fbpx
2024. szeptember 11. szerda
spot_img

Lantos Csaba miniszterrel egyeztetett a Hungrail elnöke

Dr. Mosóczi László az energiaügyi tárca vezetőjével az egyeskocsi-támogatásról és a hálózat-hozzáférési díj mérsékléséről tárgyalt.

A Hungrail Magyar Vasúti Egyesület elnöke, Dr. Mosóczi László Lantos Csaba energiaügyi miniszterrel folytatott előremutató egyeztetéseket a vasúti szektor működését támogató aktuális kérdésekről. A szektor versenyképességének fenntartása és növelése céljából többek között szó esett a hálózat-hozzáférési díj felár részének elengedéséről, a vasúti egyeskocsi-fuvarozás, továbbá a Hungrail által összeállított, energiahatékonyságot javító intézkedések támogatásának lehetőségéről.

Előbbi esetében azért is fontos, hogy mielőbb döntés szülessen, mert a vontatási villamos energia árának drasztikus növekedése a vasútvállalatok fuvarozási költségszintjét jelentősen megemelte, a többletköltségeket pedig kénytelenek voltak áthárítani ügyfeleikre – sok más EU-s ország gyakorlatával ellentétben, ahol kormányzati szinten kompenzálták a megnövekedett költségeket. A támogatás elmaradása esetén a hazai vasúti közlekedési szektor versenyhátrányba kerül a környezetszennyezőbb közúttal szemben, a forgalom jelentős közútra terelődésére lehet számítani, illetve a forgalom egy része – a Magyarországon nagy arányú tranzitforgalom akár teljes egésze – átterelődhet a szomszédos vasutakra. A nemzetközi vasúti fuvarozás visszaesése már a tavalyi utolsó negyedév statisztikájából is kiolvasható.

- Hirdetés -

Kiemelt téma volt a vasúti egyeskocsi-teherfuvarozást támogató program folytatásához szükséges forrás biztosítása, ugyanis annak hiánya veszélyezteti a szállítási forma életben maradását, ami hatással lehet közel 700 cég vasúton történő folyamatos kiszolgálására, vasúti szolgáltató cégek munkavállalóira, nem beszélve arról, hogy megnehezíti az EU-s klímacélok elérését is. Az imént említett negyedéves statisztika az egyeskocsi-támogatás esetében visszaigazolja annak eredményességét: 2022. utolsó három hónapjában a belföldi vasúti árufuvarozás meghaladta a tavalyelőtti hasonló időszak szintjét.

A Hungrail a tárgyalt szakmai javaslatokat és döntés-előkészítési anyagokat elküldte a minisztériumnak, az egyesület vezetése bízik benne, hogy hamarosan pozitív fejleményekről tud beszámolni.

Ezek is érdekelhetik

Figyelmeztetnek a vasúti szervezetek a DAC-kal kapcsolatban

A tervezés és koordináció fontosságát hangsúlyozták, legyen szó a DAC migrációs stratégiáról, karbantartási ütemezésről vagy infrastrukturális munkafolyamatokról.

Dráguló vasúti pályadíj: felgyorsulhat a hazai vállalkozó vasúti társaságok piacvesztése

Fuvarozó vasútvállalatok, a HUNGRAIL és az ÉKM is nyilatkoztak a Világgazdaságnak az emelt vasúti pályadíj miértjéről, hatásairól.

Kovács Imre: „Szeptember elsejétől árat kell emelnünk” – Rádió Café interjú

Optimista a vasúti árufuvarozás jövőjéről, ugyanakkor komoly kihívásokkal kell szembenézni az ágazat szereplőinek az infrastruktúra fejlesztése és a szabályozások terén. – A Rádió Café vendége volt Kovács Imre a Rail Cargo Hungaria igazgatóságának elnöke.

Gőzerővel robog az I. Vasúti Járműipari Szimpózium

2030-ig 100.000 férőhelynyi új vasúti járműre van szüksége a magyar vasúti piacnak.

A pályahasználati díj emelése ellentétes a kormányzati célokkal 

A pályahasználati díj szeptemberi emelése alapvetően rontja a vasúti áruszállítás versenyképességét - mondta el Hódosi Lajos, a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület ügyvezető igazgatója a...

20 éve nem látott, példátlan díjemelést hozaz ősz a magyar vasútnak

Az elmúlt 20 évben nem fordult elő, hogy évközben emelik a magyar vasúti pályáért fizetendő díjat. Versenyképes fuvardíj nélkül nincs versenyképes szolgáltatás, folytatódhat az...

Legfrissebb híreink

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Ősztől bővül a kalauz nélküli közlekedés Budapest elővárosában

A tesztüzemet követően döntött a MÁV-START: folytatják, sőt ki is bővítik a jegyvizsgáló személyzet nélküli közlekedést.

Elhunyt dr. Józan Tibor

Életének 77. évében elhunyt dr. Józan Tibor, a GYSEV Zrt. korábbi vasútigazgatója, vezérigazgató-helyettese.

Egyre több a jegyvizsgáló elleni támadás a MÁV-START járatain

Az év második negyedévében tovább romlott a MÁV-START jegyvizsgálóit ért támadások száma.

A rovat további cikkei

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.

Speciális kalodarendszerrel szállít vasúti kerékpárokat a TS Hungária

A kétsoros kalodarendszerrel teherkocsinként 30 db vasúti kerékpár szállítható, ez versenyképes alternatíva a közúti fuvarozással szemben.