Április és június között 14,4 százalékkal csökkent a kombinált árusszállítás Európában 2022 második negyedévéhez képest.
Ez a csökkenés hasonló volt, mint 2020 második negyedévében elszenvedett 14,7 százalékos visszaesés, amikor a legsúlyosabb COVID-korlátozások voltak.
A 2020-as volt az eddigi legnagyobb negyedéves visszaesés, amitől a 2023. második negyedéves eredmények csak hajszállal maradtak el. De nem csak a mértéke a problémás: ez immár a harmadik egymást követő negyedév, amelyben az európai kombinált kombinált áruszállítás teljesítménye csökken – számolt be az Európai Kombinált Fuvarozási Társaságok Szövetsége (UIRR). Ezzel a szervezettel kötött együttműködési megállapodást a Hungrail a Transport Logistic rendezvényén.
Nem csak a jelen, a jövő sem túl rózsás: az UIRR Sentiment Index az üzleti hangulatot tükrözi a következő 12 hónapra vonatkozóan. Ez mutató továbbra is negatív, a 7 fokozatú skálán csupán 2-es osztályzatot mutat. A vasúti és közúti kombinált szállítás, ami alapvetően a konténerek és félpótkocsik szállítását jelenti, az európai gazdaság általános nehéz helyzetével küzd. A magas infláció, a fogyasztói bizalom csökkenése, a gazdaság lassú bővülés jelenti a fő problémát. A bőséges és olcsó energia korszakának elmúlta, a kontinensek közötti kereskedelem csökkenése a keresletet csökkentette. A növekvő vasúti pályahasználati díjak, a magas vontatási energiaköltségek a vasúti áruszállítás költségeit emelték, miközben Európában jobbára változatlanok maradtak az útdíjak, illetve csökkeni kezdett a dízel üzemanyag ára.
A gazdasági nehézségek legalább 2024 végéig eltartanak az előrejelzések szerint, ezért az UIRR szerint minél gyorsabban intézkedéseket kell hozni a magas fix költségű kombinált szállítási ágazat támogatása érdekében ebben az időszakban a kormányoknak.
Véleményük szerint az európai országoknak számos lehetősége van a környezetbarát vasúti áruszállítás támogatására, például csökkentgetik a pályahasználati díjakat, vagy maximalizálhatják a vontatási energia költségét.
A kombinált szállítási ágazat 2022-es üzleti évét is értékelte az UIRR május 31-én tartott éves közgyűlésén. A teljesítmény vegyes volt, mivel a szállítmányok száma viszonylag csekély mértékben, 0,3 százalékkal csökkent, míg az interkontinentális fuvarozás összeomlása miatt az Ázsia és Európa közötti kombinált szállítás tonnakilométer-teljesítménye 11,7 százalékkal csökkent. A negyedéves teljesítmény a hagyományosan erős negyedik negyedévben, 2022-ben 7 százalékkal esett, előrevetítve a 2023 első felében tapasztalt súlyos visszaesést.