Vészjelzést adott az iparág: az Európai Unió korlátozza tartós festékek alapját adó vegyi anyagok (PFAS) használatát, de nem látni, mivel lehetne helyettesíteni ezeket a vasúti járműgyártásban.
Ahhoz, hogy a vasúti járművek vagy éppen a szabadban elhelyezett biztosítóberendezések évtizedeken át megbízhatóan működjenek, nagyon fontos a megfelelő korrózióvédelem, az érzékeny eszközök és alkatrészek megóvása az időjárás viszontagságaitól.
Az Európai Unió azonban korlátozni kívánják a perfluor-alkil vegyi anyagok (PFAS) használatát, mivel ezek olyan szintetikus vegyületek, amelyek szinte sosem bomlanak le, ezért „örökkévaló vegyi anyagoknak” is szokták hívni őket.
Az EU-ban februárban megjelent kezdeményezés szerint – amit Németország, Dánia, Hollandia, Svédország, Norvégia hatóságai támogatnak – 2026 után teljesen kivezetnék a PFAS termékeket, tehát az ebből készülő festékeket is.
A vasúti gyártók európai szövetsége, az UNIFE vészjelzést adott le ennek kapcsán: közleményükben arra hívják fel a figyelmet, hogy a PFAS anyagoknak kiemelt szerepük van a festékeken kívül a hűtőgázok, akkumulátorok, üzemanyagcellák, kenőanyagok és ragasztók használatában is. Tagjaikat ezért arra buzdítják, hogy a szeptember 25-ig tartó nyilvános konzultáción minél többen ismertessék a tervezet okozta potenciális nehézségéket. Becslésük szerint több ezer termékben megtalálhatók a PFAS alapú anyagok.
A téma már a Finanical Times figyelmét is felkeltette, különösen mert ez a fenntartható közlekedés tervezett fejlesztéseit is veszélyezteti. Az Európai Unió az üvegházhatást okozó gázok 2050-ig nullára történő csökkentését tűzte ki célul, az utazókat a repülőgépekről és az autókról a vonatokra akarják csábítani.
Ha 2027-ig a jelenlegi tervek szerint betiltanák a PFAS anyagok használatát, az nagyon jelentős fennakadásokat okozna a vasúti járműgyártás értékláncában.
A javaslat egészségügyi és biztonsági okokból érthető, mivel a PFAS molekulák nem bomlanak le könnyen, és felhalmozódnak az emberi szervekben és a környezetben. Kutatások összefüggésbe hozták a magzatok és a csecsemő lassú növekedését, a veserákot és más egészségügyi problémákat is az anyagok terjedésével. Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Hivatala (EPA) arra is felhívja a figyelmet, hogy még nagyon kis mértékben is veszélyesek ezen anyagok – Amerikában is folyamatban van az anyag használatának csökkentése és lépcsőzetes kivezetése.
Philippe Citroën, az UNIFE főigazgatója a Finanical Timesnak elmondta, hogy támogatja az érintett vegyi anyagok fokozatos kivonását. “Iparunknak azonban időre van szüksége az alkalmazkodáshoz és az alternatívák megtalálásához” – mondta a brit lapnak nyilatkozva. A jenlegi tervek szerint azonban 2027-ig szinte teljes kivonást irányoznak elő.
Az UNIFE ezért azon is dolgozik, hogy részletesen feltérképezze a PFAS használatát, hogy feltárják az ellátási láncokban a várható hatást. De nem csak a vasúti iparágat érinti a kérdés, hanem különösen a félvezetőipart és a gyógyszergyártást is.
Az Európai Bizottság is érzékelte, hogy túl szigorúra sikerült a javaslat: már jelezte, hogy a kritikus alkalmazásokban, például a digitális és az energiaágazatban – beleértve a félvezetőket, a zöld hidrogén előállításához szükséges membránokat – szükség van ezekre az anyagokra. A növényvédő szerekben és a gyógyszerekben használt hatóanyagok esetében valószínűleg korlátozott mentességeket lehet majd alkalmazni. Így várhatóan ott adnak majd felmentést a tilalom alól, ami kritikus felhasználásnak minősül, és jelenleg nem állnak rendelkezésre alternatívák. A nagy feladat már csak a megfelelő arányok megtalálása lesz.
Címlapkép: Unsplash