fbpx
2025. május 16. péntek
Kezdőlap Blog

RCH: vasúttörténeti tesztfutás villany-hibrid mozdonnyal

0

Sikerrel zárult a Rail Cargo Hungaria villany-hibrid technológiával működő vonali mozdonyának tesztfutása, amelyet üzemi körülmények között hajtottak végre. A Sajóbábony iparvágány és Miskolc rendezőpályaudvar között megvalósult próbaút során az RCH fuvarozási feladataira optimalizált gép kizárólag akkumulátoraiból nyert energiával továbbított egy 2200 tonna össztömegű szerelvényt 6,4 kilométer távolságra – adta hírül az RCH.

Az RCH a világ egyik legnagyobb vasúti járműgyártó vállalatától, a kínai CRRC Zhuzhou Locomotive Co. Ltd. cégtől rendelt két vonali és két tolatómozdonyt. A Kínában gyártott gépek technológiája az elektromos piacon is egyedinek számító elektromos-elektromos hibrid. A villany-hibrid mozdony akkor is tudja folytatni útját, ha kiesik a felsővezetéki vontatási villamosenergia-szolgáltatás. Az új technológia megoldást nyújt az iparvágányok kiszolgálásánál is, ahol általában nem áll rendelkezésre felsővezeték. A Rail Cargo Hungaria új gépei ezeket a feladatokat gazdaságosan végzik el, az innovációnak köszönhetően ilyen esetekben nem kell költséges vasúttechnológiai művelettel dízelre cserélni az energiaellátás nélkül maradt villanymozdonyt.

A jármű nagy kapacitású energiatárolási képességének köszönhetően akkumulátorát a felsővezetékkel rendelkező szakaszokon akár útközben is feltöltheti 2,5 óra, álló helyzetben pedig 8-10 óra alatt, és ezt a műveletet speciális töltőpontokon is elvégezheti. A mozdony névleges teljesítménye 5600 kW, indító vonóereje 300 kN, a közlekedés során pedig 250 kN vonóerő leadására képes.

Európában az RCH használ először nulla emissziós, gazdaságosan üzemeltethető nagy teljesítményű vonali és tolatómozdonyokat a vasúti árufuvarozási ágazatban.

A járművek Magyarországon kívül Horvátország, Szerbia, Románia, Macedónia, Görögország, valamint Bulgária területén teljesítenek szolgálatot. A társaság a villany-hibrid mozdonyokat előnyös – a karbantartást is magában foglaló – pénzügyi feltételek mellett bérli.

Az RCH fuvarteljesítményével évente több tízezer kamion közúti közlekedését váltja ki, amellyel évi mintegy félmillió tonna üvegházhatású gáztól mentesíti a környezetet.

Fotók: Klinkó Zoltán
A nyitóképen a BorsodChem Zrt., a Rail Cargo Hungaria Zrt., a CRRC ZELC és az ACEMIL Zrt. képviselői.

————————————————————

Csatlakozzon Ön is a vasúti járműipar döntéshozóihoz – május 29-én Budapesten!
Érje el a legfontosabb döntéshozókat, értesüljön első kézből az iparági trendekről, teremtsen új üzleti lehetőségeket – mindezt a vasúti szektor legrangosabb tavaszi eseményén.

A rendezvényen a hazai járműpiac kiemelt szereplői és a szektor külföldi szakemberi egyaránt első kézből adnak bepillantást a jenlegi járműhelyzetről. Mik a hazai kilátások? Mi, hogyan működik a környező országokban? Milyen gyors és középtávú megoldások jelenthetik a rég várt változást a járműgyártás és -fejlesztés, finanszírozás, szabályozás, beszerzés, vagy akár karbantartás terén? A nemzetközi járműgyártó és lízingcégek miként tekintenek a magyar piacra, milyen lehetőségekkel szolgálhatnak? Többek között ezen kérdésekre keressük a válaszokat a Magyar Vasút – II. Vasúti Járműipari Szimpózium 2025-ös rendezvényén.

TOVÁBBI RÉSZLETEK AZ ESEMÉNY OLDALÁN

A MÁV megindította a „hosszú nyarat”

0

A mai nappal életbe lépett a MÁV-csoport előszezoni menetrendje. A közlekedési társaság az idei évben is elő-, fő- és utószezoni többletkapacitásokkal biztosít jobb eljutási lehetőséget a Balaton környékére utazóknak.

Évről évre folyamatosan fejleszti szolgáltatását a MÁV-csoport azok számára is, akik kifejezetten a Balaton felé utaznának a nyári hétvégéken, vagy vakáció alkalmával. Szükség is van rá, ugyan szezonról szezonra emelkedik az utazásszám, az adatok pedig nem hazudnak: tavaly, a meghosszabbított nyári szezonban már meghaladta a rekordot jelentő 3 milliót.

A MÁV tájékoztatása szerint a „hosszú nyár” részeként az idei évben is előszezoni menetrendet léptet életbe a vasúttársaság, így a hivatalos vakáció kezdete előtt több, mint egy hónappal – egészen pontosan a mai naptól, május 12-től – jóval több lehetőség áll rendelkezésre a Balatonhoz való eljutáshoz mind a járatok számát, mind pedig azok indulási gyakoriságát tekintve.

A június 20-ig, vagyis a közoktatási tanév végéig tartó előszezonban alapvetően a korábbi években már megszokott járattípusokkal és közlekedési gyakorisággal készül a MÁV-csoport. A vasúttársaság felhívja a figyelmet, hogy az előszezoni üzemmód ugyanakkor felkészülés a főszezonra is, amikor ismét több újdonságot, változást terveznek életbe léptetni, egyebek mellett a szolgáltatási és kényelmi színvonal javításával, például a klímás járatok arányának és az ülőhelyek számának növelésével, az eljutási-, illetve kerékpárszállítási lehetőségek bővítésével. A MÁV növeli a kerékpárszállítási lehetőségeket is.

A május közepétől a part menti nagyobb települések az alapütemű, átlagosan óránként közlekedő vonatok mellett további járatokkal is megközelíthetővé válnak. A szezonon kívüli, úgynevezett téli menetrendhez képest több InterCity-kocsi és modern motorvonat is forgalomba áll, valamint bővülnek a kerékpárszállítási lehetőségek is, így a kora tavaszi időszakhoz képest több férőhely áll az utasok rendelkezésére.

További részletekért érdemes ellátogatni a MÁV-csoport weboldalára, ahol az egyéb utazási feltételekről, kedvezményekről is tájékozódni lehet.

 

Nyitókép forrása: MÁV

————————————————————

Csatlakozzon Ön is a vasúti járműipar döntéshozóihoz – május 29-én Budapesten!
Érje el a legfontosabb döntéshozókat, értesüljön első kézből az iparági trendekről, teremtsen új üzleti lehetőségeket – mindezt a vasúti szektor legrangosabb tavaszi eseményén.

A rendezvényen a hazai járműpiac kiemelt szereplői és a szektor külföldi szakemberi egyaránt első kézből adnak bepillantást a jenlegi járműhelyzetről. Mik a hazai kilátások? Mi, hogyan működik a környező országokban? Milyen gyors és középtávú megoldások jelenthetik a rég várt változást a járműgyártás és -fejlesztés, finanszírozás, szabályozás, beszerzés, vagy akár karbantartás terén? A nemzetközi járműgyártó és lízingcégek miként tekintenek a magyar piacra, milyen lehetőségekkel szolgálhatnak? Többek között ezen kérdésekre keressük a válaszokat a Magyar Vasút – II. Vasúti Járműipari Szimpózium 2025-ös rendezvényén.

TOVÁBBI RÉSZLETEK AZ ESEMÉNY OLDALÁN

Az Európai Parlament nagyobb pénzügyi támogatást szán hosszú távon a közlekedésnek

0

Az Európai Parlament előzetes álláspontot fogadott el az EU következő, 2027-et követő időszakra vonatkozó hosszú távú költségvetéséről (MFF) – adta hírül a CER (Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége). Az unió a „Megújuló hosszú távú költségvetés a változó világban” tárgyú jelentés arra tesz javaslatot, hogy a következő pénzügyi időszak nagyobb és hangsúlyosabb szerepet adjon a közlekedés finanszírozásnak – tekintettel annak jelentőségére. Az EP ezzel elismeri, hogy Európa jövőbeni növekedésében és ellenállóképességében létfontosságú szerepe van a közlekedésnek.

A parlamenti jelentés hangsúlyozza, hogy nagyobb, megerősített költségvetésre szükséges ahhoz, hogy választ adjon az EU ambícióira és jelen kihívásaira. A jelentés bátorítja a Tanácsot, hogy új, saját EU forrásokról döntsön mielőbb annak érdekében, ahogy a közös kölcsönök visszafizetése lehetővé váljon és hogy megfelelő források álljanak rendelkezésre a következő pénzügyi időszakban.

