fbpx
2024. április 16. kedd

Meglesz a pénz a koperi kikötő vasútjának bővítésére

A Divacát a szlovéniai Koper kikötőjével összekötő vasútvonal második vágányának a finanszírozására 250 millió eurós hitelt hagyott jóvá az Európai Beruházási Bank (EBB). A végleges dokumentum aláírására várhatóan az év végén kerül sor.

Az EBB már 2019 májusában jóváhagyta a hitelt – elméletileg. Azonban néhány további feltételnek is meg kell felelnie a szlovén SZ Infrastrktura infrastruktúra-üzemeltetőnek. Az állami garancia mellett előfeltétel volt az építést felügyelő mérnök kiválasztása, a közlekedési modell felülvizsgálata az építési munkák becsült értékének összegére vonatkozó korlátozás, valamint a pénzügyi és gazdasági modell megfelelő aktualizálása – számolt be róla a Railfreight.com.

A pénz folyósítása 2025-ben kezdődhet meg, amint az összes építési munkálat befejeződik. A feltételek között szerepel az alagutak teljes kiásása és a koperi kikötő bővítése.

A szlovén állami projektcég, a 2TDK azt állította, hogy a fenti feltételek nagy része már 2021 második felében teljesült, amikor egy megvalósíthatósági tanulmányt nyújtottak be az EBB-nek.

- Hirdetés -

A Koper kikötőjét Divacával összekötő 27 kilométeres vonal teljes beruházása 1,109 milliárd euróra becsülhető, ami 41 millióval kevesebb az eredetileg tervezettnél. Így az EBB beruházása a teljes összegnek nagyjából 21 százalékát fedezi majd. Az első vonatok várhatóan 2026 elején indulnak el. A szakasz nem is egy, hanem két TEN-T folyosó része: a balti-adriai és a mediterrán folyosóé.

A vasútvonal hét alagúton keresztül halad majd, és a bővítéssel jelentősen nő majd a kapacitása. A napi vonatforgalom több mint kétszeresére, a jelenlegi 94-ről 212-re emelkedik.

Jelenleg mintegy 14 millió tonna árut szállítanak a Divaca-Koper vonalon. A pálya megduplázása után ez a szám megháromszorozódik, és csaknem 37 millió tonnára emelkedik.

Emlékezetes, hogy 2018-ban a magyar kormány felajánlotta, beszáll a beruházásba, megfelelő ellentételezésért cserébe, azonban ezt a szlovén kormány elutasította. Így végül hazánk az olaszországi Trieszt kikötőjében, a koperi kikötő közvetlen versenytársában tervez terminált építeni. Az olasz kikötő beruházása eléri a 200 millió eurót, amely megegyezik azzal az összeggel, amennyit Magyarország a Koper-Divaca vonal bővítésére szánt. 

Ezek is érdekelhetik

Legfrissebb híreink

Új európai vasúti közlekedési folyosók jönnek létre

A kilenc kijelölt folyosóból öt Magyarország területét is érinti.

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.