A VPE Kft. EU-s pályázaton vesz részt a kelet-nyugati nemzetközi vasúti személyszállítás felfuttatásáért.
Az Európai Unióban hisznek a versenyben, ezért azt szeretnék elősegíteni a nemzetközi vasúti személyszállításban is. Egy pályázaton tíz olyan viszonylatot választottak ki, ahol várhatóan jelentősebb igény lenne a környezetkímélő vasúti utazásra, amennyiben megfelelő kínálat állna rendelkezésre, a légi- vagy közúti közlekedéstől átcsábítva az utasok egy részét. Cél, hogy Európa keleti, nagy sebességű vasutakat még ki nem építő fele is kapcsolódhasson a nyugati járatokhoz. Így Magyarországot több pilotútvonal is érinti.
Egyrészt a München–Bécs–Budapest tengely, ahol a kínai motorvonatokat beszerző Westbahn is szeretne szolgáltatni az államvasutak együttműködésében közlekedő RailJetek mellett. Másrészt a Bécset Budapesten át Románia északnyugati nagyvárosaival: Araddal (és Temesvárral), illetve Nagyváraddal (és tovább Kolozsvárral) összekötő viszonylatok.
A pilotprogram azonban jóval túlmutat tíz új vasúti viszonylat beindításán, hiszen az itt szerzett tapasztalatokkal az Európai Bizottság célja, hogy új alapokra helyezze a vasúti pályakapacitással való gazdálkodás európai gyakorlatát. Konkrétan megfogalmazva arról van szó, hogy a kijelölt viszonylatokra olyan menetrend készüljön, amelyben óránként több, egymással egyenértékű nemzetközi menetvonal is rendelkezésre áll. Persze ezek a menetvonalak lehetőleg gyorsabbak is legyenek a jelenlegieknél, hogy a vasút versenyképes lehessen más közlekedési eszközökkel. A magyar–osztrák határon például – a szóban forgó projekttől függetlenül is – tervezik a megállás nélküli áthaladást.
De olyan fontos kérdéseket is el kell dönteni, hogy Budapesten az átmenő nemzetközi járatok érintsék vagy hagyják ki a Keleti pályaudvart Bécsből jövet kelet felé (és fordítva). Az első eset a magyar utasok jelentős részének jobb, hiszen a Keleti belvárosi helyzetű Budapesten belül, míg Kelenföld vagy Kőbánya-Kispest kevésbé. Ugyanakkor a Románia és Ausztria vagy Németország között utazóknak az az érdekük, hogy a magyar fővároson minél gyorsabban haladjon át a vonat. (Hasonló a dilemma a belgrádi iránnyal is.) Ugyanakkor egy feszes, a Keletit elkerülő menetrend azt is eredményezné, hogy a vonatok kevesebbszer haladnának az elvi, kidolgozott menetrend szerint, mint valamely módosítása alapján, hiszen a Hegyeshalom–Budapest–Lőkösháza/Biharkeresztes szakasz már olyan hosszú, hogy a mai viszonyok között gyakrabban esne valahová egy vágányzár, mint ahányszor sehova sem. Ha viszont a Keletiben van tartózkodás, ez alkalmas a vágányzár miatti többletmenetidő „kipufferelésére”.
A dolog természetéből adódóan magyar részről – a magyar és a román szaktárcával szorosan együttműködve – a VPE Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. pályázik a projektben. A pilotról a Magyar Vasút havilap legújabb kiadásában (3./3. szám, 12. oldal) olvasható cikk. A mellékelt ábrán a román–magyar határforgalomban versenyképes menetidővel megszólítható piac (a Budapest–Kolozsvár nagy sebességű vasút megvalósíthatósági tanulmányához készült forgalmi modellezés alapján, forrás: Trenecon)