fbpx
2024. március 1. péntek

Feltételes ingyenesség az év végéig Spanyolország közforgalmú közlekedésében

A koronavírus okozta korlátozások miatt még az idei év elején is csak a háromnegyede volt az utasszám a járvány előtti helyzethez képest. A spanyol szakpolitikusok és a döntéshozók is nyomon követték a nyáron bevezetett „kilenceurós” német országos jegy tapasztalatait, és a spanyolországi kiterjesztés lehetőségeiről folytatott országos vita után megtették az ingyenes utazások bevezetéséhez szükséges lépéseket.

Néhány kisebb városban korábban is létezett ingyenes helyi busz, ezek közlekedését az adott város önkormányzata finanszírozta. A nagyobb városok közül a fővárosban, Madridban, évente többször, néhány nap erejéig térítésmentes a helyi buszok (és nem a kiterjedt metróhálózat) használata. Két helyi nulla emissziós bevárosi buszvonal pedig 2020 eleje óta folyamatosan ingyenes. Barcelonában egyáltalán nem emeltek a jegyárakon, máshol pedig a havibérletek árát csökkentették, akár harminc százalékkal is. Egyes városokban, például Valenciában vagy Alicantéban a helyi villamosokat lehetett július végéig vasárnaponként ingyenesen igénybe venni. Ezeken a napokon nem okozott túlzsúfoltságot a bő harmadával több utas, és a bevételkiesés miatti többletköltségei is alacsonyabbak voltak a szolgáltatást megrendelőnek, mint a 2022-ben a 25 millió euróba kerülő madridi, díjmentes helyi buszos napokon.

Vidékies, aprófalvas térségekben az utazást regisztráló, egyedi QR kódot generáló, okostelefon-alkalmazáson keresztül vagy telefonon rendelhető, tartományi finanszírozású, az utasoknak ingyenes falubuszrendszer, a Bono Rural terjedt el. Bár nem közforgalmú, de közszolgáltatás az oktatásért felelős minisztérium által csak Kasztília-Mancha tartományban, több mint ezer viszonylaton finanszírozott ingyenes iskolai eljutási lehetőség: ez jellemzően mikrobuszos, de az esetek harmadában – a csupán néhány gyermek miatt – taxis eljutást jelent. Munkahelymegőrzés szempontjából sem mellékes, hogy a megoldás finanszírozása jelentette a helyi taxiszolgáltatók bevételeinek a négyötödét a járvány időszakában.

- Hirdetés -

ORSZÁGOS MEGOLDÁS

A kedvező helyi tapasztalatok után, a német gyakorlatot látva az országos politika is napirendre tűzte a kérdést. Augusztus elejére megszületett a törvényi felhatalmazás is – ennek értelmében szeptember elsejétől december 31-éig ingyenes a helyközi közforgalmú közlekedés Spanyolországban. Németországhoz hasonlóan Spanyolországban is tartományi szintű a szolgáltatás megrendelése, amibe azonban a távolsági (nagy sebességű) vasúti közlekedést nem tervezték bevonni, míg a térítésmentes városi helyi közlekedést csak a már említett akciók keretében, illetve további havibérletár-csökkenéssel, az egyes települések teherbírásának és a központi kormányzattal kötött megállapodásainak függvényében szervezték meg.

Spanyol sajátosság az is, hogy Németországhoz képest lényegesen ritkább a regionális vasúthálózat, illetve a hagyományos közszolgáltatás körébe tartozó regionális, valamint a piaci alapú távolságiautóbusz-közlekedést is jellemzően magántársaságok bonyolítják le. Utóbbi amúgy Németországban sem tartozott bele a kilenceurós érvényességi körbe. A regionális busztársaságok esetében a Kanári-szigeteken (ahol nincs vasút) központi támogatást kaptak a tartományi megrendelők az ötvenszázalékos havibérletár-csökkentéshez. Hasonló intézkedésre került sor Mallorcán is, ahol az Y alakú regionális vasúthálózaton, továbbá a Baleár-szigetek egyetemét kiszolgáló szárny(metró)vonalon teljes ingyenességet vezettek be a kizárólag a helyi lakosok által kiváltható Intermodal kártyára – ezzel ötven–hetven százalékkal csökkentett áron lehet utazni a regionális autóbuszjáratokon.

RÉSZLETSZABÁLYOK

A fő idegenforgalmi térségekben sikerült a választójogú helyi lakosságra leszűkíteni a kedvezményeket. Adott esetben például még a szomszéd szigetről odalátogatóknak is a hagyományos tarifát kell igénybe venniük. A németországi, nagy nyilvánosságot kapott tömeges országjárásokat megnehezítendő, a spanyol államvasutaknál (Renfe) valamennyi elővárosi telephelyre (Cercanías) eddig is külön feltöltőkártya volt érvényben. Ez esetben csak a feltöltéskor derült ki, hogy például a málagai, elővárosi feltöltőkártya (Renfe y tú) nem érvényes a többi, szintén a Renfe által üzemeltetett rendszerre, mivel ott más tartomány rendeli meg az adott elővárosi közszolgáltatást!

A szeptember elsejétől érvényes, ingyenes bérleteket tehát bárki igényelheti a pénztárakban vagy az automatáknál, illetve három telephely kivételével akár online is megteheti ugyanezt. Az igénylésnél tízeurós letéti díjat kell fizetni, ami majd januárban akkor jár vissza, ha az igénylő 16 utazást tett meg az érvényességi időszakban az adott elővárosi telephely állomásai és megállóhelyei között. Mivel ennyi utazás jellemzően túl sok egy átlagos városnéző turistának, ezért, ha nem is ingyen, de viszonylattól függően csökkentett áron élhet a lehetőséggel egy odalátogató is.

