fbpx
2024. szeptember 15. vasárnap
spot_img

Elkészült a V0 koncepciója

Minden forgatókönyv szerint versenyképesnek ígérkezik a fővárost délről kerülő árufuvarozási folyosó.

A V0 régi terv, 2012-ben már elkészült egy megvalósíthatósági tanulmány, amely meg is tervezte az új vasút nyomvonalát. Kilenc évvel később, kormányhatározat alapján újraindult a V0 előkészítése, a munkát a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület rendelte meg a tervezői konzorciumtól, amelynek vezetője a Trenecon Kft., tagja a Főmterv. Utóbbi közlekedéstervezési igazgatója, Takács Miklós a Magyarországi Logisztikai Szolgáltatók Szövetségének (MLSZKSZ) minapi konferenciáján mutatta be az új tanulmányt, amely nemrég készült el.

A mostani terv reagált a tervezett beruházás környezetének elmúlt tíz évben történt változásaira – mondta Takács Miklós a Világgazdaság tudósítása szerint. A régi elképzelés egy zöldmezős, a meglévő vasúthálózathoz csak néhány ponton csatlakozó projekttel számolt, egy ilyen beruházást ma már esetleg veszélyeztetne a társadalmi ellenállás. Ezzel szemben most a cél az volt, hogy a meglévő vasúti nyomvonalakat a lehető legnagyobb mértékben hasznosítsuk, a majdani V0 ezeken fusson, természetesen a szükséges mértékben átépítve, vagyis villamosítva, kétvágányúsítva, és 225 kilonewtonos tengelyterhelésre, legalább száz kilométer/óráns sebességre alkalmassá téve, és az emelkedési viszonyokat is a teherszállítás számára ideális, maximum 5-6 ezrelékes meredekségen tartva.

- Hirdetés -

A budapesti agglomerációban közben is folyamatosan új területek épültek be, így a V0 javasolt nyomvonalának kulcskérdésére, a Duna keresztezésének helyére is új válasz született. A 2012-ben Ercsi térségében elképzelt híd helyett most több változat közül a Dunaújvárostól északra meghatározott pont lett a győztes. A V0 nyomvonala a fentiek szerint Komáromtól Székesfehérváron, Börgöndön és Pusztaszabolcson át Rácalmásig lényegében az 5-ös, 44-es, 42-es vonalakat követi. A Duna-híd és környezete új nyomvonalon épülne a 150-es vonalig, vagyis Kunszentmiklós-Tassig, illetve Bösztörig.

Az eddig leírt szakasz tekinthető a V0 első fázisának, amely önállóan is megépíthető, a tanulmány szerint társadalmi haszna pozitív. A tehervasút funkcionalitása azonban csak a szegedi (140), záhonyi (100), lőkösházi (120) fővonalak bekötésével lehet teljes. A tanulmány a V0 továbbvezetésére a 2. ütemben a 150-es vonalat, majd Fülöpszállástól a bővítendő 152-est ajánlja Kecskemétig. Szolnok elérése lehetséges Cegléden át, persze a 140-es és 100-as vonalak megfelelő kiépítésével, ami egyéb fejlesztések miatt is tervben van. A forgalom fejlődésével a későbbiekben érdemes lehet további fejlesztéseket is megépíteni, amennyiben bizonyos pontokon szűk keresztmetszetek alakulnak ki. Ilyen lehet a kecskeméti elkerülő és vele együtt Szolnok új elérése részben zöldmezős beruházásként, részben a 145-ös vonal nyomvonalán. Ugyancsak szükség lehet Székesfehérvár, illetve Győr állomás tehermentesítésére egy-egy elkerülővel. Utóbbi összekapcsolódik a komáromi kitérő lehetséges, zöldmezősen létrehozható levágásával Győr és Kisbér térsége között.

V0: nyomvonal, ütemezés (forrás: Megvalósíthatósági tanulmány)
Forrás: Megvalósíthatósági tanulmány – Trenecon, Főmterv

Egy V0 léptékű beruházás szükségszerűen a teljes magyarországi áruszállítást átrendezi. Ez a felismerés hívta életre az Országos Vasút Áruforgalmi Koncepciót, amely a V0 tanulmányt megelőzően készült el, hogy eredményei alapján szülessen meg a V0 terve. A világtrendek alapján Európában évi 1,1-1,8 százalékkal nő a vasúti árufuvarozás. A trend ismerete azonban kevés volt ahhoz, hogy a gyorsan változó környezetben optimálisan lehessen megtervezni a beruházást. Öt forgatókönyv készült, amelyekben figyelembe vettek számos, lehetséges változást, a gazdasági növekedést, az újjáépítést, a szállítási módok közötti váltást vagy azt, hogy melyek lesznek a fő, továbbítandó árunemek. Összességben arra jutottak, hogy a magyarországi vasúthálózat központi helyzetéből adódóan a V0 szinte minden forgatókönyv megvalósulása esetében versenyképes lesz. Ezt támasztja alá a tervezők által készített, több mint ezer variációval dolgozó versenyképességi elemzés is, amely odáig ment, hogy a hozzáférési pontok felkutatása mellett azt is megvizsgálta, hogy mely járásban mennyi és milyen áru keletkezik – olvasható a Világgazdaság tudósításában.

Nyitóképünkön egy Ukrajna-Ausztria ércvonat V0 híján a déli körvasúton (fotó: Tevan Imre).

Ezek is érdekelhetik

Lázár: megállapodtunk a kínaiakkal a V0 megépítéséről

Meg fogjuk építeni az M8-as autópályát és a V0-ás vasúti körgyűrűt, amely generációkra meg fogja oldani a dunaújvárosiak életét! – jelentette be Lázár János...

Kínaiakkal fejlesztik a magyar vasúthálózatot

A kínai elnök budapesti találkozóján több megállapodás is született arról, hogy a távol-keleti országgal közösen fejleszti a kormány a magyar vasúthálózatot. Szijjártó Péter külügyminiszter jelentette...

V0 nélkül megborulhat az egész gazdaság

Az iparfejlesztés, a kombinált fuvarozás négy-öt éven belüli megduplázódása az infrastruktúra mielőbbi fejlesztését követelik.

A vasút tíz éve jön

Megnyílt a V-Híd első, kétnapos, nemzetközi mérnökkonferenciája Balatonalmádiban. Miért hívtuk össze ezt a kétnapos mérnökkonferenciát? – tette föl a kérdést megnyitója elején Sárváry István, a...

A vasúti áruszállításnak szüksége van a V0-ra

A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület veszélyesáru-szállítási munkacsoportjában folyó munkáról a testület vezetőjét, Sárosi Györgyöt, a Hungária Veszélyesáru Mérnöki Iroda Kft. ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Átfogó intézkedéscsomag szükséges

A Magyar vasút konferencia negyedik szekciójának témája az energiaválság és klímakrízis. A konferencia kezdetéről itt, az első szekcióról itt, a másodikról itt, a harmadikról pedig...

Legfrissebb híreink

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Ősztől bővül a kalauz nélküli közlekedés Budapest elővárosában

A tesztüzemet követően döntött a MÁV-START: folytatják, sőt ki is bővítik a jegyvizsgáló személyzet nélküli közlekedést.

Elhunyt dr. Józan Tibor

Életének 77. évében elhunyt dr. Józan Tibor, a GYSEV Zrt. korábbi vasútigazgatója, vezérigazgató-helyettese.

Egyre több a jegyvizsgáló elleni támadás a MÁV-START járatain

Az év második negyedévében tovább romlott a MÁV-START jegyvizsgálóit ért támadások száma.

A rovat további cikkei

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.