fbpx
2024. május 22. szerda

Nem reális a cargo teljesítmény duplázása 2050-re a számvevők szerint

Az európai számvevők kimondták a nyilvánvalót: a vasút részesedése az áruszállításban nem nőhet – különösen nem kétszeresére -, hiszen ma is csökken.

Az Európai Számvevőszék legfrissebb közlekedési jelentése szerint „a vasúti árufuvarozási piac részesedésének megduplázása 2050-ig egyszerűen irreális, és az EU árufuvarozási hálózata egyszerűen még nem alkalmas az intermodalitásra”. Az EU számvevőszéki jelentése kiemeli, hogy a közúti árufuvarozás továbbra is uralja az európai közlekedési ágazatot 77 százalékos piaci részesedéssel, amely – minden zöld ígéretek és fogadkozások ellenére – rendületlenül tovább növekszik – áll a Railfreight.com tudósításában.

- Hirdetés -

Az uniós könyvvizsgálók három szakpolitikai pillért emeltek ki, amelyek aláássák az intermodális növekedést Európában. Ezek egyike az intermodális szállításra vonatkozó külön stratégia hiánya. Másrészt egyes uniós szabályok, például a kombinált szállításról szóló irányelv, elavultak, és valójában akadályozzák az intermodális szállítás növekedését, ahelyett, hogy ösztönöznék azt. Végül a megnövekedett közúti forgalmat az is fellendíti, hogy az EU-tagállamok nem tesznek eleget az uniós jog által meghatározott műszaki infrastrukturális követelményeknek. Jó példa erre a harmonizáció hiánya a 740 méter hosszú vonatok használatára vonatkozóan. 

Az intermodális és kombinált szállításra szakosodott UIRR azt állítja, hogy ezeknek a megállapításoknak nem szabad elbátortalanítaniuk az EU-t.  Szerintük évi 16,5 milliárd euró értékű áruszállítás, tudatos beruházás a vasúti infrastruktúrába, évente 1,5 milliárd eurós beruházás intermodális eszközökbe és korrekciós uniós szabályozási változtatások a TEN-T rendeletben, az energiaadó-irányelvben, a kombinált szállításról szóló irányelvben, valamint a vasúti kapacitásra vonatkozó új szabályok létrehozása lehetővé tenné a 2050-es határidő tartását.

Ezek is érdekelhetik

Elzáródott ütőérrel tántorog a világkereskedelem

A jemeni húszik egyenesen a globális kereskedelem szívébe döfték kardjukat a Vörös-tenger blokádjával.

Komoly veszélybe kerülhet a vasúti árufuvarozási szektor

Az Európai Parlament esetleges rossz döntésének az uniós adófizetők is kárát láthatják.

Az RCH készül az akkumulátoripar adta lehetőségekre

Az RCH dolgozik az ukrán fuvarok visszaszerzésén és újabb kínai mozdonyokat is vásárol.

Európa régiós vezetői több árut terelnének vasútra

Ha meg akarjuk fékezni, majd csökkenteni az áruszállítási ágazat károsanyag-kibocsátásának növekedését, sokkal nagyobb szerepet kell adni a vasútnak. A közlekedés, különösen a közúti közlekedés hátrányai...

Óriási konténerszállító-flottával bővít az ÖBB RCG

Novemberben csak minden második távolsági vonat érkezett meg időben: ez az 52 százalékos eredmény új negatív rekord idén. A masszív restancia elsődleges okaként az országszerte zajló felújítási munkálatokat nevezte meg a német vasúttársaság.

Szabadabbá vált a pálya a korábbinál az európai kombinált áruszállítás előtt

Az átalakított európai szabályozás segíthet még gyorsabb pályára állítani a folyamatosan bővülő európai kombinált áruszállítási piacot. A változások részleteit azonban 2030-ig a tagországoknak kell kidolgozniuk.

Legfrissebb híreink

Megújult a vasútállomás és annak környéke Szentgotthárdon

Átadták a teljesen megújult vasútállomás épületét Szentgotthárdon. A GYSEV Zrt. egy év alatt végezte el a nagyszabású munkálatokat: megújult és átalakult a váróterem, megtörtént...

20 éve nem látott, példátlan díjemelést hozaz ősz a magyar vasútnak

Az elmúlt 20 évben nem fordult elő, hogy évközben emelik a magyar vasúti pályáért fizetendő díjat. Versenyképes fuvardíj nélkül nincs versenyképes szolgáltatás, folytatódhat az...

Hibrid tolatómozdonyok Pekingben

A CRRC Dalian Locomotive and Rolling Stock Co. által kifejlesztett Fuxing FXN3B tolatómozdonyok első tételét a közelmúltban telepítették a kínai főváros több pályaudvarára. A mozdonyok...

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

20 éve nem látott, példátlan díjemelést hozaz ősz a magyar vasútnak

Az elmúlt 20 évben nem fordult elő, hogy évközben emelik a magyar vasúti pályáért fizetendő díjat. Versenyképes fuvardíj nélkül nincs versenyképes szolgáltatás, folytatódhat az...

Hibrid tolatómozdonyok Pekingben

A CRRC Dalian Locomotive and Rolling Stock Co. által kifejlesztett Fuxing FXN3B tolatómozdonyok első tételét a közelmúltban telepítették a kínai főváros több pályaudvarára. A mozdonyok...

Új távlatokat nyit az európai vasúti járművek üzemeltetési modelleiben a műszaki standardizáció

A Siemens és az Alstom már elindította a saját projektjeit, de az egész szektor ugrásra kész – a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán Ön is ott lehet az első sorban!