A teljes vontató állomány felét kitevő dízelmozdonyokat kell lecserélni a vasút további szén-dioxid-mentesítése érdekében 2025 és 2050 között, állítja a Vasúti Gördülőállomány Bérbeadók Európai Szövetsége (EARRL).
A vasúti árufuvarozási fővonali szolgáltatásokban jelenleg működő mintegy 11 000 mozdony 75 százaléka elektromos mozdony. De továbbra is 2850 dízelmozdony dolgozik a vasúti teherszállításban, amelyek továbbra is közlekednek a fővonalakon – ismertette az EARRL által rendelt tanulmány megállapításait a Railtech.com. Ezenkívül 10 500 tolató és rövid távokon használt mozdony üzemel dízelmotorral. A személyszállításban használt mozdonyokat is hozzáadva a 6250 mozdonyból további 950 dízelmotorral működik. Ez azt jelenti, hogy csak az uniós országokat tekintve
a mozdonyflotta összességében még mindig több mint 50 százaléka dízelmotorral működik, ami a teherszállításban a túlnyomó rész.
Az EARRL tanulmánya megvizsgálta, hogy milyen alternatívák lehetségesek a mozdonyok CO2 kibocsátásának mérséklése érdekében. A tanulmány megállapításai szerint a legkiforrottabb technológia az akkumulátoros hibrid hajtás, de ennek korlátai vannak a hosszú távú szállításban. A szakértők híd-technológiának, átmeneti megoldásnak tekintik a a hidrogénnel kezelt növényi olajat (HVO). Nagy távolságokon a zöld hidrogént lehet majd használni, azonban ennek a technológiának a termelésben, tárolásban vannak gyenge pontjai, amit addig meg kell oldani. Az EARRL szakértői nem túl optimisták az ammóniával és a megújuló földgázzal (RNG) mint a dízel megfelelő alternatíváival kapcsolatban a vasúti ágazatban.
Borítókép: Attila Bódis képe a Pixabay-en.