Kifejlesztettek egy olyan mobilizálható kétsoros kalodarendszert, amellyel vasúti teherkocsinként 30 db vasúti kerékpár szállítható. Ez a megoldás versenyképes alternatíva a közúti szállítással szemben.
A nagy volumenű kerékpárszállítások közútról vasútra terelése a Rail Cargo Group stratégiai céljai között szerepel – olvasható a Rail Cargo Hungaria (RCH) közleményében. Ennek érdekében az RCH másfél éve bízta meg a TS Hungariát (TS-HU) vasúti kerékpárok továbbítására alkalmas, a közúti fuvarozással szemben versenyképes megoldás kifejlesztésére.
A Rail Cargo Hungaria, a miskolci TS-HU és az ÖBB-TS knittelfeldi üzemének szakemberei által erre a projektre létrehozott munkacsoport megalkotott egy egysoros kerékpárszállítást lehetővé tevő konstrukciót. Ez eleinte 21 db kerékpárt volt képes egy vasúti teherkocsin fuvarozni, szemben az egy kamion által továbbítható 15 darabbal. A kifejlesztett kalodarendszert egy Rgs típusú teherkocsira helyezték fel. A megoldás megfelelt az ütköztetési és további vasútbiztonsági követelményeknek is, viszont a tesztüzemek tapasztalatai azt mutatták, hogy a közúti fuvarozás költségei továbbra is valamivel alacsonyabbak voltak a vasútinál, ezért a terveket finomhangolására volt szükség.
A TS-HU tervezőcsapata kifejlesztett egy olyan mobilizálható kétsoros kalodarendszert, amellyel kocsinként 30 db kerékpár szállítható. Ebből végül készült egy prototípus, amely jelenleg teszt jelleggel üzemel. A kétsoros kalodarendszerrel felszerelt kocsi fordulóideje Miskolc–Knittelfeld viszonylatban körülbelül tíz nap. A visszaút során javítandó kerékpárokkal rakodva érkezik vissza a TS-HU üzemébe.
A miskolci járműjavító további öt, hasonló kalodarendszer elkészítését tervezi. Ezek hetente 100 kerékpár vasúti fuvarozását teszik majd lehetővé és ezen az útvonalon évente összesen 320 kamionnal csökkentik a közúti forgalmat.
Fotó: Író Zoltán