Nagy távolságok vonattal, helyi áruelosztás kamionnal – így lehetne a jövőben úrrá lenni a teherszállítás két legnagyobb kihívásán: a klímacélok elérésén és a sofőrhiányon – vélekedik az osztrák HELROM .
Ausztriának 2030-ig felére kell csökkentenie üvegházhatású gázok kibocsátását, hogy elérje az éghajlati célokat és elkerülje a milliárdos bírságokat. Ezért a közlekedési ágazat is olyan megoldásokat keres, amelyek segítenek az áruszállítást még fenntarthatóbbá tenni. A HELROM pontosan ezt kínálja innovatív vasúti kocsijával: a nyerges pótkocsikat nem kell daruval felhúzni a vagonra, egyszerűen fel kell tolni rájuk – olvasható a Verkehr.co.at portálon. Ezt egy oldalra kifordítható hidraulikus rámpa teszi lehetővé. Bécs lesz az első európai teherforgalmi kapcsolat kiindulópontja, amelyen ezt a technológiát alkalmazzák. Az új eszközzel a teherautók pótkocsijainak mintegy 90 százaléka egy csapásra vasúton szállítható.
Bécsben egyszerre több közlekedési kihíváson kívánnak úrrá lenni a kombinált árufuvarozás alkalmazásával. Egyrészt a klímacélokat meg kell valósítani annak érdekében, hogy az EU Green Deal keretében ne szabjanak ki bírságot, másrészt a közúti szállítási iparág akut sofőrhiánnyal küzd. Egy vonat 52 kamiont képes helyettesíteni.
Ha sikerül vasútra terelni a távolsági fuvarozást, és a helyi teherautós áruterítést megvalósítani, azzal a kamionsöfőr szakma vonzerejét jelentősen növelhetik. A sofőrök ekkor oda-vissza autóznának az áruterminál és a kiszállítási hely között, mint a buszsofőrök a műszakjukban, és este hazamennének a családjukhoz.
Egy, a szállítmányozó cégek képviselői körében készült felmérésében a cégek az infrastruktúra vagy a daruzható rakodóegységek hiányát (88 százalék), a szállítási lánc magas tervezési költségeit (76 százalék), valamint a pontosság hiányát nevezték meg, amiért nem keresik a kötöttpályás megoldást. A HELROM-hoz hasonló innovációk a költségek csökkentése mellett azért fontosak, hogy a kis- és középvállalkozások is egyre inkább áttérhessenek a vasútra.