A MagRail tesztjei megerősítették, hogy a ma is használt vasúti járművek súrlódás nélkül képesek mágnesesen lebegni a hagyományos vasúti infrastruktúra felett – jelentette be a Nevomo. A MagRail nagysebességű személyszállító vonatok várhatóan akár 550 kilométer/órás sebességgel is képesek lesznek közlekedni a hagyományos vasútvonalakon, de már dolgoznak a teherszállító járművek kifejlesztésén is.
A 6 méter hosszú és 2 tonna tömegű jármű valamivel több mint 70 kilométer/órás sebességnél kezdett lebegni, és mindössze 11 másodperc alatt gyorsult fel 0-ról 100 kilométer/órára.
– A vasút történetében először fordult elő, hogy egy vasúti jármű nem a meglévő síneken, hanem azok felett, súrlódás nélkül közlekedett. Ez azt mutatja, hogy a MagRail technológa nem csupán egy jövőkép, hanem kézzelfogható megoldás – mondta Przemek Ben Paczek, a Nevomo vezérigazgatója és társalapítója. – A rendszer működik. Ami a megvalósíthatóságot illeti, csak évekről, nem pedig évtizedekről van szó, mielőtt ez a technológia forradalmasíthatja a vasúti közlekedést.
Míg az acélsíneken futó acélkerekek kiválóan vezetik a vonatokat és tartják az utazósebességet, addig a fékezési sebességeknél gyengébbek. A felsővezeték-rendszerek a vasúti sebességet óránként 350 kilométerre korlátozzák, ami akadályozza, hogy a légi közlekedéssel versenyezzenek. Az új infrastruktúra fejlesztése költséges, miközben a közúti közlekedés egyre környezetbarátabbá és versenyképesebbé válik – magyarázta nyitóbeszédében.
A Nevomo becslése szerint technológiájuk
megduplázná a vasúti kapacitást, felére csökkentené az utazási időt, és mindezt feleannyi költséggel. Ez a nagysebességű lebegő MagRail technológia képes arra, hogy a hagyományos síneken 300 km/h-ra, a nagysebességű vonalakon pedig 500 km/h-ra (akár 550 km/h-ra) növelje a sebességet,
a Hyperloop koncepcióba való esetleges integrálással. Ezek a fejlesztések összhangban vannak a nagysebességű vasúti hálózatok bővítésére irányuló európai kezdeményezésekkel. A MagRail lehetővé teszi, hogy a hagyományos és a lebegő vonatok ugyanazon a pályán közlekedjenek. A megvalósíthatósági tanulmányok szerint az utaskapacitás megduplázható.
Az álom, hogy Párizsból Berlinbe egy óra alatt lehessen eljutni, így valósággá válhat.
Ehhez elegendő lenne a kiválasztott szakaszok vagy egész vasútvonalak korszerűsítése, így nem lenne szükség teljesen új közlekedési infrastruktúra kiépítésére – olvasható a Nevomo sajtóközleményében.
Európa leghosszabb passzív mágneses tesztpályájának megépítését, amelyen a Nevomo sikeres teszteket végzett, az Európai Unió Európai Regionális Fejlesztési Alapja társfinanszírozta az Intelligens Fejlesztési Program keretében. A projekt a lengyel Nemzeti Kutatási és Fejlesztési Központ “Fast Track” programjának részeként valósul meg.
A MagRail technológia fejlesztéséhez és teszteléséhez a Nevomo eddig tizenegy millió eurót gyűjtött össze, amely öt és fél millió euró saját tőkéből és öt és fél millió euró nem dilutív uniós támogatásból áll. Emellett a vállalat tavaly tizenhét és fél millió eurót kapott az Európai Bizottságtól (EIC Accelerator: két és fél millió euró támogatás és tizenöt millió euró saját tőke). Egy hétmillió eurós előszériás “A” körhöz is gyűjtenek forrásokat. A Nevomo fő befektetői közé tartozik az EIT InnoEnergy és a Hütter Magántőkealap.
A fejlesztők együttműködnek olyan iparági óriásokkal, mint a Rete Ferroviaria Italiana, az SNCF, a Duisport és a GATX, hogy meghatározzák a MagRail különböző alkalmazásait, és ezek a sikeres tesztek megnyitják az utat a kereskedelmi hasznosítást megelőző üzemeltetési kísérletek előtt – mondta Sebastian Kaluza, a Nevomo termékfejlesztési igazgatója.
A cég jövőre megkezdi a MagRail első, teherszállításra szánt változatának kereskedelmi forgalomba hozatalát. A MagRail cargo hivatalos bejelentésére napokon belül sor kerül a Gdansk-Krakow-i vasúti vásáron.
Ezt követően megkezdődhet a kereskedelmi bevezetés, majd a homologizációs folyamat.
Borítókép: Nevomo