fbpx
2024. április 21. vasárnap

Multimodális digitális mobilitási szolgáltatások

Az Európai Vasúti és Infrastruktúra-társaságok Közössége (CER) az Európai Bizottság ügyvezető alelnökeihez intézett nyílt levelében az európai vasúti ágazat érdekeit figyelembe véve hangsúlyozta az ágazati alapú megoldások fontosságát a multimodális jegyértékesítés tekintetében, és kiemelte a CER jegyértékesítési ütemtervének fontosságát. Ez jelentős előrelépést jelent az európai vasutak túlnyomó többsége számára, és felhívja a további érdekelt feleket arra, hogy közös fellépés keretében fejlesszék a vasúti személyszállítási ágazatot.

A Bizottság multimodális digitális mobilitási szolgáltatásokra (multimodal digital mobility services, MDMS) vonatkozó kezdeményezése, amelynek megjelenése az elkövetkező hónapokban várható, az elosztási problémák kezelésére és az utasélmény javítására irányul. Ugyanakkor jelentős műszaki és kereskedelmi aggályok merülnek fel, amelyek megnehezíthetik az elképzelések végrehajtását. Ezekkel foglalkozni kell az MDMS-re és a közös európai mobilitási adattérre vonatkozó javaslatokban. A kérdések közé tartoznak többek között a következők:

  • Az ágazati megoldások a leggyorsabbak. A multimodális jegyértékesítés fejlesztésekor az ágazati alapú megoldásokat támogatni kell, és kiindulópontnak kell tekinteni. A bizottsági javaslatnak olyan jogi keretet kell nyújtania, amelyben a fuvarozókat nem tántorítja el az innovációtól, védik a kereskedelmi szempontból érzékeny ismereteket, és megőrzik azokat az ösztönzőket, amelyek a teljes ellátási láncban értéket teremtenek.
  • Az utasoknak alacsony árakra van szükségük. A közlekedési szolgáltatók és a menetjegy-értékesítők tevékenységének gazdaságosságát megfelelően figyelembe kell venni annak elkerülése érdekében, hogy aláássák a közlekedés gazdaságosságát vagy jelentősen emeljék a jegyek árát.
  • A digitális platformok dominanciájának elkerülése. Az eladásokból származó jutalékok – hacsak nem alacsony szinten maximálják ezeket – növelik annak kockázatát, hogy a jól finanszírozott technológiai óriások (amelyek gyakran nem európai szereplők) a szolgáltatásokba történő korlátozott befektetésekkel garantált nyereséget élvezzenek a közlekedési szolgáltatók, a közszféra költségvetése és végső soron a fogyasztók kárára.

Ugyanakkor a CER hangsúlyozza a jogszabály szükségességének és arányosságának alapvető fontosságát is. A határokon átnyúló vasúti közlekedés javításához mindenekelőtt az infrastruktúrába és a kölcsönös átjárhatóságba történő beruházások, valamint a gördülőállományt érintő befektetések jelentős növelésére van szükség – a vasúti jegyértékesítés átalakítása csak kiegészítheti ezeket az alapvetéseket. Az utazás időtartama, megfizethetősége és kényelme kulcsfontosságú kritériumok az utasok választásában.

- Hirdetés -

Alberto Mazzola, a CER ügyvezető igazgatója (borítóképünkön) így nyilatkozott a kérdésben: „A CER jegyértékesítési ütemterve elkötelezi magát egy sor olyan intézkedés mellett, amelyek kétezerhuszonötre létrehozzák a zökkenőmentes jegyértékesítési élményt, ezáltal még vonzóbbá téve a vasutat, mint zöld és megfizethető közlekedési megoldást. A hamarosan előterjesztendő MDMS-javaslatban a tisztességes, észszerű és megkülönböztetéstől mentes feltételekről szóló FRAND-elveknek a vasúti ágazatban meglévő bevált gyakorlatokon kell alapulniuk, és egyensúlyt kell teremteniük mind az értékesítők, mind a vasúttársaságok érdekei között. A CER elkötelezett amellett, hogy konstruktív partner legyen a modális váltás terén, amelynek fontos szempontja a jegyértékesítés, és várakozással tekintünk a Bizottsággal való produktív együttműködés elé ebben a fontos témában.”

Ezek is érdekelhetik

Legfrissebb híreink

Most kell lépni, hogy 2028 után legyen végre több uniós forrás a vasútra!

Hiába a zöld átállás tervezete, az előző hétéves ciklusban csökkent a közlekedés uniós finanszírozása.

Bevált a tarifareform a MÁV-VOLÁN-csoportnál

Márciusban rekordszámú, 932 ezer ország- és vármegyebérletet, valamint napijegyet váltottak az utasok.

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

Az iparfejlesztés, a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra mielőbbi fejlesztését követelik.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Most kell lépni, hogy 2028 után legyen végre több uniós forrás a vasútra!

Hiába a zöld átállás tervezete, az előző hétéves ciklusban csökkent a közlekedés uniós finanszírozása.

Zöld kötvényekkel még olcsóbbá vált a vasúti járművek beszerzése EUROFIMA hitelből

A jövőben egyre nagyobb szerepe lehet a vasúti járműbeszerzéseknél, hogy mennyiben felelnek meg a vasúttársaságok a bankok zöld jelentéstételi elvárásainak.

Elérte a RegioJet magánvasút Ukrajnát is

A csehek legújabb nemzetközi összeköttetés Csapot és Prágát köti össze.

A rovat további cikkei

Bevált a tarifareform a MÁV-VOLÁN-csoportnál

Márciusban rekordszámú, 932 ezer ország- és vármegyebérletet, valamint napijegyet váltottak az utasok.

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

Az iparfejlesztés, a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra mielőbbi fejlesztését követelik.

Új európai vasúti közlekedési folyosók jönnek létre

A kilenc kijelölt folyosóból öt Magyarország területét is érinti.