fbpx
2024. június 12. szerda

Politikai vita az egységes vasúti nyelv bevezetéséről

Az Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége a Rail Forum Europe szervezettel együttműködésben tartott megbeszélést az úgynevezett mozdonyvezetői irányelv felülvizsgálatáról.

A kommunikációs rendszerek témájára és az egyetlen, közös üzemeltetési nyelvre külön hangsúlyt fektető eseményen jelen volt Nicolas Schmit foglalkoztatásért és szociális jogokért felelős uniós biztos (képünkön), valamint Livia Spera, a Közlekedési Dolgozók Európai Szövetségének (ETF) főtitkára is. Ez a nyelvi és tanúsítási rendszer konkrét kérdéséről szóló, az Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége (CER) és az ETF által nemrégiben kiadott közös ajánlás folyománya. (A repülésben és a hajózásban már régóta az angol a közös nyelv.)
Jelenleg az Európai Bizottság a mozdonyvezetők minősítéséről szóló, 2007/59/EC irányelv felülvizsgálatára irányuló javaslaton dolgozik. Ennek célja a mozdonyvezetők határokon átnyúló mobilitásának elősegítése, valamint az elavult rendelkezések, a félreérthető nyelvezet és a hatókörök lehetséges kiigazításai. Az általános cél az, hogy még több embert vonzzon ez a létfontosságú foglalkozás.

A CER és az ETF közös ajánlásában azt javasolja, hogy egyetlen, vagy egy újabb közös európai nyelv (például az angol) bevezetése súlyos hátrányt jelentene a vasúti szektor számára más közlekedési módokkal szemben. Az ilyen nyelvi változás érintené a mozdonyvezetőket, valamint a vasúttársaságok és a pályahálózat-működtetők összes szakmai munkakörét, különösen azokat, amik a biztonsággal kapcsolatos tevékenységekért felelősek.
A CER kiemelte: jelentős negatív költséghatás várható, különösen az infrastruktúra-kezelők esetében, anélkül, hogy valódi hozzáadott értéket jelentene. A CER továbbra is nyitott a vasút jövőbeni kommunikációs célrendszerének meghatározása iránt, de hangsúlyozza, hogy ennek az üzemelési valóságon kell alapulnia a meglévő biztonsági szint fenntartása, valamint alapos veszély- és költség-haszon elemzés mellett. Ahogy azt a vita során bemutatták, már rendelkezésre állnak innovatív, hatékony és biztonságos kommunikációt lehetővé tevő nyelvi eszközök, amelyek szükségtelenné teszik azt, hogy a teljes vasúti személyzet tudjon angolul.

- Hirdetés -

A legutóbbi közös ajánlást az EUMSZ 154. cikkének 2. és 3. bekezdése alapján adták ki, és mivel a felülvizsgálati javaslat szociálpolitikai témájú, a CER és az ETF hangsúlyozza, hogy ezeket a következtetéseket bármely közelgő uniós szakpolitikai kezdeményezés alapjaként kell figyelembe venni.
Nicolas Schmit elmondta: „Ma, amikor a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére és a klímaváltozás mérséklésére törekszünk, a mozdonyvezetők a zöld átállás élvonalában állnak. Ennek fényében a politikai döntéshozóknak továbbra is garantálniuk kell azt, hogy a mozdonyvezetők jó körülmények között dolgozzanak, tisztességes bért kapjanak, és folyamatos képzésekben részesüljenek. Ez elengedhetetlen ahhoz, hogy ez a létfontosságú foglalkozás még több embert vonzzon.”

A Rail Forum Europe elnöke, Andrej Novakov kijelentette, a mozdonyvezetők jelentik a vasúti szektor gerincét. „Felelősségteljes munkájuk tisztelete mellett gondoskodni kell munkakörülményeik minőségéről, és mindenekelőtt a biztonságukról. A vasúti munkahelyek vonzóbbá és versenyképesebbé tétele az egyik módja annak, hogy elérjük az EU azon kulcsfontosságú célkitűzését, hogy több forgalom kerüljön a vasútra.”
Livia Spera EFT-főtitkár szerint a vasút társadalmi partnerei egyértelmű álláspontra jutottak a mozdonyvezetőkről szóló irányelv felülvizsgálatával kapcsolatosan, proaktívan törekedve a Bizottsággal való párbeszédre. „Jelenleg a Bizottság társadalmi párbeszédet érintő támogatásának vitatott felülvizsgálata zajlik. Az, ahogy az Európai Bizottság dönteni fog az ETF és a CER bevonásáról, valamint az, hogy hogyan veszik majd figyelembe az ágazat két legreprezentatívabb szervezetének véleményét, döntő teszt lesz az EU-n belüli társadalmi párbeszéd jövője szempontjából.”

