A CLECAT, az Európai Szállítmányozók Szövetsége meghatározta a vasúti teherszállítás prioritásait a következő öt évre (2024-2029). Az Európai Uniónak a modális váltás ösztönzése kapcsán tett erőfeszítései ellenére a határokon átnyúló vasúti árufuvarozás továbbra sem fejlődik megfelelő ütemben. A vasúti árufuvarozási szektort továbbra is kihívásokkal teli piaci környezet és jelentős különbségek jellemzik a tagállamok között, ami így hol fejlődést, hol visszaesést okoz, de fordított modális eltolódást is tapasztalható.
A CLECAT szerint az új ügyfelek vasúti árufuvarozásra történő átterelődésének sikeressége gyakran a vasúti árufuvarozási szolgáltatások gyenge teljesítményén bukik el. A szállítmányozók számára a szolgáltatás minősége legalább olyan fontos, mint az árverseny a szállítási mód kiválasztásakor. A nemzetközi vasúti árufuvarozást továbbra is akadályozzák az infrastrukturális és az üzemeltetési szűk keresztmetszetek, ez különösen igaz a tagállamok közötti határátkelők vonatkozásában. A CLECAT elismeri, hogy ezek a késedelmek gyakran elkerülhetetlenek, de kiemelik, hogy az ellátási láncra gyakorolt hatásukat minimalizálni kell.
A vasúti áruszállítás reakcióidejének meg kell egyeznie a közúti áruszállításéval, annak érdekében, hogy a vasút vonzó megoldást nyújthasson.
Mindezek figyelembevétele mellett a CLECAT felhívja a vasúti árufuvarozás döntéshozóit, hogy:
- Mielőbb számolják fel a szűk keresztmetszeteket ezzel is támogatva a határon átnyúló közlekedést, valamint a logisztikai szolgáltatásokat az EU-ban;
- Kövessék nyomon a TEN-T vasúti programjában meghatározott határidőket, ezzel minimalizálva annak a lehetőségét, hogy a vasúti árufuvarozás növekedését támogató projektek késedelmet szenvedjenek.
- Helyezzék előtérbe a Kombinált Fuvarozási Irányelv felülvizsgálatát azzal a céllal, hogy az intermodális szállítás hatékonyabbá és versenyképesebbé váljon nemzeti és európai szinten egyaránt.
- Helyezzék előtérbe a vasúti infrastruktúra-kapacitás Egységes Európai Vasúti Térségben történő használatáról szóló rendelet elfogadását, ezzel optimalizálva a vasúti kapacitást és javítva a megbízhatóságot. Továbbá hozzanak létre egy digitális és rugalmas rendszert a szűkös vasúti kapacitások kezelésére és elosztására.
- Támogassák további ágazati erőfeszítéseket, valamint a becsült érkezési időn (ETA) alapuló, a következetes minőségirányítás érdekében megvalósuló projekteket, hogy jobban össze lehessen hangolni a szolgáltatás minőségét az ügyfelek igényeivel, ezzel is javítva a pontosságot és a megbízhatóságot.
- Vizsgálják felül a vasúti közlekedésre vonatkozó állami támogatások iránymutatásait, terjesszék ki azok hatályát valamennyi, az intermodális láncban részt vevő fuvarozóra, amelyek komoly erőfeszítéseket tesznek a modális váltás megvalósítása érdekében.
- A már jelenleg is használatban lévő létesítmények fejlesztésén és optimalizálásán keresztül növeljék a hatékonyságát, megközelíthetőségét a multimodális árufuvarozási termináloknak.
- Gyorsítsák fel a mozdonyvezetőkre vonatkozó szabályok harmonizációját, az egységes európai vasúti hálózat fejlesztésének, valamint a vasúti műveletek átjárhatóságának biztosítása érdekében. Kölcsönösen ismerjék el a különböző nyelveket a határszakaszokon a nemzeti nyelvi követelményekből eredő akadályok megszüntetése érdekében.
- Biztosítsanak célzott finanszírozást és hatékony irányítást az Európai Vasúti Forgalomirányítási Rendszer (ERTMS) pályamenti kiépítéséhez és a fedélzeti eszközök beszerzéséhez és telepítéséhez, valamint támogassanak olyan új technológiákat, mint a digitális kapacitásmenedzsment.
Fotó: HUNGRAIL