fbpx
2024. május 22. szerda

Jön az új vármegyebérlet és az országbérlet

Május elsejétől minden eddiginél kedvezőbb bérletrendszer használatával teljes vármegyét, sőt akár az egész országot be lehet utazni a MÁV-Start, a Volánbusz, a MÁV-HÉV vagy a GYSEV járatainak igénybe vételével.

A tarifaközösség felé vezető úton tett legjelentősebb lépésnek is nevezhető az a változtatás, amelyet a vármegyebérlet és az országbérlet hozhat május 1-jétől. Az új típusú, egyszerűen elérhető és alacsony árú termékekkel utazók az említett szolgáltatók helyközi járatait korlátlanul használhatják majd a bérleten feltüntetett területen.

Versenyképesség

A szolgáltatási színvonal emelése és a menetrendek összehangolása mellett az új tarifatermékek bevezetésével mind a közúti, mind pedig a kötöttpályás helyközi közösségi közlekedés versenyképessebbé, vonzóbbá válhat, a vasút és busz egységes igénybevételének lehetősége ugyanis jobb minőségű kiszolgálást, több járatot, kevesebb várakozást hoz. A vidéki mobilitási lehetőségek bővülése a környezetbarátabb tömegközlekedés irányába tereli az utazókat, autósokat. A bérlet rugalmassága a szabadidős célú felhasználásnak is kedvez, így nem elhanyagoltató pozitív hatása várható a belföldi turizmusban és vendéglátásban is.
Az új típusú díjtermékek a közlekedési szolgáltatók legtöbb értékesítési csatornáján elérhetővé válnak. Kényelmesebbé, gondtalanabbá is teszi a bérletvásárlási folyamatot, mivel online – leggyorsabban a MÁV applikációval – megválthatók lesznek a bérletek, és elegendő egyet megvenni havonta, nem kell másik jegyről vagy bérletről gondoskodni a helyközi utazáshoz. A bérleteket a MÁV-Start pénztáraiban, automatáinál és a MÁV appon, a Volánbusz pénztárainál, a buszok fedélzetén, illetve GYSEV pénztárainál lehet majd megvásárolni.  A bérletvásárlások tervezhetősége érdekében várhatóan április utolsó hetében egyes értékesítési csatornákon elővételben is megvásárolhatók lesznek a vármegye- és az országbérletek.
Vármegyebérlet A MÁV-Start, a Volánbusz, a MÁV-HÉV és a GYSEV járatain egyaránt használható, az új harminc napos érvényességű vármegyebérlet a vidéki és a Pest vármegyei közösségi közlekedést hozza lendületbe. A teljesárú bérlet 9450 forintba kerül majd, ezáltal olcsóbb lesz, mint a havi Budapest-bérlet. A tanulóbérlet kilencven százalékos kedvezménnyel váltható, és 945 forintba kerül majd. A vármegyebérlet fő előnye a kedvező ára mellett, hogy egyszerű igénybevételi feltételekkel lehet használni, és a területi korlátozásokat, azaz a vármegyei határokat is ismerik a lakosok.

- Hirdetés -

Országbérlet

Azok, akik utazásaik során rendszeresen átlépik a vármegyehatárt, két vármegyebérlet áráért az ország egész területére érvényes országbérletet vásárolhatnak. Ennek kiemelkedő előnye, hogy minden olyan járatra érvényes, így akár egyetlen bérlettel keresztül utazhatjuk hazánkat, eljuthatunk a legszebb, legnépszerűbb turisztikai látványosságokhoz, kirándulásra és akár vármegyéken át történő napi ingázásra is alkalmas.
A harminc napos teljesárú országbérlet 18900 forintba fog kerülni. Kétezer-ötszáz forinttal olcsóbban lesz megvásárolható, mint jelenleg a harminc kilométerre érvényes bérlet. A tanulók ezt a bérletfajtát választva is igénybe vehetik a kilencven százalékos kedvezményt, így 1890 forintért – nagyjából egy vidéki mozi normál jegyének áráért – szinte bárhová eljuthatnak az országban a diákok kötöttpályán vagy a Volánbusszal.

Érvényesség

A vármegyebérlet és az országbérlet nem vehető igénybe helyjegyköteles vonatokon, 1. osztályon, továbbá a helyi közösségi közlekedési társaságok járatain sem. A Pest vármegyei bérlet illetve az országbérlet a BKK járatain sem érvényes, de Budapesten belül a helyközi szolgáltatók járatain lehet velük utazni. A vármegyebérlet, illetve az országbérlet országosan napi több tízezer buszon és kötöttpályás járaton teszi lehetővé az utazást minden egyéb jegy vagy bérlet váltása nélkül.
A teljes árú bérlet árának 86 százalékát térítik meg a munkáltatók, így vármegyebérlet esetében  mintegy 1300, országbérlettel kicsivel több mint 2600 forint saját költségen lehet utazni – a helyközi szolgáltatókat választva. A munkáltatók, kis- és középvállalkozások utaztatási költségei is csökkennek az új bérletkonstrukció révén.
A nem távolsági jellegű – regionális és elővárosi – utazások jelentős része vármegyén belül, vagy szomszédos vármegyék között valósul meg. A regionális és elővárosi közlekedésben, különösen a kisebb településeken élők számára a kistávolságú utazási igények sok esetben nem kizárólag egy településre irányulnak, hanem több, a közelben lévő település elérését szükségessé teszik, számukra nyújt segítséget az új bérlet, de megmaradnak a jelenleg megvásárolható bérletek is. Az országos és a vármegyei alapú díjtermékek bevezetése jelentős előrelépés az országosan egységes tarifarendszer bevezetésében, a közszolgáltatások és menetrendek összehangolásában, valamint kiemelt fontosságú vidéki mobilitási lehetőségek tekintetében.

