A SNCF Párizst Toulouse-val és Clermont-Ferrand-nal összekötő járataira szánt, CAF-alapú motorvonatok közül az elsőt leszállították, sőt már Csehországi Velimben tartózkodik, és zajlik a teszt.
A vonatokat a francia nemzeti vasúttársaság 2019 októberében rendelte meg. Az első, 28 szerelvényből álló tételt 700 millió eurós szerződés keretében szállítják, és az SNFC-nek lehetősége van további 75 darab megrendelésére.
Az eredetileg Confort 200 márkanevű, de mostanra Oxygène néven ismert 10 kocsis, nem billenő motorvonatokat a Corail mozdonyvontatású szerelvények helyettesítésére fogják használni a Párizs, Clermont-Ferrand és Toulouse városok közötti útvonalakon. Más, intercity és távolsági regionális járatokhoz hasonlóan, mint például az Alstom Coradia Liner és a Bombardier Regio 2N, a CAF vonatok is csuklósak. A két áramrendszerű járművek 25 kV 50 Hz-es és 1,5 kV egyenárammal villamosított útvonalakon akár 200 km/h sebességgel is közlekedhetnek. Üzembe helyezésük 2025-ben várható.
A korábbi tervek szerint az első hét szerelvényt Spanyolországban építik. A fennmaradó 21 darabot várhatóan a CAF kelet-franciaországi reichshoffeni gyárában szerelik össze, ahol a termelés szeptemberben kezdődik és 2026 végéig tart.
Mint korábban lapunk is megírta, hazánkban is előkészítés alatt áll motorvonat beszerzés. egindult az előzetes piaci konzultáció, a 80 jármű keretszerződését 2024. elejéig köthetik meg. A vasúttársaság nyílt közbeszerzési eljárással 80 motorvonat beszerzésére irányuló keretmegállapodás megkötését tervezi – adta hírül a MÁV Facebook-oldalán. Mosóczi László, a MÁV-START vezérigazgatója, a magyarországi járműgyártás fejlesztéséért felelős miniszteri biztos a Magyar Vasút Club rendezvényén is beszélt erről a vásárlásról, azt is megemlítve, hogy az elővárosi, regionális kivitelű szerelvények részben a jól ismert Flirtökhöz hasonló, kétszáz ülőhely körüli kapacitásúak, részben körülbelül háromszáz ülésesek lennének. Mosóczi László akkor megemlítette, hogy a távolabbi tervekben összesen 15 olyan regionális kivitelű motorvonat beszerzése is benne van, amely átmehet a határokon, tehát kompatibilis az osztrák, szlovák, szlovén, szerb áram- és felsővezetéki rendszerekkel.
Borítókép: Railwaygazette.com