A MÁV a Szeged és Hódmezővásárhely között közlekedő vasútvillamosok elejét élénksárga matricázással teszi feltűnőbbé, mindezt azért, hogy jobban kitűnjenek a közúti forgalomból, és ezáltal megpróbálva csökkenteni a balesetek számát. Az átmatricázott TramTrain járművek folyamatosan állnak forgalomba.
A MÁV arról írt közleményében, hogy a TramTrain hálózaton már az indulás óta magas a közúti járművekkel történt ütközések száma, melyek minden esetben a közlekedők figyelmetlensége, a KRESZ be nem tartása okozza. A 2022-es indulástól számítva már 75 baleset történt, jelentős anyagi kárral. A szolgáltatás viszont mindezek ellenére kiemelten megbízható, ugyanis a vasútvillamosok pontossága jellemzően 98% körül alakul.
A balesetek gyakorisága miatt a MÁV-csoport úgy döntött, hogy egy tesztidőszak keretében feltűnőbbé teszi a járműveket. A járművek orrán, azaz a két végén az élénksárga felületeket fóliázással növeli a vasúttársaság, ezzel törekedve arra, hogy az eddigieknél jobban kitűnjenek a vasútvillamos szerelvényei a városi környezetből. A MÁV kiemeli, hogy amennyiben próbaidőszak beválik és csökken a figyelmetlen közlekedők által okozott balesetek száma, az nem csupán jelentős megtakarításokat jelenthet a vasúttársaságnak, hanem növelheti a járművek rendelkezésre állasát is, hiszen egy baleset utáni javítás miatt akár több napra is kieshet a forgalomból egy-egy szerelvény.
A MÁV egy teljes évre tervezi a tesztidőszakot, melyet követően kiértékelik az eredményeket, de kiemelik, hogy már a részleges sárgítástól is jelentős balesetszám-csökkenés várható.
Komoly anyagi károk
A vasúttársaság tájékoztatása szerint a balesetenkénti átlagos javítási költség kb. 500-800 ezer forintra tehető, mindezidáig összesen 40 millió forintnyi a kárt szenvedett el a MÁV. Mivel a javítóműhelyben a tapasztalatoknak megfelelően ma már rendelkezésre állnak a gyakran sérülő elemekhez cserealkatrészek, így sikerült mára már az átlagos sérülések kijavítását egy-két napra mérsékelni.
Az ötlet
A színesítés ötletét a MÁV egyik mérnökgyakornokának elképzelése adta, amelyet előzetes vizsgálati eredmények is alátámasztottak. Horváth Csongor, a MÁV infrastruktúraépítő-mérnök gyakornoka és a Széchenyi István Egyetem hallgatója diplomamunkáját írta a TramTraint érintő közlekedésbiztonságot növelő elképzelésével, amit mérésekkel és szemkamerás vizsgálatokkal támasztotta alá, hogy a szegedi városi környezetben sokkal többen figyelnek fel a sárga villamosokra, mint a szürke-fehér orrú TramTrainekre. A vasúttársaság ötletpályázatára is jelentkezett a koncepcióval, amelynek a megvalósítását a MÁV-csoport maximálisan támogatta.
Fotó forrása: MÁV