Kéttucatnyi fejlesztésről döntött a kormány. Debrecentől Iváncsáig, Zalaegerszegen és Nyíregyházán át meghatározó közúti és vasúti projektek indulnak el, döntően gazdaságfejlesztési célból.
Összesen 24 projekt megindításáról döntött a kormány júliusban – erről az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) tájékoztatta a Világgazdaságot. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az érintett beruházásoknál megkezdődhetnek a tervezésre irányuló közbeszerzési eljárások.
Debrecenben az Észak-Nyugati Gazdasági Övezet (ÉNYGÖ) kiszolgálása a fő cél.
A vasúti infrastrukturális fejlesztéseknek két üteme lesz. Az elsőben korszerűsítik és megerősítik a 108. sz. Debrecen–Füzesabony vasútvonalat Debrecen és Macs állomások között. A személyforgalom sem marad ki a fejlesztésből, új peronokat terveznek Tócóvölgy állomáson a Debrecen–Macs szakaszon, valamint a rakodó pályaudvar körzetében. Mindez már a végéhez közelít, a műszaki átadás-átvétel hamarosan végbemehet.
A második ütem két részre bomlik. Az elsőben a közelmúltban megkezdődtek a Debrecen–Balmazújváros közötti részbeni vasúti infrastruktúra fejlesztések. Ezek tartalmazzák a vasúti pálya és kapcsolódó létesítményeinek felújítását Macs állomástól Balmazújváros állomásig. A pályán az engedélyezett sebesség 100 km/óra. A balmazújvárosi állomást is átépítik és a teljes szakasz biztosítóberendezését is korszerűsítik. A projekt Debrecen belterületén tervekkel és engedélyekkel rendelkező Derék utca és Nyugati Ipari Park vasúti megállóhelyek kiépítését is tartalmazza a kapcsolódó zajvédelmi feladatokkal együtt. Ugyancsak megvalósul az új távvezérlő központ Macs Ipari Park állomáson, amely a vonalszakasz távvezérlését látja el. De a beruházás magában foglalja a Keleti-főcsatorna feletti vasúti híd felújítási munkáit, valamint a vonali kisműtárgyak és átereszek átépítését.
A második rész Macs Ipari Park Terminál és a Debrecen „FATÉR” kisállomás megvalósításáról szól.
A Debrecen Déli Gazdasági Övezetben hasonló léptékű elképzelések vannak napirenden. A beruházások célja a területen jelenleg áthaladó 106. számú Debrecen–Nagykereki (-Létavértes, 107) vasútvonal nyomvonalának korrekciója, illetve tehervonati terminál kialakítása. A fejlesztésre vonatkozóan megvalósíthatósági tanulmány készült, amelynek tartalmát a kormányzat és Debrecen is elfogadott még 2022-ben. Az ÉKM most arról számolt be, hogy a beruházás előkészítésének következő lépése az engedélyezési tervek elkészítése. A közbeszerzési eljárás előkészítése is folyamatban van.
Az iváncsai ipari-innovációs fejlesztési terület kialakításával összefüggésben szintén közút- és vasútfejlesztési beruházások készülnek.
Adonynál a 42-es vasútvonalból új építésű, zöldmezős, nyíltvonali normál nyomtávú 5,1 kilométer vasúti iparvágány kivitelezése valósul meg három szintbeni kereszteződéssel.
Az ipari park szomszédságában megépül egy körülbelül 20 ezer négyzetméteres vasúti rakodó körüljáró vágánnyal és beton burkolatú rakodófelülettel.
Dunakeszin a vasúti rakodó terminál előkészítéséhez kapcsolódó közbeszerzési kiírás még az idén augusztusban megjelenhet.
A projekt előkészítésének szakaszában Dunakeszi-gyártelep megállóhelytől az iparterületig a vonalon érintett műtárgyak építéséhez, átépítéséhez, bontásához szükséges engedélyezési tervek elkészítése, a tenderdokumentáció összeállítása, valamint az építési engedélyek megszerzése a cél.
A Zalaegerszeg–Zalaszentiván térségben konténerterminál valósul meg. A zalaegerszegi-zalaszentiváni térségben ér össze ugyanis az RFC6 Mediterrán és RFC11 Borostyán vasúti árufuvarozási korridor. Ebből adódóan az érintett vonalszakasz teherforgalma kiemelkedő. A 25. számú vasútvonal Zalaszentiván–Zalaegerszeg vonalszakasz része a transz-európai vasúti árufuvarozási hálózatnak, ezen felül országos törzshálózati vasúti pálya, amely teljes hosszában egyvágányú és villamosított.
Jelentős lépés, hogy Zalaegerszeg és Zalaszentiván között épülhet meg Európa egyik legmodernebb vasúti-közúti konténerterminálja.
Ehhez azonban szükséges a vonalszakasz kétvágányú kialakítása kitérők beépítésével, biztosítóberendezési és villamosítási átalakítások, valamint a fejlesztés következtében szükséges egyéb szakági átalakítások, úgy mint útátjáró átépítés vagy közműkiváltások.
Nyíregyházán is lesznek vasúti fejlesztések. Ennek célja, hogy az ipari park bővítéséhez kötöttpályás kapcsolat jöjjön létre a környezetbarát szállítás biztosítása érdekében az Északról a 113-as vasútvonal, Délről az M3 autópálya által határolt területen. Ehhez a nyíregyházi önkormányzat által készített közlekedési koncepciót veszik alapul. Ennek értelmében
a 113-as vasútvonal korrekciójával az ipari park és a módosított nyomvonal között alakítanák ki a vasúti rakodó terminált.
A Nyíregyházi Ipari Park közlekedési kapcsolatai fejlesztése érdekében megvalósul egyebek mellett a vasúti rakodási, szállítási igények és technológiák, a vasúti rakodó elhelyezésének és szükséges méretének, valamint a vasúti megközelíthetőségének vizsgálata. Minderről döntés-előkészítő megvalósíthatósági tanulmány készül, amelynek tervezett befejezése 2024. első negyedéve.
Borítókép: Lázár János / Facebook