Wilhelm Patznerrel, a CER Cargo csoport nyáron kinevezett vezérigazgatójával a szeptemberi Magyar Vasút Konferencián volt alkalmunk személyesen is beszélgetni. Szó esett többek között az elsődleges feladatairól, a cégcsoport eredményeiről és a jövő évi tervekről is. Az alábbiakban egy részletet közlünk, a teljes interjú pedig a Magyar Vasút magazin 2025/03-as november végén megjelenő számában lesz olvasható.
Júliustól ön a CER Cargo Group vezérigazgatója. Egy magyar tulajdonú vállalatcsoport élére került osztrák szakember, a vállalatcsoport pedig folyamatosan terjeszkedik Európában, mik az elsődleges feladatok?
A CER-nél valóban a nemzetközi terjeszkedés van most napirenden, Európa egyre több országában vagyunk jelen saját cégekkel, Szlovákiában, Csehországban, Lengyelországban, Horvátországban, Romániában és októbertől Ausztriában is saját nevünk alatt járathatunk vonatokat. Szerbiában befejezéséhez közelít az akvizíciónk, a következő célpont pedig Németország. A nemzetközi terjeszkedésen kívül feladatom az értékesítésfókuszú attitűd erősítése is. Horváth Lászlóban, a cégcsoport tulajdonosában, a CER Cargo Holding igazgatósági elnökében voltak kezdetben olyan kételyek, hogy osztrákként nem leszek-e túl merev, szigorú, de aztán meggyőztem, hogy rugalmas vagyok és érzékeny a kulturális sokféleségre, orosz és kínai relációban is dolgoztam már például.
Hogyan látja a vasúti árufuvarozás helyzetét Európában és Magyarországon? A zsugorodó piac és a negatív teljesítmény meglehetősen riasztó.
A vasúti forgalom alakulása összefüggött és összefügg az európai ipari termeléssel. Ezért a jelenlegi helyzet nem meglepő, és alkalmazkodni kell hozzá. Az üres erőforrások csökkenő árakkal küzdenek a forgalomért, ami a pénzügyi eredmények csökkenését okozza, számos csődhöz vagy hasonló helyzethez vezet. Pontosan ezt figyelhetjük meg 2025-ben.
Hogyan érinti ez a tendencia a cégcsoportot, milyen hatásokkal jár, és hogyan reagál erre a CER Cargo?
A rugalmas vállalkozások különböző stratégiákkal tudnak alkalmazkodni ehhez a helyzethez. Szerencsére a CER Cargo Csoport a „klasszikus” forgalomból származó veszteségeket különböző országokban elnyert új projektekkel tudta kompenzálni. Hisszük, hogy erősen tudunk kilábalni ebből a folyamatban lévő válságból. A csökkenő haszonkulcsok miatt növelnünk kell a termelékenységünket, és a hatékonyság növelésével kell csökkentenünk a költségeket. Ezért a hosszú, nemzetközi és több országot érintő vonatokra összpontosítunk, ahol a rövidebb tranzitidők révén csökkenthetjük a mozdonyok és a mozdonyvezetők költségeit.
Nem tartanak attól, hogy a terjeszkedés következménye akár profit csökkenése is lehet.
A terjeszkedés célja a hosszabb, több országot érintő fuvarok elnyerése nagyobb arányban, ezek profitabilitása pedig általában jobb, mint a rövidebbeké. A hatékonyság kulcsa az interoperabilitás, az, hogy a határokon ne kelljen mozdonyt, és adott esetben személyzetet, mozdonyvezetőt se cserélni.
Mennyi takarítható meg a cserék elmaradásával?
Akár tíz százalék is.
Mit tudnak arról, hogy jövőre is megmarad-e az egyeskocsi-fuvarozás támogatási rendszere Magyarországon?
A választ nem ismeretes, de a piac Magyarországon és Ausztriában is bízik a támogatás megmaradásában, mert ez a szegmens kizárólag így tud működni.
Ha esetleg mégis megszűnik a támogatás, mi lesz a CER reakciója?
Fölhagyunk ezzel a tevékenységgel.
A teljes interjú a Magyar Vasút magazin 2025/03-as, november végén megjelenő számában lesz olvasható.
Nyitókép: HUNGRAIL / Magyar Vasút Konferencia 2025