fbpx
2025. november 13. csütörtök
Kezdőlap Blog Oldal 93

Idén is várja a kerékpárosokat a MÁV–Volán-csoport

0
Kerékpárszállító vagon a Balatonon (fotó: Tevan Imre)
Kerékpárszállító vagon a Balatonon (fotó: Tevan Imre)

Negyven százalékkal, 1,2 millióra nőtt a kerékpárjegyek eladása 2019-ről 2022-re.

Vonattal a Balaton körül

0
személyvonat, Magyarország, vonat (Forrás: MÁV)
személyvonat, Magyarország, vonat (Forrás: MÁV)

Ismét előkerült a balatoni körvasút kérdése, a Balaton Fejlesztési Tanács (BFT) következő időszakra szóló végrehajtási tervében számos fejlesztést jelöltek meg.

A Balaton vasúti körüljárhatóságának kiemelt célja, hogy a parton, vagy a parthoz minél közelebb legyen körülutazható a térség. Jelenleg egy 1,8 kilométeres pályaszakasz kiépítetlensége miatt nincs balatoni körvasút, ám a problémát fokozatosan igyekeznek orvosolni. A HelloVidék.hu a Balaton vasúti körüljárhatóságának kérdését vette górcső alá az eddig napvilágot látott fejlesztési dokumentumok tükrében.

A végrehajtási terv vasutat érintő főbb fejlesztési tervei:

  • Megvalósul 106 kilométernyi vasútvonal villamosítása, benne a Balatonfüred – Tapolca – Ukk/Keszthely szűk keresztmetszet kiváltás és villamosítás kivitelezés 26-os és 29-es vasútvonalon, a Balaton északi partján.
  • Elkezdődik a dél-balatoni vasútállomások rekonstrukciója: 13 helyszínen az épületek, előterek felújításának és akadálymentesítésének tervezése.
  • Megvalósul a 30-as vasútvonal korszerűsítése (Zamárdi, Balatonföldvár, Balatonszemes, Balatonboglár, Balatonfenyves településeket érintve).
  • Korszerűsítik a Balatonszentgyörgy – Keszthely vonalszakaszt is, átépítik Keszthely állomás vágányhálózatát mintegy 11 kilométeren.
  • Átépítik Siófok állomás végponti váltókörzetének nyugati oldalát, körülbelül 900 méter második vágány építése, második Sió híd építése, Aranypart megállóhely kiépítése valósul meg.
  • Előkészítik a 35-ös számú Siófok- Kaposvár vasútvonal fejlesztését (Siófok-Tab-Karád között pályarehabilitáció, 80 km/h sebességre fejlesztés, megállóhelyek korszerűsítése).
  • Indul a 36. számú Fonyód – Kaposvár vasútvonal villamosításának tervezése.

Kiépül a cseh digitális mellékvonali rendszer a Szeged–Röszke vasútvonalon

0

Az AŽD Praha a csehországi Obrnice–Čížkovice vonalat követően a V-Híddal partnerségben Magyarországon is tesztelni fogja az úgynevezett „Intelligens vasút 4.0” digitális mellékvonali koncepciót.

A jelző- és biztosítóberendezéseket gyártó vállalat 2016-ban igencsak leromlott állapotban szerezte meg a csehországi úgynevezett „Szilvavasutat” (képünkön), amit három év alatt korszerűsített a jelentősen digitalizált üzemeléshez. A személyszállítás 2019 decemberében indulhatott újra.

A telepített technológia magába foglalja az 1-es és 2-es szintű ETCS-t, valamint az LTE-t/wifit az automatizált üzem érdekében. A vasúti átjárókat ellátták állapotadat-átviteli eszközökkel, hogy lehetővé tegyék a kommunikációt a digitálisan felszerelt közúti járművekkel, a kialakulóban lévő C-Roads előírásoknak megfelelően.

Ugyanakkor az AŽD Praha szerint optimalizálták a különböző vezérlő, automatizálási és eszközfelügyeleti rendszerek megbízhatóságát egy olyan modell kidolgozása érdekében, melyet más regionális vasútvonalaknál is alkalmazni lehet. A vállalat három éven keresztül intenzíven fejlesztett, fektetett be jelentős forrásokat, majd fokozatosan telepítette azokat a technológiákat, melyek a digitális kommunikációnak köszönhetően ma már az úgynevezett intelligens vasút 4.0-t alkotják. Ezt most a hagyományos, órás követésű forgalom mellett igazolni is tudják a biztonság, a megbízhatóság és a rendelkezésre állás szempontjából.

