fbpx
2024. március 1. péntek

Tizenötezer dízelmozdonyt kell lecserélni Európában az évszázad közepére

A teljes vontató állomány felét kitevő dízelmozdonyokat kell lecserélni a vasút további szén-dioxid-mentesítése érdekében 2025 és 2050 között, állítja a Vasúti Gördülőállomány Bérbeadók Európai Szövetsége (EARRL).

A vasúti árufuvarozási fővonali szolgáltatásokban jelenleg működő mintegy 11 000 mozdony 75 százaléka elektromos mozdony. De továbbra is 2850 dízelmozdony dolgozik a vasúti teherszállításban, amelyek továbbra is közlekednek a fővonalakon – ismertette az EARRL által rendelt tanulmány megállapításait a Railtech.com. Ezenkívül 10 500 tolató és rövid távokon használt mozdony üzemel dízelmotorral. A személyszállításban használt mozdonyokat is hozzáadva a 6250 mozdonyból további 950 dízelmotorral működik. Ez azt jelenti, hogy csak az uniós országokat tekintve

a mozdonyflotta összességében még mindig több mint 50 százaléka dízelmotorral működik, ami a teherszállításban a túlnyomó rész.

Az EARRL tanulmánya megvizsgálta, hogy milyen alternatívák lehetségesek a mozdonyok CO2 kibocsátásának mérséklése érdekében. A tanulmány megállapításai szerint a legkiforrottabb technológia az akkumulátoros hibrid hajtás, de ennek korlátai vannak a hosszú távú szállításban. A szakértők híd-technológiának, átmeneti megoldásnak tekintik a a hidrogénnel kezelt növényi olajat (HVO). Nagy távolságokon a zöld hidrogént lehet majd használni, azonban ennek a technológiának a termelésben, tárolásban vannak gyenge pontjai, amit addig meg kell oldani. Az EARRL szakértői nem túl optimisták az ammóniával és a megújuló földgázzal (RNG) mint a dízel megfelelő alternatíváival kapcsolatban a vasúti ágazatban.

- Hirdetés -

Borítókép: Attila Bódis képe a Pixabay-en. 

Ezek is érdekelhetik

MÁV–Volán-csoport, Mol, Waberer’s: közösen a zöld hidrogénért

Hamarosan indul a karbonsemleges hidrogént termelése Százhalombattán, a Mol elektrolizálóüzemében. A hazai közlekedés és energetika meghatározó szereplői a jövőben közösen vizsgálják a zöld, megújuló hidrogén...

Közösen a vasúti egyeskocsi-fuvarozás támogatásáért

A Magyar Vasút 2023 konferencián írták alá az érdekeltek a rendszer fenntartásáért kiálló nyilatkozatot. A kisebb, egy vagy néhány vagonnyi, logisztikai és humánerőforrás-okokból másképp gazdaságosan...

Átfogó intézkedéscsomag szükséges

A Magyar vasút konferencia negyedik szekciójának témája az energiaválság és klímakrízis. A konferencia kezdetéről itt, az első szekcióról itt, a másodikról itt, a harmadikról pedig...

Sokféle támogatás segíthet a vasútnak

A Magyar vasút konferencia harmadik szekciójának témája a klímavédelem, az energiaügyek, a vasúti áruszállítás támogatása. A konferencia kezdetéről itt, az első szekcióról itt, a másodikról...

Már nem ellenzi a főváros a déli körvasutat

Támogatjuk az elővárosi vasútfejlesztést, szerezzék be a déli körvasút környezetvédelmi engedélyét! – mondta a főpolgármester kabinetfőnöke. A Heti Válasz podcastja legújabb adásának Balogh Samu főpolgármesteri...

Szükség van a vasútra!

A Radiocafé Millásreggeli műsorában volt vendég a Magyar Vasút szerkesztője. Bár a műsorvezetői kérdés a személyszállítás helyzetére vonatkozott, a Millásreggeli című műsorban Tevan Imre, a...

Legfrissebb híreink

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Olcsóbb lesz az utazás Szeged és Szabadka között

Március 1-jétől a nemzetközi jegyek és a bérletek is olcsóbbak lesznek.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });