Azért lobbizik a CER, hogy az alternatív üzemanyagok használatára vonatkozó uniós rendelet a vasutakra is kiterjedjen. Az e-fuel technológia jelentős fejlesztés előtt áll, olcsóbb, egyszerűbb, hatékonyabb gyártás technológián dolgoznak a kutatók.
Az alternatív üzemanyagok bevezetéséről szóló új uniós rendelet (AFIR) célja a töltő infrastruktúra elterjesztése a személygépkocsik, tehergépkocsik, repülőgépek számára az EU Fit for 55 csomagjának részeként. Az európai vasúttársaságokat tömörítő CER (Community of European Railway and Infrastructure Companies) célja az, hogy a rendelet hatálya a vasútra is kiterjedjen, így támogassa a vasúti közlekedés szén-dioxid-mentesítési törekvéseit a dízelüzemanyag fokozatos kivonásával a vasúti közlekedésből a következő évtizedekben, kiegészítve a villamosítást. A CER meglátása szerint – melyet a CER Monitor április 3-i kiadásában tett közzé –
a tagállamoknak mérlegelniük kell majd az alternatív üzemanyag-technológiák és meghajtási rendszerek (akkumulátor, hidrogén-üzemanyagcella) fejlesztését a vasút számára azokon a szakaszokon, amelyek műszaki vagy megtérülési okokból nem villamosíthatók teljes mértékben.
A politikai megállapodást az EU Tanácsának még jóvá kell hagynia. A CER nyomon követi az intézkedéseket, hogy hozzáférjen a végleges, elfogadott szöveghez.
Az alternatív üzemanyagok használata körül jelentős vita alakult ki az EU vezető testületeiben, a jelenleg érvényes megállapodás szerint a belsőégésű motorok 2035 után is forgalmazhatók lesznek, feltéve hogy karbonsemleges üzemanyagot használnak. Az EU jelenleg csak a személygépkocsik forgalmazását kívánja korlátozni, azonban a tervek már készen állnak a nehéz tehergépkocsik, illetve a repülőgépek és hajók motorjainak a szabályozására is. Az úgynevezett szintetikus üzemanyagokat zöldhidrogén, azaz megújuló energiával előállított hidrogén felhasználásával készítik, bonyolult és sok energiát felemésztő folyamat során. Ez kétségessé teszi, hogy lesz-e elég ilyen üzemanyag, ha a közlekedésben nagy arányban állnak át a felhasználók.
A napokban egy berlini startup megtalálta a kulcsot a olcsó zöld hidrogénhez, amelynek előállításához nem kell semmiféle fosszilis energiahordozó, írja a Handelsblatt. Az eljárás lényege egy új vízbontási módszer,
az úgynevezett fotokatalízis: ekkor az úgynevezett sárga szilíciumkarbid a napfény segítségével hidrogénre és oxigénre bontja a vizet. Vagyis nem kell nap- vagy szélenergiából áramot termelni, és ebből hidrogénre és oxigénre bontani a vizet.
Az új eljárás bizonyítottan hatékony és olcsó, azonban nagyüzemi felhasználásához még sok fejlesztésre van szükség.
Most, hogy elvi lehetőség nyílt az unióban az e-fuel használatára, rengeteg pénzt és mérnökórát kell befektetni a technológia fejlesztésére. Az eredmény azonban kecsegtető: a jelenleg világszerte használt
1,4 milliárd személygépkocsi, 30 millió kamion, 37 ezer dízelmozdony (csak EU), 26 ezer személyszállító repülőgép, több mint 300 óceánjáró belsőégésű motorjait változtatás nélkül,
vagy csekély változtatással lehet majd használni, és az energiahordozók szállítása, töltése is a jelenlegi csatornákon működhet majd, azonban a folyamat végén nem kerül a levegőbe többlet CO2.