fbpx
2024. május 20. hétfő

Tisztább áruszállítást szorgalmaz az EU

Az intermodális szállítás szabályozásáról, illetve a vasúti áruszállítás szerepének az erősítéséről tárgyalt az Európai Bizottság.

Az Európai Bizottság tegnap konkretizálta a tisztább teherszállításról alkotott elképzelését egy olyan politikai csomagban, amely magában foglalja a vasúti szabályozás átalakítását – tette közzé a Politico.com. Maga a javaslat a kombinált fuvarozásra vonatkozó szabályokat is módosítani kívánja – amikor egy rakományt hol vasúton, hol közúton illetve vízi járművel szállítanak –, bár a jogszabály formába öntése későbbre várható.

– A csomag végre nem csupán foglalkozik az áruszállítással, hanem valóban tesz is valamit az áruszállításért. Ez pedig nagy különbség – mondta Érsek Ákos, az UIRR szakpolitikai főtanácsadója a Politico.com kérdésére. (Miként korábban lapunk beszámolt róla, az UIRR, a Nemzetközi Közúti-Vasúti Kombinált Fuvarozási Szövetség és a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület május 11-én Münchenben, a Transport Logistic szakvásáron együttműködési megállapodást kötött. A két szervezet a jövőben együttműködik, hogy kölcsönösen erősítsék egymást közös céljuk, az intermodális szállítás ügyének előmozdítása érdekében.)

- Hirdetés -

A Bizottság célja, hogy több rakományt szállítsanak vasúton és vízi utakon Európában, beleértve, hogy 2050-ig megduplázzák a vasúti teherszállítás mennyiségét. Ez azonban azt jelenti, hogy a különböző szállítási módok kombinálására vonatkozó uniós szabálykönyv jelentős átdolgozásra szorul. 

– Jelenleg a meglévő keretrendszer egyszerűen nem működik – mondta Érsek Ákos.

A jogszabályok frissítéséhez világos definícióra, jobb végrehajtásra és megerősített támogatásra van szükség, beleértve a terminál-infrastruktúra fejlesztésére való törekvést is. Azzal érvelt, hogy ennek nagyobb átláthatóságot kellene tartalmaznia, mivel a támogatási programok nem érik el az egész szektort.

A következő probléma, hogy a vasúti rendszereket nemzeti alapon kezelik, de a tehervonatok általában átlépik a határokat. Ennek eredményeként a vasúti árufuvarozási társaságok nemzetközi tevékenységet folytatnak, de nemzeti hálózatokon keresztül – mondta a Politico-nak Conor Feighan, az ERFA vasúti árufuvarozási szolgáltató csoport főtitkára. A vasúti árufuvarozók azért panaszkodnak, mert

nehéz a kontinenst átszelő menetvonalak lefoglalása, illetve azok megtartása, ha valami miatt – például pályafelújítások, pályazárak – el kell térni menetrendtől.

A probléma megoldását az jelentené, ha előbb a határon átnyúló menetvonalakat terveznék meg, és e köré építenék az országos belföldi menetrendeket.

A fuvarozónak képesnek kell lennie arra, hogy egy uniós ország infrastruktúra-üzemeltetőjén keresztül nemzetközi menetvonalat foglaljon le egy tehervonat számára.

Valamint legyen tartalék a rendszerben, amely lehetővé teszi a szállítmányozó cégek számára, hogy néhány hónapos felmondási idővel további útvonalakat tervezzenek – érvelt Feighan.

Ezek is érdekelhetik

Lesújt az Európai Bizottság az államvasutak áruszállító cégeire?

Tiltott állami támogatások miatt át kell alakítani az SNCF áruszállító részlegének működését. A döntés után egyre többen várják, hogy az állami eurómilliárdokkal támogatott DB...

Szabadabbá vált a pálya a korábbinál az európai kombinált áruszállítás előtt

Az átalakított európai szabályozás segíthet még gyorsabb pályára állítani a folyamatosan bővülő európai kombinált áruszállítási piacot. A változások részleteit azonban 2030-ig a tagországoknak kell kidolgozniuk.

A cél az egységes európai hálózat

A vonatok még nem, a tárgyalások már nagy sebességre kapcsoltak az EU-ban. Az Európai Bizottság, Parlament és Tanács is elszánt, hogy még a nyári európai...

Katasztrófa lenne a vasútnak a megakamionok megjelenése a hazai közutakon

Tanulmány bizonyítja, hogy a nagyobb közúti szerelvények európai engedélyezése nem zöldítés, sőt! A részletszabályok még nem dőltek el, az EU-s irányelv alakításában most kell hallatniuk...

Segíteni kell a kombinált fuvarozás vasúti ágát!

A HUNGRAIL elküldte javaslatait a szaktárcához az intermodális árufuvarozás EU-s irányelv módosításához. Az intermodális szállítás, ezen belül a kombinált fuvarozás részarányának növelésében nyilvánvalóan a vasútnak...

Az áruszállítás jövője a közút és a vasút együttműködésén alapul

Barna Zsolt úgy véli, a vasútnak megbízhatóságban, szolgáltatási minőségben, de kapacitásban is javulnia kell, különben nem tud teret hódítani a kombinált fuvarozás.

Legfrissebb híreink

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Nem lesz szükség Ukrajnába nyomtávváltásra?

Már épülnek Ukrajnában a normál nyomtávú szakaszok, amik feleslegessé teszik nem csak Záhonynál, hanem a lengyel, szlovák szakaszon is a költséges átrakásokat. Már fektetik a...