fbpx
2025. február 6. csütörtök

Újabb 616 millió eurót különít el a TEN-T hálózat polgári és védelmi célú beruházásaira az EU

Az összegből összesen 35 olyan projektet finanszíroznak, amelyek kulcsfontosságú infrastrukturális beruházások megvalósítását segítik elő kettős, polgári és védelmi felhasználásra, ami döntő fontosságú Ukrajnának az Oroszország elleni háborújában. 

A projekteket, amelyek hozzájárulnak az Európai Unió (EU) és Ukrajna közötti úgynevezett szolidaritási sávok megerősítéséhez is, az EU stratégiai közlekedési infrastrukturális beruházásait célzó Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) program keretében kiírt második katonai mobilitási felhívás során választották ki.

Az EU közlekedési biztosa, Adina-Ioana Vălean (borítókép) mindezzel összefüggésben kijelentette: „A CEF keretében a második katonai mobilitási felhívás eredményei tükrözik az Európai Unió tagállamainak a közlekedési rendszer kettős felhasználásának javítását célzó igényét. Ez egy túljelentkezéses felhívás volt, erős versennyel, nyertes projektekkel tizenhét országban. Örömünkre szolgál, hogy a németországi, romániai és lengyelországi beruházások egy része közvetlenül a szolidaritási sávok, vagyis az ukrajnai import- és exportfolyosóink infrastruktúrájának fejlesztésére irányul.”

- Hirdetés -

Észrevételeit az Európai Klíma-, Infrastruktúra és Környezetvédelmi Végrehajtó Ügynökség (CINEA) igazgatója, Dirk Beckers is megerősítette: „A 2022-es CEF katonai mobilitási felhívás keretében társfinanszírozott új projektcsomaggal egyértelműen felgyorsítjuk az EU-szerte megvalósuló közlekedésiinfrastruktúra-fejlesztések támogatását, amelyek az elkövetkező évtizedekben hozzá fognak járulni a kontinens biztonságához.”

A 2022. május 19-én megnyílt és 2022. szeptember 29-én lezárult második katonai mobilitási felhívás célja olyan projektek társfinanszírozása, amelyek támogatják a közlekedési infrastruktúra átvételét az EU-n belüli polgári és katonai mobilitási igényekhez, azáltal, hogy polgári és védelmi célokra egyaránt alkalmassá teszik azt. A felhívás összhangban áll a katonai mobilitásról szóló, felülvizsgált cselekvési tervvel, és célja, hogy a TEN-T hálózat egyes szakaszait hozzáigazítsa a méretekre és kapacitásra vonatkozó műszaki követelményekhez a polgári és védelmi igények kielégítése érdekében.

A támogatásra kiválasztott projektek közé tartozik például a vasúti infrastruktúra korszerűsítése az árufuvarozási kapacitás növelése érdekében, közúti és vasúti modernizáció az EU és Ukrajna közötti szolidaritási sávokon, valamint a kikötők és repülőterek kettős felhasználású kapacitásának növelése.

Az orosz–ukrán háborúra tekintettel az Európai Bizottság úgy határozott, hogy jelentősen, 330 millió euróról több mint 616 millió euróra emeli az erre a felhívásra rendelkezésre álló indikatív költségvetést.

A CEF 2021–2027 közötti időszakra szóló közlekedési programja keretében 25,8 milliárd euró áll rendelkezésre az EU-tagállamok TEN-T projektjeinek társfinanszírozására. A CEF 2014 óta több mint 1300 közlekedési beruházást támogatott, összesen több mint 29 milliárd euró értékben. A katonai mobilitás EU-szerte történő elősegítésére a CEF keretében 1,69 milliárd eurós költségvetés elérhető 2021–2027 között. Az első, 2021-es pályázati felhívás során 22 projektet választottak ki finanszírozásra, összesen 339 millió euró értékben, ezeknek jelenleg EU-szerte zajlik a megvalósítása. Az Unió pénzügyi hozzájárulása a beruházás teljes becsült költségét társfinanszírozó támogatások formájában fog történni.

Miután az uniós tagállamok december 20-án jóváhagyták a kiválasztott projekteket, a Bizottság röviden el fogja fogadni a finanszírozási határozatot. A CINEA ezt követően írja alá a támogatási megállapodásokat a sikeres projektek kedvezményezettjeivel. Az eredmények azonban még ideiglenesek, és csak akkor válnak véglegessé, ha az Európai Bizottság elfogadja a megfelelő odaítélési határozatot.

Ezek is érdekelhetik

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

MV Körkérdés: hazai vasúti járműhelyzet

Körkérdés a hazai vasúti járműhelyzetről. Véleményt mond Balázs Gáspár, Homolya Róbert, Ludvig László és Vécsey Balázs.

Továbbra is biztosított a vasúti forgalom a Gubacsi Duna-ág hídon

A Gubacsi Duna-ág híd állapotának felülvizsgálata után a vasúti forgalom további fenntartását engedélyezték 2025. július 31-ig.

Magánberuházásokkal újulhatnak meg a vasútállomások

Az ingatlanfejlesztők és a helyi vállalkozások fantáziáját is megmozgatta a nemrég meghirdetett országos állomásmegújítási program.

Az EU tagállamai kockáztatják a vasútfejlesztési források elvesztését

Az Európai Unió tagállamai jelentős EU-s támogatásoktól eshetnek el, amelyek vasúti infrastruktúrájuk fejlesztésére és járműparkjuk modernizálására fordíthatók.

Legfrissebb híreink

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

MV Körkérdés: hazai vasúti járműhelyzet

Körkérdés a hazai vasúti járműhelyzetről. Véleményt mond Balázs Gáspár, Homolya Róbert, Ludvig László és Vécsey Balázs.

Magánberuházásokkal újulhatnak meg a vasútállomások

Az ingatlanfejlesztők és a helyi vállalkozások fantáziáját is megmozgatta a nemrég meghirdetett országos állomásmegújítási program.

Az RCH az egyik legenergiahatékonyabb vasúttársaság hazánkban

A Rail Cargo Hungaria a működéséhez felhasznált energia hatékonyságának folyamatos növelésével fokozza versenyképességét.

A rovat további cikkei

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

MV Körkérdés: hazai vasúti járműhelyzet

Körkérdés a hazai vasúti járműhelyzetről. Véleményt mond Balázs Gáspár, Homolya Róbert, Ludvig László és Vécsey Balázs.