fbpx
2024. szeptember 15. vasárnap
spot_img

Tisztítótüzet gyújtana az elektromos kamionok gyors bevezetése

A vasúti infrastruktúra fejlesztésével is lehet csökkenteni a közúti áruszállítás károsanyag-kibocsátását.

Nem csitulnak a hullámok, továbbra is napirenden van a szállítási lánc környezetterhelésének erőltetett ütemű csökkentése Brüsszelben. A tehergépkocsi-gyártóknak 2040-ig 75 százalékkal kell csökkenteniük az EU-ban értékesített új járműparkjuk szén-dioxid-kibocsátását a 2019-es szinthez képest – ez áll az Európai Parlament közlekedési bizottságának állásfoglalásában. A közlekedési bizottság ugyanakkor ragaszkodik a 2030-ra kitűzött 30 százalékos csökkentési célhoz, ami szerényebb, mint az Európai Bizottság által indítványozott 45 százalékos mérséklés.

Céldátumok vannak, intézkedések, és forrás viszont nincs

– így foglalta össze röviden a helyzetet a magyarvasut.hu-nak a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára. Árvay Tivadar szerint egyik alternatív hajtáslánc sem alkalmas a jól bevált dízelüzemű nyergesvontatók kiváltására. Ugyanakkor arra hívta fel figyelmet, hogy a károsanyag-kibocsátás csökkentése nem kizárólag újfajta kamionokkal képzelhető el.

A közúti és vasút egyidejű használatával megvalósuló kombinált fuvarozásban elvben lennének lehetőségek, de ennek elterjedéséhez is a vasúti infrastruktúra jelentős fejlesztésére van szükség.

- Hirdetés -

Jelen pillanatban ugyanis sok esetben sem árban, sem pontosságban, nem összemérhetőek a kötöttpálya által nyújtott lehetőségek a közúti szállítással.

Ma kizárólag a zöld szempontok miatt választhatja egy megrendelő a vasutat, a közúttal szemben. Ezen a helyzeten azonban lehetne változtatni, a vasúti infrastruktúra fejlesztésével szívesebben választanák a kombinált szállítást, ami a környezetterhelés csökkentését eredményezné

– hangsúlyozta. A mostani helyzetet azonban jól illusztrálja az, hogyha a szállítandó áru 20-30 százalékát vasútra terelnék, a rendszer összeomlana, arról nem is beszélve, hogy a kombinált szállítás 20 százalékkal drágább is. Jelen pillanatban a nemzetközi vasúti szállítás tehát nem valós alternatívája a közúti transzportnak. Összességében az első gátja a kibocsátás gyors csökkentésének Árvay szerint az, hogy a megbízói igényeket jelen pillanatban csak a közúti szállítás tudja kiszolgálni. Ugyanis, még a jelentősen megnövekedett közúti forgalommal számolva is jobban tervezhető egy fuvar célállomásra érkezése.

A közúton néhány órás, a vasútnál néhány napos késések fordulhatnak elő

– tette hozzá.

Csak Magyarországon 70 ezer körüli nyergesvontatót tartanak nyilván. Ha holnaptól az összes gyártó kizárólag elektromos kamionokat gyártana, akkor sem tudná lefedni az európai piacot 2030-ig – hangsúlyozta az MKFE vezetője. De az ár is probléma: a legújabb euro6-os vontatókhoz képest másfélszer annyiba kerül egy elektromos kamion – így tehát nem túlzás azt állítani, hogy csődhullámot generálna egy gyors, íróasztal mögött eldöntött átállás, arról nem is beszélve, hogy a fuvardíjak az egekbe szöknének. Ez jelentős feszültséget szülne, ugyanis a megrendelők torkán már a mostani tarifákat is igen nehéz „lenyomni”. Naivitás spórolást remélni az üzemeltetéskor – folytatta a szakember, ugyanis szerinte az elektromos áram sem lesz olcsóbb a gázolajnál. Pláne, hogy bármilyen akkumulátorcsere-rendszer, vagy töltőponthálózat kiépítése is vagyonokba kerül. Egyelőre erre Árvay Tivadar szerint nem is különítettek el forrást, ami miatt tovább csúszhat a közúti fuvarozás elektrifikációja.

Ez összességében marketing, zöld innováció, de nem igazi megoldás

– zárta szavait az MKFE főtitkára.

Szöveg: Andor Attila.

Ezek is érdekelhetik

Szabadabbá vált a pálya a korábbinál az európai kombinált áruszállítás előtt

Az átalakított európai szabályozás segíthet még gyorsabb pályára állítani a folyamatosan bővülő európai kombinált áruszállítási piacot. A változások részleteit azonban 2030-ig a tagországoknak kell kidolgozniuk.

Segíteni kell a kombinált fuvarozás vasúti ágát!

A HUNGRAIL elküldte javaslatait a szaktárcához az intermodális árufuvarozás EU-s irányelv módosításához. Az intermodális szállítás, ezen belül a kombinált fuvarozás részarányának növelésében nyilvánvalóan a vasútnak...

Az áruszállítás jövője a közút és a vasút együttműködésén alapul

Barna Zsolt úgy véli, a vasútnak megbízhatóságban, szolgáltatási minőségben, de kapacitásban is javulnia kell, különben nem tud teret hódítani a kombinált fuvarozás.

Az európai nagyvállalatok vasútra váltanak

Számos vállalat szeretne nettó zéró kibocsájtást elérni működése során, amihez az egyik legegyszerűbb és legolcsóbb lehetőség, ha a logisztikai láncokban a közúti áruszállítást vízi...

Sikerül vasútra hangolnia Európát a belga uniós elnökségnek?

Jelentősebb európai uniós szerepvállalás kellene, hogy a személy- és áruszállításban nagyobb részesedést szerezhessen a vasút. Az eddigi liberalizációs lépéseken túl jóval több kell a...

Olcsóbbá kell tenni a kombinált fuvarozást

A szlovák és a magyar vasúti közszolgáltatás és a pályahálózat finanszírozásának összehasonlítása azt mutatja, hogy a karbantartásra és üzemeltetésre többet fordítva olcsóbban és jobb minőségben üzemeltetik északi szomszédunk vasúti hálózatát.

Legfrissebb híreink

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Ősztől bővül a kalauz nélküli közlekedés Budapest elővárosában

A tesztüzemet követően döntött a MÁV-START: folytatják, sőt ki is bővítik a jegyvizsgáló személyzet nélküli közlekedést.

Elhunyt dr. Józan Tibor

Életének 77. évében elhunyt dr. Józan Tibor, a GYSEV Zrt. korábbi vasútigazgatója, vezérigazgató-helyettese.

Egyre több a jegyvizsgáló elleni támadás a MÁV-START járatain

Az év második negyedévében tovább romlott a MÁV-START jegyvizsgálóit ért támadások száma.

A rovat további cikkei

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.