fbpx
2025. november 17. hétfő

Sárgulnak a MÁV tram-train járművei

A MÁV a Szeged és Hódmezővásárhely között közlekedő vasútvillamosok elejét élénksárga matricázással teszi feltűnőbbé, mindezt azért, hogy jobban kitűnjenek a közúti forgalomból, és ezáltal megpróbálva csökkenteni a balesetek számát. Az átmatricázott TramTrain járművek folyamatosan állnak forgalomba. 

A MÁV arról írt közleményében, hogy a TramTrain hálózaton már az indulás óta magas a közúti járművekkel történt ütközések száma, melyek minden esetben a közlekedők figyelmetlensége, a KRESZ be nem tartása okozza. A 2022-es indulástól számítva már 75 baleset történt, jelentős anyagi kárral. A szolgáltatás viszont mindezek ellenére kiemelten megbízható, ugyanis a vasútvillamosok pontossága jellemzően 98% körül alakul. 

A balesetek gyakorisága miatt a MÁV-csoport úgy döntött, hogy egy tesztidőszak keretében feltűnőbbé teszi a járműveket. A járművek orrán, azaz a két végén az élénksárga felületeket fóliázással növeli a vasúttársaság, ezzel törekedve arra, hogy az eddigieknél jobban kitűnjenek a vasútvillamos szerelvényei a városi környezetből. A MÁV kiemeli, hogy amennyiben próbaidőszak beválik és csökken a figyelmetlen közlekedők által okozott balesetek száma, az nem csupán jelentős megtakarításokat jelenthet a vasúttársaságnak, hanem növelheti a járművek rendelkezésre állasát is, hiszen egy baleset utáni javítás miatt akár több napra is kieshet a forgalomból egy-egy szerelvény.

A MÁV egy teljes évre tervezi a tesztidőszakot, melyet követően kiértékelik az eredményeket, de kiemelik, hogy már a részleges sárgítástól is jelentős balesetszám-csökkenés várható.

Komoly anyagi károk

A vasúttársaság tájékoztatása szerint a balesetenkénti átlagos javítási költség kb. 500-800 ezer forintra tehető, mindezidáig összesen 40 millió forintnyi a kárt szenvedett el a MÁV. Mivel a javítóműhelyben a tapasztalatoknak megfelelően ma már rendelkezésre állnak a gyakran sérülő elemekhez cserealkatrészek, így sikerült mára már az átlagos sérülések kijavítását egy-két napra mérsékelni.

Az ötlet

A színesítés ötletét a MÁV egyik mérnökgyakornokának elképzelése adta, amelyet előzetes vizsgálati eredmények is alátámasztottak. Horváth Csongor, a MÁV infrastruktúraépítő-mérnök gyakornoka és a Széchenyi István Egyetem hallgatója diplomamunkáját írta a TramTraint érintő közlekedésbiztonságot növelő elképzelésével, amit mérésekkel és szemkamerás vizsgálatokkal támasztotta alá, hogy a szegedi városi környezetben sokkal többen figyelnek fel a sárga villamosokra, mint a szürke-fehér orrú TramTrainekre. A vasúttársaság ötletpályázatára is jelentkezett a koncepcióval, amelynek a megvalósítását a MÁV-csoport maximálisan támogatta.

 

Fotó forrása: MÁV 

Ezek is érdekelhetik

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

Újabb lassújeleket számol fel a MÁV – folyamatban az őszi pályakarbantartások

A vonatok menetrendszerű és biztonságos közlekedése érdekében folytatódnak a pályakarbantartási és felújítási munkák a MÁV-nál.

Új nyomvonalat kap a 106-os vasútvonal a debreceni Déli Gazdasági Övezet fejlesztése miatt

A 106-os vasútvonal teljesen új nyomvonalon épülhet újjá, hogy jobban illeszkedjen a térség fejlesztéseihez és a nemzetközi vasúti kapcsolatokhoz.

Már Kelenföldön is segíti az utasokat a MÁV új peronszektor-rendszere

Kelenföld állomáson is színes ábrák és betűjelzések mutatják a peronokon, melyik kocsi pontosan hol áll meg.

Jelentős hálózatfejlesztési és menetrendi változások lépnek életbe a magyar-ukrán határátmenetben

A MÁV, az Ukrán Vasutak és az Osztrák Szövetségi Vasutak együttműködésének eredményeként közvetlen vasúti összeköttetés indul Budapestről és Bécsből Ungvárra.

Folytatódik az egyeskocsi-teherfuvarozás támogatási programja 2025-ben

A magyar kormány 2025-ben is biztosítja az egyeskocsi-teherfuvarozás működésének fenntartásához szükséges állami hozzájárulást.

Legfrissebb híreink

Újra gépi vasútkocsi-tisztítás Szegeden

A MÁV közel 800 millió forintos fejlesztésének köszönthetően Szeged-Rendező állomáson egy új kocsimosó létesült.

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Újra gépi vasútkocsi-tisztítás Szegeden

A MÁV közel 800 millió forintos fejlesztésének köszönthetően Szeged-Rendező állomáson egy új kocsimosó létesült.

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

KÉKTÚRA mozdonyt és motorvonatot mutatott be a GYSEV

Az újonnan matricázott járművekkel a természetjárás és a fenntartható közlekedés kapcsolatát népszerűsíti a GYSEV.

A rovat további cikkei

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.