeket az Európai Bizottsághoz – egyre kevesebb idő marad az előírt mérföldkövek és célok teljesítésére.

Mely országok használják ki az RRF-forrásokat?

Néhány EU-tagállam aktívan él a lehetőségekkel:

  • Olaszország kiemelkedő példa: 29 milliárd eurót fordít vasútfejlesztésekre, beleértve a nagysebességű vasúti hálózat bővítését, új gördülőállomány beszerzését és az ERTMS-technológia kiterjesztését.

  • Spanyolország, Franciaország és Románia szintén kihasználják az elérhető forrásokat, több mint 4,5 milliárd eurót irányozva elő vasúti infrastruktúrára, digitalizációra, városi közlekedésre, jelzőrendszerek fejlesztésére és flottamodernizációra.

Az EU vasúthálózatának fejlesztési szükségletei

Az Európai Bizottság a támogatások céljaként a fenntarthatóbb, reziliensebb gazdaságok kialakítását és a zöld-digitális átállás elősegítését határozta meg. A tagállamok fenntartható mobilitási beruházásaira szánt 87 milliárd euró több mint fele vasúti fejlesztésekre irányul.

A következő jelentések is alátámasztják az EU vasúthálózatának fejlesztési igényét:

  • Mario Draghi Versenyképességi Jelentése

  • Enrico Letta „More Than A Market” jelentése

Mindkét jelentés felhívja a figyelmet az ERTMS és a Digitális Automatikus Kapcsoló Rendszer (DAC) fejlesztésének szükségességére.

Kihívások és megoldások az RRF keretében

A vasúti projektek hosszú kivitelezési időt igényelnek, ezért sok tagállamnak nehézséget okoz a szűk határidők betartása. Az Európai Vasútipari Szövetség (UNIFE)  figyelmeztette az Európai Bizottságot, hogy az RRF-keretben a vasúti projektek végrehajtása komoly akadályokba ütközik.

A 2026-os határidő meghosszabbítása jogi és politikai kihívásokat jelent, de a Bizottság jelenleg is dolgozik azon, hogy rugalmasabb mérföldkövekkel támogassa a projektek sikeres megvalósítását.

Az EU következő költségvetési időszaka és a vasútfinanszírozás jövője

A következő Többéves Pénzügyi Keret (MFF) időszakában az RRF teljesítményalapú finanszírozási módszere válik általánossá. Ezért a döntéshozóknak biztosítaniuk kell, hogy a vasútfejlesztési projektek reális és megfelelő időkeretet kapjanak, hogy maximálisan kihasználhassák az elérhető EU-s forrásokat.

Forrás: UNIFE

 

 

Újabb Transmontana mozdony érkezett a CER Hungary flottájába

0

A mai napon a CER Hungary Zrt. ünnepélyes keretek között átvett egy újabb Transmontana típusú mozdonyt. Az alkalom fontos mérföldkő az árufuvarozó vállalat életében, hiszen tíz éve annak, hogy a CER megkapta első ilyen típusú vontató járművét.

Az ünnepi eseményen beszédet mondott Horváth László, CER Cargo Holding igazgatósági elnöke, LAC Holding elnök-vezérigazgatója, Sebastian Ghita, a Softronic vezérigazgatója, Deme Géza, a Széchenyi Alapok vezérigazgatója és Tekse Kálmán, a Deutsche Leasing vezérigazgatója.

A fenntartható, modern szolgáltatások biztosítása érdekében az elmúlt tíz évben a CER folyamatosan fejlesztette járműparkját. A nemzetközi színtéren is kiemelkedő vállalat Transmontana villanymozdonya 6000 kW teljesítményű, alacsony karbantartási igényű, így nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a legforgalmasabb európai útvonalakon, köztük a Budapest-Belgrád vasúti folyosón is megbízható szolgáltatást nyújtson.

A CER most átvett 610-105-ös Transmontana mozdonya a legmodernebb ETCS technológiával van felszerelve, amely garantálja a közlekedés biztonságát és hatékonyságát. A mozdony kulcsszerepet kap a Magyarország, Románia és Szlovákia közötti áruszállításban.

További járműfejlesztés és nemzetközi terjeszkedés

A CER azt is bejelentette a mai eseményen, hogy még idén tavasszal tovább bővíti flottáját egy újabb Transmontana villanymozdonnyal, amely szintén a legmodernebb technológiákkal érkezik, növelve a vállalat kapacitását és versenyképességét, a környezettudatosság és az energiahatékony közlekedés előmozdítása jegyében.

Az árufuvarozó vállalat idén megkezdi működését Ausztriában és Németországban is, amelyhez szükséges a mozdonyok nemzetközi típusengedélyeinek megszerzése. A CER Softronic Srl. craiovai gyárával kialakított partnerkapcsolatának köszönhetően a Transmontana mozdonyok megfelelnek az európai és EU-n kívüli piaci elvárásoknak is egyaránt.

