fbpx
2025. május 16. péntek

Nem reális a cargo teljesítmény duplázása 2050-re a számvevők szerint

Az európai számvevők kimondták a nyilvánvalót: a vasút részesedése az áruszállításban nem nőhet – különösen nem kétszeresére -, hiszen ma is csökken.

Az Európai Számvevőszék legfrissebb közlekedési jelentése szerint „a vasúti árufuvarozási piac részesedésének megduplázása 2050-ig egyszerűen irreális, és az EU árufuvarozási hálózata egyszerűen még nem alkalmas az intermodalitásra”. Az EU számvevőszéki jelentése kiemeli, hogy a közúti árufuvarozás továbbra is uralja az európai közlekedési ágazatot 77 százalékos piaci részesedéssel, amely – minden zöld ígéretek és fogadkozások ellenére – rendületlenül tovább növekszik – áll a Railfreight.com tudósításában.

- Hirdetés -

Az uniós könyvvizsgálók három szakpolitikai pillért emeltek ki, amelyek aláássák az intermodális növekedést Európában. Ezek egyike az intermodális szállításra vonatkozó külön stratégia hiánya. Másrészt egyes uniós szabályok, például a kombinált szállításról szóló irányelv, elavultak, és valójában akadályozzák az intermodális szállítás növekedését, ahelyett, hogy ösztönöznék azt. Végül a megnövekedett közúti forgalmat az is fellendíti, hogy az EU-tagállamok nem tesznek eleget az uniós jog által meghatározott műszaki infrastrukturális követelményeknek. Jó példa erre a harmonizáció hiánya a 740 méter hosszú vonatok használatára vonatkozóan. 

Az intermodális és kombinált szállításra szakosodott UIRR azt állítja, hogy ezeknek a megállapításoknak nem szabad elbátortalanítaniuk az EU-t.  Szerintük évi 16,5 milliárd euró értékű áruszállítás, tudatos beruházás a vasúti infrastruktúrába, évente 1,5 milliárd eurós beruházás intermodális eszközökbe és korrekciós uniós szabályozási változtatások a TEN-T rendeletben, az energiaadó-irányelvben, a kombinált szállításról szóló irányelvben, valamint a vasúti kapacitásra vonatkozó új szabályok létrehozása lehetővé tenné a 2050-es határidő tartását.

Ezek is érdekelhetik

Továbbra is biztosított a vasúti forgalom a Gubacsi Duna-ág hídon

A Gubacsi Duna-ág híd állapotának felülvizsgálata után a vasúti forgalom további fenntartását engedélyezték 2025. július 31-ig.

Hol drága és olcsó a vasúti áruszállítás?

Magyarországon az európai átlaghoz képest költségesebb a vasúti áruszállítás költsége.

A vasutakat helyzetbe kell hozni, mert nem fogják tudni kielégíteni az ipar szállítási igényét

Még magasabb szintre kell emelni a vasúti szektor szereplőinek és a minisztériumok közötti együttműködést.

Elzáródott ütőérrel tántorog a világkereskedelem

A jemeni húszik egyenesen a globális kereskedelem szívébe döfték kardjukat a Vörös-tenger blokádjával.

Komoly veszélybe kerülhet a vasúti árufuvarozási szektor

Az Európai Parlament esetleges rossz döntésének az uniós adófizetők is kárát láthatják.

Az RCH készül az akkumulátoripar adta lehetőségekre

Az RCH dolgozik az ukrán fuvarok visszaszerzésén és újabb kínai mozdonyokat is vásárol.

Legfrissebb híreink

RCH: vasúttörténeti tesztfutás villany-hibrid mozdonnyal

Sikerrel zárult a Rail Cargo Hungaria villany-hibrid technológiával működő vonali mozdonyának tesztfutása.

A MÁV megindította a „hosszú nyarat”

A MÁV az idei évben is elő-, fő- és utószezoni többletkapacitásokkal biztosít jobb eljutási lehetőséget a Balaton környékére utazóknak.

Az Európai Parlament nagyobb pénzügyi támogatást szán hosszú távon a közlekedésnek

Az Európai Parlament előzetes álláspontot fogadott el az EU következő, 2027-et követő időszakra vonatkozó hosszú távú költségvetéséről.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

A MÁV megindította a „hosszú nyarat”

A MÁV az idei évben is elő-, fő- és utószezoni többletkapacitásokkal biztosít jobb eljutási lehetőséget a Balaton környékére utazóknak.

Az Európai Parlament nagyobb pénzügyi támogatást szán hosszú távon a közlekedésnek

Az Európai Parlament előzetes álláspontot fogadott el az EU következő, 2027-et követő időszakra vonatkozó hosszú távú költségvetéséről.

Deutsche Bahn eladta a DB Schenkert

A Deutsche Bahn értékesítette a logisztikai leányvállalatát, a DB Schenkert a DSV dán közlekedési és logisztikai társaságnak.