fbpx
2024. november 8. péntek

Újra kell szabályozni a veszélyes áruk vasúti szállításának ellenőrzését

A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület veszélyesáru-szállítási munkacsoportjában folyó munkáról a testület vezetőjét, Sárosi Györgyöt, a Hungária Veszélyesáru Mérnöki Iroda Kft. ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

H-Magyar Vasút: – Miért kellene korszerűsíteni a veszélyes áruk vasúti szállítását szabályozó jogi kereteket?
Sárosi György: – Jelenleg a 312/2011. (XII. 23.) kormányrendelet írja elő a veszélyes áruk vasúti (és belvízi) szállításának ellenőrzésére vonatkozó szabályokat. A jogszabály eleve oly módon született, hogy felmerülhet az igény a módosítására, hiszen a közúti szabályozáson alapult, néhol nem vette figyelembe a vasút sajátosságait. Azóta ráadásul el is telt 12 év, a világ haladt, a rendelet elfáradt. Időközben megszületett, és a mindennapokban is működik a korszerű, digitális bejelentőrendszer, beindult a minősített RID-oktatók képzése, ők jogosultak arra, hogy az e területen szükséges speciális tudást továbbadják. Történtek jogszabály-módosítások is, és általánosságban elmondható, a veszélyesáru-fuvarozás általános színvonala a vasúton sokat fejlődött az eltelt időben.

HMV: – Milyen keretek között készül a módosítási javaslat?
SGY: – A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület és a Magyar Ásványolaj-szövetség, a MÁSZ tavaly határozta el, hogy előkészíti a veszélyes áruk szállításának ellenőrzését megreformáló munkát a HUNGRAIL veszélyesáru-szállítási munkacsoportjában. Ebben egyaránt részt vesznek a vasúti pályahálózat-működtetők, a vállalkozói vasutak, a Mol, a MÁSZ, a fuvaroztatók és az Építési és Közlekedési Minisztérium képviselői is.

- Hirdetés -
Sárosi György (bal szélen) előad a HUNGRAIL veszélyesáru-szállítási munkacsoportjában (a szerző felvétele)

HMV: – Melyek azok a főbb irányok, ahol a szakemberek szükségét látják a változtatásoknak?
SGY: – Kezdeném azzal a felvetéssel, hogy

nagyobb szerepet kellene kapniuk a Nemzeti Adó- és Vámhivatal munkatársainak az ellenőrzésekben a határon, annál is inkább, mert nekik megvan ehhez a kompetenciájuk, hiszen közúton ma is a NAV ellenőriz a nem schengeni határokon.

Vasúton viszont a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, az OKF az illetékes. Szeretnénk érvényesíteni a kockázatalapú megközelítést a területen, és ugyancsak nagyon fontos lenne, gördülékenyebbé és hatékonyabbá tenné a munkát a bizalmi elv érvényesítése. Az említett rendelet születésekor a hibák minősítésére I-II-III kategóriákat határoztak meg. Pontosabban ezt a rendszert is a közúttól vették át, holott a vasúti területen egy ötszintes rendszer alkalmazása szokásos a nemzetközi gyakorlatban. Továbbá szükségesnek látjuk a fuvarjogi összhang megteremtését a magyar jogszabályi környezetben a Nemzetközi Vasúti Fuvarozási Egyezmény, tehát a COTIF előírásaival. A gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy hiányzik az üres vasúti tartálykocsikra vonatkozó szabályok megalkotása, továbbá a veszélyes áru szabaddá válásának szabályozása például baleset, ellenőrzés esetén. A jogi eljárásokban sokszor okoz bizonytalanságot, hogy nincs előre meghatározva, hogy az eljárásokban bizonyítékként milyen dokumentumokat fogadnak el. Ezt is pótolni kellene. Jogbizonytalansághoz vezet a RID előírásainak nem megfelelő értelmezése is. Ebből adódóan gyakran olyankor is bírságok születnek, amikor az érvényes jogszabályok szerint valójában nem is történt szabálytalanság. A szakmai munka reményeink szerint folytatódni fog a jövőben, és az illetékes minisztériumokkal, illetve hatóságokkal együttműködve, azok bevonásával mielőbb megkezdődhet a szakmai egyeztetés is.

Nyitóképünk: Szecsődi Balázs

Ezek is érdekelhetik

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan, de az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.

Kritikus vágányzárhelyzetre kell felkészülni augusztusban

Az érintett hazai vasúti árufuvarozó szerint a vágányzárak idején több napra lebénulhat a hazai intermodális forgalom legnagyobb része.

Figyelmeztetnek a vasúti szervezetek a DAC-kal kapcsolatban

A tervezés és koordináció fontosságát hangsúlyozták, legyen szó a DAC migrációs stratégiáról, karbantartási ütemezésről vagy infrastrukturális munkafolyamatokról.

Dráguló vasúti pályadíj: felgyorsulhat a hazai vállalkozó vasúti társaságok piacvesztése

Fuvarozó vasútvállalatok, a HUNGRAIL és az ÉKM is nyilatkoztak a Világgazdaságnak az emelt vasúti pályadíj miértjéről, hatásairól.

Gőzerővel robog az I. Vasúti Járműipari Szimpózium

2030-ig 100.000 férőhelynyi új vasúti járműre van szüksége a magyar vasúti piacnak.

A pályahasználati díj emelése ellentétes a kormányzati célokkal 

A pályahasználati díj szeptemberi emelése alapvetően rontja a vasúti áruszállítás versenyképességét - mondta el Hódosi Lajos, a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület ügyvezető igazgatója a...

Legfrissebb híreink

Piaci konzultáció a gördülőállomány biztosítása érdekében

A 950 milliárd forintos keret 8 évig biztosíthat fedezetet a járművek teljeskörű karbantartására, nagyjavítására és balesetes javításokra.

A Német Közlekedési Minisztérium továbbra is támogatja az egyes kocsi fuvarozást

A Német Közlekedési Minisztérium 90 millió euró értékben adott támogatást a vasúti egyes kocsi fuvarozásra.

Megkezdődött a Keleti pályaudvar rekonstrukciós programja

Az utasok szóhasználatának megfelelő módon újulnak meg a MÁV-csoport személyszállítói szolgáltatásaihoz kapcsolódó márkanevek és logók.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

A NAV partner a vasúti határforgalmi teljesítmény növelésében

A világ legnagyobb vasútipari és közlekedési szakvásárán az idei évben 2940 kiállító szervezet jelent meg 59 országból.

Megkapták az üzembehelyezési és típusengedélyüket az RCH új villany-hibrid tolatómozdonyai

A járművekkel az üzemeltetési költségek csökkenthetők, és az RCH ott is tud szolgáltatást biztosítani, ahol nincs, vagy átmenetileg nem áll rendelkezésre felsővezeték.

Hol drága és olcsó a vasúti áruszállítás?

Magyarországon az európai átlaghoz képest költségesebb a vasúti áruszállítás költsége.