fbpx
2024. december 11. szerda
spot_img

Meghatározták a vasúti teherszállítás prioritásait a következő öt évre

A CLECAT, az Európai Szállítmányozók Szövetsége meghatározta a vasúti teherszállítás prioritásait a következő öt évre (2024-2029). Az Európai Uniónak a modális váltás ösztönzése kapcsán tett erőfeszítései ellenére a határokon átnyúló vasúti árufuvarozás továbbra sem fejlődik megfelelő ütemben. A vasúti árufuvarozási szektort továbbra is kihívásokkal teli piaci környezet és jelentős különbségek jellemzik a tagállamok között, ami így hol fejlődést, hol visszaesést okoz, de fordított modális eltolódást is tapasztalható.

A CLECAT szerint az új ügyfelek vasúti árufuvarozásra történő átterelődésének sikeressége gyakran a vasúti árufuvarozási szolgáltatások gyenge teljesítményén bukik el. A szállítmányozók számára a szolgáltatás minősége legalább olyan fontos, mint az árverseny a szállítási mód kiválasztásakor. A nemzetközi vasúti árufuvarozást továbbra is akadályozzák az infrastrukturális és az üzemeltetési szűk keresztmetszetek, ez különösen igaz a tagállamok közötti határátkelők vonatkozásában. A CLECAT elismeri, hogy ezek a késedelmek gyakran elkerülhetetlenek, de kiemelik, hogy az ellátási láncra gyakorolt hatásukat minimalizálni kell.

A vasúti áruszállítás reakcióidejének meg kell egyeznie a közúti áruszállításéval, annak érdekében, hogy a vasút vonzó megoldást nyújthasson.

Mindezek figyelembevétele mellett a CLECAT felhívja a vasúti árufuvarozás döntéshozóit, hogy:

- Hirdetés -
  • Mielőbb számolják fel a szűk keresztmetszeteket ezzel is támogatva a határon átnyúló közlekedést, valamint a logisztikai szolgáltatásokat az EU-ban;
  • Kövessék nyomon a TEN-T vasúti programjában meghatározott határidőket, ezzel minimalizálva annak a lehetőségét, hogy a vasúti árufuvarozás növekedését támogató projektek késedelmet szenvedjenek.
  • Helyezzék előtérbe a Kombinált Fuvarozási Irányelv felülvizsgálatát azzal a céllal, hogy az intermodális szállítás hatékonyabbá és versenyképesebbé váljon nemzeti és európai szinten egyaránt.
  • Helyezzék előtérbe a vasúti infrastruktúra-kapacitás Egységes Európai Vasúti Térségben történő használatáról szóló rendelet elfogadását, ezzel optimalizálva a vasúti kapacitást és javítva a megbízhatóságot. Továbbá hozzanak létre egy digitális és rugalmas rendszert a szűkös vasúti kapacitások kezelésére és elosztására.
  • Támogassák további ágazati erőfeszítéseket, valamint a becsült érkezési időn (ETA) alapuló, a következetes minőségirányítás érdekében megvalósuló projekteket, hogy jobban össze lehessen hangolni a szolgáltatás minőségét az ügyfelek igényeivel, ezzel is javítva a pontosságot és a megbízhatóságot.
  • Vizsgálják felül a vasúti közlekedésre vonatkozó állami támogatások iránymutatásait, terjesszék ki azok hatályát valamennyi, az intermodális láncban részt vevő fuvarozóra, amelyek komoly erőfeszítéseket tesznek a modális váltás megvalósítása érdekében.
  • A már jelenleg is használatban lévő létesítmények fejlesztésén és optimalizálásán keresztül növeljék a hatékonyságát, megközelíthetőségét a multimodális árufuvarozási termináloknak.
  • Gyorsítsák fel a mozdonyvezetőkre vonatkozó szabályok harmonizációját, az egységes európai vasúti hálózat fejlesztésének, valamint a vasúti műveletek átjárhatóságának biztosítása érdekében. Kölcsönösen ismerjék el a különböző nyelveket a határszakaszokon a nemzeti nyelvi követelményekből eredő akadályok megszüntetése érdekében.
  • Biztosítsanak célzott finanszírozást és hatékony irányítást az Európai Vasúti Forgalomirányítási Rendszer (ERTMS) pályamenti kiépítéséhez és a fedélzeti eszközök beszerzéséhez és telepítéséhez, valamint támogassanak olyan új technológiákat, mint a digitális kapacitásmenedzsment.

Fotó: HUNGRAIL

Ezek is érdekelhetik

Visszazuhant az ukrán-magyar árufuvarozás

A 2024-es első negyedévi adatok szerint az ukrán-magyar határátkelőhelyeken a vasúti áruszállítás volumene 45 százalékkal, azaz közel 650 ezer tonnával csökkent - írja a...

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

Az iparfejlesztés, a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra mielőbbi fejlesztését követelik.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

Szénszállító vagonokat alakítanak át gabonaszállításra a spanyolok

Az intézkedésre azért van szükség, hogy a kikötőkbe érkező gabonát vasúton tudják elszállítani a félsziget belsejébe.

Szükség van az infrastruktúra fejlesztésére!

Mind a hálózatméretet, mind a nyújtott szolgáltatásokat a lehető legpontosabban és hatékonyabban szükséges megtervezni.

Nagy kérdőjel a hazai vasúti árufuvarozás idei helyzete

Fontos, hogy hazánkban folytatódjon a vasúti egyeskocsi-támogatás, a versenyképesség fennmaradása érdekében.

Legfrissebb híreink

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

December 15-től lép életbe az új menetrend, de kevés változás lesz

A MÁV és a GYSEV meghirdette a jövő évi belföldi közforgalmú menetrendet, mind a két szolgáltató esetében csak kisebb változások lesznek.

Országos állomásmegújítási program indul

Az Építési és Közlekedési Minisztérium és a MÁV közös állomásmegújítási programot indított, melyre a pályázati kiírások már elérhetők.

A rovat további cikkei

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

December 15-től lép életbe az új menetrend, de kevés változás lesz

A MÁV és a GYSEV meghirdette a jövő évi belföldi közforgalmú menetrendet, mind a két szolgáltató esetében csak kisebb változások lesznek.