fbpx
2024. április 21. vasárnap

Hány menetvonal legyen a Bécs–Budapest–Erdély vonalon?

A VPE Kft. EU-s pályázaton vesz részt a kelet-nyugati nemzetközi vasúti személyszállítás felfuttatásáért.

Az Európai Unióban hisznek a versenyben, ezért azt szeretnék elősegíteni a nemzetközi vasúti személyszállításban is. Egy pályázaton tíz olyan viszonylatot választottak ki, ahol várhatóan jelentősebb igény lenne a környezetkímélő vasúti utazásra, amennyiben megfelelő kínálat állna rendelkezésre, a légi- vagy közúti közlekedéstől átcsábítva az utasok egy részét. Cél, hogy Európa keleti, nagy sebességű vasutakat még ki nem építő fele is kapcsolódhasson a nyugati járatokhoz. Így Magyarországot több pilotútvonal is érinti.

Egyrészt a München–Bécs–Budapest tengely, ahol a kínai motorvonatokat beszerző Westbahn is szeretne szolgáltatni az államvasutak együttműködésében közlekedő RailJetek mellett. Másrészt a Bécset Budapesten át Románia északnyugati nagyvárosaival: Araddal (és Temesvárral), illetve Nagyváraddal (és tovább Kolozsvárral) összekötő viszonylatok.

A pilotprogram azonban jóval túlmutat tíz új vasúti viszonylat beindításán, hiszen az itt szerzett tapasztalatokkal az Európai Bizottság célja, hogy új alapokra helyezze a vasúti pályakapacitással való gazdálkodás európai gyakorlatát. Konkrétan megfogalmazva arról van szó, hogy a kijelölt viszonylatokra olyan menetrend készüljön, amelyben óránként több, egymással egyenértékű nemzetközi menetvonal is rendelkezésre áll. Persze ezek a menetvonalak lehetőleg gyorsabbak is legyenek a jelenlegieknél, hogy a vasút versenyképes lehessen más közlekedési eszközökkel. A magyar–osztrák határon például – a szóban forgó projekttől függetlenül is – tervezik a megállás nélküli áthaladást.

- Hirdetés -

De olyan fontos kérdéseket is el kell dönteni, hogy Budapesten az átmenő nemzetközi járatok érintsék vagy hagyják ki a Keleti pályaudvart Bécsből jövet kelet felé (és fordítva). Az első eset a magyar utasok jelentős részének jobb, hiszen a Keleti belvárosi helyzetű Budapesten belül, míg Kelenföld vagy Kőbánya-Kispest kevésbé. Ugyanakkor a Románia és Ausztria vagy Németország között utazóknak az az érdekük, hogy a magyar fővároson minél gyorsabban haladjon át a vonat. (Hasonló a dilemma a belgrádi iránnyal is.) Ugyanakkor egy feszes, a Keletit elkerülő menetrend azt is eredményezné, hogy a vonatok kevesebbszer haladnának az elvi, kidolgozott menetrend szerint, mint valamely módosítása alapján, hiszen a Hegyeshalom–Budapest–Lőkösháza/Biharkeresztes szakasz már olyan hosszú, hogy a mai viszonyok között gyakrabban esne valahová egy vágányzár, mint ahányszor sehova sem. Ha viszont a Keletiben van tartózkodás, ez alkalmas a vágányzár miatti többletmenetidő „kipufferelésére”.

A dolog természetéből adódóan magyar részről – a magyar és a román szaktárcával szorosan együttműködve – a VPE Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. pályázik a projektben. A pilotról a Magyar Vasút havilap legújabb kiadásában (3./3. szám, 12. oldal) olvasható cikk. A mellékelt ábrán a román–magyar határforgalomban versenyképes menetidővel megszólítható piac (a Budapest–Kolozsvár nagy sebességű vasút megvalósíthatósági tanulmányához készült forgalmi modellezés alapján, forrás: Trenecon)

Ezek is érdekelhetik

Európa régiós vezetői több árut terelnének vasútra

Ha meg akarjuk fékezni, majd csökkenteni az áruszállítási ágazat károsanyag-kibocsátásának növekedését, sokkal nagyobb szerepet kell adni a vasútnak. A közlekedés, különösen a közúti közlekedés hátrányai...

Felülvizsgálják az állami támogatások szabályozását az EU-ban

A CER-workshopon a vasutak megismerhették egymás gyakorlatát. Az Európai Vasúti és Pályaműködtető társaságok Közössége (CER) által szervezett műhelymegbeszélés célja volt, hogy az európai vasutak, szervezetek...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Új elnökkel folytatja a HUNGRAIL árufuvarozási bizottsága

Sok a feladat a vasút körül, hiszen egyre messzebb látszanak a 2030-as EU-s célok. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület továbbra is elkötelezetten képviseli a hazai...

Európának több vasút kell, a vasútnak több Európa

A CER sürgeti a közös európai vasútirányítási rendszer kiépítését és az utasok hatékonyabb védelmét. Az Európai Vasuti és Pályahálózat-működtetők Közössége (CER) kedden tartotta 73. közgyűlését,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

Legfrissebb híreink

Most kell lépni, hogy 2028 után legyen végre több uniós forrás a vasútra!

Hiába a zöld átállás tervezete, az előző hétéves ciklusban csökkent a közlekedés uniós finanszírozása.

Bevált a tarifareform a MÁV-VOLÁN-csoportnál

Márciusban rekordszámú, 932 ezer ország- és vármegyebérletet, valamint napijegyet váltottak az utasok.

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

Az iparfejlesztés, a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra mielőbbi fejlesztését követelik.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Lázár János: „Sínre tesszük a vasútfejlesztést!”

Lázár János építési és közlekedési miniszter vezetői állománygyűlést tartott az elért eredményekről és kitűzött célokról.

Az SBB további öt Girunót rendel a Stadlertől

Folyamatosan szállítja a Stadler a nagy sebességű vonatokat, amelyek a Gotthard-alagútban járnak majd. Az SBB további öt Giruno nagy sebességű vonatot vesz a Stadlertől az...

Vasúton és rolleren kedvezménnyel

Február 15-től elérhető a GYSEV-nél a 700 forintos Lime E-mobilitási jegy. A GYSEV és a Lime megállapodása értelmében február 15-től elérhető a GYSEV jegypénztáraiban a...

A rovat további cikkei

Bevált a tarifareform a MÁV-VOLÁN-csoportnál

Márciusban rekordszámú, 932 ezer ország- és vármegyebérletet, valamint napijegyet váltottak az utasok.

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

Az iparfejlesztés, a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra mielőbbi fejlesztését követelik.

Új európai vasúti közlekedési folyosók jönnek létre

A kilenc kijelölt folyosóból öt Magyarország területét is érinti.