fbpx
2024. április 16. kedd

Tarifaelőzetes a Magyar Vasút Clubból

A január 25-i rendezvényen a MÁV–Volán-csoport négy vezetője beszél a cégcsoport integrációjáról, ezen belül a tarifarendszer változásairól.

Nagyon régi társadalmi igény, hogy a helyközi tarifarendszer legyen egyszerűbb, a közbeszédnek régóta témája, hogy negyven–hatvan–száz kedvezményopció létezik.

Másrészt az utasok 60-70 százaléka automatából, számítógépen vagy mobilalkalmazásból vásárolja a jegyét, bérletét, így nem találkozik szakemberrel. Emiatt is fontos, hogy minél egyszerűbben, minél kevesebb kérdés megválaszolásával, minél kevesebb dokumentum használatával lehessen megvenni a díjtermékeket. Harmadrészt elérjük, hogy a vonatos és az autóbuszos díjszabás között még fönálló különbségek teljesen megszűnjenek

– így indokolta a március 1-jétől életbe lépő tarifareformot a MÁV-START szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettese az ATV műsorában.

- Hirdetés -

Hegyi Zsolt az egyik résztvevője lesz a Magyar Vasút Club január 25-i rendezvényének a Radisson Blu Béke Hotelben. A kerekasztal-beszélgetésen partnerei lesznek Mosóczi László, a MÁV-START és a Volánbusz vezérigazgatója, Kormányos László, a MÁV-START műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettese és Kruchina Vince a Volánbusz általános vezérigazgató-helyettese. A rendezvény témája a MÁV–Volán-csoport integrációja, az apropója pedig az, hogy a MÁV-START-ot és a Volánbuszt már közös vezérigazgató és igazgatóság irányítja.

Bérletreform

Márciustól lényegesen egyszerűsödik a bérletrendszer, a jelenlegi 15 bérletkonstrukció helyett csupán kettő marad, a vármegye- és az országbérlet. Megszűnnek tehát az egyes szolgáltatók viszonylatra szóló bérletei, a félhavi bérletek, a HÉV-bérletek, a Volánbusz környéki bérletei és a TramTrain bérletek is.

A 2023. május 1-jén bevezetett új bérletfajtából 8 hónap alatt már több mint 4 milliót vásároltak a MÁV-START, a GYSEV, a MÁV-HÉV és a Volánbusz járatain utazók. Az újfajta díjtermékek nagyrészt spontán átvették a régi bérletek helyét: ez utóbbiak a teljes bérletvásárlás mindössze 10 százalékát teszik ki, 10 bérletből 9 ma már ország- vagy vármegyebérlet. Ettől még lesznek, akik rosszabbul járnak márciustól, az öt kilométeres bérletet használóknak mintegy a dupláját kell ezentúl fizetniük egy megyebérletért. Az is igaz azonban – mutatott rá Hegyi Zsolt –, hogy a legrövidebb távolságra szóló bérletek száma is megfeleződött már, tehát sokan maguktól is a drágább megyebérletre tértek át, vélhetően azért, mert az sokkal jobban használható (az ingázáson kívül sok alkalmi útra is megyén belül), másrészt azért, mert a diákok esetében a megyebérlet is nagyon olcsó, ezer forintba se kerül. Az általános iskolások pedig nem rosszabbul járnak majd tavasztól, hanem jobban, hiszen ingyen fognak utazni, ha nem idősebbek 14 évnél.

Budapest, 2023. december 7.Utasok a behavazott Rákospalota-Újpest vasútállomáson 2023. december 7-én.MTI/Máthé Zoltán
Rákospalota-Újpest (fotó: MTI/Máthé Zoltán)

Az országbérletek esetén megszűnnek a még érvényes adminisztratív korlátozások: március elsejétől az országbérlettel lehetőség lesz az első és prémium osztályra történő kiegészítő jegy megváltására is. (A vármegyebérleteknél marad a korlátozás: ezek InterCity vonatokon továbbra sem lesznek használhatók.)

A kedvezményes vármegye- és országbérletek változatlan feltételekkel maradnak igénybe vehetők – elsősorban a hazai diákigazolványok birtokában, de a jogosultak köre kiegészül az ellátottak utazási utalványával rendelkezőkkel is.

Napijegyek

Újdonság lesz a „Vármegye24” és „Magyarország24” napijegy. A „Vármegye24” a megegyező vármegyére szóló vármegyebérlet feltételei, a „Magyarország24” az országbérlettel megegyező feltételek szerint használható fel 24 órán belül.

A „Vármegye24” 999 Ft-ba, a „Magyarország24” 4999 Ft-ba kerül majd. A napijegyekből további kedvezmény már nem vehető igénybe, mindkét díjtermékből csak teljesárú változat lesz.

Kedvezmények

Sokkal kevesebb kedvezmény lesz, ezek vagy 50 vagy 100 százalékosak, tehát az érintett csoportok féláron vagy ingyen utazhatnak. Az új rendszerben nem lesz szükség többé bonyolult igazoló dokumentumokra, pecsételni való űrlapokra vagy külön fényképes igazolványokra: minden 14 év alatti és 65 év feletti utas díjmentesen, minden a 14 és 25 év közötti utas pedig félárú jegy igénybevételével utazhat.

