Folytatódik a röszkei vasútvonal rekonstrukciója.
Az összetartozás vasútvonalának nevezte Lázár János építési és közlekedési miniszter a személyforgalomnak nyolc év szünet után kedd hajnalban visszaadott Szeged-Szabadka vasútvonalat, ahol – az ingázók igényeinek figyelembevételével – mostantól napi öt járatpár közlekedik, megkönnyítve ezzel a reggeli munkába és iskolába járást, illetve a délutáni és esti hazatérést – írja a MÁV közleménye.
A Szeged-Rendező és Röszke országhatár közötti vasútvonal fejlesztésének keretében több mint 13 kilométer hosszan újult meg a vasúti pálya, és annak környezete, tavaly augusztus óta közlekednek a tehervonatok a szakaszon, november 28-tól pedig a személyforgalom is elindulhatott. A villamosítás is megtörténik, a rekonstrukció végső határideje 2025. A vonal folytatásában, a szerb oldalon, Szabadkáig már elkészült a fejlesztés, igaz, Szabadka állomáson magán javában dolgoznak a fővonal magyar határ és Újvidék közötti szakaszának felújítása keretében.
A tíz járatból négyet magyar, hatot szerb Uzsgyi becenevű dízel motorvonat szolgál ki jelenleg. A menetidő Szeged és Szabadka között nagyjából másfél óra a határrendészeti vizsgálatokkal együtt.
A Budapest-Nyugatiból 5:53-kor induló Napfény IC-vel, illetve oda 21:07-kor érkező Napfény IC-vel akár egynapos vasúti utazás is tervezhető a magyar fővárosból Szabadkára vagy Palicsra.
Az első járat utasai között ott volt Lázár János építési és közlekedési miniszter, Pafféri Zoltán, a MÁV vezérigazgatója és Mosóczi László, a MÁV-Start vezérigazgatója, a HUNGRAIL elnöke is.
A miniszter úgy fogalmazott:
Ez a vasútvonal az összetartozás vasútvonala, amely Magyarország és Szerbia összetartozását, közös múltját és jövőjét jelképezi. Ugyanakkor puszta jelképnél több: érdemi segítség a hétköznapokban mindazoknak a diákoknak és munkavállalóknak, akik rendszeresen ingáznak a két ország között, és természetesen azoknak a családoknak is, akik a határ túlfelén élő szeretteikkel igyekeznek tartani a kapcsolatot. Fontos lépés: kezdete a két ország közötti együttműködés új korszakának.
A beruházó MÁV nevében Pafféri Zoltán vezérigazgató kifejtette:
Magyar és szerb vasúti szakemberek szoros és hatékony együttműködésére volt szükség ahhoz, hogy ne csak a teherforgalom, de nyolc évnyi szünet után immár a személyközlekedés is újraindulhasson ezen a vasútvonalon, méghozzá olyan menetrendi kínálattal – nem kevesebb, mint napi 5 vonatpárral – amely képes kiszolgálni a valódi mobilitási igényeket is. Köszönet minden vasutasnak határon innen és túl.
A szabadkai vonatjegyek a MÁV-START nemzetközi jegypénztáraiban, vagy a jegy.mav.hu felületen érhetők el. A Szegedtől Palicsig, illetve Szabadka végállomásig érvényes, teljesárú menetjegy ára 6,20 euró, jelenlegi árfolyamon 2356 forint. Szeged–Horgos, Szeged–Bácsszőlős, Szeged–Hajdújárás között pedig 4,80 euróért, jelenleg 1824 forintért lehet utazni. Gyermekek 6 éves korukig ingyen utazhatnak, továbbá Magyarországon 15., Szerbiában 14. életévük betöltéséig féláron. A vonatokra a rendelkezésre álló helyek mértékéig kerékpárjegy is váltható 2 euróért a vonat személyzetnél.
Az ország- és vármegyebérletek nemzetközi utazásra nem vehetők igénybe, azaz szerbiai úti cél esetén az országhatárig sem érvényesek, az ilyen bérletek tulajdonosainak utazásuk teljes hosszára érvényes menetjeggyel kell rendelkezniük. A kizárólag belföldön, Szeged-Röszke állomások között utazók használhatják az ország- és Csongrád-Csanád vármegyebérleteket is.
Nyitóképünkön a magyar és szerb Uzsgyi első találkozása Horgoson (fotó: Kormányos László).