Az autópályák és a légiközlekedés megadóztatását is javasolja a francia vasúttársaság a környezetbarátabb vonatközlekedés finanszírozása érdekében.
A francia kormány jelentést készített a zöld átmenet ütemezéséről, és az SNCF javasolt egy tervet, amely a vasútra helyezi a hangsúlyt, 100 milliárdot igényelve az ágazatnak 2040-ig – tette közzé a Railtech.com. A jelentés szerint 100 milliárd euro az az összeg, amelyet az elmúlt 40 év alatt fektettek be az ország nagysebességű vasúti hálózatának fejlesztésére. Az újabb 100 milliárd eurót a következő 20 évben kell befektetni.
De honnan lesz erre pénz? Bár az SNCF forgalma 2022-ben elérte a 41,4 milliárd eurót, ami 20 százalékos növekedés az előző évhez képest, a cég nyilvánvalóan nem tudja egyedül finanszírozni a tervet.
A szén-dioxid-kvótákra kivetett új európai adók mellett a vasúttársaság terve megemlíti a „környezetre negatívabb hatással lévő” közlekedési módokra kivetett adókat is. Külön megemlíti a légi közlekedést, a nehéz tehergépjárműveket és az autópályákat, amelyek fontos finanszírozási forrást jelenthetnek.
Az indoklás szerint a vasúti beruházások a „Zöld Franciaország” terv részeként mehetnek végbe az európai zöld megállapodásban meghatározott célok elérése érdekében, vagyis a kibocsátás 55 százalékos csökkentése 2030-ig. A vonat energiahatékony eszköz, a TGV 10-szer kevesebb energiát fogyaszt, mint a hasonló számú utast szállító személyautók. Míg 2019-ben a közlekedési ágazat a kibocsátás 31 százalékát adta, addig a francia közlekedési modal split 10 százalékát képviselő vasút abban az évben az üvegházhatású gázok kibocsátásának mindössze 0,3 százalékát bocsátotta ki Franciaországban. A vonat megoldást jelent a megnövekedett mobilitás, valamint a felgyorsított éghajlat- és energiaátmenet kettős követelményére, anélkül, hogy feláldoznák a gazdaság versenyképességét vagy államháztartás egyensúlyát – áll a jelentésben.
Borítókép: inkflo képe a Pixabay-en