fbpx
2024. szeptember 15. vasárnap
spot_img

CER: e-fuel a dízelmozdonyokba

Azért lobbizik a CER, hogy az alternatív üzemanyagok használatára vonatkozó uniós rendelet a vasutakra is kiterjedjen. Az e-fuel technológia jelentős fejlesztés előtt áll, olcsóbb, egyszerűbb, hatékonyabb gyártás technológián dolgoznak a kutatók.

Az alternatív üzemanyagok bevezetéséről szóló új uniós rendelet (AFIR) célja a töltő infrastruktúra elterjesztése a személygépkocsik, tehergépkocsik, repülőgépek számára az EU Fit for 55 csomagjának részeként. Az európai vasúttársaságokat tömörítő CER (Community of European Railway and Infrastructure Companies) célja az, hogy a rendelet hatálya a vasútra is kiterjedjen, így támogassa a vasúti közlekedés szén-dioxid-mentesítési törekvéseit a dízelüzemanyag fokozatos kivonásával a vasúti közlekedésből a következő évtizedekben, kiegészítve a villamosítást. A CER meglátása szerint – melyet a CER Monitor április 3-i kiadásában tett közzé –

a tagállamoknak mérlegelniük kell majd az alternatív üzemanyag-technológiák és meghajtási rendszerek (akkumulátor, hidrogén-üzemanyagcella) fejlesztését a vasút számára azokon a szakaszokon, amelyek műszaki vagy megtérülési okokból nem villamosíthatók teljes mértékben.

- Hirdetés -

A politikai megállapodást az EU Tanácsának még jóvá kell hagynia. A CER nyomon követi az intézkedéseket, hogy hozzáférjen a végleges, elfogadott szöveghez.

Az alternatív üzemanyagok használata körül jelentős vita alakult ki az EU vezető testületeiben, a jelenleg érvényes megállapodás szerint a belsőégésű motorok 2035 után is forgalmazhatók lesznek, feltéve hogy karbonsemleges üzemanyagot használnak. Az EU jelenleg csak a személygépkocsik forgalmazását kívánja korlátozni, azonban a tervek már készen állnak a nehéz tehergépkocsik, illetve a repülőgépek és hajók motorjainak a szabályozására is. Az úgynevezett szintetikus üzemanyagokat zöldhidrogén, azaz megújuló energiával előállított hidrogén felhasználásával készítik, bonyolult és sok energiát felemésztő folyamat során. Ez kétségessé teszi, hogy lesz-e elég ilyen üzemanyag, ha a közlekedésben nagy arányban állnak át a felhasználók. 

A napokban egy berlini startup megtalálta a kulcsot a olcsó zöld hidrogénhez, amelynek előállításához nem kell semmiféle fosszilis energiahordozó, írja a Handelsblatt. Az eljárás lényege egy új vízbontási módszer,

az úgynevezett fotokatalízis: ekkor az úgynevezett sárga szilíciumkarbid a napfény segítségével hidrogénre és oxigénre bontja a vizet. Vagyis nem kell nap- vagy szélenergiából áramot termelni, és ebből hidrogénre és oxigénre bontani a vizet.

Az új eljárás bizonyítottan hatékony és olcsó, azonban nagyüzemi felhasználásához még sok fejlesztésre van szükség.

Most, hogy elvi lehetőség nyílt az unióban az e-fuel használatára, rengeteg pénzt és mérnökórát kell befektetni a technológia fejlesztésére. Az eredmény azonban kecsegtető: a jelenleg világszerte használt

1,4 milliárd személygépkocsi, 30 millió kamion, 37 ezer dízelmozdony (csak EU), 26 ezer személyszállító repülőgép, több mint 300 óceánjáró belsőégésű motorjait változtatás nélkül,

vagy csekély változtatással lehet majd használni, és az energiahordozók szállítása, töltése is a jelenlegi csatornákon működhet majd, azonban a folyamat végén nem kerül a levegőbe többlet CO2.

Ezek is érdekelhetik

Közösen a vasúti egyeskocsi-fuvarozás támogatásáért

A Magyar Vasút 2023 konferencián írták alá az érdekeltek a rendszer fenntartásáért kiálló nyilatkozatot. A kisebb, egy vagy néhány vagonnyi, logisztikai és humánerőforrás-okokból másképp gazdaságosan...

Átfogó intézkedéscsomag szükséges

A Magyar vasút konferencia negyedik szekciójának témája az energiaválság és klímakrízis. A konferencia kezdetéről itt, az első szekcióról itt, a másodikról itt, a harmadikról pedig...

Sokféle támogatás segíthet a vasútnak

A Magyar vasút konferencia harmadik szekciójának témája a klímavédelem, az energiaügyek, a vasúti áruszállítás támogatása. A konferencia kezdetéről itt, az első szekcióról itt, a másodikról...

Zöldebb árufuvarozás nagyobb gazdasági haszonnal, kisebb környezeti hatással

Az Európai Bizottság intézkedéseket javasol az áruszállítás hatékonyabbá és fenntarthatóbbá tétele érdekében: javítani kell a vasúti infrastruktúra kezelését, jobban kell ösztönözni az alacsony kibocsátású teherautók használatát, az árufuvarozási szektort pedig még szélesebb körben indokolt tájékoztatni az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásáról.

Fellázadtak a német vasúti cégek

Volker Wissing német közlekedési miniszter meggyőződése szerint az áruforgalom volumene főként a közutakon növekszik majd a következő évtizedekben. A vasúti cégek képviselői ezzel nem értenek egyet - szerintük a miniszter téves adatokból indul ki.

Országbérlet Szlovéniában is

Június 1-től 1, 3, 7 és 30 napos változatban árulják, induláskor még nem érvényes a városi közlekedésre. Tagadni sem lehetne, hogy Németország és Magyarország mintáját...

Legfrissebb híreink

Megállíthatatlanul idősödik az európai vasúti szakma

Automatizáció és digitalizáció nélkül esélytelennek látszik az egyre fokozódó vasúti munkaerőhiány kezelése.

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.