fbpx
2024. április 16. kedd

Példa nélküli flottamodernizáció

Forgalomba állt a MÁV-Start első 36 Flirt típusú, az Alstom ETCS 2-es szintű vonatbefolyásoló rendszerével felszerelt villamos motorvonata.

Mérföldkőhöz érkezett a MÁV-Start Flirt típusú villamos motorvonatainak flottamodernizációs projektje, amelynek keretében a sebesség és a biztonság növelésére tervezett ETCS (European Train Control System) 2. szintű rendszert szerelnek fel. Az 59 Flirt villamos motorvonatból eddig 36-ra telepítették az ETCS L2 rendszert: az Alstom a szigorú európai követelményeknek megfelelő Atlas ETCS Level 2 vonatbefolyásoló berendezését. A teljes projekt a tervek szerint 2023 szeptemberében fejeződik be, a részletes teszteléssel és ellenőrzésekkel járó tanúsítási eljárást követően. Az Alstom közbeszerzési eljárás keretében nyerte el ezt a projektet.

„A magyar vasúti közlekedés történetében még nem volt példa arra, hogy villamos motorvonatokat utólag lássanak el ETCS vonatbefolyásoló rendszerrel. Az eredmények azt igazolják, hogy a biztonság erősítése és a hatékonyság növelése miatt érdemes volt belevágni a projektbe. Az pedig különösen fontos volt a számunkra, hogy a magyar vasút fejlődése iránt elkötelezett vállalatként a berendezéseket Magyarországon, helyi szakemberek munkájával, a szolnoki telephelyünkön építjük be a MÁV Start Flirt típusú villamos motorvonataiba” – fogalmazott Balázs Gáspár, az Alstom Transport Hungary Zrt. vezérigazgatója.

- Hirdetés -

Az Alstom digitális vezérlési megoldása biztonságosabbá és gyorsabbá teszi a Flirt elővárosi villamos motorvonatok közlekedését az európai szabványoknak megfelelő vonatbefolyásoló berendezéssel.
Magyarországon még nem volt példa arra, hogy villamos motorvonatokat utólag lássanak el az európai szabványoknak megfelelő vonatbefolyásoló berendezéssel.
Az Alstom összesen 59 Flirt típusú villamos motorvonatot szerel fel az ETCS L2 rendszerrel, a projekt várhatóan szeptemberben fejeződik be.

Az Európai Vonatbefolyásoló Rendszer (ETCS) elsődleges célja a vonatok mozgásának felügyelete és a vasúti közlekedés biztonságának fokozása különböző üzemi helyzetekben. A rendszer folyamatosan kiszámítja a figyelmeztető, üzemi és vészfékezési sebességprofilokat, valamint figyelemmel kíséri a vonat és a pálya megengedett sebességét is. Teljes felügyeleti üzemmódban gyakorlatilag lehetetlen, hogy a mozdonyvezető figyelmen kívül hagyjon egy vörös „Megállj!” jelzést. A továbbfejlesztett ETCS Level 2 folyamatos felügyeletet nyújt a GSM-R (a GSM vasúti változata) segítségével.
Végső soron az ETCS Level 2 rendszer javítja a forgalom hatékonyságát, mivel lehetővé teszi, hogy a korszerűsített vonatok nagyobb sebességgel közlekedjenek azokon a vonalakon, ahol a pályakörülmények ezt lehetővé teszik. Így például a Budapest–Székesfehérvár vonalon, ahol a korábbi 120 km/órás sebességhez képest 160-ra lehet növelni a maximális sebességet.

A folyamat összetettségét mutatja, hogy az Alstom 2020. januárban szerezte meg az átalakítási engedélyt a Flirt villamos motorvonatokra. A prototípusok elkészítését a tesztelés követte: az előírások szerint a vonatoknak 250 ezer kilométert kellett hiba nélkül futniuk, ezért az Alstom a vasúti hatóságtól engedélyt kapott arra, hogy öt prototípussal végezze el a típusengedélyezési tartampróbát. A folyamattal párhuzamosan megkezdődött az előszerelés, majd 2022. januártól a végszerelés. A jármű típusengedélyét, amelynek megszerzéséhez független tanúsító szervezet bevonásával igazolni kellett, hogy a jármű tervezése, gyártása, összeszerelése megfelel az összes európai és nemzeti előírásnak, a hazai vasúti hatóság 2022. decemberében adta meg.

Borítókép: Magyar Vasút Archív

Ezek is érdekelhetik

Az Alstom 59 Flirtöt szerelt föl ETCS-sel

Európában az Alstom szállította az összes ETCS-szel felszerelt vonatok 70 százalékát. Az Alstom sikeresen zárta a MÁV-START azon Flirt motorvonatainak felszerelését ETCS L2 fedélzeti berendezéssel,...

Nem hívogató a vasút jövője az egységes kommunikációs rendszer nélkül

A jövő még csak részben jött el – foglalhatjuk össze a Pwc tanulmányának lényegét.

Idegen mozdonyokba szerel ETCS-t a Stadler

A cég a MÁV mozdonyaiba is szívesen telepíteni az ETCS fedélzeti berendezéseit. A DB, a Stadler és annak mérnöki vegyesvállalata, az AngelStar először készített fel...

Kulcsmenedzsment- és monitoring rendszer a hazai vasúthálózaton

Magyarország az Európai Unió felé tett vállalásainak megfelelően elkezdte az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszer (ERTMS) rendszer kiépítését.

Vasúti digitalizáció egyenlő harminc százalékkal nagyobb kapacitás

A V0 lehet az első olyan magyar vasútvonal, amely eleve a digitalizált vasút követelményeinek megfelelően épül.

Fapados ETCS-t fejlesztenek a spanyolok a mellékvonalakra

A kisebb forgalmú vonalakra a modern egységes európai biztosítóberendezés (ETCS) olcsóbb változatát fejlesztik ki.

Legfrissebb híreink

Új európai vasúti közlekedési folyosók jönnek létre

A kilenc kijelölt folyosóból öt Magyarország területét is érinti.

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Új európai vasúti közlekedési folyosók jönnek létre

A kilenc kijelölt folyosóból öt Magyarország területét is érinti.

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

A rovat további cikkei

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.