fbpx
2024. május 22. szerda

Népszerűek a magyarországi kisvasutak

Kéttucatnyi magyarországi kisvasúton másfélmilliós utast szállítanak. A magyar kisvasutak Európában Svájccal vannak hosszukat tekintve egy ligában.

Az éves 138 millió belföldi vasúti utazáshoz képest is észrevehető a magyarországi kisvasutak utasszáma. A g7.hu portálon megjelent elemzés alapján a koronavírus járvány előtti utolsó évben, 2019-ben 1,4 millió utazást bonyolítottak a hazai kisvasutak. Még a járvány alatti 2021-ben is 1,1 millió utazást regisztráltak.

Nem könnyű feladat azonban meghatározni, hogy az egyes országokban mennyi kisvasút is működik. Jelenleg a hazai kisvasutak közül 21-en van rendszeres forgalom, amiből kicsit több mint 200 km-en zajlik a rendszere forgalom. A gazdasági vasutak egy részét teherszállításra használják, vagy csak alkalomadtán közlekedik arra vonat, esetleg hajtány. Több száz km-nyi kisvasúti vonalat nem hasznosítanak – elég itt az 52 km-es kecskeméti kisvasútra, vagy a 40 km-es nyírvidéki kisvasútra gondolni.

- Hirdetés -

Ha eltekintünk attól, hogy a vonalak közül melyik van rendszeres használatban, és csak a térképi adatok szerint használható vonalakat vesszük figyelembe, akkor európai szinten is kimagasló a magyarországi kisvasutak szerepe. A normál nyomtávúnál keskenyebb vonalak mind terület- mind lakosságarányosan kiemelkedőek.

Mindössze Svájcban és Írországban van arányosan nagyobb hálózat – de Svájcban a keskeny nyomtáv a hegyi pályákon nem csak turisztikai, hanem hivatásforgalmi feladatokat is betölt. Írországban pedig a szélesnyomtávú, alapvetően személyszállítást bonyolító hálózat mellett a keskenyebb, 914 mm-es nyomtávú pályák az áruszállítás szolgálják.

Forrás: G7.hu

Azt utasszámokat a KSH nem adja közzé, azt a keskeny nyomtávú vasutakra a Miniszterelnökség gyűjti, és kérésre adta közzé. Ebben megtalálhatók az utasszámok mellett az elért bevételek is. Az utasok száma a Covid járványt megelőzően évről évre növekedett, a 2012-es 1,2 millió főt ötödével haladta meg 2019-ben. 2022-ben vélhetően már a járvány előtti szintet is meghaladhatta.

Forrás: G7.hu Miniszterelnökség adatai alapján

2017 és 2021 között jelentős, 4,5 milliárd forintos beruházás volt a kisvasutaknál, a folyó kiadásaik pedig 11 milliárd forintot tettek ki – mivel ezek is emelkedtek, a felújítások egy része ebben szerepelhet. Utasokra lebontva ez azt jelenti, hogy – eltekintve a Covid okozta visszaeséstől – kétezer forint körüli költsége van minden egyes utazásnak. Ráadásul ebben a hosszú távú beruházások és felújítások is benne vannak.

A Trekhunt gyűjtése szerint a legdrágább és egyben legnépszerűbb vonalakon kétezer forint körüli összeg a teljesárú jegyek ára, ami azt jelenti hogy a nagyvasúthoz képest is sokkal nagyobb részét adják a jegyárbevételek a költségeknek.

A 22 működő kisvasúton az utasforgalom igen koncentrált: a teljes forgalom négyötödét hat vasút adja: a MÁV által üzemeltett Széchenyi-hegyi Gyermekvasút önmagában a negyedét adja a 2017-re elérhető adatok alapján. Második helyen egyötödnyi részesedéssel a Szilvásváradi Állami Erdei Vasút áll, a harmadikon Lillafüredi Állami Erdei Vasút 17 százalékkal.