Május elején nyílik az utascentrum a Keletiben

0
Pult a Keleti pályaudvar utascentrumában (fotó: Tevan Imre)
Pult a Keleti pályaudvar utascentrumában (fotó: Tevan Imre)

Korszerű jegyértékesítés, mosdók, az aluljáróból akadálymentesen megközelíthető peronok jellemzik a Keleti új utascentrumát.

Az elődök a Keleti pályaudvar csarnokának megközelítését az utcaszintről, néhány lépcsőn fellépve képzelték el. Hamarosan visszakapjuk ezt a reprezentatív útvonalat is (egy üvegtetőn, éppen az utascentrum fölött lépdelhetünk majd át), de az évi 12 millió utas többsége ma már máshogy érkezik, a metrókkal vagy egyéb közlekedési eszközzel az aluljárón át. Számukra a lépcső két mozgólépcsővel és két lifttel egészült ki, azaz megvalósul a vonatok akadálymentes megközelítése is.

A lépcsőktől, liftektől balra 270 négyzetméterre bővítve és korszerűsítve újult meg a mosdó vandálbiztos szaniterekkel, zuhanyzókkal, akadálymentes és családi (pelenkázós) vécékkel és átmeneti csomagmegőrzőkkel. A mosdó mellett kapott helyet a tartós megőrzést szolgáló 111 csomagautomata, valamint 15 jegykiadó. (Belőlük további tizenegy a vágányoknál van.)

A másik oldal az üvegburkolatú ügyintéző téré, ahol a tágas, 285 négyzetméteres területen tizenegy pult várja az ügyfeleket, akár bel- vagy külföldi menetjegyet vesznek, információt kérnek, panaszt, visszatérítést intéznek. Az 5-ös pult a kerekesszékkel érkezők számára áll rendelkezésre soron kívül. Ezt a területet burkolja a már említett üvegtető, így természetes megvilágításhoz is jut.

Jegyautomaták, liftek, mozgólépcső
Jegyautomaták, liftek, mozgólépcső

A kiemelt ügyletek (csoportos utazás, nagy értékű kedvezménykártya vásárlása) intézését további két, zártabb pult szolgálja.

Nagy Bálint közlekedésért felelős államtitkár, dr. Pafféri Zoltán, a MÁV elnök-vezérigazgatója és Mosóczi László, a MÁV-START vezérigazgatója a sajtó képviselőivel együtt járta be az utascentrum területét. Az ügyfelek számára nyitott tér mögötti jelentős területen back-office funkciók kaptak helyett, hiszen a MÁV-START körülbelül félszáz dolgozóval látja el az itteni feladatokat: irodák, öltözők, mosdók, pihenők, teakonyha, széf, főpénztár, iratraktár, talált tárgyak raktára, informatikai helyiség. Szilágyi Tibor, a MÁV fejlesztési és beruházási főigazgatója elárulta, ezen a részen, vagyis a Kerepesi úti szárny pinceszintjében derült ki az építkezés közben az itt lévő eredeti födémről, hogy – világháborús bombatalálat következtében – nem elegendő a tartószilárdsága, így terven felül kellett megerősíteni. A 2021-ben indult beruházás csúszásának ez volt az egyik oka, a másik pedig egy nagy, nyári esőzés után túlcsorduló téglacsatorna.

Az új utascentrum május első hetétől minden nap hajnali fél öttől éjjel fél egyig lesz nyitva. A beruházás összesen 1,9 milliárd forintba került európai uniós támogatással. Összesen 1542 négyzetméter épült át.

Borítókép: Május elejétől fogad utasokat a létesítmény Fotó: a szerző

Napelemből vontatási energia

0
napelem
napelem

A Deutsche Bahn (DB) új naperőművet avatott fel az északi Schleswig-Holstein szövetségi tartományban partnerével, az Enerparccal. A helyszínről származó napenergiát közvetlenül a vontatási energia hálózatba táplálják.

