fbpx
2025. február 6. csütörtök

Újra kell szabályozni a veszélyes áruk vasúti szállításának ellenőrzését

A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület veszélyesáru-szállítási munkacsoportjában folyó munkáról a testület vezetőjét, Sárosi Györgyöt, a Hungária Veszélyesáru Mérnöki Iroda Kft. ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

H-Magyar Vasút: – Miért kellene korszerűsíteni a veszélyes áruk vasúti szállítását szabályozó jogi kereteket?
Sárosi György: – Jelenleg a 312/2011. (XII. 23.) kormányrendelet írja elő a veszélyes áruk vasúti (és belvízi) szállításának ellenőrzésére vonatkozó szabályokat. A jogszabály eleve oly módon született, hogy felmerülhet az igény a módosítására, hiszen a közúti szabályozáson alapult, néhol nem vette figyelembe a vasút sajátosságait. Azóta ráadásul el is telt 12 év, a világ haladt, a rendelet elfáradt. Időközben megszületett, és a mindennapokban is működik a korszerű, digitális bejelentőrendszer, beindult a minősített RID-oktatók képzése, ők jogosultak arra, hogy az e területen szükséges speciális tudást továbbadják. Történtek jogszabály-módosítások is, és általánosságban elmondható, a veszélyesáru-fuvarozás általános színvonala a vasúton sokat fejlődött az eltelt időben.

HMV: – Milyen keretek között készül a módosítási javaslat?
SGY: – A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület és a Magyar Ásványolaj-szövetség, a MÁSZ tavaly határozta el, hogy előkészíti a veszélyes áruk szállításának ellenőrzését megreformáló munkát a HUNGRAIL veszélyesáru-szállítási munkacsoportjában. Ebben egyaránt részt vesznek a vasúti pályahálózat-működtetők, a vállalkozói vasutak, a Mol, a MÁSZ, a fuvaroztatók és az Építési és Közlekedési Minisztérium képviselői is.

- Hirdetés -
Sárosi György (bal szélen) előad a HUNGRAIL veszélyesáru-szállítási munkacsoportjában (a szerző felvétele)

HMV: – Melyek azok a főbb irányok, ahol a szakemberek szükségét látják a változtatásoknak?
SGY: – Kezdeném azzal a felvetéssel, hogy

nagyobb szerepet kellene kapniuk a Nemzeti Adó- és Vámhivatal munkatársainak az ellenőrzésekben a határon, annál is inkább, mert nekik megvan ehhez a kompetenciájuk, hiszen közúton ma is a NAV ellenőriz a nem schengeni határokon.

Vasúton viszont a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, az OKF az illetékes. Szeretnénk érvényesíteni a kockázatalapú megközelítést a területen, és ugyancsak nagyon fontos lenne, gördülékenyebbé és hatékonyabbá tenné a munkát a bizalmi elv érvényesítése. Az említett rendelet születésekor a hibák minősítésére I-II-III kategóriákat határoztak meg. Pontosabban ezt a rendszert is a közúttól vették át, holott a vasúti területen egy ötszintes rendszer alkalmazása szokásos a nemzetközi gyakorlatban. Továbbá szükségesnek látjuk a fuvarjogi összhang megteremtését a magyar jogszabályi környezetben a Nemzetközi Vasúti Fuvarozási Egyezmény, tehát a COTIF előírásaival. A gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy hiányzik az üres vasúti tartálykocsikra vonatkozó szabályok megalkotása, továbbá a veszélyes áru szabaddá válásának szabályozása például baleset, ellenőrzés esetén. A jogi eljárásokban sokszor okoz bizonytalanságot, hogy nincs előre meghatározva, hogy az eljárásokban bizonyítékként milyen dokumentumokat fogadnak el. Ezt is pótolni kellene. Jogbizonytalansághoz vezet a RID előírásainak nem megfelelő értelmezése is. Ebből adódóan gyakran olyankor is bírságok születnek, amikor az érvényes jogszabályok szerint valójában nem is történt szabálytalanság. A szakmai munka reményeink szerint folytatódni fog a jövőben, és az illetékes minisztériumokkal, illetve hatóságokkal együttműködve, azok bevonásával mielőbb megkezdődhet a szakmai egyeztetés is.

Nyitóképünk: Szecsődi Balázs

Ezek is érdekelhetik

Dr. Bakai Kristóf Péter: a logisztikai racionalitások kiszolgálására készek vagyunk

Dr. Bakai Kristóf Péterrel beszélgettünk a vasúti szektort érintő határforgalmi kihívásokról, fejlesztésekről, aktualitásokról.

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

A veszélyes áru szegmens növekedésére a vasútnak is fel kell készülnie

Minél nagyobb arányban vasúton és biztonságban kell történnie a veszélyes áruk szállításának.

A NAV partner a vasúti határforgalmi teljesítmény növelésében

A világ legnagyobb vasútipari és közlekedési szakvásárán az idei évben 2940 kiállító szervezet jelent meg 59 országból.

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan, de az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.

Kritikus vágányzárhelyzetre kell felkészülni augusztusban

Az érintett hazai vasúti árufuvarozó szerint a vágányzárak idején több napra lebénulhat a hazai intermodális forgalom legnagyobb része.

Legfrissebb híreink

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Továbbra is biztosított a vasúti forgalom a Gubacsi Duna-ág hídon

A Gubacsi Duna-ág híd állapotának felülvizsgálata után a vasúti forgalom további fenntartását engedélyezték 2025. július 31-ig.

Az EU tagállamai kockáztatják a vasútfejlesztési források elvesztését

Az Európai Unió tagállamai jelentős EU-s támogatásoktól eshetnek el, amelyek vasúti infrastruktúrájuk fejlesztésére és járműparkjuk modernizálására fordíthatók.