A jelentés kiemeli, hogy a következő pénzügyi időszaknak építenie kellene a meglévő közlekedési támogatásra, az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközre (CEF): jóval nagyobb, közvetlen elbírálású forrás kell energia, közlekedés és digitális infrastruktúrára, mindezt úgy, hogy prioritást élveznek az EU hozzáadott értékkel rendelkező határkeresztező kapcsolatok és nemzeti összeköttetések.

A CER arról is tájékoztat, hogy a jelentés figyelmet fordít a kettős felhasználású infrastruktúrára és gördülőállományra, támogatja az EU Fenntartható turizmus stratégiájának megvalósítására irányuló törekvéseket és a Bizottság elkötelezettségét a fosszilis üzemanyagok és környezetileg káros anyagok kivezetésére vonatkozóan a következő MFF során.

A vasúti szektorban hatalmas potenciál van az EU konnektivitásának, fenntarthatóságának és versenyképességének megváltoztatására. Ugyanakkor jelentős finanszírozási kihívásokkal szembesül, miközben ambiciózus célokat kell megvalósítania többek között a TEN-T előírások teljesítéséhez – csak a törzshálózat vonatkozásában ennek becsült költsége 500 milliárd euró. A stabil finanszírozás az alapja a nagy vasúti projektek megvalósításának, amelyek forradalmasíthatják Európa közlekedését és logisztikáját.

 

Nyitóképünk illusztráció

 

————————————————————

Csatlakozzon Ön is a vasúti járműipar döntéshozóihoz – május 29-én Budapesten!
Érje el a legfontosabb döntéshozókat, értesüljön első kézből az iparági trendekről, teremtsen új üzleti lehetőségeket – mindezt a vasúti szektor legrangosabb tavaszi eseményén.

A rendezvényen a hazai járműpiac kiemelt szereplői és a szektor külföldi szakemberi egyaránt első kézből adnak bepillantást a jenlegi járműhelyzetről. Mik a hazai kilátások? Mi, hogyan működik a környező országokban? Milyen gyors és középtávú megoldások jelenthetik a rég várt változást a járműgyártás és -fejlesztés, finanszírozás, szabályozás, beszerzés, vagy akár karbantartás terén? A nemzetközi járműgyártó és lízingcégek miként tekintenek a magyar piacra, milyen lehetőségekkel szolgálhatnak? Többek között ezen kérdésekre keressük a válaszokat a Magyar Vasút – II. Vasúti Járműipari Szimpózium 2025-ös rendezvényén.

TOVÁBBI RÉSZLETEK AZ ESEMÉNY OLDALÁN

Deutsche Bahn eladta a DB Schenkert

0

A Deutsche Bahn értékesítette a logisztikai leányvállalatát, a DB Schenkert a DSV dán közlekedési és logisztikai társaságnak – adta hírül a német vasúttársaság.

A 14,3 mrd EUR (5 720 mrd Ft) értékű, stratégiai jelentőségű tranzakció a DB életében a legnagyobb, melynek eredményeként újra a főtevékenységére koncentrálhat. A 2023 decemberében indult eladási folyamatban a DSV ajánlatát a pénzügyi kondíciók miatt választották. A bevételből a DB szándéka a felhalmozott adósságok jelentős csökkentése. A német vasúttársaság célja a szolgáltatás, infrastruktúra és pénzügyi teljesítés fejlesztése a következő 3 év folyamán.

Dr. Richard Lutz, a DB vezetőségének elnöke így nyilatkozott a tranzakció kapcsán:

„A Deutsche Bahn történetének és a logisztikai iparnak a legnagyobb tranzakcióját hajtottuk végre. A Schenker eladása csökkenteni fogja a DB összetettségét és lehetővé teszi, hogy teljes mértékben az alaptevékenységre koncentráljunk. A következő három évben átalakítjuk infrastruktúránkat, vasúti tevékenységünket és jövedelmezőségünket. A DSV általi felvásárlás új tulajdonost ad a DB Schenkernek, amely egyedülálló piaci pozíciót és nemzetközi növekedési lehetőségeket ígér.”

A DB Schenker több mint 71 ezer főt foglalkoztat, 1850 telephelyen, több, mint 130 országban. Széles körű szárazföldi, légi és óceáni teherszállítást kínál integrált értéklánc megoldásokkal.