Két évet csúszik a HS2 crewe-i és eustoni ága

0
HS2 East
HS2 East

A brit kormány a költségek csökkentése érdekében úgy döntött, inkább a HS2 londoni Old Oak Common és a birminghami Curzon Street közötti szakasza élvez elsőbbséget.

Írásos, a parlamentnek adott miniszteri beszámolójában Mark Harper közlekedési államtitkár leszögezte, hogy most, hogy a világgazdaság éppen kilábal a Covid–19-pandémia hatásaiból, a közlekedési infrastruktúrába való befektetés, beleértve a vasutat is, az ukrajnai háború által kiváltott infláció és az ellátási lánc zavarai által okozott nehézségekkel néz szembe. A politikus szerint a kormány elkötelezett a HS2 nagy sebességű vasútvonal Birmingham és Crewe közötti 2a szakaszának megvalósításával kapcsolatban. Az infláció jelentős mértékben érzékelhető és megnöveli a beruházások költségét, ezért két évvel kitolják az építkezés határidejét, hogy a késést követően a lehető leghamarabb megvalósuljon a nagy sebességű szolgáltatás Crewe-ba és északnyugat felé.

Harper kijelentette, a munka folytatódik az úgynevezett Integrált Vasúti Tervben vállalt kötelezettségek előrehaladása érdekében, a West és East Midlandset összekötni tervezett útvonal, a HS2 East fejlesztésére, valamint annak mérlegelésére, hogy mi a leghatékonyabb mód a HS2-szolgáltatások Leeds-ig való eljuttatásához. A London nyugati részén fekvő Old Oak Common (képünkön) és a város központjában található Euston pályaudvar közötti szakaszt a Manchesterbe vezető nagy sebességű pályával egyidejűleg építenék ki. A kormány továbbra is elkötelezett amellett, hogy a HS2-t Eustonig terjesszék ki, és foglalkozni fognak a megfizethetőség kérdésével, hogy a teljes kiadási profil kezelhető maradjon, ennek érdekében időt fognak szánni arra, hogy az állomások tervei megfizethetők és kivitelezhetők legyenek.

A brit kormány már több mint 20 milliárd fontot költött a HS2 London és Birmingham közötti első fázisára. A nagy sebességű vasúti törvényjavaslat a parlamentben folytatódik, a HS2 Crewe–Manchester szakasza továbbra is az észak-angliai vasúti szolgáltatások javításának alapját fogja képezni az úgynevezett Northern Powerhouse Rail programon keresztül. Nehéz és felelősségteljes döntéseket kell hozni, amelyek a brit állampolgárok prioritásait helyezik előnybe, az infláció megfékezése és a kormány kiadásainak csökkentése érdekében. A kormány folytatja rekordmértékű befektetését a nemzeti infrastruktúrába, mely továbbra is létfontosságú szerepet fog játszani a gazdaság növekedésében és a hosszú távú jólét megteremtésében.

Korábban a Magyar Vasút is hírt adott arról, hogy HS2 Old Oak Common és Birmingham közötti részén az eredeti tervek szerint 2029 és 2033 között indultak volna el az első vonatok. A eustoni HS2-állomás 2035-re nyílt volna meg, a Crewe-ba vezető szakasz átadása 2034-re, a Manchesterig tartó rész pedig 2041-re lenne esedékes. A HS2 keleti, Leedsbe vezető szakaszának nagy részét 2021-ben fújták le.

A teljes nagy sebességű projekt költsége 2010 óta jelentősen megugrott: az akkori 33 milliárd font helyett minimum 71 milliárdot fog kóstálni.

Új nagysebességű vonal Ankara és Sivas között

0
Ankara-Sivas török NSV (fotó: Ludger Heide / Flickr)
(CC-BY-SA) Ludger Heide

A látványos nagysebességű török vasútvonal 12 óráról kettőre csökkenti a menetidőt a két végpont között.

Azt nem lehet tudni előre, hogy a május közepi országos választás eredményét befolyásolni tudja-e Törökország legújabb, 406 kilométeres nagysebességű vonala, amelyet szerdán adnak át Ankara és Sivas között, de a rezsimnek van mivel dicsekednie. A nehéz, hegyes terepen 49 alagút és 49 viadukt is készült, az előbbiek közül a leghosszabb 5,12 kilométeres, az utóbbiak közül a legmagasabb 89 méter magas – írja az International Railway Journal.

A most nyíló vonal keleti fele teljesen új nyomvonalon halad, eddig Kayseri felé kellett kerülni, így Sivas 603 kilométer helyett már csak 405-re van Ankarától vasúton. A 200 kilométeres megtakarítás jelentős, hiszen ez lesz a fő kelet-nyugati nagysebességű tengely egész Törökországon át, ha megépül majd Isztambultól nyugatra Drinápolyig (Edirne) és a bolgár határig, illetve Sivastól keletre Karsig. Az új pálya zöme 250 kilométer/órás sebességre alkalmas, a rövidítés és a gyorsulás együttes eredménye a 12 órás utazási idő 2 órára csökkenése.

A török vasúti hálózat (Maximilian Dörrbecker / Wikipédia)
A török vasúti hálózat (Maximilian Dörrbecker / Wikipédia)

Törökország 2009-ben, az Ankara-Eskişehir vonal üzembe helyezésével ismerkedett meg a nagysebességű vonatok technológiájával. Két évvel később indult az Ankara-Konya vonalon a forgalom, 2014-ban pedig az Eskişehir–Isztambul közöttin. Tavaly januárjában állt munkába a Konya–Karaman vonal. (A térkép a meglévő nagysebességű vonalakat pirossal, az újat folytonos sárgával jelöli Ankarától keletre.) Az elmúlt húsz évben – az államvasút honlapja szerint – több mint 370 milliárd lírát fektettek be a vasútba (egy líra jelenleg 17,50 forint), és a vasútra jutó részarány a közlekedési beruházásokból meghaladta a 60 százalékot.

Nyitókép: Ludger Heide / Flickr

Újra felfűtik a Rezét gőzmozdonyt Gemencen

0
Rezét gőzös Pörböly
Rezét gőzös Pörböly

A Rezét gőzmozdony által vontatott nosztalgiavonatok nyitják meg az idegenforgalmi idényt a Gemenc Zrt. ökoturisztikai központjában, Pörbölyön.

Az erdőgazdaság közleménye szerint az erdei vasút szombattól október 29-ig nyári menetrend szerint közlekedik Pörböly és Malomtelelő között: péntekenként három, hétvégén és ünnepnapokon hat-hat vonat indul Pörbölyről.
A Rezét gőzmozdony által vontatott nosztalgiavonatok hétvégén és ünnepnapokon közlekednek.

De más programok is várják a hétvégén a kirándulókat. Szombaton délelőtt 20 kilométeres gyalogtúrát szerveznek Magyarország jelenleg ismert legnagyobb törzskerületű fájához, a “pörbölyi titánhoz”. A 2013-ban fellelt, 12 méteres törzsű, csomoros fekete nyár a Gemenc pörbölyi erdőtömbjében áll, korát 100 évre becsülik.
Vasárnap, az Éledő Gemenc című szezonnyitó eseményen az ökoturisztikai központtól délelőtt és délután egyaránt két alkalommal visz kirándulókat lovasfogat a gemenci erdőbe, és először indul el a gemenci erdei vasúton a Rezét gőzmozdony nosztalgiavonata. A központban látogatható lesz A gemenci gímszarvas és A Gemenc kincsei című interaktív kiállítás, bemutatják Szarvas Pongrácnak az ártéri erdőről 2022-ben megjelent könyvét, az Anda Lovas Sport egyesület pedig a középkori lovas nomádok harcmodorából ad ízelítőt. A gyermekeket egész nap készségfejlesztő fajátékok, kézműves foglalkozások várják.

Borítókép: A Rezét gőzmozdony a pörbölyi végállomáson (Fotó: a szerző)

Mától árulják a vármegyebérletet

0
Jön az új vármegyebérlet és az országbérlet
Jön az új vármegyebérlet és az országbérlet

A mobileszközökre letölthető MÁV-applikációban megkezdődött a május 1-jétől használható vármegye- és országbérlet elővételi értékesítése – tudatta a MÁV-Volán csoport.

