A V-Híd mérnökei a legkorszerűbb technológiát alkalmazva hajtottak végre digitális pályadiagnosztikai méréseket a Soltszentimre és Kelebia közötti vasúti szakaszon.
A Plasser & Theurer által fejlesztett újgenerációs mérőkocsival alkalmazott megoldás jelentősen hozzájárulhat a csaknem 5000 kilométer hosszú magyar vasúti törzshálózat korszerűsítéséhez. A V-Híd tájékoztatása szerint a mérőkocsi másodpercenként kétmillió adatpontot rögzít ultrahangos, lézeres és optikai berendezéseivel. Az adatok digitális térképet alkotnak, a szenzorok és a nagyfelbontású videórendszer pedig dokumentálja a sínszálak, aljak és rögzítések műszaki adatait. Az összegyűjtött adathalmazt ezt követően a mesterséges intelligencia segítségével elemzik a V-Híd szakemberei.
A Soltszentimre és Kelebia közötti vasúti szakaszon zajlott diagnosztika keretében az infrastruktúraépítő vállalat rögzítette a pályageometria teljes adatsorát, valamint az alépítmény és az ágyazat állapotát. A mérővonat által gyűjtött információk részletesen tartalmazzák a megépített infrastruktúra paramétereit, amelyek a kivitelezés értékelése mellett, a fenntartási munkálatok hatékonyabb megtervezését is támogatják. Az adatbázis lehetővé teszi a vasúti infrastruktúra jövőbeni 3D-s digitális modellezését az infrastruktúra elemek teljes élettartamán keresztül, a tervezés-előkészítéstől kezdve, a kivitelezésen át egészen az üzemeltetésig.
A mérővonattal alkalmazott technológia Magyarország fővonali vasúthálózatának feltérképezésére is kiválóan alkalmas – emelte ki közleményében a V-Híd. Hangsúlyozta a vállalat azt is, hogy felkészültek az Építési és Közlekedési Minisztérium azon előírásaira, amelyek 2026 júliusától kötelezővé teszik a digitális technológiák alkalmazását a vasútépítésben.
Fotó: V-Híd