fbpx
2024. április 16. kedd

Kulcsrakész metrót szállít az Alstom Kolozsvárnak

Az 1,8 milliár eurós projektből 0,4 milliárd az Alstom részesedése.

Az építési munkákon kívül szinte mindent az Alstomtól rendeltek meg a kolozsvári metróhoz a csütörtökön a városházával aláírt szerződés értelmében.

A magát az intelligens és fenntartható mobilitás vezető vállalataként meghatározó, francia gyökerű, a Bombardier Transportation közelmúltban lezárult felvásárlásával a vasútijármű-gyártásban kétségtelenül világelső Alstom felel az erdélyi városban építendő metróvonalon az alábbiakért:

- Hirdetés -
  • járművek
  • biztosítóberendezés
  • rendszerintegráció
  • távközlés
  • energiaellátás
  • pályaépítés
  • peronajtók
  • biztonsági központ
  • irányítóközpont
  • kiberbiztonsági felületet

A metróprojekt összesen 1,8 milliárd euró értékű megbízását elnyerő konzorcium vezetője a török Gülermak építőipari vállalat, és az Alstomon kívül tagja még a román, zsibói székhelyű Arcada építőcég. Az Alstom részesedése 400 millió euró (jelenleg mintegy 150 milliárd forint).

A szerelvények a budapesti 4-es metróhoz hasonlóan vezető nélkül járnak majd, az Alstom először fogja Romániában kiépíteni a legmagasabb, 4-es automatizáltsági fokozatú (GoA4), kommunikációalapú vonatbefolyásoló rendszerét, az Urbalist, mely bevált, nagy kapacitású biztosítóberendezés – derült ki a cég közleményéből.

A tervezett kolozsvári metró térképe (forrás: Polgármesteri Hivatal)
A tervezett kolozsvári metró térképe (forrás: Polgármesteri Hivatal)

Az új metró első, valamivel több mint 9 kilométeres, 9 állomást és egy felszíni kocsiszínt tartalmazó szakaszának négy év alatt kell elkészülnie. Európai uniós forrásból, a helyreállítási és ellenállóképességi eszközből (RRF) finanszírozzák. A teljes vonal hossza 21 kilométer, 19 állomás lesz rajta, a tervek szerint nyolc év alatt épül majd meg.

Nyitóképünkön az egyik állomás látványterve (forrás: Kolozsvár Polgármesteri Hivatala)

Ezek is érdekelhetik

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Az Alstom 59 Flirtöt szerelt föl ETCS-sel

Európában az Alstom szállította az összes ETCS-szel felszerelt vonatok 70 százalékát. Az Alstom sikeresen zárta a MÁV-START azon Flirt motorvonatainak felszerelését ETCS L2 fedélzeti berendezéssel,...

Felújítják a MÁV-START 25 Traxx mozdonyát

A forgóvázak, a hajtóművek, a kerékpárok és a motorok is javítást kapnak. Az Alstom és a MÁV Vagon Kft. mintegy 3 millió euró értékű szerződést...

Három év múlva elkészülhet Erdély első metrója

Mivel Románia hazánkkal ellentétben hozzáfér az Európai Unió helyreállítási és ellenállóképességi eszköze (RRF) forrásaihoz, a nagyot álmodó, agglomerációval mintegy 420 ezres Kolozsvár metrója hamarosan...

Nyolcvan helyett 95 motorvonatot szerezne be a MÁV-START

A visszavont előzetes piaci konzultációt bővítve írjak majd ki. A közbeszerzési rendszer szerint a MÁV-START lezárta azt az előzetes piaci konzultációt (EPK), amelyet nyolcvan –...

Közszolgáltatási versenyzés után vihet utasokat a CFR

Az ügyletben a vonatokat is az állami hatóság adja Romániában. A román országos vasúti közlekedésszervező, a Vasúti Reformhatóság (Autoritatea pentru Reformă Feroviară – ARF) a...

Legfrissebb híreink

Új európai vasúti közlekedési folyosók jönnek létre

A kilenc kijelölt folyosóból öt Magyarország területét is érinti.

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.