fbpx
2025. március 20. csütörtök

Továbbra is jelentős a visszaesés az európai kombinált áruszállításban

Április és június között 14,4 százalékkal csökkent a kombinált árusszállítás Európában 2022 második negyedévéhez képest.

Ez a csökkenés hasonló volt, mint 2020 második negyedévében elszenvedett 14,7 százalékos visszaesés, amikor a legsúlyosabb COVID-korlátozások voltak.

A 2020-as volt az eddigi legnagyobb negyedéves visszaesés, amitől a 2023. második negyedéves eredmények csak hajszállal maradtak el. De nem csak a mértéke a problémás: ez immár a harmadik egymást követő negyedév, amelyben az európai kombinált kombinált áruszállítás teljesítménye csökken – számolt be az Európai Kombinált Fuvarozási Társaságok Szövetsége (UIRR). Ezzel a szervezettel kötött együttműködési megállapodást a Hungrail a Transport Logistic rendezvényén.

Nem csak a jelen, a jövő sem túl rózsás: az UIRR Sentiment Index az üzleti hangulatot tükrözi a következő 12 hónapra vonatkozóan. Ez mutató továbbra is negatív, a 7 fokozatú skálán csupán 2-es osztályzatot mutat. A vasúti és közúti kombinált szállítás, ami alapvetően a konténerek és félpótkocsik szállítását jelenti, az európai gazdaság általános nehéz helyzetével küzd. A magas infláció, a fogyasztói bizalom csökkenése, a gazdaság lassú bővülés jelenti a fő problémát. A bőséges és olcsó energia korszakának elmúlta, a kontinensek közötti kereskedelem csökkenése a keresletet csökkentette. A növekvő vasúti pályahasználati díjak, a magas vontatási energiaköltségek a vasúti áruszállítás költségeit emelték, miközben Európában jobbára változatlanok maradtak az útdíjak, illetve csökkeni kezdett a dízel üzemanyag ára.

A gazdasági nehézségek legalább 2024 végéig eltartanak az előrejelzések szerint, ezért az UIRR szerint minél gyorsabban intézkedéseket kell hozni a magas fix költségű kombinált szállítási ágazat támogatása érdekében ebben az időszakban a kormányoknak.

Véleményük szerint az európai országoknak számos lehetősége van a környezetbarát vasúti áruszállítás támogatására, például csökkentgetik a  pályahasználati díjakat, vagy maximalizálhatják a vontatási energia költségét.

A kombinált szállítási ágazat 2022-es üzleti évét is értékelte az UIRR május 31-én tartott éves közgyűlésén. A teljesítmény vegyes volt, mivel a szállítmányok száma viszonylag csekély mértékben, 0,3 százalékkal csökkent, míg az interkontinentális fuvarozás összeomlása miatt az Ázsia és Európa közötti kombinált szállítás tonnakilométer-teljesítménye 11,7 százalékkal csökkent. A negyedéves teljesítmény a hagyományosan erős negyedik negyedévben, 2022-ben 7 százalékkal esett, előrevetítve a 2023 első felében tapasztalt súlyos visszaesést.

Ezek is érdekelhetik

UIRR: csökkent a szállítmányozás 2023-ban

A szervezet májusi közgyűlésén zárták a tavalyi üzleti évek és bemutatták az új testületi felállást.

A vasutakat helyzetbe kell hozni, mert nem fogják tudni kielégíteni az ipar szállítási igényét

Még magasabb szintre kell emelni a vasúti szektor szereplőinek és a minisztériumok közötti együttműködést.

Európa régiós vezetői több árut terelnének vasútra

Ha meg akarjuk fékezni, majd csökkenteni az áruszállítási ágazat károsanyag-kibocsátásának növekedését, sokkal nagyobb szerepet kell adni a vasútnak. A közlekedés, különösen a közúti közlekedés hátrányai...

Óriási konténerszállító-flottával bővít az ÖBB RCG

Novemberben csak minden második távolsági vonat érkezett meg időben: ez az 52 százalékos eredmény új negatív rekord idén. A masszív restancia elsődleges okaként az országszerte zajló felújítási munkálatokat nevezte meg a német vasúttársaság.

Szabadabbá vált a pálya a korábbinál az európai kombinált áruszállítás előtt

Az átalakított európai szabályozás segíthet még gyorsabb pályára állítani a folyamatosan bővülő európai kombinált áruszállítási piacot. A változások részleteit azonban 2030-ig a tagországoknak kell kidolgozniuk.

Katasztrófa lenne a vasútnak a megakamionok megjelenése a hazai közutakon

Tanulmány bizonyítja, hogy a nagyobb közúti szerelvények európai engedélyezése nem zöldítés, sőt! A részletszabályok még nem dőltek el, az EU-s irányelv alakításában most kell hallatniuk...

Legfrissebb híreink

Áprilisban érkezik a MÁV+ applikáció – a felhasználói tesztüzem már elkezdődött

Jövő hónapban debütál a MÁV-csoport megújuló alkalmazása, a MÁV+ applikáció, ami első körben 1500 tesztelő számára már elérhetővé vált.

Szorosabb együttműködés a Rail Cargo Logistics–Hungaria és a Szlovén Vasutak között

Az együttműködés az egyeskocsi-fuvarozás területén valósul meg, a két társaság célja, hogy felgyorsítsa az ajánlatok kiadását a kétoldalú kapcsolatokban.

Barna Zsolt: a jövő logisztikájának kulcsa a vasút és közút együttműködése

A Waberer’s vasúti árufuvarozási piacon való megjelenése nem csak a vállalat életében, de a hazai szektor számára is jelentős mérföldkő.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Átveszi a lízing a vásárlás szerepét?

Személy- és teherkocsi mellett akár a legmodernebb motorvonat is bérlehető, akár már rövidtávon is az európai piacon.

Hol drága és olcsó a vasúti áruszállítás?

Magyarországon az európai átlaghoz képest költségesebb a vasúti áruszállítás költsége.

A rovat további cikkei

Szorosabb együttműködés a Rail Cargo Logistics–Hungaria és a Szlovén Vasutak között

Az együttműködés az egyeskocsi-fuvarozás területén valósul meg, a két társaság célja, hogy felgyorsítsa az ajánlatok kiadását a kétoldalú kapcsolatokban.

Barna Zsolt: a jövő logisztikájának kulcsa a vasút és közút együttműködése

A Waberer’s vasúti árufuvarozási piacon való megjelenése nem csak a vállalat életében, de a hazai szektor számára is jelentős mérföldkő.

Az állomásfelújítási program országos szintjén lesz csak új pályázati kiírás

Csak legfelső, országos szintjén lesz új kiírás, a térségi és helyi szintű fejlesztések esetében a pályázati lehetőség továbbra is él.