fbpx
2024. április 21. vasárnap

Szintetikus dízelmozdony?

Hitvita lángolt fel az EU-ban a szintetikus üzemanyagok használata ügyében.

Németország, Olaszország, Csehország, Lengyelország, Portugália, Románia, Magyarország és Szlovákia közlekedési miniszterei a közelmúltban tárgyaltak az Európai Unió által javasolt Euro 7-es kibocsátási határértékek módosításáról, és kétségeiket hangoztatták a határidők tarthatóságával kapcsolatban – tette közzé az Automotive News. Emellett Németország – többek között Olaszország és Csehország támogatásával – biztosítékokat szeretne kapni arra vonatkozóan, hogy 2035 után is értékesíthetők legyenek a belső égésű motorral felszerelt új autók, ha azok CO2-semleges, például szintetikus üzemanyagokkal működnek.

KOMMENTÁRUNK

Az EU csúcsain háború tört ki a legnagyobb tagállamok között. A tét látszólag a közúti járművek kipufogógázainak jövőbeli összetétele, valójában kőkemény hitvita. A nagy kérdés: egyenértékű-e a klímasemlegesség szempontjából a szintetikus üzemanyagok használata az akkumulátoros áramtárolással? 
A vidéki Magyarország szempontjából azonban úgy kell feltenni a kérdést: milyen technológiát használó járművekkel szabad, illetve lehet lecserélni a mellékvonalakon ma szolgálatot teljesítő BZMot dízel motorvonatokat. Akkumulátorossal? Üzemanyagcellással? Szintetikus dízellel? Sajnos van egy negyedik lehetőség is: pótlóbusszal.

- Hirdetés -


Borítókép: Vajon meddig futnak a BZMot dízeljei a hazai pályákon? Fotó: Attila Bódis képe a Pixabay-en.

Ezek is érdekelhetik

Közösen a vasúti egyeskocsi-fuvarozás támogatásáért

A Magyar Vasút 2023 konferencián írták alá az érdekeltek a rendszer fenntartásáért kiálló nyilatkozatot. A kisebb, egy vagy néhány vagonnyi, logisztikai és humánerőforrás-okokból másképp gazdaságosan...

Átfogó intézkedéscsomag szükséges

A Magyar vasút konferencia negyedik szekciójának témája az energiaválság és klímakrízis. A konferencia kezdetéről itt, az első szekcióról itt, a másodikról itt, a harmadikról pedig...

Sokféle támogatás segíthet a vasútnak

A Magyar vasút konferencia harmadik szekciójának témája a klímavédelem, az energiaügyek, a vasúti áruszállítás támogatása. A konferencia kezdetéről itt, az első szekcióról itt, a másodikról...

Zöldebb árufuvarozás nagyobb gazdasági haszonnal, kisebb környezeti hatással

Az Európai Bizottság intézkedéseket javasol az áruszállítás hatékonyabbá és fenntarthatóbbá tétele érdekében: javítani kell a vasúti infrastruktúra kezelését, jobban kell ösztönözni az alacsony kibocsátású teherautók használatát, az árufuvarozási szektort pedig még szélesebb körben indokolt tájékoztatni az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásáról.

Fellázadtak a német vasúti cégek

Volker Wissing német közlekedési miniszter meggyőződése szerint az áruforgalom volumene főként a közutakon növekszik majd a következő évtizedekben. A vasúti cégek képviselői ezzel nem értenek egyet - szerintük a miniszter téves adatokból indul ki.

Országbérlet Szlovéniában is

Június 1-től 1, 3, 7 és 30 napos változatban árulják, induláskor még nem érvényes a városi közlekedésre. Tagadni sem lehetne, hogy Németország és Magyarország mintáját...

Legfrissebb híreink

Most kell lépni, hogy 2028 után legyen végre több uniós forrás a vasútra!

Hiába a zöld átállás tervezete, az előző hétéves ciklusban csökkent a közlekedés uniós finanszírozása.

Bevált a tarifareform a MÁV-VOLÁN-csoportnál

Márciusban rekordszámú, 932 ezer ország- és vármegyebérletet, valamint napijegyet váltottak az utasok.

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

Az iparfejlesztés, a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra mielőbbi fejlesztését követelik.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Kalauz nélküli tesztüzem a MÁV-nál

A Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatokon teszt jelleggel jegyvizsgáló nélkül közlekednek.

Zöld kötvényekkel még olcsóbbá vált a vasúti járművek beszerzése EUROFIMA hitelből

A jövőben egyre nagyobb szerepe lehet a vasúti járműbeszerzéseknél, hogy mennyiben felelnek meg a vasúttársaságok a bankok zöld jelentéstételi elvárásainak.