Az új tarifarendszer bevezetésétől díjmentesen vehetik igénybe a helyközi közlekedést azok a fogyatékkal élők és tartós betegek, akik ma 90 %-os kedvezményt kapnak. (A helyi közlekedést már most is díjmentesen használhatják.) Nem kell menetjegyet váltania majd a vak, hallássérült, a magasabb összegű családi pótlékban vagy fogyatékossági támogatásban részesülő, a fogyatékosságban szenvedő szociális otthoni gondozott, a gyógypedagógiai intézmények és sajátos nevelési igényű gyermekeket foglalkoztató intézményekben tanuló honfitársainknak. Kísérőik és látogatóik szintén díjmentesen utazhatnak a jogszabályban leírt esetekben.

Díjmentesen utazhatnak a Magyar igazolvánnyal, illetve a Magyar hozzátartozói igazolvánnyal rendelkezők is.

Azok a nagycsaládosok is díjmentességben részesülnek a jövőben, akik eddig igénybe vették a nagycsaládosok utazási kedvezményét. (Ez a kedvezmény a szülő és a vele együtt utazó legalább 3 gyermek együttes utazására vonatkozik, a személyazonosság és a feltételek igazolására alkalmas okmányok felmutatásával.)

Változatlanul díjmentesen utazhatnak a hadirokkantak és hadigondozottak, valamint a tartózkodási engedéllyel rendelkező menekültkénti, menedékeskénti vagy oltalmazottkénti elismerésüket kérő és az ekként elismert személyek.

Közalkalmazottak, ellátottak

A közalkalmazottakat a jövőben korlátlan számú utazáshoz igénybe vehető – mindössze regisztrációhoz kötött – 50%-os kedvezmény illeti meg. (A papíralapú, bélyegzőhelyes igazolást eletronikus regisztráció váltja fel.)

Az ellátottak utazási utalványával rendelkezők korlátlan számú 50%-os kedvezményes utazásra, továbbá kedvezményes ország- és vármegyebérletek vásárlására válnak jogosulttá.

Kiegészítő vasúti tarifák

A helyjegyköteles vonatokra a helyjegyek másodosztályon a nem InterCity minőségű szolgáltatás esetén változatlanul 300 forintba, InterCity vonaton 990 forintba (az utazás napja előtt megváltva 650 forintba), 1. osztályon 1990 forintba, prémium osztályon 2990 forintba kerülnek majd.

A kutya és kerékpár szállítása bármilyen viszonylatban egységesen 500 forint lesz, a kísérő- és segítőkutyák szállítása természetesen továbbra is díjmentes.

Készpénzmentes fizetés

2024 nyarától fokozatosan várható további változás lesz a készpénzmentes fizetés előmozdítása érdekében, hogy a pénztári és fedélzeti készpénzes fizetés 200 forint adminisztrációs díjjal egészül ki, amennyiben bankkártyás fizetésre is lehetőség van, amely természetesen díjmentes lesz.

Nyitóképünkön Hegyi Zsolt (fotó: MÁV).

Ezek is érdekelhetik

Vasútüzemi területen tartózkodni életveszélyes!

Évente többen szenvednek súlyos sérüléseket, amikor vasútüzemi területen illegálisan tartózkodnak.

Befejezte a hatvan darab első generációs FLIRT korszerűsítését a Stadler

Az összesen 123 darabos flotta elsőként beszerzett egységeinek műszaki színvonalát emelték a később érkező, korszerűbb vonatok szintjére.

Elkészült a Nyugati pályaudvar új peronfelvonója

A fejlesztésnek köszönhetően már akadálymentesen megközelíthető az aluljáró a pályaudvar területéről.

Több mint négyszázezezer vármegye- és országbérletet váltottak ezidáig

Az új tarifarendszer vonzóbbá teheti a közösségi közlekedést Magyarországon?

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Beszélgetőpartnereink:
Dr. Mosóczi László vezérigazgató, MÁV-START Zrt. vezérigazgató, VOLÁNBUSZ Zrt.
Dr. Kormányos László műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Hegyi Zsolt szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Kruchina Vince általános vezérigazgató-helyettes ,VOLÁNBUSZ Zrt.

Olcsóbb lesz az utazás Szeged és Szabadka között

Március 1-jétől a nemzetközi jegyek és a bérletek is olcsóbbak lesznek.

Legfrissebb híreink

Új európai vasúti közlekedési folyosók jönnek létre

A kilenc kijelölt folyosóból öt Magyarország területét is érinti.

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Lázár János: „Sínre tesszük a vasútfejlesztést!”

Lázár János építési és közlekedési miniszter vezetői állománygyűlést tartott az elért eredményekről és kitűzött célokról.

Az SBB további öt Girunót rendel a Stadlertől

Folyamatosan szállítja a Stadler a nagy sebességű vonatokat, amelyek a Gotthard-alagútban járnak majd. Az SBB további öt Giruno nagy sebességű vonatot vesz a Stadlertől az...

Vasúton és rolleren kedvezménnyel

Február 15-től elérhető a GYSEV-nél a 700 forintos Lime E-mobilitási jegy. A GYSEV és a Lime megállapodása értelmében február 15-től elérhető a GYSEV jegypénztáraiban a...

A rovat további cikkei

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.