fbpx
2024. június 16. vasárnap

Fizessenek az autópályák és a légiközlekedés használói!

Az autópályák és a légiközlekedés megadóztatását is javasolja a  francia vasúttársaság a környezetbarátabb vonatközlekedés finanszírozása érdekében.

A francia kormány jelentést készített a zöld átmenet ütemezéséről, és az SNCF javasolt egy tervet, amely a vasútra helyezi a hangsúlyt, 100 milliárdot igényelve az ágazatnak 2040-ig – tette közzé a Railtech.com. A jelentés szerint 100 milliárd euro az az összeg, amelyet az elmúlt 40 év alatt fektettek be az ország nagysebességű vasúti hálózatának fejlesztésére. Az újabb 100 milliárd eurót a következő 20 évben kell befektetni.

- Hirdetés -

De honnan lesz erre pénz? Bár az SNCF forgalma 2022-ben elérte a 41,4 milliárd eurót, ami 20 százalékos növekedés az előző évhez képest, a cég nyilvánvalóan nem tudja egyedül finanszírozni a tervet. 

A szén-dioxid-kvótákra kivetett új európai adók mellett a vasúttársaság terve megemlíti a „környezetre negatívabb hatással lévő” közlekedési módokra kivetett adókat is. Külön megemlíti a légi közlekedést, a nehéz tehergépjárműveket és az autópályákat, amelyek fontos finanszírozási forrást jelenthetnek.

Az indoklás szerint a vasúti beruházások a „Zöld Franciaország” terv részeként mehetnek végbe az európai zöld megállapodásban meghatározott célok elérése érdekében, vagyis a kibocsátás 55 százalékos csökkentése 2030-ig. A vonat energiahatékony eszköz, a TGV 10-szer kevesebb energiát fogyaszt, mint a hasonló számú utast szállító személyautók. Míg 2019-ben a közlekedési ágazat a kibocsátás 31 százalékát adta, addig a francia közlekedési modal split 10 százalékát képviselő vasút abban az évben az üvegházhatású gázok kibocsátásának mindössze 0,3 százalékát bocsátotta ki Franciaországban. A vonat megoldást jelent a megnövekedett mobilitás, valamint a felgyorsított éghajlat- és energiaátmenet kettős követelményére, anélkül, hogy feláldoznák a gazdaság  versenyképességét vagy államháztartás egyensúlyát – áll a jelentésben.

Borítókép: inkflo képe a Pixabay-en  

Ezek is érdekelhetik

Közösen a vasúti egyeskocsi-fuvarozás támogatásáért

A Magyar Vasút 2023 konferencián írták alá az érdekeltek a rendszer fenntartásáért kiálló nyilatkozatot. A kisebb, egy vagy néhány vagonnyi, logisztikai és humánerőforrás-okokból másképp gazdaságosan...

Átfogó intézkedéscsomag szükséges

A Magyar vasút konferencia negyedik szekciójának témája az energiaválság és klímakrízis. A konferencia kezdetéről itt, az első szekcióról itt, a másodikról itt, a harmadikról pedig...

Sokféle támogatás segíthet a vasútnak

A Magyar vasút konferencia harmadik szekciójának témája a klímavédelem, az energiaügyek, a vasúti áruszállítás támogatása. A konferencia kezdetéről itt, az első szekcióról itt, a másodikról...

Fellázadtak a német vasúti cégek

Volker Wissing német közlekedési miniszter meggyőződése szerint az áruforgalom volumene főként a közutakon növekszik majd a következő évtizedekben. A vasúti cégek képviselői ezzel nem értenek egyet - szerintük a miniszter téves adatokból indul ki.

Országbérlet Szlovéniában is

Június 1-től 1, 3, 7 és 30 napos változatban árulják, induláskor még nem érvényes a városi közlekedésre. Tagadni sem lehetne, hogy Németország és Magyarország mintáját...

Tizenötezer dízelmozdonyt kell lecserélni Európában az évszázad közepére

A teljes vontató állomány felét kitevő dízelmozdonyokat kell lecserélni a vasút további szén-dioxid-mentesítése érdekében 2025 és 2050 között, állítja a Vasúti Gördülőállomány Bérbeadók Európai Szövetsége (EARRL).

Legfrissebb híreink

UIRR: csökkent a szállítmányozás 2023-ban

A szervezet májusi közgyűlésén zárták a tavalyi üzleti évek és bemutatták az új testületi felállást.

A Stadler bemutatta a Szerb Vasutaknak gyártott legújabb FLIRT motorvonatot

A szerb nemzeti vasúttársaság 2021-ben rendelt tizennyolc FLIRT motorvonatot a Stadlertől, teljesítése 2025. tavaszára várható.

A vasúti fafuvarozás fenntartása gazdasági és környezeti érdek

A vasúti fafuvarozás fenntartásának szükségességét hangsúlyozzák a Rail Cargo Hungaria, a Rail Cargo Logistics – Hungaria és nyolc erdészeti vállalat döntéshozói.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

A Stadler bemutatta a Szerb Vasutaknak gyártott legújabb FLIRT motorvonatot

A szerb nemzeti vasúttársaság 2021-ben rendelt tizennyolc FLIRT motorvonatot a Stadlertől, teljesítése 2025. tavaszára várható.

A vasúti fafuvarozás fenntartása gazdasági és környezeti érdek

A vasúti fafuvarozás fenntartásának szükségességét hangsúlyozzák a Rail Cargo Hungaria, a Rail Cargo Logistics – Hungaria és nyolc erdészeti vállalat döntéshozói.

Dráguló vasúti pályadíj: felgyorsulhat a hazai vállalkozó vasúti társaságok piacvesztése

Fuvarozó vasútvállalatok, a HUNGRAIL és az ÉKM is nyilatkoztak a Világgazdaságnak az emelt vasúti pályadíj miértjéről, hatásairól.