Jens Lund, a DSV vezérigazgatója így nyilatkozott:

„A Schenker felvásárlásának befejezésével mérföldkőhöz értünk a DSV történetében.. Ezzel a felvásárlással a globális szállítmányozás és logisztika világvezető szereplőjévé válunk, egy olyan időszakban, amikor a globális ellátási láncok minden eddiginél nagyobb hangsúlyt kapnak, és ügyfeleinknek megbízható és agilis globális szolgáltatási és termékhálózatra van szükségük.”

A tranzakció részeként a DSV bejelentette, hogy a következő három-öt évben mintegy 1 milliárd eurót kíván befektetni Németországban. A felvásárlás két globális logisztikai hálózatot egyesít, bővítve a DSV nemzetközi képességeit.

Jochen Thewes, a Schenker AG vezérigazgatója elmondta:

„Nagy büszkén tekintünk vissza az elmúlt évek kiváló teljesítményére a Deutsche Bahn tulajdonosként való jelenlétében. Most a DSV-vel lehetőségünk van felépíteni a világ legnagyobb logisztikai csoportját. Várjuk, hogy felelősségteljes és együttműködő partnerség révén együtt dolgozhassunk ezen a nagyszerű vízión.”

Nyitókép: moerschy képe / Pixabay

————————————————————

Csatlakozzon Ön is a vasúti járműipar döntéshozóihoz – május 29-én Budapesten!
Érje el a legfontosabb döntéshozókat, értesüljön első kézből az iparági trendekről, teremtsen új üzleti lehetőségeket – mindezt a vasúti szektor legrangosabb tavaszi eseményén.

A rendezvényen a hazai járműpiac kiemelt szereplői és a szektor külföldi szakemberi egyaránt első kézből adnak bepillantást a jenlegi járműhelyzetről. Mik a hazai kilátások? Mi, hogyan működik a környező országokban? Milyen gyors és középtávú megoldások jelenthetik a rég várt változást a járműgyártás és -fejlesztés, finanszírozás, szabályozás, beszerzés, vagy akár karbantartás terén? A nemzetközi járműgyártó és lízingcégek miként tekintenek a magyar piacra, milyen lehetőségekkel szolgálhatnak? Többek között ezen kérdésekre keressük a válaszokat a Magyar Vasút – II. Vasúti Járműipari Szimpózium 2025-ös rendezvényén.

TOVÁBBI RÉSZLETEK AZ ESEMÉNY OLDALÁN

MÁV: rekord utasforgalom és rendkívüli mentesítő járatok a májusi hosszú hétvégén

0

A négynapos hétvége alkalmával a vártnál is többen választották a MÁV szolgáltatásait, a közlekedési társaság rekordforgalmat bonyolított és rendkívüli, eddig nem alkalmazott megoldásokat is eszközölt a hatékony utasszállítás érdekében.  

Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója Facebook oldalán tette közzé az április 30. és május 4. közötti hosszú hétvége utasszám eredményeit. A statisztika alapján a cégcsoport elővételben közel 467 ezer belföldi és 18 ezer nemzetközi, valamint 204 ezer vasúti és autóbuszos helyjegyet értékesített. A vezérigazgató kiemelte, hogy a kerékpáros forgalom is kiemelkedett a Balaton környéki vonalakon, ugyanis több mint 25 ezer utas váltott kerékpárjegyet. A számokat összesítve a belföldi utasforgalom a húsvéti hosszú hétvége adataihoz képest 5%-kal nőtt.

Erősítések és rendkívüli beavatkozások

A megnövekedett forgalom miatt a MÁV összesen 110 vonatot erősített meg plusz kocsikkal. A hosszú hétvége során viszont számos rendkívüli esemény is történt, a 4 nap alatt összesen 270 alkalommal. Hegyi Zsolt hozzátette, hogy ezeket gyorsan orvosolták vonatpótló járatokkal és rásegítő autóbuszokkal.

A cégcsoport történetében először vasárnap délután igényvezérelt mentesítő vonatokat indított a MÁV. A közlekedési társaság a Facebook oldalán tett közzé egy szavazást, ahol arra lehetett voksolni, hogy honnan és mikor induljanak Budapest felé olyan járatok, amik alapvetően nincsenek a menetrendeben. A szavazás eredményként végül Balatonfüredről és Siófokról közlekedtek mentesítő vonatok, mind a két helyszínről 17 órás indulással.

 

————————————————————

Csatlakozzon Ön is a vasúti járműipar döntéshozóihoz – május 29-én Budapesten!
Érje el a legfontosabb döntéshozókat, értesüljön első kézből az iparági trendekről, teremtsen új üzleti lehetőségeket – mindezt a vasúti szektor legrangosabb tavaszi eseményén.

