fbpx
2025. március 20. csütörtök

Tarifaelőzetes a Magyar Vasút Clubból

A január 25-i rendezvényen a MÁV–Volán-csoport négy vezetője beszél a cégcsoport integrációjáról, ezen belül a tarifarendszer változásairól.

Nagyon régi társadalmi igény, hogy a helyközi tarifarendszer legyen egyszerűbb, a közbeszédnek régóta témája, hogy negyven–hatvan–száz kedvezményopció létezik.

Másrészt az utasok 60-70 százaléka automatából, számítógépen vagy mobilalkalmazásból vásárolja a jegyét, bérletét, így nem találkozik szakemberrel. Emiatt is fontos, hogy minél egyszerűbben, minél kevesebb kérdés megválaszolásával, minél kevesebb dokumentum használatával lehessen megvenni a díjtermékeket. Harmadrészt elérjük, hogy a vonatos és az autóbuszos díjszabás között még fönálló különbségek teljesen megszűnjenek

– így indokolta a március 1-jétől életbe lépő tarifareformot a MÁV-START szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettese az ATV műsorában.

Hegyi Zsolt az egyik résztvevője lesz a Magyar Vasút Club január 25-i rendezvényének a Radisson Blu Béke Hotelben. A kerekasztal-beszélgetésen partnerei lesznek Mosóczi László, a MÁV-START és a Volánbusz vezérigazgatója, Kormányos László, a MÁV-START műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettese és Kruchina Vince a Volánbusz általános vezérigazgató-helyettese. A rendezvény témája a MÁV–Volán-csoport integrációja, az apropója pedig az, hogy a MÁV-START-ot és a Volánbuszt már közös vezérigazgató és igazgatóság irányítja.

Bérletreform

Márciustól lényegesen egyszerűsödik a bérletrendszer, a jelenlegi 15 bérletkonstrukció helyett csupán kettő marad, a vármegye- és az országbérlet. Megszűnnek tehát az egyes szolgáltatók viszonylatra szóló bérletei, a félhavi bérletek, a HÉV-bérletek, a Volánbusz környéki bérletei és a TramTrain bérletek is.

A 2023. május 1-jén bevezetett új bérletfajtából 8 hónap alatt már több mint 4 milliót vásároltak a MÁV-START, a GYSEV, a MÁV-HÉV és a Volánbusz járatain utazók. Az újfajta díjtermékek nagyrészt spontán átvették a régi bérletek helyét: ez utóbbiak a teljes bérletvásárlás mindössze 10 százalékát teszik ki, 10 bérletből 9 ma már ország- vagy vármegyebérlet. Ettől még lesznek, akik rosszabbul járnak márciustól, az öt kilométeres bérletet használóknak mintegy a dupláját kell ezentúl fizetniük egy megyebérletért. Az is igaz azonban – mutatott rá Hegyi Zsolt –, hogy a legrövidebb távolságra szóló bérletek száma is megfeleződött már, tehát sokan maguktól is a drágább megyebérletre tértek át, vélhetően azért, mert az sokkal jobban használható (az ingázáson kívül sok alkalmi útra is megyén belül), másrészt azért, mert a diákok esetében a megyebérlet is nagyon olcsó, ezer forintba se kerül. Az általános iskolások pedig nem rosszabbul járnak majd tavasztól, hanem jobban, hiszen ingyen fognak utazni, ha nem idősebbek 14 évnél.

Budapest, 2023. december 7.Utasok a behavazott Rákospalota-Újpest vasútállomáson 2023. december 7-én.MTI/Máthé Zoltán
Rákospalota-Újpest (fotó: MTI/Máthé Zoltán)

Az országbérletek esetén megszűnnek a még érvényes adminisztratív korlátozások: március elsejétől az országbérlettel lehetőség lesz az első és prémium osztályra történő kiegészítő jegy megváltására is. (A vármegyebérleteknél marad a korlátozás: ezek InterCity vonatokon továbbra sem lesznek használhatók.)

A kedvezményes vármegye- és országbérletek változatlan feltételekkel maradnak igénybe vehetők – elsősorban a hazai diákigazolványok birtokában, de a jogosultak köre kiegészül az ellátottak utazási utalványával rendelkezőkkel is.

