fbpx
2024. október 7. hétfő
spot_img

Gondban az európai vasúti gyártás: ellehetetlenülhet a festékhasználat

Vészjelzést adott az iparág: az Európai Unió korlátozza tartós festékek alapját adó vegyi anyagok (PFAS) használatát, de nem látni, mivel lehetne helyettesíteni ezeket a vasúti járműgyártásban.

Ahhoz, hogy a vasúti járművek vagy éppen a szabadban elhelyezett biztosítóberendezések évtizedeken át megbízhatóan működjenek, nagyon fontos a megfelelő korrózióvédelem, az érzékeny eszközök és alkatrészek megóvása az időjárás viszontagságaitól.

Az Európai Unió azonban korlátozni kívánják a perfluor-alkil vegyi anyagok (PFAS) használatát, mivel ezek olyan szintetikus vegyületek, amelyek szinte sosem bomlanak le, ezért „örökkévaló vegyi anyagoknak” is szokták hívni őket.

Az EU-ban februárban megjelent kezdeményezés szerint – amit Németország, Dánia, Hollandia, Svédország, Norvégia hatóságai támogatnak – 2026 után teljesen kivezetnék a PFAS termékeket, tehát az ebből készülő festékeket is.

- Hirdetés -

A vasúti gyártók európai szövetsége, az UNIFE vészjelzést adott le ennek kapcsán: közleményükben arra hívják fel a figyelmet, hogy a PFAS anyagoknak kiemelt szerepük van a festékeken kívül a hűtőgázok, akkumulátorok, üzemanyagcellák, kenőanyagok és ragasztók használatában is. Tagjaikat ezért arra buzdítják, hogy a szeptember 25-ig tartó nyilvános konzultáción minél többen ismertessék a tervezet okozta potenciális nehézségéket. Becslésük szerint több ezer termékben megtalálhatók a PFAS alapú anyagok.

A téma már a Finanical Times figyelmét is felkeltette, különösen mert ez a fenntartható közlekedés tervezett fejlesztéseit is veszélyezteti. Az Európai Unió az üvegházhatást okozó gázok 2050-ig nullára történő csökkentését tűzte ki célul, az utazókat a repülőgépekről és az autókról a vonatokra akarják csábítani.

Ha 2027-ig a jelenlegi tervek szerint betiltanák a PFAS anyagok használatát, az nagyon jelentős fennakadásokat okozna a vasúti járműgyártás értékláncában.

A javaslat egészségügyi és biztonsági okokból érthető, mivel a PFAS molekulák nem bomlanak le könnyen, és felhalmozódnak az emberi szervekben és a környezetben. Kutatások összefüggésbe hozták a magzatok és a csecsemő lassú növekedését, a veserákot és más egészségügyi problémákat is az anyagok terjedésével. Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Hivatala (EPA) arra is felhívja a figyelmet, hogy még nagyon kis mértékben is veszélyesek ezen anyagok – Amerikában is folyamatban van az anyag használatának csökkentése és lépcsőzetes kivezetése.

Philippe Citroën, az UNIFE főigazgatója a Finanical Timesnak elmondta, hogy támogatja az érintett vegyi anyagok fokozatos kivonását. “Iparunknak azonban időre van szüksége az alkalmazkodáshoz és az alternatívák megtalálásához” – mondta a brit lapnak nyilatkozva. A jenlegi tervek szerint azonban 2027-ig szinte teljes kivonást irányoznak elő.

Az UNIFE ezért azon is dolgozik, hogy részletesen feltérképezze a PFAS használatát, hogy feltárják az ellátási láncokban a várható hatást. De nem csak a vasúti iparágat érinti a kérdés, hanem különösen a félvezetőipart és a gyógyszergyártást is.

Az Európai Bizottság is érzékelte, hogy túl szigorúra sikerült a javaslat: már jelezte, hogy a kritikus alkalmazásokban, például a digitális és az energiaágazatban – beleértve a félvezetőket, a zöld hidrogén előállításához szükséges membránokat – szükség van ezekre az anyagokra. A növényvédő szerekben és a gyógyszerekben használt hatóanyagok esetében valószínűleg korlátozott mentességeket lehet majd alkalmazni. Így várhatóan ott adnak majd felmentést a tilalom alól, ami kritikus felhasználásnak minősül, és jelenleg nem állnak rendelkezésre alternatívák. A nagy feladat már csak a megfelelő arányok megtalálása lesz.

Címlapkép: Unsplash

Ezek is érdekelhetik

Ludvig László a Magyar Vagon vezérigazgatója

A szakember tavalyig a Siemens Mobility Kft. ügyvezető igazgatójaként tevékenykedett. Ludvig László maga jelentette be a váltást a közösségi média felületein: A Siemensnél eltöltött közel 20...

A cél az egységes európai hálózat

A vonatok még nem, a tárgyalások már nagy sebességre kapcsoltak az EU-ban. Az Európai Bizottság, Parlament és Tanács is elszánt, hogy még a nyári európai...

Mosóczi László továbbra is járműgyártás-fejlesztési biztos

Lázár János miniszter 2024. június 30-ig hosszabbította meg a megbízást. Az építési és közlekedési miniszter január 18-i utasítása dr. Mosóczi Lászlót 2024. január 1. napjától...

Segíteni kell a kombinált fuvarozás vasúti ágát!

A HUNGRAIL elküldte javaslatait a szaktárcához az intermodális árufuvarozás EU-s irányelv módosításához. Az intermodális szállítás, ezen belül a kombinált fuvarozás részarányának növelésében nyilvánvalóan a vasútnak...

Sikerül vasútra hangolnia Európát a belga uniós elnökségnek?

Jelentősebb európai uniós szerepvállalás kellene, hogy a személy- és áruszállításban nagyobb részesedést szerezhessen a vasút. Az eddigi liberalizációs lépéseken túl jóval több kell a...

Újvidék és Szabadka között 2025 tavaszán indulhatnak a vonatok

A szerbek már tervezik Belgrádtól Nišig, onnan pedig Szófia, illetve Szkopje irányába a pálya fejlesztését. A már működő, 75 kilométeres Belgrád és Újvidék közötti szakaszhoz...

Legfrissebb híreink

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan, de az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

A Covid elmúlt, a vasutak pénzügyei még mindig nem heverték ki

A koronavírus járvány már évek óta elmúlt, de hosszú távon érezhető marad a hatása a vasúti szektorban

Világszerte erős az európai vasútipar, aminek munkát ad a koros járműflotta

Az átlagosan 23 éves uniós vasúti flotta a keleti tagállomokban jóval korosabb. A dízel járművek és a koros mozdonyok cseréje leginkább új motorvonatok iránti igényt fog jelenteni.

A rovat további cikkei

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.