fbpx
2024. november 14. csütörtök

Továbbra is jelentős a visszaesés az európai kombinált áruszállításban

Április és június között 14,4 százalékkal csökkent a kombinált árusszállítás Európában 2022 második negyedévéhez képest.

Ez a csökkenés hasonló volt, mint 2020 második negyedévében elszenvedett 14,7 százalékos visszaesés, amikor a legsúlyosabb COVID-korlátozások voltak.

A 2020-as volt az eddigi legnagyobb negyedéves visszaesés, amitől a 2023. második negyedéves eredmények csak hajszállal maradtak el. De nem csak a mértéke a problémás: ez immár a harmadik egymást követő negyedév, amelyben az európai kombinált kombinált áruszállítás teljesítménye csökken – számolt be az Európai Kombinált Fuvarozási Társaságok Szövetsége (UIRR). Ezzel a szervezettel kötött együttműködési megállapodást a Hungrail a Transport Logistic rendezvényén.

Nem csak a jelen, a jövő sem túl rózsás: az UIRR Sentiment Index az üzleti hangulatot tükrözi a következő 12 hónapra vonatkozóan. Ez mutató továbbra is negatív, a 7 fokozatú skálán csupán 2-es osztályzatot mutat. A vasúti és közúti kombinált szállítás, ami alapvetően a konténerek és félpótkocsik szállítását jelenti, az európai gazdaság általános nehéz helyzetével küzd. A magas infláció, a fogyasztói bizalom csökkenése, a gazdaság lassú bővülés jelenti a fő problémát. A bőséges és olcsó energia korszakának elmúlta, a kontinensek közötti kereskedelem csökkenése a keresletet csökkentette. A növekvő vasúti pályahasználati díjak, a magas vontatási energiaköltségek a vasúti áruszállítás költségeit emelték, miközben Európában jobbára változatlanok maradtak az útdíjak, illetve csökkeni kezdett a dízel üzemanyag ára.

A gazdasági nehézségek legalább 2024 végéig eltartanak az előrejelzések szerint, ezért az UIRR szerint minél gyorsabban intézkedéseket kell hozni a magas fix költségű kombinált szállítási ágazat támogatása érdekében ebben az időszakban a kormányoknak.

- Hirdetés -

Véleményük szerint az európai országoknak számos lehetősége van a környezetbarát vasúti áruszállítás támogatására, például csökkentgetik a  pályahasználati díjakat, vagy maximalizálhatják a vontatási energia költségét.

A kombinált szállítási ágazat 2022-es üzleti évét is értékelte az UIRR május 31-én tartott éves közgyűlésén. A teljesítmény vegyes volt, mivel a szállítmányok száma viszonylag csekély mértékben, 0,3 százalékkal csökkent, míg az interkontinentális fuvarozás összeomlása miatt az Ázsia és Európa közötti kombinált szállítás tonnakilométer-teljesítménye 11,7 százalékkal csökkent. A negyedéves teljesítmény a hagyományosan erős negyedik negyedévben, 2022-ben 7 százalékkal esett, előrevetítve a 2023 első felében tapasztalt súlyos visszaesést.

Ezek is érdekelhetik

UIRR: csökkent a szállítmányozás 2023-ban

A szervezet májusi közgyűlésén zárták a tavalyi üzleti évek és bemutatták az új testületi felállást.

A vasutakat helyzetbe kell hozni, mert nem fogják tudni kielégíteni az ipar szállítási igényét

Még magasabb szintre kell emelni a vasúti szektor szereplőinek és a minisztériumok közötti együttműködést.

Európa régiós vezetői több árut terelnének vasútra

Ha meg akarjuk fékezni, majd csökkenteni az áruszállítási ágazat károsanyag-kibocsátásának növekedését, sokkal nagyobb szerepet kell adni a vasútnak. A közlekedés, különösen a közúti közlekedés hátrányai...

Óriási konténerszállító-flottával bővít az ÖBB RCG

Novemberben csak minden második távolsági vonat érkezett meg időben: ez az 52 százalékos eredmény új negatív rekord idén. A masszív restancia elsődleges okaként az országszerte zajló felújítási munkálatokat nevezte meg a német vasúttársaság.

Szabadabbá vált a pálya a korábbinál az európai kombinált áruszállítás előtt

Az átalakított európai szabályozás segíthet még gyorsabb pályára állítani a folyamatosan bővülő európai kombinált áruszállítási piacot. A változások részleteit azonban 2030-ig a tagországoknak kell kidolgozniuk.

Katasztrófa lenne a vasútnak a megakamionok megjelenése a hazai közutakon

Tanulmány bizonyítja, hogy a nagyobb közúti szerelvények európai engedélyezése nem zöldítés, sőt! A részletszabályok még nem dőltek el, az EU-s irányelv alakításában most kell hallatniuk...

Legfrissebb híreink

Országos Haváriaközpontot hoz létre a MÁV

Új gyakorlatot fog bevezetni a MÁV a rendkívüli forgalmi helyzetek kezelésére, legkésőbb 2025. január elsejétől éles lesz a rendszer.

Piaci konzultáció a gördülőállomány biztosítása érdekében

A 950 milliárd forintos keret 8 évig biztosíthat fedezetet a járművek teljeskörű karbantartására, nagyjavítására és balesetes javításokra.

A Német Közlekedési Minisztérium továbbra is támogatja az egyes kocsi fuvarozást

A Német Közlekedési Minisztérium 90 millió euró értékben adott támogatást a vasúti egyes kocsi fuvarozásra.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Hol drága és olcsó a vasúti áruszállítás?

Magyarországon az európai átlaghoz képest költségesebb a vasúti áruszállítás költsége.

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

A Covid elmúlt, a vasutak pénzügyei még mindig nem heverték ki

A koronavírus járvány már évek óta elmúlt, de hosszú távon érezhető marad a hatása a vasúti szektorban

A rovat további cikkei

Piaci konzultáció a gördülőállomány biztosítása érdekében

A 950 milliárd forintos keret 8 évig biztosíthat fedezetet a járművek teljeskörű karbantartására, nagyjavítására és balesetes javításokra.

A Német Közlekedési Minisztérium továbbra is támogatja az egyes kocsi fuvarozást

A Német Közlekedési Minisztérium 90 millió euró értékben adott támogatást a vasúti egyes kocsi fuvarozásra.

Megkezdődött a Keleti pályaudvar rekonstrukciós programja

Az utasok szóhasználatának megfelelő módon újulnak meg a MÁV-csoport személyszállítói szolgáltatásaihoz kapcsolódó márkanevek és logók.