Sikerrel zárult a Rail Cargo Hungaria villany-hibrid technológiával működő vonali mozdonyának tesztfutása, amelyet üzemi körülmények között hajtottak végre. A Sajóbábony iparvágány és Miskolc rendezőpályaudvar között megvalósult próbaút során az RCH fuvarozási feladataira optimalizált gép kizárólag akkumulátoraiból nyert energiával továbbított egy 2200 tonna össztömegű szerelvényt 6,4 kilométer távolságra – adta hírül az RCH.
Az RCH a világ egyik legnagyobb vasúti járműgyártó vállalatától, a kínai CRRC Zhuzhou Locomotive Co. Ltd. cégtől rendelt két vonali és két tolatómozdonyt. A Kínában gyártott gépek technológiája az elektromos piacon is egyedinek számító elektromos-elektromos hibrid. A villany-hibrid mozdony akkor is tudja folytatni útját, ha kiesik a felsővezetéki vontatási villamosenergia-szolgáltatás. Az új technológia megoldást nyújt az iparvágányok kiszolgálásánál is, ahol általában nem áll rendelkezésre felsővezeték. A Rail Cargo Hungaria új gépei ezeket a feladatokat gazdaságosan végzik el, az innovációnak köszönhetően ilyen esetekben nem kell költséges vasúttechnológiai művelettel dízelre cserélni az energiaellátás nélkül maradt villanymozdonyt.
A jármű nagy kapacitású energiatárolási képességének köszönhetően akkumulátorát a felsővezetékkel rendelkező szakaszokon akár útközben is feltöltheti 2,5 óra, álló helyzetben pedig 8-10 óra alatt, és ezt a műveletet speciális töltőpontokon is elvégezheti. A mozdony névleges teljesítménye 5600 kW, indító vonóereje 300 kN, a közlekedés során pedig 250 kN vonóerő leadására képes.
Európában az RCH használ először nulla emissziós, gazdaságosan üzemeltethető nagy teljesítményű vonali és tolatómozdonyokat a vasúti árufuvarozási ágazatban.
A járművek Magyarországon kívül Horvátország, Szerbia, Románia, Macedónia, Görögország, valamint Bulgária területén teljesítenek szolgálatot. A társaság a villany-hibrid mozdonyokat előnyös – a karbantartást is magában foglaló – pénzügyi feltételek mellett bérli.
Az RCH fuvarteljesítményével évente több tízezer kamion közúti közlekedését váltja ki, amellyel évi mintegy félmillió tonna üvegházhatású gáztól mentesíti a környezetet.
Fotók: Klinkó Zoltán
A nyitóképen a BorsodChem Zrt., a Rail Cargo Hungaria Zrt., a CRRC ZELC és az ACEMIL Zrt. képviselői.
————————————————————
Csatlakozzon Ön is a vasúti járműipar döntéshozóihoz – május 29-én Budapesten!
Érje el a legfontosabb döntéshozókat, értesüljön első kézből az iparági trendekről, teremtsen új üzleti lehetőségeket – mindezt a vasúti szektor legrangosabb tavaszi eseményén.
A rendezvényen a hazai járműpiac kiemelt szereplői és a szektor külföldi szakemberi egyaránt első kézből adnak bepillantást a jenlegi járműhelyzetről. Mik a hazai kilátások? Mi, hogyan működik a környező országokban? Milyen gyors és középtávú megoldások jelenthetik a rég várt változást a járműgyártás és -fejlesztés, finanszírozás, szabályozás, beszerzés, vagy akár karbantartás terén? A nemzetközi járműgyártó és lízingcégek miként tekintenek a magyar piacra, milyen lehetőségekkel szolgálhatnak? Többek között ezen kérdésekre keressük a válaszokat a Magyar Vasút – II. Vasúti Járműipari Szimpózium 2025-ös rendezvényén.