fbpx
2025. április 20. vasárnap

Hány menetvonal legyen a Bécs–Budapest–Erdély vonalon?

A VPE Kft. EU-s pályázaton vesz részt a kelet-nyugati nemzetközi vasúti személyszállítás felfuttatásáért.

Az Európai Unióban hisznek a versenyben, ezért azt szeretnék elősegíteni a nemzetközi vasúti személyszállításban is. Egy pályázaton tíz olyan viszonylatot választottak ki, ahol várhatóan jelentősebb igény lenne a környezetkímélő vasúti utazásra, amennyiben megfelelő kínálat állna rendelkezésre, a légi- vagy közúti közlekedéstől átcsábítva az utasok egy részét. Cél, hogy Európa keleti, nagy sebességű vasutakat még ki nem építő fele is kapcsolódhasson a nyugati járatokhoz. Így Magyarországot több pilotútvonal is érinti.

Egyrészt a München–Bécs–Budapest tengely, ahol a kínai motorvonatokat beszerző Westbahn is szeretne szolgáltatni az államvasutak együttműködésében közlekedő RailJetek mellett. Másrészt a Bécset Budapesten át Románia északnyugati nagyvárosaival: Araddal (és Temesvárral), illetve Nagyváraddal (és tovább Kolozsvárral) összekötő viszonylatok.

A pilotprogram azonban jóval túlmutat tíz új vasúti viszonylat beindításán, hiszen az itt szerzett tapasztalatokkal az Európai Bizottság célja, hogy új alapokra helyezze a vasúti pályakapacitással való gazdálkodás európai gyakorlatát. Konkrétan megfogalmazva arról van szó, hogy a kijelölt viszonylatokra olyan menetrend készüljön, amelyben óránként több, egymással egyenértékű nemzetközi menetvonal is rendelkezésre áll. Persze ezek a menetvonalak lehetőleg gyorsabbak is legyenek a jelenlegieknél, hogy a vasút versenyképes lehessen más közlekedési eszközökkel. A magyar–osztrák határon például – a szóban forgó projekttől függetlenül is – tervezik a megállás nélküli áthaladást.

- Hirdetés -

De olyan fontos kérdéseket is el kell dönteni, hogy Budapesten az átmenő nemzetközi járatok érintsék vagy hagyják ki a Keleti pályaudvart Bécsből jövet kelet felé (és fordítva). Az első eset a magyar utasok jelentős részének jobb, hiszen a Keleti belvárosi helyzetű Budapesten belül, míg Kelenföld vagy Kőbánya-Kispest kevésbé. Ugyanakkor a Románia és Ausztria vagy Németország között utazóknak az az érdekük, hogy a magyar fővároson minél gyorsabban haladjon át a vonat. (Hasonló a dilemma a belgrádi iránnyal is.) Ugyanakkor egy feszes, a Keletit elkerülő menetrend azt is eredményezné, hogy a vonatok kevesebbszer haladnának az elvi, kidolgozott menetrend szerint, mint valamely módosítása alapján, hiszen a Hegyeshalom–Budapest–Lőkösháza/Biharkeresztes szakasz már olyan hosszú, hogy a mai viszonyok között gyakrabban esne valahová egy vágányzár, mint ahányszor sehova sem. Ha viszont a Keletiben van tartózkodás, ez alkalmas a vágányzár miatti többletmenetidő „kipufferelésére”.

A dolog természetéből adódóan magyar részről – a magyar és a román szaktárcával szorosan együttműködve – a VPE Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. pályázik a projektben. A pilotról a Magyar Vasút havilap legújabb kiadásában (3./3. szám, 12. oldal) olvasható cikk. A mellékelt ábrán a román–magyar határforgalomban versenyképes menetidővel megszólítható piac (a Budapest–Kolozsvár nagy sebességű vasút megvalósíthatósági tanulmányához készült forgalmi modellezés alapján, forrás: Trenecon)

Ezek is érdekelhetik

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

VTG teljes irányítást szerzett a Retrack Slovakia felett – magyar vezető is szerepet kap az irányításban

A VTG GmbH teljes körű tulajdonosává vált a Retrack Slovakia s.r.o.-nak, miután megvásárolta a fennmaradó részvényeket a Rail Services Slovakia s.r.o.-tól.

Európai közlekedési infrastruktúra fejlesztés: 9,5 milliárd eurós igény a CEF Transport keretében

A CEF 2024-es közlekedési pályázati felhívásaira összesen 258 pályázat érkezett, amelyek együttesen több mint 9,5 milliárd euró támogatást igényelnek.

Világszerte erős az európai vasútipar, aminek munkát ad a koros járműflotta

Az átlagosan 23 éves uniós vasúti flotta a keleti tagállomokban jóval korosabb. A dízel járművek és a koros mozdonyok cseréje leginkább új motorvonatok iránti igényt fog jelenteni.

Vasútfejlesztés is szerepel az EU 1,2 milliárd eurós támogatási csomagjában

A beruházási keret a vasút mellett a vízellátás és szennyvízkezelés, az innováció fejlesztését, valamint a régió vállalkozásainak zöldítését célozza.

Az EU közlekedési miniszterei megállapodtak a kapacitás-elosztási rendelettervezetről

A június 18-ai közlekedési miniszteri tanács elfogadta az általános megközelítést a kapacitás-elosztási rendelettervezettel kapcsolatban.

Legfrissebb híreink

Figyelmeztető piktogramok a vasúti átjárókban

Növekszik a súlyos vagy akár halálos kimenetelű balesetek száma a vasúti átjárókban, amelyek oka az okoseszközök miatti figyelmetlenség.

Megjelent a legfrissebb Magyar Vasút magazin!

Megjelent az idei év első negyedéves Magyar Vasút magazinja, már le lehet adni a rendelést a 2025/01-es számra.

Születésnapját ünnepli a budapesti Gyermekvasút – programkavalkád szombaton

Április 12-én ünnepli születésnapját a budapesti Gyermekvasút, melynek keretében színes programokkal várják a családokat és vasútbarátokat.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Figyelmeztető piktogramok a vasúti átjárókban

Növekszik a súlyos vagy akár halálos kimenetelű balesetek száma a vasúti átjárókban, amelyek oka az okoseszközök miatti figyelmetlenség.

Megjelent a legfrissebb Magyar Vasút magazin!

Megjelent az idei év első negyedéves Magyar Vasút magazinja, már le lehet adni a rendelést a 2025/01-es számra.

Születésnapját ünnepli a budapesti Gyermekvasút – programkavalkád szombaton

Április 12-én ünnepli születésnapját a budapesti Gyermekvasút, melynek keretében színes programokkal várják a családokat és vasútbarátokat.

A rovat további cikkei

Megjelent a legfrissebb Magyar Vasút magazin!

Megjelent az idei év első negyedéves Magyar Vasút magazinja, már le lehet adni a rendelést a 2025/01-es számra.

Születésnapját ünnepli a budapesti Gyermekvasút – programkavalkád szombaton

Április 12-én ünnepli születésnapját a budapesti Gyermekvasút, melynek keretében színes programokkal várják a családokat és vasútbarátokat.

Elszállt költségek és romló jövedelmezőség a vasúti árufuvarozóknál

A vasúti árufuvarozók fajlagos költségei 10,3%-kal nőttek, miközben a fajlagos bevételek csak 2,2%-kal tudtak emelkedni.