A rendezvényen a hazai járműpiac kiemelt szereplői és a szektor külföldi szakemberi egyaránt első kézből adnak bepillantást a jenlegi járműhelyzetről. Mik a hazai kilátások? Mi, hogyan működik a környező országokban? Milyen gyors és középtávú megoldások jelenthetik a rég várt változást a járműgyártás és -fejlesztés, finanszírozás, szabályozás, beszerzés, vagy akár karbantartás terén? A nemzetközi járműgyártó és lízingcégek miként tekintenek a magyar piacra, milyen lehetőségekkel szolgálhatnak? Többek között ezen kérdésekre keressük a válaszokat a Magyar Vasút – II. Vasúti Járműipari Szimpózium 2025-ös rendezvényén.

TOVÁBBI RÉSZLETEK AZ ESEMÉNY OLDALÁN

Az ÖBB megújítja a meglévő Railjet flottát – ennek a magyar utasok is örülhetnek

0

Az ÖBB bejelentette, hogy 2031 év végéig bezárólag szakaszosan megújítja meglévő Railjet flottáját, mely immár 15 éve szállítja az utasokat.

Az osztrák állami vasúttársaság tájékoztatása szerint a fejlesztés 60 db jelenleg működésben lévő szerelvényre terjed ki, a projekt tervezett befejezése 2031 vége. Az ÖBB elsődleges célja a vonatbelső és a fedélzeti műszaki megoldások felújítása, modernizációja, összhangban a legújabb generációs Railjet vonatokkal. Az első teljesen megújított jármű várhatóan még idén decemberben újra forgalomba állhat a Koralmbahn indulásával egyidőben.

A korszerűsítés részeként a meglévő Railjetek első és másodosztályú régi üléseit újakra cserélik, és a business osztály ülései is felújításon esnek át. A modernizáció lábtartókat, kapaszkodókat és nagyobb összecsukható asztalokat is tartalmaz. A belső kialakítás illeszkedni fog az új generációs Railjet megjelenéséhez, fa elemek is kerülnek az új arculatba.  

A megújuló Railjet látványterve (forrás: ÖBB)

A vonatokat új padlóburkolatokkal, továbbfejlesztett utastájékoztató rendszerrel és optimalizált babakocsi-tárolóhelyekkel is felszerelik, de az étel-ital fogyasztási lehetőségeken is fejleszt a tásaság a jól pozícionált automatának köszönhetően.

Az utasbarát fejlesztések mellett a munkatársaira is gondolt az ÖBB: a vonatkiszolgáló személyzet terei is felújításra kerülnek jobb munkakörülményeket teremtve.

Andreas Matthä, az ÖBB vezérigazgatója így nyilatkozott a projekt kapcsán:

„Railjet flottáink megújítása fontos lépés a meglévő flotta modernizálásában és az új generációs Railjetek műszaki megoldásainak kiterjesztésében is. Az első megújított Railjet a déli vonalon debütálhat majd a Koralmbahn 2025 decemberi megnyitásakor.”

A decemberi menetrendváltásra tervezetten az első felújított szerelvény forgalomba állhat. A felújítást követően a Raijet járműveket továbbra is a megszokott nemzetközi viszonylatban használják majd: Ausztriában, Németországban, Svájcban, Magyarországon, Szlovákiában, Csehországban és Olaszországban.

A megújuló Railjet látványterve (forrás: ÖBB)

 

Fotók forrása: ÖBB

————————————————————

Csatlakozzon Ön is a vasúti járműipar döntéshozóihoz – május 29-én Budapesten!
Érje el a legfontosabb döntéshozókat, értesüljön első kézből az iparági trendekről, teremtsen új üzleti lehetőségeket – mindezt a vasúti szektor legrangosabb tavaszi eseményén.

A rendezvényen a hazai járműpiac kiemelt szereplői és a szektor külföldi szakemberi egyaránt első kézből adnak bepillantást a jenlegi járműhelyzetről. Mik a hazai kilátások? Mi, hogyan működik a környező országokban? Milyen gyors és középtávú megoldások jelenthetik a rég várt változást a járműgyártás és -fejlesztés, finanszírozás, szabályozás, beszerzés, vagy akár karbantartás terén? A nemzetközi járműgyártó és lízingcégek miként tekintenek a magyar piacra, milyen lehetőségekkel szolgálhatnak? Többek között ezen kérdésekre keressük a válaszokat a Magyar Vasút – II. Vasúti Járműipari Szimpózium 2025-ös rendezvényén.