A CER ügyvezető vezérigazgatója, Alberto Mazzola a következőképpen fogalmazott: „Elkötelezettek vagyunk az interoperábilis vasúti szolgáltatások mellett, amelyek könnyedén átlépik a határokat, valamint EU-szerte utasokat és árut szállítanak. Az angol mint üzemi nyelv nem opció, mivel nem kockáztathatjuk a biztonsági szint veszélyeztetését és a költségek növekedését, anélkül, hogy valódi hozzáadott értéket jelentene. Nyitottak vagyunk egy jövőbeli célrendszer meghatározására, és az interoperábilitás fokozása érdekében alaposan meg kell fontolnunk a rendelkezésre álló elektronikus kommunikációs megoldások alkalmazását.”

Ezek is érdekelhetik

Bővül a HUNGRAIL aktivitása a CER-ben

A Magyar Vasúti Egyesület egy pénzügyi munkabizottság tagja lett. A HUNGRAIL csatlakozott az Európai Vasúti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) a vasúti infrastruktúra finanszírozása biztonságának megteremtését...

Európának több vasút kell, a vasútnak több Európa

A CER sürgeti a közös európai vasútirányítási rendszer kiépítését és az utasok hatékonyabb védelmét. Az Európai Vasuti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) kedden tartotta 73. közgyűlését,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A cél az egységes európai hálózat

A vonatok még nem, a tárgyalások már nagy sebességre kapcsoltak az EU-ban. Az Európai Bizottság, Parlament és Tanács is elszánt, hogy még a nyári európai...

Katasztrófa lenne a vasútnak a megakamionok megjelenése a hazai közutakon

Tanulmány bizonyítja, hogy a nagyobb közúti szerelvények európai engedélyezése nem zöldítés, sőt! A részletszabályok még nem dőltek el, az EU-s irányelv alakításában most kell hallatniuk...

Közösen a vasúti egyeskocsi-fuvarozás támogatásáért

A Magyar Vasút 2023 konferencián írták alá az érdekeltek a rendszer fenntartásáért kiálló nyilatkozatot. A kisebb, egy vagy néhány vagonnyi, logisztikai és humánerőforrás-okokból másképp gazdaságosan...

Legfrissebb híreink

Új társ a közlekedés tervezéséhez: EMMA

Bemutatta legújabb digitális fejlesztését a MÁV-VOLÁN-csoport, a tesztüzemben elstartolt egységes utazástervezőt.

Megújul a vasúti képzés

Az Építési és Közlekedési Minisztérium a vasúti társaságok, képzőszervek igényeihez is jobban igazodó új képzési rendszert alakított ki.

Magyar költők versei hallhatók nyáron a MÁV-VOLÁN-csoport állomásain

Az idei évben újra visszatér a „Vers a peronon” program, a helyszínek köre pedig tovább bővült.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Megújul a vasúti képzés

Az Építési és Közlekedési Minisztérium a vasúti társaságok, képzőszervek igényeihez is jobban igazodó új képzési rendszert alakított ki.

Magyar költők versei hallhatók nyáron a MÁV-VOLÁN-csoport állomásain

Az idei évben újra visszatér a „Vers a peronon” program, a helyszínek köre pedig tovább bővült.

Bővült a MÁV-REC Railway Engineering Corporation Kft. tolatómozdony-flottája

Erősítés érkezett a Csepeli Szabadkikötőbe: a MÁV-REC Kft. új mozdonya a „last mile” szolgáltatásának fejlesztésében kap főszerepet.

A rovat további cikkei

Megújul a vasúti képzés

Az Építési és Közlekedési Minisztérium a vasúti társaságok, képzőszervek igényeihez is jobban igazodó új képzési rendszert alakított ki.

Magyar költők versei hallhatók nyáron a MÁV-VOLÁN-csoport állomásain

Az idei évben újra visszatér a „Vers a peronon” program, a helyszínek köre pedig tovább bővült.

Gyermekvasutasokat avattak hétvégén

Szombaton tartották a Gyermekvasúton a 2023/2024. tanévben tanfolyamot elvégző, több mint 150 gyerek avatási ünnepségét.