A CER szerint a projekt 750 milliárd euró haszonnal járna.
A Nemzetközi Vasúti Szövetség (UIC) 11. kongresszusát március 7-10. között Marrakeshben rendezték meg. A “Nagysebességű vasút: a megfelelő sebesség a bolygónknak” téma keretében a rendezvény a vasút hozzáadott értékére összpontosított, amely lehetővé teszi a magasabb minőségű összeköttetést, miközben hozzájárul a regionális tervezéshez és a globális felmelegedés elleni küzdelemhez is.
A marokkói TGV Al Boraq a világ 6. leggyorsabb vonata (Foto: Moroccoworldnews.com)
A konferenciára több mint 1500 résztvevő érkezett 48 országból, köztük 25 vezérigazgató, miniszterek és egyéb, kulcsfontosságú szereplők. Március 9-én Alberto Mazzola, a CER ügyvezető igazgatója részt vett a CER “Nagysebességű közlekedés” című magas szintű panelbeszélgetésén. A vita a CER hálózatról szóló elképzeléseit, illetve a nagysebességű vasút jövőképét érintette. A vitában Philippe Citroën, az UNIFE főigazgatója kiemelte, fontosnak tartja a köz- és magánszféra együttműködését a nagysebességű vasúthálózat bővítésében. A CER felszólalása a gazdasági érvekről szólt, illetve arról, hogyan valósítható meg egy ilyen hálózat kiépítése egy európai főterv segítségével.
A közelmúltban készült Európa Vasút tanulmány szerint az összes európai vasútvonal összekapcsolása a fővárosokkal és nagyvárosokkal 750 milliárd eurós nettó hasznot hozna az európai polgároknak. Az éghajlatváltozás mérséklése is jelentős, évente 120 millió tonna CO2 megtakarítással.
A politikai döntéshozóknak ezért prioritásként kell kezelniük a nagysebességű vasúti beruházásokat, és elegendő költségvetést kell biztosítaniuk rá. A főtervnek kapcsolódnia kell a költséghatékony regionális vasúthálózathoz, amely a távolsági vasútvonalakon utazó utasok, beleértve a határokon át utazók érdekeit is szolgálja. A fővárosok és a nagyvárosok összekapcsolása a CER prioritása, és ezt a jelenleg a döntéshozók asztalán lévő, új TEN-T rendelet elfogadásakor is figyelembe veszik.
A jövőkép világos: egy nagysebességű vasúti hálózat, amely összeköti az összes európai fővárost és olyan nagyvárost, ahol több mint 250 000 lakos található.
Egy ilyen átfogó hálózat a meglévő nagysebességű vasúti hálózat legalább megháromszorozását jelentené.
Borítókép: Nagysebességű vasúti szerelvény, a Deutsche Bahn ICE3 típusú járműve