Spanyolországban a regionális, részben közepes távolságú (media distancia), lassabb forgalmat is ellátó szegmenst ugyancsak bevonták az ingyenes utazási lehetőség körébe. Ilyenkor azonban szükség van újabb, ezúttal konkrét viszonylathoz tartozó regisztrációra, és már húsz euró a letét, ráadásul még az utazás előtt ki kell választani a tervezett vonatot, így elkerülve az esetleges túlzsúfoltságot. A visszaélések elkerülésére egy irányban csak napi egy vonatra lehet foglalni ingyenesen, és összesen napi négy utazásra van mód közepes távolságú vonattal. A media distancia kategóriában is összesen 16 utazásra van szükség, ha a letétet vissza kívánja kapni az utas. Bizonyos, nagy sebességű vonatokkal (AVE) kiváltott, ibériai széles nyomtávú, közepes távolságú viszonylatokon pedig Bono AVE néven lehet év végéig ötvenszázalékos kedvezményt igénybe venni a legfeljebb százperces utazási idejű viszonylatokra – a Bono AVE-t kis híján 55 ezren váltották ki.

FÉLIDŐS TAPASZTALATOK

A Renfe tájékoztatása szerint az értékesítés augusztus 24-i megkezdése óta novemberig kétmillió ingyenes bérletet vettek szerte Spanyolországban. A bérletek 71 százalékát váltották ki valamelyik elővárosi telephelyre, a maradékot pedig a választható közepes távolságú viszonylatokra.

A spanyol Közlekedési, Mobilitási és Városügyi Minisztérium (Ministerio de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana, Mitma) adatai szerint hagyományosan a spanyol elővárosi vonatokon zajlik a vasúti utazások mintegy 87–88 százaléka (ez 2019-ben 443 millió utazást jelentett az összes 510 millió vasúti utazásból). Ha csak az elővárosi, 1,4 millió ingyenes bérletet veszük alapul, országosan 34,6 százalékkal nőtt az elővárosi utasok száma 2021 szeptemberéhez és októberéhez képest, ami a 2019-es érték 95 százalékát jelenti. Az elővárosi forgalom kétharmadát adó Katalónia és Madrid növekményei (plusz 32,7 és 31 százalék) után a maradék tíz, ibéria nyomtávú elővárosi telephely osztozik a bérletek egyharmadán. Ezek közül a harmadik legjelentősebb Valencia tartomány növekedése (38 százalék) emelhető ki.

Arányaiban az elővárosinál is népszerűbb ingyenesség miatt a közepes távolságú viszonylatokon igénybe vett, hozzávetőlegesen 600 ezer bérletnek köszönhetően 2019 szeptemberéhez képest 861 ezerrel (plusz 20,5 százalék) több, mintegy ötmillió utazást tettek meg. Ebben a szegmensben már a júliusi utazásszám is csak alig a tizedével maradt el a járvány előttitől.

Borítókép: Le Prat Renfe állomás Barcelonában

Ezek is érdekelhetik

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Olcsóbb lesz az utazás Szeged és Szabadka között

Március 1-jétől a nemzetközi jegyek és a bérletek is olcsóbbak lesznek.

Hat százalékkal csökkent tavaly a vasúti áruszállítás teljesítménye

2023 utolsó negyedévében öt százalékkal esett vissza a megelőző év azonos időszakához képest.

Miért drága az olcsó bérlet?

Ekés András mobilitási szakértő, a Mobilissimus ügyvezetője és a FAIRTIQ kelet-közép-európai képviselőjének írása a részletszabályozást még nem ismerve járja körül az olcsó árazásban rejlő lehetőségeket és kockázatokat, nem csak a közlekedés területéről.

Megkezdődtek az új állomási liftek építési munkálatai Tatabányán

A MÁV akadálymentesítést célzó projektjének keretében a tatabányai állomáson három új lift épül, mintegy 1 milliárd forintból.

Legfrissebb híreink

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Online szerkesztőségünk egy körkérdés formájában új rovattal jelentkezik: a vasúti ágazatban tevékenykedő szakembereket kérdezünk meg egy-egy aktuális témában, akik röviden véleményt nyilvánítanak arról. Elsőként a csendes vasútvonalakkal kapcsolatban kérdeztünk három szakembert.

Olcsóbb lesz az utazás Szeged és Szabadka között

Március 1-jétől a nemzetközi jegyek és a bérletek is olcsóbbak lesznek.

A rovat további cikkei

Miért drága az olcsó bérlet?

Ekés András mobilitási szakértő, a Mobilissimus ügyvezetője és a FAIRTIQ kelet-közép-európai képviselőjének írása a részletszabályozást még nem ismerve járja körül az olcsó árazásban rejlő lehetőségeket és kockázatokat, nem csak a közlekedés területéről.

Megkezdődtek az új állomási liftek építési munkálatai Tatabányán

A MÁV akadálymentesítést célzó projektjének keretében a tatabányai állomáson három új lift épül, mintegy 1 milliárd forintból.

Csökkenő pontosság: közös pont a svéd és a magyar vasútban

A skandináv országban tavaly késtek a vonatok a legtöbbet 2010 óta. Az adatokat torzítja egy egyszeri, kirívó eset. 
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });