fbpx
2024. május 21. kedd

Egyoldalú tiltás az ukrán agrártermékekre

A magyar kormány nemzeti hatáskörben meghosszabbítja és kiterjeszti az ukrán mezőgazdasági termékekre vonatkozó behozatali tilalmat, miközben a tranzit továbbra is engedélyezett – közölte az agrárminiszter.

Nagy István az MTI tudósítása szerint elmondta, a korlátozás kiterjed az ukrán gabona mellett a repce- és napraforgómagra, a lisztre, az étolajra, a mézre, az egyes húsfélékre és a tojásra, a tranzitszállítmányokat viszont továbbra is engedélyezik. Szeptember 15-én lejárt az Ukrajnából származó mezőgazdasági termékekre vonatkozó uniós behozatali korlátozó intézkedés, a piaci zavarok kezelése érdekében azonban hazánk  moratóriumot a továbbiakban is fent kívánja tartani.

– Az olcsó ukrán import újra eláraszthatja a szomszédos tagállamok piacait, az októberi és novemberi időszakban betakarított magyar kukorica és napraforgó elől foglalja a szabad tárolási kapacitásokat, ebben az esetben pedig még nagyobb nehézségekkel kell a gazdálkodóknak szembenézniük – mondta a miniszter.

- Hirdetés -

A valódi cél: Afrika

Az ukrán termékeknek el kell jutniuk a hagyományos, azaz afrikai és arab-félszigeti vásárlóihoz, mivel ott várják és keresik. Ennek érdekében a magyar agrárkormányzat tranzittámogatási alap létrehozását javasolta, amellyel az ukrán mezőgazdasági termékeket ki lehet juttatni Európából az északi vagy a déli szabadkikötők felé. Csakhogy a nemzetközi nagytőke tulajdonában álló nagy ukrán mezőgazdasági cégek célja immár nem a harmadik világba történő értékesítés, hanem az EU piacainak uralása, amely nemcsak a határmenti, hanem valamennyi tagállam mezőgazdasági termelőinek komoly gondot fog okozni – hangoztatta a tárcavezető.

Az Európai Bizottság azt közölte, hogy nem hosszabbítja meg a péntek este lejáró ukrán gabonaimport tilalmát, és az utolsó pillanatban úgy döntött, hogy a keleti EU-országok intenzív lobbizása ellenére hatályon kívül helyezi – írta a Politico.com.

Első reakcióként a lengyel, majd több szomszédos ország kormánya egyoldalú tilalom bevezetését jelentette be. Öt keleti uniós ország – Lengyelország, Magyarország, Szlovákia, Románia és Bulgária – területéről blokkolták az ukrán gabona, köztük a búza és a kukorica behozatalát az év elején Brüsszellel kötött megállapodás  értelmében. A tranzit harmadik országokba volt engedélyezett. Az intézkedéseket azért vezették be, hogy megvédjék az öt ország gazdáit a háború sújtotta szomszédjukból érkező olcsó termékektől.

Az EU nem lát piaci torzulást

– Jelenleg nem látunk piaci torzulást ebben az öt tagállamban, ezért nem hosszabbítjuk meg a tilalmat – mondta Valdis Dombrovskis, az EU kereskedelmi biztosa. – Ezek kivételes intézkedések, nem olyanok, amelyeknek korlátlan ideig fennállniuk kellene.

Ukrajnának most intézkedéseket kell hoznia annak biztosítására, hogy gabonaexportja ne torzítsa a szomszédos piacokat – áll a Bizottság  közleményében. Az EU végrehajtó testülete mindaddig tartózkodik a korlátozások bevezetésétől, amíg Ukrajna hatékony intézkedései érvényben vannak, és teljes mértékben működnek.

A Bizottság döntését csalódottan fogadták az érintett országokban. Tegnap a brüsszeli döntés ellen tiltakozott és tartott demonstrációt mintegy négyszáz gazdálkodó a záhonyi magyar-ukrán határátkelőhely közelében vasárnap. A termelők traktorokkal és más mezőgazdasági gépekkel vonultak fel a határállomásra vezető 4-es főúton, gépeikkel elfoglalva az egyik forgalmi sávot.

A gabonavonatok továbbra is mennek majd

De mit jelent ez a magyarországon működő cargo vasutak számára? Mint lapunk korábban megírta, a tavaly egymillió tonna gabonát megmozgató Rail Cargo Group (RCG) az idei első félévben összesen mintegy 840 ezer tonna gabonát fuvarozott Ukrajnából. A Rail Cargo Hungaria-nál úgy számoltak, hogy a tavalyi ukrán exportgabona-dömping vélhetően nem folytatódik, de az ukrán áru exportjára továbbra is számítani lehet.

Nos, ahogy az uniós tiltás idején működött a tranzit, működik ezután is. Hogy ez pontosan mit jelent a gyakorlatban, akkor derül majd ki, ha a Bizottság nyilvánosságra hozza az Ukrajnával kötött egyezség részleteit.

Borítókép: Unsplash

Ezek is érdekelhetik

Legfrissebb híreink

Új távlatokat nyit az európai vasúti járművek üzemeltetési modelleiben a műszaki standardizáció

A Siemens és az Alstom már elindította a saját projektjeit, de az egész szektor ugrásra kész – a HUNGRAIL Vasúti Járműipari Szimpóziumán Ön is ott lehet az első sorban!

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....