Forgalomba állt a MÁV-Start első 36 Flirt típusú, az Alstom ETCS 2-es szintű vonatbefolyásoló rendszerével felszerelt villamos motorvonata.
Mérföldkőhöz érkezett a MÁV-Start Flirt típusú villamos motorvonatainak flottamodernizációs projektje, amelynek keretében a sebesség és a biztonság növelésére tervezett ETCS (European Train Control System) 2. szintű rendszert szerelnek fel. Az 59 Flirt villamos motorvonatból eddig 36-ra telepítették az ETCS L2 rendszert: az Alstom a szigorú európai követelményeknek megfelelő Atlas ETCS Level 2 vonatbefolyásoló berendezését. A teljes projekt a tervek szerint 2023 szeptemberében fejeződik be, a részletes teszteléssel és ellenőrzésekkel járó tanúsítási eljárást követően. Az Alstom közbeszerzési eljárás keretében nyerte el ezt a projektet.
„A magyar vasúti közlekedés történetében még nem volt példa arra, hogy villamos motorvonatokat utólag lássanak el ETCS vonatbefolyásoló rendszerrel. Az eredmények azt igazolják, hogy a biztonság erősítése és a hatékonyság növelése miatt érdemes volt belevágni a projektbe. Az pedig különösen fontos volt a számunkra, hogy a magyar vasút fejlődése iránt elkötelezett vállalatként a berendezéseket Magyarországon, helyi szakemberek munkájával, a szolnoki telephelyünkön építjük be a MÁV Start Flirt típusú villamos motorvonataiba” – fogalmazott Balázs Gáspár, az Alstom Transport Hungary Zrt. vezérigazgatója.
Az Alstom digitális vezérlési megoldása biztonságosabbá és gyorsabbá teszi a Flirt elővárosi villamos motorvonatok közlekedését az európai szabványoknak megfelelő vonatbefolyásoló berendezéssel.
Magyarországon még nem volt példa arra, hogy villamos motorvonatokat utólag lássanak el az európai szabványoknak megfelelő vonatbefolyásoló berendezéssel.
Az Alstom összesen 59 Flirt típusú villamos motorvonatot szerel fel az ETCS L2 rendszerrel, a projekt várhatóan szeptemberben fejeződik be.
Az Európai Vonatbefolyásoló Rendszer (ETCS) elsődleges célja a vonatok mozgásának felügyelete és a vasúti közlekedés biztonságának fokozása különböző üzemi helyzetekben. A rendszer folyamatosan kiszámítja a figyelmeztető, üzemi és vészfékezési sebességprofilokat, valamint figyelemmel kíséri a vonat és a pálya megengedett sebességét is. Teljes felügyeleti üzemmódban gyakorlatilag lehetetlen, hogy a mozdonyvezető figyelmen kívül hagyjon egy vörös „Megállj!” jelzést. A továbbfejlesztett ETCS Level 2 folyamatos felügyeletet nyújt a GSM-R (a GSM vasúti változata) segítségével.
Végső soron az ETCS Level 2 rendszer javítja a forgalom hatékonyságát, mivel lehetővé teszi, hogy a korszerűsített vonatok nagyobb sebességgel közlekedjenek azokon a vonalakon, ahol a pályakörülmények ezt lehetővé teszik. Így például a Budapest–Székesfehérvár vonalon, ahol a korábbi 120 km/órás sebességhez képest 160-ra lehet növelni a maximális sebességet.
A folyamat összetettségét mutatja, hogy az Alstom 2020. januárban szerezte meg az átalakítási engedélyt a Flirt villamos motorvonatokra. A prototípusok elkészítését a tesztelés követte: az előírások szerint a vonatoknak 250 ezer kilométert kellett hiba nélkül futniuk, ezért az Alstom a vasúti hatóságtól engedélyt kapott arra, hogy öt prototípussal végezze el a típusengedélyezési tartampróbát. A folyamattal párhuzamosan megkezdődött az előszerelés, majd 2022. januártól a végszerelés. A jármű típusengedélyét, amelynek megszerzéséhez független tanúsító szervezet bevonásával igazolni kellett, hogy a jármű tervezése, gyártása, összeszerelése megfelel az összes európai és nemzeti előírásnak, a hazai vasúti hatóság 2022. decemberében adta meg.
Borítókép: Magyar Vasút Archív