A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület szervezésében létre jött I. Vasúti járműipari szimpózium javában tart – az eddigi előadások egy-egy kulcsmondatát emeljük ki.
2030-ig 100.000 férőhelynyi új vasúti járműre van szüksége a magyar vasúti piacnak – mondta Mosóczi László, a hazai kötöttpályás járműgyártás fejlesztésének koordinálásáért felelős miniszteri biztos, a MÁV-START és Volánbusz vezérigazgatója, a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület elnöke. Ez – a miniszteri biztos szerint – akkor lehet sikertörténet, ha nagyrészt hazai gyártásból származó járművekkel lehet az igényt kielégíteni, hiszen a hazai közlekedési szolgáltatókat forrásszűke jellemzi, a forrásteremtéshez pedig a közlekedéspolitika étvágyát a hazai ipar fejlesztésével, innovációval (az alternatív hajtástechnológiák fejlesztésével, digitalizációval, automatizációval) lehet meghozni.
Nincs magyar vidék és magyar nagyvárosi lét kötöttpályás közlekedés nélkül – mondta Ágostházy Szabolcs, európai uniós fejlesztésekért felelős államtitkár. A modern, gyorsabb vasút lehetőséget biztosít a Magyar emberek számára, hogy több, minőségi időt tölthessenek el a számukra igazán fontos dolgokkal és egyben a magyar gazdaság potenciális húzóágazata. Ennek szellemében az államtitkár felsorolta azokat a forrásokat, amelyeket a Kormány a következő időszakban a vasúti szektor számára biztosít, melyek közül mindhárom Európai Uniós forrás (az IKOP, az IKOP Plusz, valamint az RRF források).
A zöld energia Kína iparának egyik húzóágazata, hiszen Kína 2060-ra karbonsemlegessé kíván válni – mondta Weiqiang Guo CRRC ZELC járműgyártó cég európai K+F központjának képviselője. A vasútvillamosítás és az alternatív hajtásláncok így kiemelt vasútfejlesztési célok amelyekre a CRRC ZELC új mozdonytípusokkal készül, melyet Weiqiang Guo úr mutatott be a hallgatóságnak, közöttük a már Magyarországon is ismert hibrid, last mile képességekkel bíró tolatómozdonyt és a Bivaly becenevet kapott fővonali villamosmozdonyt.
Toxikus környezetben kénytelen helyt állni a vasúti járműipar – írta le a koronavírus, a szállítási láncok háborús helyzet miatti összeomlása és az energiaválság együttes hatását Dr. Homolya Róbert a rendezvény ezüst fokozatú támogatója, a Stadler Trains Magyarország Zrt. elnöke. Ez a környezet nagyfokú konszolidációt hozott, a világ vasúti járműipara által legyártott évi 27-28.000 jármű több, mint felét a két óriás (a CRRC és az Alstom), további 30%-át pedig a további három nagy európai szereplő (Siemens, Hitachi, Stadler) gyártja le. Ebben a magyar ipar szerepe is jól látható, hiszen a világon minden száz kocsiszekrényből kettő a Stadler szolnoki gyárában készül el.