A Divacát a szlovéniai Koper kikötőjével összekötő vasútvonal második vágányának a finanszírozására 250 millió eurós hitelt hagyott jóvá az Európai Beruházási Bank (EBB). A végleges dokumentum aláírására várhatóan az év végén kerül sor.
Az EBB már 2019 májusában jóváhagyta a hitelt – elméletileg. Azonban néhány további feltételnek is meg kell felelnie a szlovén SZ Infrastrktura infrastruktúra-üzemeltetőnek. Az állami garancia mellett előfeltétel volt az építést felügyelő mérnök kiválasztása, a közlekedési modell felülvizsgálata az építési munkák becsült értékének összegére vonatkozó korlátozás, valamint a pénzügyi és gazdasági modell megfelelő aktualizálása – számolt be róla a Railfreight.com.
A pénz folyósítása 2025-ben kezdődhet meg, amint az összes építési munkálat befejeződik. A feltételek között szerepel az alagutak teljes kiásása és a koperi kikötő bővítése.
A szlovén állami projektcég, a 2TDK azt állította, hogy a fenti feltételek nagy része már 2021 második felében teljesült, amikor egy megvalósíthatósági tanulmányt nyújtottak be az EBB-nek.
A Koper kikötőjét Divacával összekötő 27 kilométeres vonal teljes beruházása 1,109 milliárd euróra becsülhető, ami 41 millióval kevesebb az eredetileg tervezettnél. Így az EBB beruházása a teljes összegnek nagyjából 21 százalékát fedezi majd. Az első vonatok várhatóan 2026 elején indulnak el. A szakasz nem is egy, hanem két TEN-T folyosó része: a balti-adriai és a mediterrán folyosóé.
A vasútvonal hét alagúton keresztül halad majd, és a bővítéssel jelentősen nő majd a kapacitása. A napi vonatforgalom több mint kétszeresére, a jelenlegi 94-ről 212-re emelkedik.
Jelenleg mintegy 14 millió tonna árut szállítanak a Divaca-Koper vonalon. A pálya megduplázása után ez a szám megháromszorozódik, és csaknem 37 millió tonnára emelkedik.
Emlékezetes, hogy 2018-ban a magyar kormány felajánlotta, beszáll a beruházásba, megfelelő ellentételezésért cserébe, azonban ezt a szlovén kormány elutasította. Így végül hazánk az olaszországi Trieszt kikötőjében, a koperi kikötő közvetlen versenytársában tervez terminált építeni. Az olasz kikötő beruházása eléri a 200 millió eurót, amely megegyezik azzal az összeggel, amennyit Magyarország a Koper-Divaca vonal bővítésére szánt.