Katonai célúvá minősítették a beruházást.
A Kelenföld és Ferencváros állomások közötti vasúti szakasz kapacitásbővítését, a városon belüli és elővárosi személyszállítás fejlesztését szolgáló beruházás elleni jogi fellépésre azután is lesz lehetőség, hogy egy idén nyáron elfogadott kormányrendelet alapján a Honvédelmi Minisztérium katonai célúvá minősítette a projektet, ám az
azonnali jogvédelem ezentúl valamennyi, közigazgatási hatósági engedély felülvizsgálatára irányuló közigazgatási perben kizárt.
Vagyis önmagával a jogi eljárás megindításával mostantól nem akadályozható meg a kivitelezés – hívta föl a figyelmet facebook-oldalán Jávor Benedek európai parlamenti képviselő, a Párbeszéd Magyarországért tagja. Később több portálon is megjelent a hír.
Mint ismeretes, az 1-es vasútvonal stratégiai jelentőségű, dunai átkelési szakaszának fejlesztése eddig azért nem indulhatott el, mert különböző civilszervezetek, illetve önkormányzatok többször is bíróságon támadták meg a projekt környezetvédelmi engedélyezését furcsa módon zöld érveket hangoztatva, noha a vasút a leginkább környezet- és klímavédő közlekedési mód, Budapest szennyezést és dugókat okozó közúti terhelése kizárólag vasútfejlesztéssel mérsékelhető.
A katonai szempont beemelése egyben új csatornákat is megnyithat a projekt finanszírozására, hiszen Oroszország Ukrajna elleni inváziója óta az Európai Unió szívesen bocsát forrásokat katonai célú beruházásokhoz például az európai hálózatfejlesztési eszköz (CEF) keretében.
Nyitóképünkön egy elővárosi vonat a déli körvasúton (fotó: Tevan Imre).