fbpx
2024. március 5. kedd

Gyulladásponton az e-autók logisztikája

Az elektromos autók eladásainak száma világszerte egyre nő, és ezzel együtt a biztonsági kockázat is a szállítás során. A legnagyobb veszélyt a lítium-ion akkumulátorok kigyulladása jelenti. 

Az akkumulátoros elektromos autók száma impozáns ütemben nő világszerte. Tizenkét év alatt, 2010 és 2022 között mintegy tízmillió tisztán elektromos és tölthető hibrid járművet helyeztek forgalomba – áll az IEA.org jelentésében.

2025-re elérheti a szám a 20 milliót, 2030-ra pedig a 180 (!) milliót.

Ez azt jelenti, hogy ezek a járművek megjelennek a szállítási láncban, hajókban, kikötőkben, közúti és vasúti szállításban.

- Hirdetés -

Mindezek közül a legnagyobb veszélyt tengeri autószállító hajók jelentik – áll a DVZ.de cikkében. Míg például a szabad ég alatt parkoló járművek a kikötői terminálon könnyen elolthatók, ugyanez az óceánon utazó hajón óriási problémát okoz. Ebben egyetért Tim Bergmann, bremerhaveni tűzoltó és hajótűzoltó, valamint Uwe-Peter Schieder, a GDV biztosítási szakértője, akikkel a DVZ a Fremantle Highway autószállító hajón történt tűzeset kapcsán beszélgetett.

Az egyik fő különbség a megközelíthetőség. A kikötőben a tűzoltóság gyorsan és nagy felszereléssel tud kivonulni, míg a tengeren helikopterekre vagy hajókra van szükségük ahhoz, hogy a helyszínre jussanak, magyarázza Bergmann. Ráadásul

a hajótestben a járművek szorosan egymás mellett parkolnak, és az acél platform, amelyen állnak, jól vezeti a hőt, így a tűz gyorsan terjed.

A füst egy másik kockázati tényező. A szabadtéri terminálban könnyen eloszlik, de a hajó belsejében a probléma más dimenziókat ölt, mondja Bergmann.

A Német Biztosítók Szövetsége (GDV) szerint az e-autók akkumulátorának kigyulladása leggyakoribb oka a fizikai sérülés. A veszélyes folyamat kockázatának és egyúttal az akkumulátor tűzterhelésének csökkentésére érdekében fontos szempont az akkumulátor töltöttségi foka.

Alacsony töltöttségnél, például 20-30 százaléknál a gyulladás nagyon valószínűtlen vagy lehetetlen.

Csakhogy nem véletlenül töltik fel legalább félig a szállításra szánt járművek akkujait. Egy bizonyos töltöttségi szint alatt a jármű nem lesz képes megőrizni mozgásképességét az út során addig, amíg eléri a célállomást. 

A GDV szerint az autószállító  hajókon gyakoriak a CO2-rendszerek, amelyek az oxigén kiszorításával oltják a tüzet. A szakértő hasznos kiegészítőnek tartja ezeket, ha a személyzetet megfelelően kiképezték működtetésre. Ellenkező esetben a tengerészek megfulladhatnak a CO2-vel elárasztott helyiségekben. A vízködöt permetező nagynyomású rendszerek gyorsabban bevethetők, és kevesebb vizet használnak, mint a hagyományos fecskendők, ugyanakkor hatékonyabbak. Bergmann egy olyan rendszert kíván vásárolni a bremerhaveni tűzoltóság számára, és azt a hajózási társaságok számára is népszerűsíteni kívánja, amely

megakadályozza, hogy az autószállítókon lévő, kigyulladt, majd eloltott e-autók újra meggyulladjanak.

Egy-egy ponyvát helyeznének a jármű alá, amelyet szíjakkal rögzítenének, és az akkumulátort víz alá helyeznék. A víz alatt az akku nem gyulladna meg újra – más kérdés, hogy valaha piacra dobható lesz-e egy ilyen jármű.

Mindezek arra irányítják a szállító cégek és biztosítótársaságok figyelmét, hogy az akkumulátoros autók tengeri szállítása nagyobb kockázattal jár, mint a szárazföldi. A vasúti Selyemút így ismét felértékelődik, bár a jelenlegi háború visszavetette a vasúti áruforgalmat Európa és Kína között.

Ezek is érdekelhetik

Tűzveszélyesek az e-autók a tengeri fuvarozásban

Újabb hajótűz ütött ki az akkumulátoros járművek miatt. A magas biztosítási díjak vasútra terelhetik az elektromosautó-szállítmányok egy részét.

Legfrissebb híreink

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Beszélgetőpartnereink:
Dr. Mosóczi László vezérigazgató, MÁV-START Zrt. vezérigazgató, VOLÁNBUSZ Zrt.
Dr. Kormányos László műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Hegyi Zsolt szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Kruchina Vince általános vezérigazgató-helyettes ,VOLÁNBUSZ Zrt.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });