fbpx
2024. április 14. vasárnap

Háromdimenziós, BIM-kompatibilis vasúttervezés

Hatékonyabb lehet a vasúttervezés annak a rendszernek köszönhetően, amelyet a Kontúr Csoport Kft. fejlesztői dolgoztak ki. A háromdimenziós, objektumorientált, BIM-kompatibilis szoftvercsomag 2024-ben debütál.

A vasúti infrastruktúra tervezése során önmagukban is összetett rendszerek, mint a vasúti pálya, villamos felsővezeték, biztosítóberendezés elemeinek összehangolását kell megoldani. A tervezési feladatokra szolgáló, piacon elérhető szoftverek nem minden szempontból feleltek meg a mérnöki elvárásoknak, illetve a magyar szakmai sajátosságnak, ezért

a Kontúr Csoport 2021-ben egy olyan rendszer fejlesztésébe kezdett, amelynek segítségével sokkal részletesebb tervek, modellek készülhetnek.

A fejlesztés alatt álló rendszer „dobozos” és saját fejlesztésű szoftverekből, saját készítésű, vasúti elemeket tartalmazó katalógusokból, valamint ezek használatáról szóló folyamatleírásokból áll.

- Hirdetés -

A cég támogatási kérelmet nyújtott be a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal által meghirdetett „Piacvezérelt kutatás-fejlesztési és innovációs projektek támogatása” című pályázati felhívásra. A „Háromdimenziós, objektumorientált, Building Information Modeling (BIM)-kompatibilis optimalizált vasúti infrastruktúra tervezési rendszer fejlesztése” című támogatási kérelmet az Innovációs és Technológiai jóváhagyta. A projekt összköltsége 604.632.600 forint, melyből a vissza nem térítendő támogatás összege 399.057.516 forint.

A fejlesztések még tartanak, de 2024-ben már az új rendszert használják a Kontúr Csoportnál. Koller András, a projekt egyik felelőse elmondta, hogy

a cél olyan tervezési környezet létrehozása, melyen belül az objektumokhoz rendelten lehet tárolni minden adatot és amiből automatikusan generálhatóak a szükséges tervlapok, metszetek, kimutatások.

A rendszeren belül a létesítmények tényleges kiterjedésének megfelelő 3D modell is létrehozható.

Ahogy a világ egyre inkább fejlődik, az ilyen innovatív megközelítések kulcsfontosságúak a fenntartható és hatékony közlekedési rendszerek kiépítéséhez. A háromdimenziós, objektumorientált, BIM-kompatibilis optimalizált vasúti infrastruktúra tervezési rendszer megnyitja az utat a jövőbeli vasúti közlekedési projektek számára, és hozzájárul a fejlettebb és modernebb közlekedési hálózatok kialakításához.

Ezek is érdekelhetik

Legfrissebb híreink

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

Kalauz nélküli tesztüzem a MÁV-nál

A Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatokon teszt jelleggel jegyvizsgáló nélkül közlekednek.

A rovat további cikkei

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

Kalauz nélküli tesztüzem a MÁV-nál

A Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatokon teszt jelleggel jegyvizsgáló nélkül közlekednek.