TOVÁBBI RÉSZLETEK AZ ESEMÉNY OLDALÁN

Új vasúti ipari vágánnyal és rakodóterülettel bővül az iváncsai ipari terület

0

Kezdetét vette az iváncsai ipari-innovációs fejlesztési terület logisztikai korszerűsítése – adta hírül az Építési és Közlekedési Minisztérium. Az ÉKM beruházásában nyílt hozzáférésű, közcélú infrastruktúraként vasúti kapcsolat és rakodóterület is épül, amely tervezetten 2026 nyarára elkészül. Elsődleges cél az áruszállítás gyorsabb és költséghatékonyabb lebonyolítása.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium tájékoztatása szerint elindult az iváncsai ipari-innovációs fejlesztési terület logisztikai korszerűsítése, első lépésként területrendezéssel. A beruházás keretében mintegy hat kilométer hosszú vasúti vágány épül Adony állomás és az iváncsai ipari terület között, amely lehetővé teszi az áruszállítás gyorsabb és költséghatékonyabb lebonyolítását.

A vasúti beruházás engedélyeit az Építési és Közlekedési Minisztérium Vasúti Hatósági Főosztálya még tavaly decemberben adta ki, a munkálatok pedig idén márciusában bozótirtással és tereprendezéssel megkezdődtek. Már megtörtént Adony állomás területén geodéziai célokra alapponthálózat telepítése, amely a terület további mérési munkálataihoz elengedhetetlen. Jelenleg folyamatban van az állomás felvételi épületében az üzemi funkciók biztosításhoz szükséges helyiségek átalakítása, illetve megérkezett a projekthez szükséges új hosszúsín is.

A projektben kiemelt figyelmet kap a természeti környezet védelme és a biodiverzitás megőrzése. A kapcsolódó zöld védelmi zóna tervezése megtörtént,

Az ÉKM felhívja a figyelmet, hogy a munkálatok idején a 6210-es és 6207-es közúton időszakos korlátozásokra és forgalomterelésekre kell számítani, megnövekedett tehergépjármű-forgalom várható az M6-os autópálya munkaterülete és a MÁV üzemi területei között. A vasúti közlekedésben 2025. június 22. és 2025. július 13. között Adony állomáson teljes kizárásos vágányzár lesz, az ezzel kapcsolatos pontos menetrendi információk elérhetők a MÁV Zrt. honlapján (www.mavcsoport.hu).

 

Nyitókép: illusztráció, Bíró Tamás fotója

Leállt a vonatközlekedés az Ibériai-félszigeten

0

A Renfe, a Ouigo, a helyi érdekű vasutak egyaránt a vasúti szolgáltatás szüneteltetését jelentették be a mai napon – általános áramszünet okozza a fennakadást.

Az általános áramszolgáltatás leállás következményeitől szenved a közlekedési infrastruktúra és a közlekedési szolgáltatások is. Spanyolország egész területén leállt a vonatközlekedés, de a légi közlekedésben is fennakadások vannak. Portugália szintén érintett, akárcsak Franciaország egyes régiói.

A vasúti felsővezeték hálózatban tapasztalt feszültségvesztés azonnal hatott a vonatközlekedésre. A spanyol Renfe szolgáltató a közösségi médiában adta hírül, hogy 12:30-tól megállt a közlekedés, nem is indulnak vonatok. Se a nagysebességű, se a hagyományos szolgáltatás nem működik az elővárosi vonalakon Madridban, Valenciában és Barcelonában. A Ouigo nagysebességű szolgáltatása szintén megállni kényszerült. Van, ahol a vonatban ragadt utasokat arra kérték további instrukciókig maradjanak a vonatban: ne szálljanak ki, biztonsági okokból kerüljék a vágányok közé ereszkedést.

A kötöttpályás közlekedés szünetelése érinti a madridi és a barcelonai metrót is. A barcelonai közlekedésért felelős társaság közlése szerint a leállás pillanatában 24 vonatszerelvény tartózkodott a hálózat alagútjaiban. Kora déluránra egy kivételével az összesből sikeresen evakuálták az utasokat.

