Kormánytagok parlamenti kérdésre adott válaszaiból derült ki, milyen megfontolás áll a mellékvonalak bezárása mögött.
Ágh Péter, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) államtitkára egy parlamenti írásbeli kérdésre válaszolva azt közölte, hogy a MÁV Zrt. számára a fenntartási költség 2022-ben 1,2 milliárd forint volt a tíz darab bezárt vasútvonalon. Ezzel szemben ezeken szakaszokon a buszos közlekedés fenntartása mindössze 530 millió forint költségvetési forrásból elvégezhető.
Ágh Péter szerint nemcsak a vasúti kiszolgáló személyzet hiánya játszott közre például a Karcag-Tiszafüred vonalbezárásában, hanem az, hogy az utasszám 2018 óta 63 százalékkal csökkent.
A kereslet csökkenésére egy másik kormánytag adott lehetséges választ a parlamentben. Tállai András a Pénzügyminisztérium államtitkáraként adott erre egy lehetséges választ. Szerinte ugyanis a reálbérek emelkedése a gépjárművek számának növekedésében is visszatükröződik. A politikus tájékoztatása szerint a 2011 óta minden évben gyarapodott a személygépkocsik száma Magyarországon: míg 2011-ben 2 967 808 személygépkocsit tartottak nyilván, addig számuk 2021-re 4 020 159-re emelkedett. A növekvő tendencia 2022-ben sem tört meg: a közúti gépjárművek száma 4 096 129-re tovább bővült – számolt be a Napi.hu.