fbpx
2025. november 14. péntek

Hány menetvonal legyen a Bécs–Budapest–Erdély vonalon?

A VPE Kft. EU-s pályázaton vesz részt a kelet-nyugati nemzetközi vasúti személyszállítás felfuttatásáért.

Az Európai Unióban hisznek a versenyben, ezért azt szeretnék elősegíteni a nemzetközi vasúti személyszállításban is. Egy pályázaton tíz olyan viszonylatot választottak ki, ahol várhatóan jelentősebb igény lenne a környezetkímélő vasúti utazásra, amennyiben megfelelő kínálat állna rendelkezésre, a légi- vagy közúti közlekedéstől átcsábítva az utasok egy részét. Cél, hogy Európa keleti, nagy sebességű vasutakat még ki nem építő fele is kapcsolódhasson a nyugati járatokhoz. Így Magyarországot több pilotútvonal is érinti.

Egyrészt a München–Bécs–Budapest tengely, ahol a kínai motorvonatokat beszerző Westbahn is szeretne szolgáltatni az államvasutak együttműködésében közlekedő RailJetek mellett. Másrészt a Bécset Budapesten át Románia északnyugati nagyvárosaival: Araddal (és Temesvárral), illetve Nagyváraddal (és tovább Kolozsvárral) összekötő viszonylatok.

A pilotprogram azonban jóval túlmutat tíz új vasúti viszonylat beindításán, hiszen az itt szerzett tapasztalatokkal az Európai Bizottság célja, hogy új alapokra helyezze a vasúti pályakapacitással való gazdálkodás európai gyakorlatát. Konkrétan megfogalmazva arról van szó, hogy a kijelölt viszonylatokra olyan menetrend készüljön, amelyben óránként több, egymással egyenértékű nemzetközi menetvonal is rendelkezésre áll. Persze ezek a menetvonalak lehetőleg gyorsabbak is legyenek a jelenlegieknél, hogy a vasút versenyképes lehessen más közlekedési eszközökkel. A magyar–osztrák határon például – a szóban forgó projekttől függetlenül is – tervezik a megállás nélküli áthaladást.

De olyan fontos kérdéseket is el kell dönteni, hogy Budapesten az átmenő nemzetközi járatok érintsék vagy hagyják ki a Keleti pályaudvart Bécsből jövet kelet felé (és fordítva). Az első eset a magyar utasok jelentős részének jobb, hiszen a Keleti belvárosi helyzetű Budapesten belül, míg Kelenföld vagy Kőbánya-Kispest kevésbé. Ugyanakkor a Románia és Ausztria vagy Németország között utazóknak az az érdekük, hogy a magyar fővároson minél gyorsabban haladjon át a vonat. (Hasonló a dilemma a belgrádi iránnyal is.) Ugyanakkor egy feszes, a Keletit elkerülő menetrend azt is eredményezné, hogy a vonatok kevesebbszer haladnának az elvi, kidolgozott menetrend szerint, mint valamely módosítása alapján, hiszen a Hegyeshalom–Budapest–Lőkösháza/Biharkeresztes szakasz már olyan hosszú, hogy a mai viszonyok között gyakrabban esne valahová egy vágányzár, mint ahányszor sehova sem. Ha viszont a Keletiben van tartózkodás, ez alkalmas a vágányzár miatti többletmenetidő „kipufferelésére”.

A dolog természetéből adódóan magyar részről – a magyar és a román szaktárcával szorosan együttműködve – a VPE Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. pályázik a projektben. A pilotról a Magyar Vasút havilap legújabb kiadásában (3./3. szám, 12. oldal) olvasható cikk. A mellékelt ábrán a román–magyar határforgalomban versenyképes menetidővel megszólítható piac (a Budapest–Kolozsvár nagy sebességű vasút megvalósíthatósági tanulmányához készült forgalmi modellezés alapján, forrás: Trenecon)

Ezek is érdekelhetik

Az Európai Bizottság megerősítette a vasút támogatását a 2028–2034 közötti uniós költségvetési tervezetben

Az Európai Hálózat-finanszírozási Eszköz továbbra is kiemelt szerepet kap a vasúti infrastruktúra és digitalizáció fejlesztésében.

Az európai lakosság döntő többsége a nagysebességű vasutat választaná Európán belül

Egy friss EU-s felmérés szerint az uniós polgárok túlnyomó többsége gyorsabb és kényelmesebb utazási lehetőségeket szeretne, vasúton.

Az Európai Parlament nagyobb pénzügyi támogatást szán hosszú távon a közlekedésnek

Az Európai Parlament előzetes álláspontot fogadott el az EU következő, 2027-et követő időszakra vonatkozó hosszú távú költségvetéséről.

Az EU védelmi stratégiájának szerves részét képezi a vasút

Az Európai Bizottság új európai védelemről szóló tervében elismerik a vasút alapvető szerepét az EU védelmi stratégiájában.

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

VTG teljes irányítást szerzett a Retrack Slovakia felett – magyar vezető is szerepet kap az irányításban

A VTG GmbH teljes körű tulajdonosává vált a Retrack Slovakia s.r.o.-nak, miután megvásárolta a fennmaradó részvényeket a Rail Services Slovakia s.r.o.-tól.

Legfrissebb híreink

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

A CER Cargo Group lett a Wiener Lokalbahnen Cargo vállalat új tulajdonosa

A Wiener Lokalbahnen Cargo osztrák vasúti áruszállító vállalat a CER Cargo Group-hoz került, a tulajdonosváltás várhatóan 2025 végéig lezárul.

A rovat további cikkei

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

A CER Cargo Group lett a Wiener Lokalbahnen Cargo vállalat új tulajdonosa

A Wiener Lokalbahnen Cargo osztrák vasúti áruszállító vállalat a CER Cargo Group-hoz került, a tulajdonosváltás várhatóan 2025 végéig lezárul.