Az európai számvevők kimondták a nyilvánvalót: a vasút részesedése az áruszállításban nem nőhet – különösen nem kétszeresére -, hiszen ma is csökken.
Az Európai Számvevőszék legfrissebb közlekedési jelentése szerint „a vasúti árufuvarozási piac részesedésének megduplázása 2050-ig egyszerűen irreális, és az EU árufuvarozási hálózata egyszerűen még nem alkalmas az intermodalitásra”. Az EU számvevőszéki jelentése kiemeli, hogy a közúti árufuvarozás továbbra is uralja az európai közlekedési ágazatot 77 százalékos piaci részesedéssel, amely – minden zöld ígéretek és fogadkozások ellenére – rendületlenül tovább növekszik – áll a Railfreight.com tudósításában.
Az uniós könyvvizsgálók három szakpolitikai pillért emeltek ki, amelyek aláássák az intermodális növekedést Európában. Ezek egyike az intermodális szállításra vonatkozó külön stratégia hiánya. Másrészt egyes uniós szabályok, például a kombinált szállításról szóló irányelv, elavultak, és valójában akadályozzák az intermodális szállítás növekedését, ahelyett, hogy ösztönöznék azt. Végül a megnövekedett közúti forgalmat az is fellendíti, hogy az EU-tagállamok nem tesznek eleget az uniós jog által meghatározott műszaki infrastrukturális követelményeknek. Jó példa erre a harmonizáció hiánya a 740 méter hosszú vonatok használatára vonatkozóan.
Az intermodális és kombinált szállításra szakosodott UIRR azt állítja, hogy ezeknek a megállapításoknak nem szabad elbátortalanítaniuk az EU-t. Szerintük évi 16,5 milliárd euró értékű áruszállítás, tudatos beruházás a vasúti infrastruktúrába, évente 1,5 milliárd eurós beruházás intermodális eszközökbe és korrekciós uniós szabályozási változtatások a TEN-T rendeletben, az energiaadó-irányelvben, a kombinált szállításról szóló irányelvben, valamint a vasúti kapacitásra vonatkozó új szabályok létrehozása lehetővé tenné a 2050-es határidő tartását.