fbpx
2024. december 11. szerda
spot_img

Gyulladásponton az e-autók logisztikája

Az elektromos autók eladásainak száma világszerte egyre nő, és ezzel együtt a biztonsági kockázat is a szállítás során. A legnagyobb veszélyt a lítium-ion akkumulátorok kigyulladása jelenti. 

Az akkumulátoros elektromos autók száma impozáns ütemben nő világszerte. Tizenkét év alatt, 2010 és 2022 között mintegy tízmillió tisztán elektromos és tölthető hibrid járművet helyeztek forgalomba – áll az IEA.org jelentésében.

2025-re elérheti a szám a 20 milliót, 2030-ra pedig a 180 (!) milliót.

Ez azt jelenti, hogy ezek a járművek megjelennek a szállítási láncban, hajókban, kikötőkben, közúti és vasúti szállításban.

- Hirdetés -

Mindezek közül a legnagyobb veszélyt tengeri autószállító hajók jelentik – áll a DVZ.de cikkében. Míg például a szabad ég alatt parkoló járművek a kikötői terminálon könnyen elolthatók, ugyanez az óceánon utazó hajón óriási problémát okoz. Ebben egyetért Tim Bergmann, bremerhaveni tűzoltó és hajótűzoltó, valamint Uwe-Peter Schieder, a GDV biztosítási szakértője, akikkel a DVZ a Fremantle Highway autószállító hajón történt tűzeset kapcsán beszélgetett.

Az egyik fő különbség a megközelíthetőség. A kikötőben a tűzoltóság gyorsan és nagy felszereléssel tud kivonulni, míg a tengeren helikopterekre vagy hajókra van szükségük ahhoz, hogy a helyszínre jussanak, magyarázza Bergmann. Ráadásul

a hajótestben a járművek szorosan egymás mellett parkolnak, és az acél platform, amelyen állnak, jól vezeti a hőt, így a tűz gyorsan terjed.

A füst egy másik kockázati tényező. A szabadtéri terminálban könnyen eloszlik, de a hajó belsejében a probléma más dimenziókat ölt, mondja Bergmann.

A Német Biztosítók Szövetsége (GDV) szerint az e-autók akkumulátorának kigyulladása leggyakoribb oka a fizikai sérülés. A veszélyes folyamat kockázatának és egyúttal az akkumulátor tűzterhelésének csökkentésére érdekében fontos szempont az akkumulátor töltöttségi foka.

Alacsony töltöttségnél, például 20-30 százaléknál a gyulladás nagyon valószínűtlen vagy lehetetlen.

Csakhogy nem véletlenül töltik fel legalább félig a szállításra szánt járművek akkujait. Egy bizonyos töltöttségi szint alatt a jármű nem lesz képes megőrizni mozgásképességét az út során addig, amíg eléri a célállomást. 

A GDV szerint az autószállító  hajókon gyakoriak a CO2-rendszerek, amelyek az oxigén kiszorításával oltják a tüzet. A szakértő hasznos kiegészítőnek tartja ezeket, ha a személyzetet megfelelően kiképezték működtetésre. Ellenkező esetben a tengerészek megfulladhatnak a CO2-vel elárasztott helyiségekben. A vízködöt permetező nagynyomású rendszerek gyorsabban bevethetők, és kevesebb vizet használnak, mint a hagyományos fecskendők, ugyanakkor hatékonyabbak. Bergmann egy olyan rendszert kíván vásárolni a bremerhaveni tűzoltóság számára, és azt a hajózási társaságok számára is népszerűsíteni kívánja, amely

megakadályozza, hogy az autószállítókon lévő, kigyulladt, majd eloltott e-autók újra meggyulladjanak.

Egy-egy ponyvát helyeznének a jármű alá, amelyet szíjakkal rögzítenének, és az akkumulátort víz alá helyeznék. A víz alatt az akku nem gyulladna meg újra – más kérdés, hogy valaha piacra dobható lesz-e egy ilyen jármű.

Mindezek arra irányítják a szállító cégek és biztosítótársaságok figyelmét, hogy az akkumulátoros autók tengeri szállítása nagyobb kockázattal jár, mint a szárazföldi. A vasúti Selyemút így ismét felértékelődik, bár a jelenlegi háború visszavetette a vasúti áruforgalmat Európa és Kína között.

Ezek is érdekelhetik

Tűzveszélyesek az e-autók a tengeri fuvarozásban

Újabb hajótűz ütött ki az akkumulátoros járművek miatt. A magas biztosítási díjak vasútra terelhetik az elektromosautó-szállítmányok egy részét.

Legfrissebb híreink

A MÁV 285 db IC kocsi beszerzésére készül

Hegyi Zsolt bejelentette, hogy a vasúttársaság járműállományát bővíteni és korszerűsíteni szükséges, amelyre több megoldás is van.

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.