Az olcsó, egyszerű és igazságos díjterméknek köszönhetően májustól korlátlanul lehet utazni vármegyéken, illetve országon belül a MÁV-Start, a Volánbusz, a MÁV-HÉV (a HÉV-szerelvényeken Budapest határáig) és a GYSEV helyközi járatain. Több ezer, de akár több tízezer forinttal csökkenhet a családok havi közlekedési ráfordítása, ha a szülők és a gyerekek is rendszeresen ingáznak a munkahelyük, illetve az iskolájuk és az otthonuk között, de hétvégi kiránduláshoz, rokonlátogatáshoz is igénybe vehetik ezeket a bérleteket.

Eddig mintegy 1,1 millióan töltötték le a mobilalkalmazást, amellyel naponta átlagosan 64 ezer belföldi menetjegyet és jellemzően 1000-1300 bérletet vásárolnak.

A MÁV-Volán-csoport arra biztatta utasait a közleményben, hogy böngésszék az orszagberlet.hu weboldalt, így a MÁV appban, a pénztáraknál, automatáknál is egyszerűbbé, gyorsabbá válik számukra a bérletvásárlás.

RCG–Transporeon együttműködés

0
RCG–Transporeon
RCG–Transporeon

A globális szállításkezelő platformon is foglalni lehet a vezető európai vasútlogisztikai szereplő vasúti és intermodális szállítmányait.

Az egyedülálló stratégiai együttműködés révén a két fél, továbbá a már meglévő és az új ügyfelek is profitálni fognak abból, hogy a Transporeon integrálja a Rail Cargo Group (RCG) kínálatát és szolgáltatásait. Az egyes funkciókat sorban, egymást követően fogják tesztelni, bővíteni és bevezetni a Transporeon platformon.
Ezek többek között:

  • teljesen integrált, könnyen használható modus operandi a vasúti és intermodális szállítmányokhoz, a végpontok közötti ellátási lánc részeként;
  • a vasúti és intermodális szállítmányok alacsony küszöbű lekérdezése, foglalása és lebonyolítása a Transporeon platformon keresztül;
  • valós idejű adatok (pozíció, állapot, ETA) megszerzése szállítmányi szinten;
  • az üvegházhatású gázok kibocsátásának jelentős mértékű kiszámítása az új ISO 14083 szabvány alapján, beleértve a lehető legmagasabb szintű elsődleges adatokat.

Az RCG és a Transporeon közös erőfeszítései nem utolsósorban az Európai Bizottság azon ambiciózus céljain alapulnak, melyek a vasútra történő átállást az úgynevezett európai Zöld Megállapodás stratégia alapvető elemének tekintik. Az Európai Vasúti Ügynökség jelentése alapján a Zöld Megállapodás elsődleges célja, hogy az uniós gazdaságot és társadalmat a fenntarthatóság felé vezesse. A cél a vasúti áruszállítás megduplázása, vagyis hogy a 2015-ös 385 milliárd tonnakilométer volumen 2050-re elérje a 770 milliárd tonnakilométert.
Az új szolgáltatást elsőnek a következő, Németországot, Ausztriát és Olaszországot összekötő tesztútvonalakon lehet majd elérni:

  • Északkelet-Ausztria (Bécs tágabb térsége) és Lombardia (Milánó térsége) között;
  • Dél-Ausztria (Karintia), valamint Észak- és Dél-Olaszország között; továbbá
  • Bajorország északi része (Würzburg térsége), Közép-Németország (Wuppertal és Kreuztal) és az olaszországi
  • Veneto régió (Verona és Vicenza térsége) között.
  • Az érdeklődő ügyfelek mostantól online regisztrálhatnak az útvonalakra, és elsőként részesülhetnek az új együttműködés előnyeiből.

A vasúti árufuvarozás fenntarthatóságát az első és az utolsó mérföldön is a teherszállítás rugalmasságával ötvöző multimodális szállítás jelenti a legnagyobb esélyt a fenntartható európai szárazföldi fuvarozás megvalósítására. Az egyszerűség és a könnyű hozzáférhetőség a legfontosabb a széleskörű alkalmazáshoz. Örülünk, hogy a Transporeon erős és innovatív partner ezen az úton. Együtt mindent megteszünk, hogy vonzóvá tegyük a multimodális fuvarozást.

Clemens Först, a Rail Cargo Group vezérigazgatója