fbpx
2025. november 13. csütörtök

Nem reális a cargo teljesítmény duplázása 2050-re a számvevők szerint

Az európai számvevők kimondták a nyilvánvalót: a vasút részesedése az áruszállításban nem nőhet – különösen nem kétszeresére -, hiszen ma is csökken.

Az Európai Számvevőszék legfrissebb közlekedési jelentése szerint „a vasúti árufuvarozási piac részesedésének megduplázása 2050-ig egyszerűen irreális, és az EU árufuvarozási hálózata egyszerűen még nem alkalmas az intermodalitásra”. Az EU számvevőszéki jelentése kiemeli, hogy a közúti árufuvarozás továbbra is uralja az európai közlekedési ágazatot 77 százalékos piaci részesedéssel, amely – minden zöld ígéretek és fogadkozások ellenére – rendületlenül tovább növekszik – áll a Railfreight.com tudósításában.

Az uniós könyvvizsgálók három szakpolitikai pillért emeltek ki, amelyek aláássák az intermodális növekedést Európában. Ezek egyike az intermodális szállításra vonatkozó külön stratégia hiánya. Másrészt egyes uniós szabályok, például a kombinált szállításról szóló irányelv, elavultak, és valójában akadályozzák az intermodális szállítás növekedését, ahelyett, hogy ösztönöznék azt. Végül a megnövekedett közúti forgalmat az is fellendíti, hogy az EU-tagállamok nem tesznek eleget az uniós jog által meghatározott műszaki infrastrukturális követelményeknek. Jó példa erre a harmonizáció hiánya a 740 méter hosszú vonatok használatára vonatkozóan. 

Az intermodális és kombinált szállításra szakosodott UIRR azt állítja, hogy ezeknek a megállapításoknak nem szabad elbátortalanítaniuk az EU-t.  Szerintük évi 16,5 milliárd euró értékű áruszállítás, tudatos beruházás a vasúti infrastruktúrába, évente 1,5 milliárd eurós beruházás intermodális eszközökbe és korrekciós uniós szabályozási változtatások a TEN-T rendeletben, az energiaadó-irányelvben, a kombinált szállításról szóló irányelvben, valamint a vasúti kapacitásra vonatkozó új szabályok létrehozása lehetővé tenné a 2050-es határidő tartását.

Ezek is érdekelhetik

Megérkezett az első közvetlen irányvonat Koperből a Debreceni Intermodális Terminálra 

A vonat kulcsfontosságú berendezéseket szállított a debreceni térség egyik kiemelkedő ipari ingatlanberuházásához.

A vasúti árufuvarozás tovább gurul a lejtőn lefele

Felemás a hazai logisztika első negyedéves eredményessége: a légi áruszállítás dinamikusan bővül, ám a vasúti és közúti áruforgalom tovább csökkent.

Körkérdés: a kombinált fuvarozás lehetőségei és kihívásai

Nyolc szakembert kérdeztünk arról, mik a kombinált fuvarozás legnagyobb kihívásai és hogyan növelhető a versenyképessége.

Szergej dízelmozdonyokkal erősít az RCH

A vontatási képessége fejlesztése érdekében két korszerűsített M62-es dízelmozdonnyal bővítette flottáját a Rail Cargo Hungaria.

Elszállt költségek és romló jövedelmezőség a vasúti árufuvarozóknál

A vasúti árufuvarozók fajlagos költségei 10,3%-kal nőttek, miközben a fajlagos bevételek csak 2,2%-kal tudtak emelkedni.

Továbbra is biztosított a vasúti forgalom a Gubacsi Duna-ág hídon

A Gubacsi Duna-ág híd állapotának felülvizsgálata után a vasúti forgalom további fenntartását engedélyezték 2025. július 31-ig.

Legfrissebb híreink

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

A CER Cargo Group lett a Wiener Lokalbahnen Cargo vállalat új tulajdonosa

A Wiener Lokalbahnen Cargo osztrák vasúti áruszállító vállalat a CER Cargo Group-hoz került, a tulajdonosváltás várhatóan 2025 végéig lezárul.