fbpx
2024. április 21. vasárnap

Tisztítótüzet gyújtana az elektromos kamionok gyors bevezetése

A vasúti infrastruktúra fejlesztésével is lehet csökkenteni a közúti áruszállítás károsanyag-kibocsátását.

Nem csitulnak a hullámok, továbbra is napirenden van a szállítási lánc környezetterhelésének erőltetett ütemű csökkentése Brüsszelben. A tehergépkocsi-gyártóknak 2040-ig 75 százalékkal kell csökkenteniük az EU-ban értékesített új járműparkjuk szén-dioxid-kibocsátását a 2019-es szinthez képest – ez áll az Európai Parlament közlekedési bizottságának állásfoglalásában. A közlekedési bizottság ugyanakkor ragaszkodik a 2030-ra kitűzött 30 százalékos csökkentési célhoz, ami szerényebb, mint az Európai Bizottság által indítványozott 45 százalékos mérséklés.

Céldátumok vannak, intézkedések, és forrás viszont nincs

– így foglalta össze röviden a helyzetet a magyarvasut.hu-nak a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára. Árvay Tivadar szerint egyik alternatív hajtáslánc sem alkalmas a jól bevált dízelüzemű nyergesvontatók kiváltására. Ugyanakkor arra hívta fel figyelmet, hogy a károsanyag-kibocsátás csökkentése nem kizárólag újfajta kamionokkal képzelhető el.

A közúti és vasút egyidejű használatával megvalósuló kombinált fuvarozásban elvben lennének lehetőségek, de ennek elterjedéséhez is a vasúti infrastruktúra jelentős fejlesztésére van szükség.

- Hirdetés -

Jelen pillanatban ugyanis sok esetben sem árban, sem pontosságban, nem összemérhetőek a kötöttpálya által nyújtott lehetőségek a közúti szállítással.

Ma kizárólag a zöld szempontok miatt választhatja egy megrendelő a vasutat, a közúttal szemben. Ezen a helyzeten azonban lehetne változtatni, a vasúti infrastruktúra fejlesztésével szívesebben választanák a kombinált szállítást, ami a környezetterhelés csökkentését eredményezné

– hangsúlyozta. A mostani helyzetet azonban jól illusztrálja az, hogyha a szállítandó áru 20-30 százalékát vasútra terelnék, a rendszer összeomlana, arról nem is beszélve, hogy a kombinált szállítás 20 százalékkal drágább is. Jelen pillanatban a nemzetközi vasúti szállítás tehát nem valós alternatívája a közúti transzportnak. Összességében az első gátja a kibocsátás gyors csökkentésének Árvay szerint az, hogy a megbízói igényeket jelen pillanatban csak a közúti szállítás tudja kiszolgálni. Ugyanis, még a jelentősen megnövekedett közúti forgalommal számolva is jobban tervezhető egy fuvar célállomásra érkezése.

A közúton néhány órás, a vasútnál néhány napos késések fordulhatnak elő

– tette hozzá.

Csak Magyarországon 70 ezer körüli nyergesvontatót tartanak nyilván. Ha holnaptól az összes gyártó kizárólag elektromos kamionokat gyártana, akkor sem tudná lefedni az európai piacot 2030-ig – hangsúlyozta az MKFE vezetője. De az ár is probléma: a legújabb euro6-os vontatókhoz képest másfélszer annyiba kerül egy elektromos kamion – így tehát nem túlzás azt állítani, hogy csődhullámot generálna egy gyors, íróasztal mögött eldöntött átállás, arról nem is beszélve, hogy a fuvardíjak az egekbe szöknének. Ez jelentős feszültséget szülne, ugyanis a megrendelők torkán már a mostani tarifákat is igen nehéz „lenyomni”. Naivitás spórolást remélni az üzemeltetéskor – folytatta a szakember, ugyanis szerinte az elektromos áram sem lesz olcsóbb a gázolajnál. Pláne, hogy bármilyen akkumulátorcsere-rendszer, vagy töltőponthálózat kiépítése is vagyonokba kerül. Egyelőre erre Árvay Tivadar szerint nem is különítettek el forrást, ami miatt tovább csúszhat a közúti fuvarozás elektrifikációja.