Napijegyek

Újdonság lesz a „Vármegye24” és „Magyarország24” napijegy. A „Vármegye24” a megegyező vármegyére szóló vármegyebérlet feltételei, a „Magyarország24” az országbérlettel megegyező feltételek szerint használható fel 24 órán belül.

A „Vármegye24” 999 Ft-ba, a „Magyarország24” 4999 Ft-ba kerül majd. A napijegyekből további kedvezmény már nem vehető igénybe, mindkét díjtermékből csak teljesárú változat lesz.

Kedvezmények

Sokkal kevesebb kedvezmény lesz, ezek vagy 50 vagy 100 százalékosak, tehát az érintett csoportok féláron vagy ingyen utazhatnak. Az új rendszerben nem lesz szükség többé bonyolult igazoló dokumentumokra, pecsételni való űrlapokra vagy külön fényképes igazolványokra: minden 14 év alatti és 65 év feletti utas díjmentesen, minden a 14 és 25 év közötti utas pedig félárú jegy igénybevételével utazhat.

Az új tarifarendszer bevezetésétől díjmentesen vehetik igénybe a helyközi közlekedést azok a fogyatékkal élők és tartós betegek, akik ma 90 %-os kedvezményt kapnak. (A helyi közlekedést már most is díjmentesen használhatják.) Nem kell menetjegyet váltania majd a vak, hallássérült, a magasabb összegű családi pótlékban vagy fogyatékossági támogatásban részesülő, a fogyatékosságban szenvedő szociális otthoni gondozott, a gyógypedagógiai intézmények és sajátos nevelési igényű gyermekeket foglalkoztató intézményekben tanuló honfitársainknak. Kísérőik és látogatóik szintén díjmentesen utazhatnak a jogszabályban leírt esetekben.

Díjmentesen utazhatnak a Magyar igazolvánnyal, illetve a Magyar hozzátartozói igazolvánnyal rendelkezők is.

Azok a nagycsaládosok is díjmentességben részesülnek a jövőben, akik eddig igénybe vették a nagycsaládosok utazási kedvezményét. (Ez a kedvezmény a szülő és a vele együtt utazó legalább 3 gyermek együttes utazására vonatkozik, a személyazonosság és a feltételek igazolására alkalmas okmányok felmutatásával.)

Változatlanul díjmentesen utazhatnak a hadirokkantak és hadigondozottak, valamint a tartózkodási engedéllyel rendelkező menekültkénti, menedékeskénti vagy oltalmazottkénti elismerésüket kérő és az ekként elismert személyek.

Közalkalmazottak, ellátottak

A közalkalmazottakat a jövőben korlátlan számú utazáshoz igénybe vehető – mindössze regisztrációhoz kötött – 50%-os kedvezmény illeti meg. (A papíralapú, bélyegzőhelyes igazolást eletronikus regisztráció váltja fel.)

Az ellátottak utazási utalványával rendelkezők korlátlan számú 50%-os kedvezményes utazásra, továbbá kedvezményes ország- és vármegyebérletek vásárlására válnak jogosulttá.

Kiegészítő vasúti tarifák

A helyjegyköteles vonatokra a helyjegyek másodosztályon a nem InterCity minőségű szolgáltatás esetén változatlanul 300 forintba, InterCity vonaton 990 forintba (az utazás napja előtt megváltva 650 forintba), 1. osztályon 1990 forintba, prémium osztályon 2990 forintba kerülnek majd.

A kutya és kerékpár szállítása bármilyen viszonylatban egységesen 500 forint lesz, a kísérő- és segítőkutyák szállítása természetesen továbbra is díjmentes.

Készpénzmentes fizetés

2024 nyarától fokozatosan várható további változás lesz a készpénzmentes fizetés előmozdítása érdekében, hogy a pénztári és fedélzeti készpénzes fizetés 200 forint adminisztrációs díjjal egészül ki, amennyiben bankkártyás fizetésre is lehetőség van, amely természetesen díjmentes lesz.

Nyitóképünkön Hegyi Zsolt (fotó: MÁV).