Előkészületek

A kedvezményes árú bérletek okozta bevételkiesést a kormányzat megtéríti a közlekedési társaságoknak, amelyek a bevezetéstől a nyár során folyamatosan gyűjtik a tapasztalatokat és az utasaik visszajelzéseit. A járműkapacitásaikat – a lehetőségekhez mérten – a változó utazási szokásokhoz, igényekhez igazítják.
A közlekedési szolgáltatók folyamatosan készítik elő a vármegye- és országbérlet vásárlásához, az eligazodáshoz hasznos tájékoztatási segédleteket, amelyeket a díjtermékek bevezetése előtt közzétesznek a weboldalaikon, illetve az egyéb tájékoztatási felületeiken is.

Borítókép: Magyar Vasút archív

Ezek is érdekelhetik

Új tarifarendszer teszi olcsóbbá és egyszerűbbé a közlekedést

A közösségi közlekedésben az elmúlt évtizedek legjelentősebb tarifareformja lépett hatályba március 1-jén.

Több mint négyszázezezer vármegye- és országbérletet váltottak ezidáig

Az új tarifarendszer vonzóbbá teheti a közösségi közlekedést Magyarországon?

Miért drága az olcsó bérlet?

Ekés András mobilitási szakértő, a Mobilissimus ügyvezetője és a FAIRTIQ kelet-közép-európai képviselőjének írása a részletszabályozást még nem ismerve járja körül az olcsó árazásban rejlő lehetőségeket és kockázatokat, nem csak a közlekedés területéről.

Kisokos a helyközi közlekedés új tarifarendszeréről

Március 1-jén lép életbe a magyar helyközi közlekedés új tarifarendszere.

Az országbérlet hozott gyógyulást a járványra

Tavaly rekordokat döntött a közösségi közlekedés. A MÁV–Volán-csoport járatain 2023-ban 837 millió utazás történt. Ez 118 millióval több, mint 2022-ben, ami azt mutatja, hogy a...

Megállapodtak a Budapest-bérletről

Márciustól a havi Pest vármegyei, illetve országbérlet érvényes a BKK járataira, a bevételeket teljesítményarányosan osztják el a cégek. Lázár János és Karácsony Gergely közös közleményt...

Legfrissebb híreink

Megújult a vasútállomás és annak környéke Szentgotthárdon

Átadták a teljesen megújult vasútállomás épületét Szentgotthárdon. A GYSEV Zrt. egy év alatt végezte el a nagyszabású munkálatokat: megújult és átalakult a váróterem, megtörtént...

20 éve nem látott, példátlan díjemelést hozaz ősz a magyar vasútnak

Az elmúlt 20 évben nem fordult elő, hogy évközben emelik a magyar vasúti pályáért fizetendő díjat. Versenyképes fuvardíj nélkül nincs versenyképes szolgáltatás, folytatódhat az...

Hibrid tolatómozdonyok Pekingben

A CRRC Dalian Locomotive and Rolling Stock Co. által kifejlesztett Fuxing FXN3B tolatómozdonyok első tételét a közelmúltban telepítették a kínai főváros több pályaudvarára. A mozdonyok...

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Megújult a vasútállomás és annak környéke Szentgotthárdon

Átadták a teljesen megújult vasútállomás épületét Szentgotthárdon. A GYSEV Zrt. egy év alatt végezte el a nagyszabású munkálatokat: megújult és átalakult a váróterem, megtörtént...

20 éve nem látott, példátlan díjemelést hozaz ősz a magyar vasútnak

Az elmúlt 20 évben nem fordult elő, hogy évközben emelik a magyar vasúti pályáért fizetendő díjat. Versenyképes fuvardíj nélkül nincs versenyképes szolgáltatás, folytatódhat az...

Hibrid tolatómozdonyok Pekingben

A CRRC Dalian Locomotive and Rolling Stock Co. által kifejlesztett Fuxing FXN3B tolatómozdonyok első tételét a közelmúltban telepítették a kínai főváros több pályaudvarára. A mozdonyok...

A rovat további cikkei

20 éve nem látott, példátlan díjemelést hozaz ősz a magyar vasútnak

Az elmúlt 20 évben nem fordult elő, hogy évközben emelik a magyar vasúti pályáért fizetendő díjat. Versenyképes fuvardíj nélkül nincs versenyképes szolgáltatás, folytatódhat az...

Hibrid tolatómozdonyok Pekingben

A CRRC Dalian Locomotive and Rolling Stock Co. által kifejlesztett Fuxing FXN3B tolatómozdonyok első tételét a közelmúltban telepítették a kínai főváros több pályaudvarára. A mozdonyok...

Új távlatokat nyit az európai vasúti járművek üzemeltetési modelleiben a műszaki standardizáció

A Siemens és az Alstom már elindította a saját projektjeit, de az egész szektor ugrásra kész – a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán Ön is ott lehet az első sorban!