Ez összességében marketing, zöld innováció, de nem igazi megoldás

– zárta szavait az MKFE főtitkára.

Szöveg: Andor Attila.

Ezek is érdekelhetik

Szabadabbá vált a pálya a korábbinál az európai kombinált áruszállítás előtt

Az átalakított európai szabályozás segíthet még gyorsabb pályára állítani a folyamatosan bővülő európai kombinált áruszállítási piacot. A változások részleteit azonban 2030-ig a tagországoknak kell kidolgozniuk.

Segíteni kell a kombinált fuvarozás vasúti ágát!

A HUNGRAIL elküldte javaslatait a szaktárcához az intermodális árufuvarozás EU-s irányelv módosításához. Az intermodális szállítás, ezen belül a kombinált fuvarozás részarányának növelésében nyilvánvalóan a vasútnak...

Az áruszállítás jövője a közút és a vasút együttműködésén alapul

Barna Zsolt úgy véli, a vasútnak megbízhatóságban, szolgáltatási minőségben, de kapacitásban is javulnia kell, különben nem tud teret hódítani a kombinált fuvarozás.

Az európai nagyvállalatok vasútra váltanak

Számos vállalat szeretne nettó zéró kibocsájtást elérni működése során, amihez az egyik legegyszerűbb és legolcsóbb lehetőség, ha a logisztikai láncokban a közúti áruszállítást vízi...

Sikerül vasútra hangolnia Európát a belga uniós elnökségnek?

Jelentősebb európai uniós szerepvállalás kellene, hogy a személy- és áruszállításban nagyobb részesedést szerezhessen a vasút. Az eddigi liberalizációs lépéseken túl jóval több kell a...

Olcsóbbá kell tenni a kombinált fuvarozást

A szlovák és a magyar vasúti közszolgáltatás és a pályahálózat finanszírozásának összehasonlítása azt mutatja, hogy a karbantartásra és üzemeltetésre többet fordítva olcsóbban és jobb minőségben üzemeltetik északi szomszédunk vasúti hálózatát.

Legfrissebb híreink

Most kell lépni, hogy 2028 után legyen végre több uniós forrás a vasútra!

Hiába a zöld átállás tervezete, az előző hétéves ciklusban csökkent a közlekedés uniós finanszírozása.

Bevált a tarifareform a MÁV-VOLÁN-csoportnál

Márciusban rekordszámú, 932 ezer ország- és vármegyebérletet, valamint napijegyet váltottak az utasok.

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

Az iparfejlesztés, a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra mielőbbi fejlesztését követelik.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Lázár János: „Sínre tesszük a vasútfejlesztést!”

Lázár János építési és közlekedési miniszter vezetői állománygyűlést tartott az elért eredményekről és kitűzött célokról.

Az SBB további öt Girunót rendel a Stadlertől

Folyamatosan szállítja a Stadler a nagy sebességű vonatokat, amelyek a Gotthard-alagútban járnak majd. Az SBB további öt Giruno nagy sebességű vonatot vesz a Stadlertől az...

Vasúton és rolleren kedvezménnyel

Február 15-től elérhető a GYSEV-nél a 700 forintos Lime E-mobilitási jegy. A GYSEV és a Lime megállapodása értelmében február 15-től elérhető a GYSEV jegypénztáraiban a...

A rovat további cikkei

Bevált a tarifareform a MÁV-VOLÁN-csoportnál

Márciusban rekordszámú, 932 ezer ország- és vármegyebérletet, valamint napijegyet váltottak az utasok.

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

Az iparfejlesztés, a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra mielőbbi fejlesztését követelik.

Új európai vasúti közlekedési folyosók jönnek létre

A kilenc kijelölt folyosóból öt Magyarország területét is érinti.