 

Vasút mellett más közlekedési ágazatot is komolyan érint a helyzet

Madridban a városi havária terv életbe lépett. A buszközlekedés üzemel, de figyelmeztetnek rá, hogy a közlekedési helyzettől függően előfordulhatnak incidensek. A főváros főpolgármestere, José Luis Martínez-Almeida azt kérte a lakosságtól, hogy maximálisan csökkentsék a közlekedésüket/helyváltoztatásukat, minél több kapacitást hagyva a sürgősségi ellátásnak. Közlekedési jelzőlámpák ezrei maradtak áramellátás nélkül, így nem működnek, az alagutakat is le kellett zárni.

A reptéren az utasfelvétel akadozott, a csomagszállító szalagok leálltak. A repterek igyekeznek minimalizálni a leállás hatását. A kikötők vonatkozásában Barcelona fenntartja az alapszolgáltatások biztosítását a tartalék generátorok beállításával.

Keleten kell, nyugatról jön

0

Európában kiterjedt piaca van a használt mozdonyoknak, motorvonatok, személy- és tehervagonok másodlagos forgalmának. A sikeres üzlethez azonban itt is mázli vagy konzekvens, célirányos, egy irányba tartó erőfeszítés szükséges. 

Amikor a MÁV-START 2009-ben lecsapott a görög államvasút által eladásra kínált nyolc Desiro fantázianevű kétrészes, dízel-hidromechanikus ikermotorkocsira, olyan használt járműveket szerzett be, amilyenekkel már rendelkezett, hiszen a ma hivatalosan 426-os sorozatúnak jelölt Siemens motorvonatokból 2003-ban, majd 2005-2006-ban összesen 23 példányt vásárolt újonnan. Manapság hallani rossz híreket a Desirók nem mindig tökéletes üzemkészségéről, de olyasmit nem, hogy az ifjúságukat Görögországban szolgáló példányok bármiben rosszabbak lennének, mint az eleve hozzánk érkezők, vagyis a témánk, a használt járművek szempontjából sikeres beszerzésről beszélhetünk.

Rögzítsük, ebben az esetben két szerencsés adottság is segített. Az egyik a típusazonosság, a másik az a körülmény, hogy az eredeti üzemeltető úgy döntött, a 2004-es olimpiai játékokra beszerzett motorvonatokra nincs többé szüksége, így fiatal, jó állapotú járművek bővíthették a flottát. A tanulság, hogy az ilyen alkalmi vételre adott esetben érdemes lecsapni, ám az említett kedvező helyzet a beszerzés pillanatában a leendő üzemeltetőtől függetlenül, „véletlenül” jön létre, arra nincs befolyása.

Desiro a Balaton-parton. Fotó forrása: MÁV

Hiába az azonos típus, a honosítás a görög Desirók esetében sem volt túl egyszerű. A magyar vonalakon, pláne azokon a nem fővonali állomásokon és megállóhelyeken, ahol ezeket a vonatokat használják, gyakran nincs kiépítve megfelelő magasságú peron, így a jármű feljárójában lévő lépcsőkkel kell elég mélyre „lemenni” az utasért. Ez pedig átépítést jelentett, sőt, nemcsak a padlólemezt kellett kivágni, de az alászerelt némelyik berendezést is át kellett helyezni. A szükséges átalakításokkal együtt a honosítás akkor fél évig tartott – ma feltehetően kétszer ennyi lenne az időszükséglete ugyanennek a folyamatosan szigorodó előírások, engedélyezési környezet, valamint a kapacitás- és logisztikai problémákkal küzdő háttéripar, alkatrészgyártás miatt – teszik hozzá rezignáltan a szakemberek.

A másik pozitív példa a cseh államvasút lehet. Mivel hosszú évekig tartják magukat a járműbeszerzési stratégiájukhoz, apránként szépen összevásárolnak, egységesítenek egy olyan flottát például a Stadler Regiosprinter mellékvonali dízel motorvonatokból, amely megfelel igényeiknek, és a méretgazdaságosság miatt hatékonyan is üzemeltethetőek. Nem mellesleg ugyanabból a típusból újakat is vettek.

Vagyis a sikeres használtbeszerzéshez – a szerencsétől eltekintve – ugyanaz kell, mint új jármű vásárlásához, vagy bármi máshoz a vasúton. Az igényekhez szabott és konzekvensen betartott stratégia. Ha a döntéshozók egy nagy, országos vasúttársaságnál sokáig nem biztosítanak forrást a járművekre, majd ennek következtében a hiányt gyorsan, tűzoltásként próbálják másodkézből befoltozni, egyáltalán nem garantált a siker. Például azért, mert épp nem akad megfelelő kínálat, vagy ha lenne is megoldás, a járművek honosítása, átalakítása annyi ideig tartana, ami már túl sok a politikának.

A teljes cikk a Magyar Vasút 2025/01-es számában olvasható, amit egyszerűen
megrendelhet online: https://magyarvasut.hu/magyar-vasut-magazin/

 

Csatlakozzon Ön is a vasúti járműipar döntéshozóihoz – május 29-én Budapesten!
Érje el a legfontosabb döntéshozókat, értesüljön első kézből az iparági trendekről, teremtsen új üzleti lehetőségeket – mindezt a vasúti szektor legrangosabb tavaszi eseményén.

 

A rendezvényen a hazai járműpiac kiemelt szereplői és a szektor külföldi szakemberi egyaránt első kézből adnak bepillantást a jenlegi járműhelyzetről. Mik a hazai kilátások? Mi, hogyan működik a környező országokban? Milyen gyors és középtávú megoldások jelenthetik a rég várt változást a járműgyártás és -fejlesztés, finanszírozás, szabályozás, beszerzés, vagy akár karbantartás terén? A nemzetközi járműgyártó és lízingcégek miként tekintenek a magyar piacra, milyen lehetőségekkel szolgálhatnak? Többek között ezen kérdésekre keressük a válaszokat a Magyar Vasút – II. Vasúti Járműipari Szimpózium 2025-ös rendezvényén.

TOVÁBBI RÉSZLETEK AZ ESEMÉNY OLDALÁN

 

Cikk szerzője: Tevan Imre

Nyitókép forrása: MÁV 

Megújult Berkenye vasútállomása

0

A MÁV-csoport célja, hogy nem csak a nagypályaudvarok, de vidéki vasútállomások is megújuljanak országszerte.

A MÁV a Magyar Falu Program keretében országos szinten újítja meg a vidéki vasútállomásokat, a legújabb helyszín a Nógrád vármegyében található Berkenye, ahol a vasútállomás felvételi épülete és környezete is teljesen megújult. A projekt keretében a vasúttársaság így már 13 kistelepülésen tette korszerűbbé és kényelmesebbé a várakozási feltételeket.

Berkenye vasútállomás felvételi épületben és környezetében a munkálatok 2024 novemberében kezdődtek meg – ismertette a MÁV a beruházás részleteit. A korszerűsítés során megújult az épület tetőszerkezete, cserélve lettek a nyílászárók, és sor került a teljes homlokzat karbantartására, illetve a történelmi architektúra elemek helyreállítására. A felvételi épületben várótermet, mosdókat és bérleményi területet is kialakítottak. A váróterem új bútorokat kapott (USB töltős asztal, pad, szeméttároló), és új statikus utastájékoztató elemeket (táblákat, piktogramokat) helyeztek ki. A felvételi épület környezete is megújult, térkővel burkolt gyalogos közlekedőfelület kialakításával és új kültéri bútorokkal.

Az épület ünnepélyes átadóján a MÁV részéről Németh Réka, a Pályaműködtetési Zrt. vezérigazgatója, Bói Lóránd, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkára, illetve Balla Mihály országgyűlési képviselő mondott ünnepi beszédet.

A MÁV tájékoztatása szerint 2021 augusztusában jött létre az a Támogatási Szerződés a Miniszterelnökség és a vasúttársaság között, amelyben rögzítették, hogy a Magyar Falu Program keretében a vasúttársaság 2 milliárd forint vissza nem térítendő kormányzati támogatást használhat fel vasútállomások fejlesztésére. Mád, Szany-Rábaszentandrás, Zichyújfalu, Okány, Biharnagybajom, Csömödér-Páka, Vaja-Rohod, Medgyesegyháza, Nagyigmánd-Bábolna, Nagykereki, Pocsaj-Esztár és Mernye után Berkenye már a tizenharmadik helyszín, ahol az utazóközönség a Magyar Falu Programnak köszönhetően kulturált és modern környezetben válthat jegyet, várakozhat.

A Magyar Falu Program projektben a MÁV célja, hogy a fejlesztéseket a helyi lakosok is magukénak érezzék. Ennek érdekében valamennyi önkormányzattal szoros együttműködésre törekszik a vasúttársaság, az épületek környezetének rendezése, a felesleges helyiségek, épületek hasznosítása, valamint az utasforgalmi létesítmények üzemeltetése tekintetében. A beruházások eredményeként a vasutas munkavállalók munkakörnyezete is javul az érintett állomásokon.

Fotók: MÁV