fbpx
2024. május 18. szombat

A spanyolok más kérőre vártak – de marad a Ganz-Mavag

Továbbra is berzenkedik attól a spanyol kormány, hogy a magyar Ganz-Mavag Europe vásárolja meg a Talgo vonatgyártót, más kérő azonban nem akad a cégre.

A vg.hu beszámolója szerint a spanyol kormány továbbra is alternatív befektetőt keres a Talgo vonatgyártóra adott 619 millió eurós magyar felvásárlási ajánlat mellé, de eddig hiába kilincseltek ágazati befektetőknél.

Eközben az ügyet vizsgáló Külföldi Befektetések Tanácsa olyan jelentésen dolgozik, amely lehetővé tenné, hogy a spanyol kormány 3 hónapon belül döntést hozhasson. Céljuk, hogy megvédjék a stratégiainak tekintett ágazatot, illetve a Talgóból kiszálló részvényesek helyére a a kormányzat számára is elfogadható befektetők lépjenek.

- Hirdetés -

A lap úgy tudja: a spanyol – nálunk a villamosairól ismert – CAF és a hazai berkekben szintén ismerős svájci Stadler állítólag már visszautasította a kormányzati felkérést – utóbbi a valenciai gyárára hivatkozva –, a francia Alstom és a német Siemens pedig még kevésbé érdeklődött az ügylet iránt. Tény, hogy a Trilantic tőkealap, illetve az Abelló és az Oriol családok tulajdonában álló Pegaso Holding 40 százalékos részvénypakettje már a járvány előtt is eladó volt, tehát ha bárki érdeklődött volna a Talgo iránt, már rég jelentkezhetett volna.

Első látásra nem is igazán érthető, hogy miért árult petrezselymet a Talgo legnagyobb részvényese a Ganz-Mavag Europe ajánlatának a befutásáig, hiszen a spanyolok új rendelései folyamatosan bővülnek, tavaly pedig 2,1 milliárd eurós új csúcsra futottak, míg a komplett rendelésállománya 35 százalékkal, 4,2 milliárd fölé ugrott. A 2023-ban 652 millió eurós bevételt kasszírozó cég amúgy 11,5 százalékos EBITDA-marzzsal gazdálkodott, ami messze meghaladta a nagytestvér CAF 3,8 milliárd eurós forgalom mellett elért 7,5 százalékos marzsát. A Talgo még egy szerény 12 millió eurós nettó nyereséget is ki tudott termelni utolsó lezárt üzleti évében.

A rendelések meglódulása emellett valószínűleg tartósnak bizonyulhat, mivel a Talgo legkorszerűbb technológiáját referenciának tekintik az európai piacon a személy- és teherszállítás szén-dioxid-mentesítése során, miközben a MENA-országokban (Közel-Kelet és Észak-Afrika) is kapkodnak a cég versenyképes vonatai után.

A Talgo 250 például egy olyan váltóárammal és egyenárammal is meghajtható vonat, amely változó nyomtávú tengelyekkel van felszerelve, így lehetővé téve, hogy akár nagy sebességű, akár hagyományos széles nyomtávú vonalakon is roboghasson. A legmodernebb – ugyancsak változó nyomtávon is bevethető – Talgo Avril vonatokat pedig már 380 kilométer/óra sebességre tervezték.

Nyitóképünk egy Talgo Avril (fotó: Talgo)

Ezek is érdekelhetik

A Magyar Vagon tárgyal a Talgo megvételéről

Részben tőzsdén jegyzik, részben befektetők kezében van a spanyol vállalat. Csütörtökön különböző információk jelentek meg arról, hogy egy magyar ipari csoport tulajdoni hányadot szerezne a...

Legfrissebb híreink

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Új CEO, Vécsey Balázs a Siemens Mobility Kft. élén

Vécsey Balázs a Siemens Mobility Kft. új CEO-ja. Verner Attila CFO-val közösen digitalizációs megoldások és innovatív technológiák megvalósításával dolgoznak a fenntartható hazai közlekedés átalakításáért,...

A rovat további cikkei

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Nem lesz szükség Ukrajnába nyomtávváltásra?

Már épülnek Ukrajnában a normál nyomtávú szakaszok, amik feleslegessé teszik nem csak Záhonynál, hanem a lengyel, szlovák szakaszon is a költséges átrakásokat. Már fektetik a...