Kerékgyártó János az Építési és Közlekedési Minisztérium, közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkára a hatóság működésének aktuális kérdéseiről tartott előadást az I. Vasúti Járműipari Szimpóziumon és Kiállításon.
A helyettes államtitkár azzal a felütéssel kezdte előadását, hogy a hazai közlekedéspolitika gerincét a vasúti és a közösségi közlekedés képezi. Ennek fejlődését szolgálja az elmúlt időszak egyik legjelentősebb eredménye, az egyszerű, egységes tarifa- és kedvezményrendszer kialakítása, amelynek köszönhetően sikerült megállítani és újra növelni az utasok számát.
A szolgáltatás mellett az infrastruktúra fejlesztése is zajlik – hívta fel a figyelmet Kerékgyártó János, kiemelve a Budapest-Belgrád vasútvonal építését, a fővárost délről elkerülő V0 vasútvonal, valamint a Budapest-Kelenföld és Ferencváros közötti vasútvonal kettőről három, illetve részben 4 vágányosra bővítésének előkészítését. Ezek a szűk keresztmetszetek számát hivatottak csökkenteni, és hozzájárulnak a vasúti közlekedés fejlődéséhez, gazdasági szerepének megerősítéséhez – tette hozzá.
Az infrastruktúra mellett természetesen a gördülőállomány megújítására is szükség van, ezt szolgálja a MÁV komoly járműfejlesztési terve, amelyet a minisztériummal egyeztetve készített el.
A helyettes államtitkár megjegyezte, a közlekedési hatóságnak és elsősorban azon belül a vasúti közlekedési hatóságnak sikerült egy erősödő, prosperáló pályára állnia.
„A hatósági ügyekben az ügyfélcentrikusságra törekszünk, azaz minden támogatást megadunk az iparági szereplők számára az engedélyezési tevékenységek és egyéb ügyek során, míg a változtatásoknál a konzultatív megközelítésben hiszünk: az iparág véleményét, javaslatait meghallgatva, arra építve segítjük a kormányt abban, hogy döntéseivel javítsa a vasút versenyképességét, és csökkentse az ágazat adminisztrációs terheit”
– foglalta össze Kerékgyártó János.
Elmondta, a hatósági tevékenység a minisztériumoknál és a kormányhivataloknál is megtalálható. Bizonyos képzési és vizsgáztatási feladatok háttérintézményeknél valósulnak meg, azonban ezek szakmai felügyeletét is a minisztérium látja el.
Kiemelte, a hatóságnak fontos szerepe a jogszabályi keretek szigorú megtartása és megtartatása, hiszen a rendszerszintű, kiszámítható és biztonságos működés minden szereplő érdeke, az utastól a szolgáltatón át a minisztériumig. A konzultatív, támogató hozzáállás ugyanakkor segítséget nyújt az iparági szereplőknek, hogy a szakmapolitikai céljaikat el tudják érni, hiszen a hatóság legfontosabb célja sem más, mint az ágazat fejlődése.
A 2023. évben 150 jogszabály módosítására került sor a fejlesztések és az uniós jogharmonizáció területén.
Az előadásában Kerékgyártó János kifejtette, a hatóság az iparág működéséhez szükséges engedélyezési kapacitásokat, valamint a jogszabályok érvényesítése érdekében szükséges ellenőrzési-felügyeleti kapacitásokat biztosítja, a működése során a hatósági munka jogegységének fenntartására, az adminisztratív terhek csökkentésére és az önfinanszírozás megvalósítására kiemelt hangsúlyt helyez. 2022 decembere óta a hatóság munkavállalóinak létszáma kb. 280 főről 349 főre emelkedett.
Hozzátette, a piaci szereplők ellenőrzése során a bírságolás célja a szabályok betartatása, de preventív hatóságként nem a szankcionálásra, hanem a jogkövető magatartás ösztönzésére fókuszálnak.
A helyettes államtitkár röviden összegezte a hatóság működésével kapcsolatos legfontosabb adatokat:
Évente megközelítőleg 286 ezer határozat kiadására kerül sor és hozzávetőlegesen 2,5 millió jármű műszaki vizsgálatát végzik el a szervezet munkatársai. A hatóság éves bevétele meghaladja a 32 milliárd forintot, a bírságbevételek pedig további 3,7 milliárd forinttal növelik meg ezt az összeget.
Előadása végén Kerékgyártó János felhívta a szimpóziumon résztvevő piaci szereplők figyelmét, hogy valamennyi a hatóság szempontjából releváns kérdésben inkább vegyék fel a hatóság munkatársaival a kapcsolatot egy előzetes egyeztetés keretében, így jó eséllyel megelőzhetővé válik egy bonyolultabb hatósági eljárás megindítása, és egyszerűbbé válik a vitás, vagy problémás kérdések rendezése mind a hatóság, mind a kérelmező számára.
Fotó: HUNGRAIL