Fotó: HUNGRAIL

VTG teljes irányítást szerzett a Retrack Slovakia felett – magyar vezető is szerepet kap az irányításban

0

A VTG GmbH teljes körű tulajdonosává vált a Retrack Slovakia s.r.o.-nak, miután megvásárolta a fennmaradó részvényeket a Rail Services Slovakia s.r.o.-tól. Az akvizíció különösen fontos Magyarország számára, hiszen a Retrack Slovakia magyarországi leányvállalatának teljes körű integrálásával a VTG erőteljesebben jelenik meg a régió vasúti árufuvarozási piacán. A vezetőségben is jelentős változás történt: Potvorszki Zoltán a VTG délkelet-európai régióvezetője is részt vesz a vállalat irányításában.

Erősödő jelenlét a német és kelet-európai piacon

A Retrack Slovakia, amelyet eredetileg Milan Kortis és Jan Simco alapított Carbo Rail s.r.o. néven, 2020-ban kapta meg jelenlegi nevét, miután a VTG többségi tulajdont szerzett a vállalatban. Az alapítók vezetése alatt a cég Európa-szerte elismert és megbízható vontatási szolgáltatóvá vált.

„A VTG által megvalósított végső részvényvásárlás egy hosszú távú terv része volt, amelyet az alapítók és ügyvezetők közösen alakítottak ki. Örömmel várjuk, hogy a Retrack Slovakia-t még szorosabban integráljuk működésünkbe” – nyilatkozta Alberto Nobis, a VTG GmbH vezérigazgatója. „Ezzel a bővítéssel ügyfeleink egy átfogó szolgáltatási csomagot kapnak a Németország és Kelet-Európa közötti vasúti árufuvarozási folyosón, beleértve Magyarországot is” – tette hozzá.

Vezetőváltás és jövőbeli kilátások

A VTG igazgatósága köszönetet mondott Milan Kortisnak és Jan Simcónak az évek során nyújtott kiemelkedő munkájukért. Mindketten hamarosan távoznak ügyvezetői pozíciójukból, a vállalat irányítását az átmeneti időszakban Tobias Behncke, a Retrack Germany GmbH ügyvezetője, valamint Potvorszki Zoltán, a VTG délkelet-európai régióvezetője veszi át.

Ez a stratégiai lépés tovább erősíti a VTG pozícióját az európai vasúti árufuvarozásban, valamint bővíti szakértelmét és portfólióját a Németország és Kelet-Európa közötti kulcsfontosságú piacon, amelyben Magyarország kiemelt szerepet tölt be.

A VTG-ről

A hamburgi székhelyű VTG GmbH nemzetközi eszközkezelő és logisztikai vállalat, amely elsősorban a vasúti szektorra összpontosít. A VTG Európa legnagyobb magántulajdonban lévő áruszállító vagonflottáját üzemelteti, amely körülbelül 84 000 vasúti tehervagont foglal magában, beleértve tartálykocsikat, intermodális vagonokat, normál tehervagonokat és tolófalas vagonokat.

forrás: www.vtg.com

Európai közlekedési infrastruktúra fejlesztés: 9,5 milliárd eurós igény a CEF Transport keretében

0
1-es vonal tél (fotó: MÁV)
1-es vonal tél (fotó: MÁV)

Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) 2024-es közlekedési pályázati felhívásaira összesen 258 pályázat érkezett, amelyek együttesen több mint 9,5 milliárd euró támogatást igényelnek. Ez az összeg közel négyszerese a rendelkezésre álló 2,5 milliárd eurós költségvetésnek – derül ki a CINEA (Európai Klíma-, Infrastruktúra- és Környezetvédelmi Végrehajtó Ügynökség) legfrissebb közleményéből.

Szoros verseny az uniós forrásokért

A beérkezett pályázatok megfelelőségi és jogosultsági ellenőrzését a CINEA végzi, míg a végső értékelést független külső szakértők, az Európai Bizottság és a CINEA közösen végzik. A sikeres pályázók 2025 júliusában kapnak értesítést, a támogatási szerződéseket pedig várhatóan 2025 októberéig aláírják.

Kiemelt célok: fenntarthatóság és digitalizáció

A finanszírozás célja az európai közlekedési infrastruktúra fejlesztése, különös tekintettel a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) modernizálására és az új közlekedési folyosók kiépítésére. Az EU célja a mobilitás fenntarthatóbbá, intelligensebbé, interoperábilissá és klímaváltozással szemben ellenállóbbá tétele.

CEF Transport: kulcsfontosságú finanszírozási eszköz

A CEF Transport az Európai Unió egyik legfontosabb eszköze a közlekedési hálózatok fejlesztésére, különös figyelmet fordítva a kilenc európai közlekedési folyosóra, valamint olyan horizontális prioritásokra, mint az Európai Vasúti Forgalomirányítási Rendszer (ERTMS) és az Európai Tengeri Térség. A program az alacsony szén-dioxid-kibocsátású közlekedési megoldásokat és a digitalizációt is ösztönzi.

A 2021–2027-es uniós költségvetési időszakban a CEF Transport számára 25,8 milliárd euró áll rendelkezésre, amelyből a támogatások több mint 80%-a hozzájárul az EU éghajlatvédelmi céljaihoz. A program 2014 óta 1666 projektet támogatott, összesen közel 44 milliárd euró értékben.

Fotó: MÁV Zrt.