Ezek is érdekelhetik

Hegyi Zsolt: szoros együttműködésben az utasokért

Azonnali intézkedésekről, értékesítési eredményekről, az aktuális és jövőbeni járműhelyzetről is beszélgettünk a MÁV-csoport vezetőjével.

Hegyi Zsolt: nem lesz menetrendváltozás a HÉV-eknél!

A MÁV Zrt. vezérigazgatója, Hegyi Zsolt videóban üzent az utasoknak, a vállalat közleményt is kiadott a HÉV-ek menetrendje kapcsán.

Több mint 100 db új jegykiadó automatát telepít a MÁV-VOLÁN-csoport

A Volánbusz hálózatán 93, a HÉV-nél 11, a MÁV-START-nál pedig 6 db új automata fog üzemelni, ezzel országszerte 658-ra nő az automaták száma.

Újabb bérelt mozdonyok érkezhetnek a MÁV-START-hoz

Az Alstom által gyártott Astride villanymozdonyokat tesztel a vasúttársaság a megnövekvő utazási igény és a járműhiány enyhítése érdekében.

Jól halad a MÁV pályafelújítása, 5 perccel is csökkenhet a menetidő

A korszerűsítéssel az év végétől megbízhatóbbá, kiszámíthatóbbá válik a vonatforgalom, közel 20 km hosszon megszűnik a sebességkorlátozás.

Nemzetközi elismerés a MÁV új vezérigazgatójának

Két fontos nemzetközi szervezet vezető bizottsága is tagjának választotta a MÁV új vezérigazgatóját, Hegyi Zsoltot.

Legfrissebb híreink

Áprilisban érkezik a MÁV+ applikáció – a felhasználói tesztüzem már elkezdődött

Jövő hónapban debütál a MÁV-csoport megújuló alkalmazása, a MÁV+ applikáció, ami első körben 1500 tesztelő számára már elérhetővé vált.

Szorosabb együttműködés a Rail Cargo Logistics–Hungaria és a Szlovén Vasutak között

Az együttműködés az egyeskocsi-fuvarozás területén valósul meg, a két társaság célja, hogy felgyorsítsa az ajánlatok kiadását a kétoldalú kapcsolatokban.

Barna Zsolt: a jövő logisztikájának kulcsa a vasút és közút együttműködése

A Waberer’s vasúti árufuvarozási piacon való megjelenése nem csak a vállalat életében, de a hazai szektor számára is jelentős mérföldkő.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Áprilisban érkezik a MÁV+ applikáció – a felhasználói tesztüzem már elkezdődött

Jövő hónapban debütál a MÁV-csoport megújuló alkalmazása, a MÁV+ applikáció, ami első körben 1500 tesztelő számára már elérhetővé vált.

Szorosabb együttműködés a Rail Cargo Logistics–Hungaria és a Szlovén Vasutak között

Az együttműködés az egyeskocsi-fuvarozás területén valósul meg, a két társaság célja, hogy felgyorsítsa az ajánlatok kiadását a kétoldalú kapcsolatokban.

Barna Zsolt: a jövő logisztikájának kulcsa a vasút és közút együttműködése

A Waberer’s vasúti árufuvarozási piacon való megjelenése nem csak a vállalat életében, de a hazai szektor számára is jelentős mérföldkő.

A rovat további cikkei

Szorosabb együttműködés a Rail Cargo Logistics–Hungaria és a Szlovén Vasutak között

Az együttműködés az egyeskocsi-fuvarozás területén valósul meg, a két társaság célja, hogy felgyorsítsa az ajánlatok kiadását a kétoldalú kapcsolatokban.

Barna Zsolt: a jövő logisztikájának kulcsa a vasút és közút együttműködése

A Waberer’s vasúti árufuvarozási piacon való megjelenése nem csak a vállalat életében, de a hazai szektor számára is jelentős mérföldkő.

Az állomásfelújítási program országos szintjén lesz csak új pályázati kiírás

Csak legfelső, országos szintjén lesz új kiírás, a térségi és helyi szintű fejlesztések esetében a pályázati lehetőség továbbra is él.