fbpx
2024. december 11. szerda
spot_img

Hány menetvonal legyen a Bécs–Budapest–Erdély vonalon?

A VPE Kft. EU-s pályázaton vesz részt a kelet-nyugati nemzetközi vasúti személyszállítás felfuttatásáért.

Az Európai Unióban hisznek a versenyben, ezért azt szeretnék elősegíteni a nemzetközi vasúti személyszállításban is. Egy pályázaton tíz olyan viszonylatot választottak ki, ahol várhatóan jelentősebb igény lenne a környezetkímélő vasúti utazásra, amennyiben megfelelő kínálat állna rendelkezésre, a légi- vagy közúti közlekedéstől átcsábítva az utasok egy részét. Cél, hogy Európa keleti, nagy sebességű vasutakat még ki nem építő fele is kapcsolódhasson a nyugati járatokhoz. Így Magyarországot több pilotútvonal is érinti.

Egyrészt a München–Bécs–Budapest tengely, ahol a kínai motorvonatokat beszerző Westbahn is szeretne szolgáltatni az államvasutak együttműködésében közlekedő RailJetek mellett. Másrészt a Bécset Budapesten át Románia északnyugati nagyvárosaival: Araddal (és Temesvárral), illetve Nagyváraddal (és tovább Kolozsvárral) összekötő viszonylatok.

A pilotprogram azonban jóval túlmutat tíz új vasúti viszonylat beindításán, hiszen az itt szerzett tapasztalatokkal az Európai Bizottság célja, hogy új alapokra helyezze a vasúti pályakapacitással való gazdálkodás európai gyakorlatát. Konkrétan megfogalmazva arról van szó, hogy a kijelölt viszonylatokra olyan menetrend készüljön, amelyben óránként több, egymással egyenértékű nemzetközi menetvonal is rendelkezésre áll. Persze ezek a menetvonalak lehetőleg gyorsabbak is legyenek a jelenlegieknél, hogy a vasút versenyképes lehessen más közlekedési eszközökkel. A magyar–osztrák határon például – a szóban forgó projekttől függetlenül is – tervezik a megállás nélküli áthaladást.

- Hirdetés -

De olyan fontos kérdéseket is el kell dönteni, hogy Budapesten az átmenő nemzetközi járatok érintsék vagy hagyják ki a Keleti pályaudvart Bécsből jövet kelet felé (és fordítva). Az első eset a magyar utasok jelentős részének jobb, hiszen a Keleti belvárosi helyzetű Budapesten belül, míg Kelenföld vagy Kőbánya-Kispest kevésbé. Ugyanakkor a Románia és Ausztria vagy Németország között utazóknak az az érdekük, hogy a magyar fővároson minél gyorsabban haladjon át a vonat. (Hasonló a dilemma a belgrádi iránnyal is.) Ugyanakkor egy feszes, a Keletit elkerülő menetrend azt is eredményezné, hogy a vonatok kevesebbszer haladnának az elvi, kidolgozott menetrend szerint, mint valamely módosítása alapján, hiszen a Hegyeshalom–Budapest–Lőkösháza/Biharkeresztes szakasz már olyan hosszú, hogy a mai viszonyok között gyakrabban esne valahová egy vágányzár, mint ahányszor sehova sem. Ha viszont a Keletiben van tartózkodás, ez alkalmas a vágányzár miatti többletmenetidő „kipufferelésére”.

A dolog természetéből adódóan magyar részről – a magyar és a román szaktárcával szorosan együttműködve – a VPE Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. pályázik a projektben. A pilotról a Magyar Vasút havilap legújabb kiadásában (3./3. szám, 12. oldal) olvasható cikk. A mellékelt ábrán a román–magyar határforgalomban versenyképes menetidővel megszólítható piac (a Budapest–Kolozsvár nagy sebességű vasút megvalósíthatósági tanulmányához készült forgalmi modellezés alapján, forrás: Trenecon)

Ezek is érdekelhetik

Vasútfejlesztés is szerepel az EU 1,2 milliárd eurós támogatási csomagjában

A beruházási keret a vasút mellett a vízellátás és szennyvízkezelés, az innováció fejlesztését, valamint a régió vállalkozásainak zöldítését célozza.

Az EU közlekedési miniszterei megállapodtak a kapacitás-elosztási rendelettervezetről

A június 18-ai közlekedési miniszteri tanács elfogadta az általános megközelítést a kapacitás-elosztási rendelettervezettel kapcsolatban.

Elmaradt a vasúti fordulat az európai kohéziós politikában

Továbbra is több forrást biztosít az EU a közúti fejlesztésekre, mint a vasútiakra a 2021-2027 közötti tagállami fejlesztési tervek elemzése alapján. A 2021-2027 között elkölteni...

Európa régiós vezetői több árut terelnének vasútra

Ha meg akarjuk fékezni, majd csökkenteni az áruszállítási ágazat károsanyag-kibocsátásának növekedését, sokkal nagyobb szerepet kell adni a vasútnak. A közlekedés, különösen a közúti közlekedés hátrányai...

Felülvizsgálják az állami támogatások szabályozását az EU-ban

A CER-workshopon a vasutak megismerhették egymás gyakorlatát. Az Európai Vasúti és Pályaműködtető társaságok Közössége (CER) által szervezett műhelymegbeszélés célja volt, hogy az európai vasutak, szervezetek...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Legfrissebb híreink

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

December 15-től lép életbe az új menetrend, de kevés változás lesz

A MÁV és a GYSEV meghirdette a jövő évi belföldi közforgalmú menetrendet, mind a két szolgáltató esetében csak kisebb változások lesznek.

Országos állomásmegújítási program indul

Az Építési és Közlekedési Minisztérium és a MÁV közös állomásmegújítási programot indított, melyre a pályázati kiírások már elérhetők.

A rovat további cikkei

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

December 15-től lép életbe az új menetrend, de kevés változás lesz

A MÁV és a GYSEV meghirdette a jövő évi belföldi közforgalmú menetrendet, mind a két szolgáltató esetében csak kisebb változások lesznek.