A kisvasutak szerepe biztosan kiemelkedő a turisztikában, arra azonban nem derül fény, hogy mennyiben a belföldi kirándulókra igaz ez, és tudnak-e a hazai kisvasutak nagyobb mértékben külföldi turistákat is vonzani.

Címlapkép forrása: MÁV Zrt.

Ezek is érdekelhetik

Kisvasút a Nagyerdőben

Kisvasutas hétvégére készülnek a debreceni vidámparkban, ahol július második szombatján ünneplik a kisvasút napját. Idén a hagyományos rendezvényt kibővítve július 8-án és 9-én egész napos programokkal, a debreceni Zsuzsi erdei vasúttal közösen várják az érdeklődőket.

Füstös kisvasúti nap Csömödéren

Közlekedett Ábel, a 490,2 sorozatú MÁVAG gőzmozdony a Lenti-Csömödér-Kistolmács útvonalon a hétvégi kisvasút napon, és egy dízel ritkaságot is bemutattak. 

Elindult a szezon a börzsönyi kisvasutakon

Április elsejétől lehet utazni az erdei vasutakkal Szobról, Nagybörzsönyből, Kemencéről hétvégenként. A királyréti kisvasút mostantól minden nap jár. Magyarország igazi nagyhatalom a keskeny nyomközű vasutak...

Legfrissebb híreink

Megújult a vasútállomás és annak környéke Szentgotthárdon

Átadták a teljesen megújult vasútállomás épületét Szentgotthárdon. A GYSEV Zrt. egy év alatt végezte el a nagyszabású munkálatokat: megújult és átalakult a váróterem, megtörtént...

20 éve nem látott, példátlan díjemelést hozaz ősz a magyar vasútnak

Az elmúlt 20 évben nem fordult elő, hogy évközben emelik a magyar vasúti pályáért fizetendő díjat. Versenyképes fuvardíj nélkül nincs versenyképes szolgáltatás, folytatódhat az...

Hibrid tolatómozdonyok Pekingben

A CRRC Dalian Locomotive and Rolling Stock Co. által kifejlesztett Fuxing FXN3B tolatómozdonyok első tételét a közelmúltban telepítették a kínai főváros több pályaudvarára. A mozdonyok...

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Nem lesz szükség Ukrajnába nyomtávváltásra?

Már épülnek Ukrajnában a normál nyomtávú szakaszok, amik feleslegessé teszik nem csak Záhonynál, hanem a lengyel, szlovák szakaszon is a költséges átrakásokat. Már fektetik a...

Most kell lépni, hogy 2028 után legyen végre több uniós forrás a vasútra!

Hiába a zöld átállás tervezete, az előző hétéves ciklusban csökkent a közlekedés uniós finanszírozása.

Zöld kötvényekkel még olcsóbbá vált a vasúti járművek beszerzése EUROFIMA hitelből

A jövőben egyre nagyobb szerepe lehet a vasúti járműbeszerzéseknél, hogy mennyiben felelnek meg a vasúttársaságok a bankok zöld jelentéstételi elvárásainak.

A rovat további cikkei

20 éve nem látott, példátlan díjemelést hozaz ősz a magyar vasútnak

Az elmúlt 20 évben nem fordult elő, hogy évközben emelik a magyar vasúti pályáért fizetendő díjat. Versenyképes fuvardíj nélkül nincs versenyképes szolgáltatás, folytatódhat az...

Hibrid tolatómozdonyok Pekingben

A CRRC Dalian Locomotive and Rolling Stock Co. által kifejlesztett Fuxing FXN3B tolatómozdonyok első tételét a közelmúltban telepítették a kínai főváros több pályaudvarára. A mozdonyok...

Új távlatokat nyit az európai vasúti járművek üzemeltetési modelleiben a műszaki standardizáció

A Siemens és az Alstom már elindította a saját projektjeit, de az egész szektor ugrásra kész – a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán Ön is ott lehet az első sorban!