fbpx
2024. december 11. szerda
spot_img

Dráguló vasúti pályadíj: felgyorsulhat a hazai vállalkozó vasúti társaságok piacvesztése

Szeptembertől 14,5 százalékkal nő Magyarországon a vasúti pályák használati díja. Fuvarozó vasútvállalatok és a HUNGRAIL is nyilatkoztak a Világgazdaságnak az emelt pályadíj káros hatásáról és a külföldön hozzáférhető támogatások hazai hiányáról. A témában reagált az Építési és Közlekedési Minisztérium is.

Ahogy arról a Magyar Vasút is beszámolt korábban, váratlanul érte a vasúti árufuvarozókat a pályahasználati díjak példátlan, évközi emelése, amely szeptembertől lesz hatályos. A Világgazdaság kérdésére Hódosi Lajos, a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület ügyvezető igazgatója rávilágított, hogy „a múlt évi, valamivel több mint 46 millió tonna szállított árumennyiséggel gyakorlatilag a 2009-es gazdasági világválság szintjére süllyedt vissza az ágazat, ami azt jelenti, hogy a szektor megmentéséhez soron kívüli támogató intézkedésekre volna szüksége”. Kitért arra is ,hogy bár tavaly a kormány célul tűzte a vasúti pályahasználatidíj-struktúra árufuvarozás-ösztönzést célzó átalakítását, ami csökkenthette volna a vasút versenyhátrányát, de ettől újra távolodik a szektor ezzel a váratlan évközi pályahasználatidíj-emelkedéssel.

A HUNGRAIL lépéseket tesz a döntés módosítása érdekében

Hódosi Lajos részletezte, hogy a vasúti rendszer sajátosságai miatt a pályahálózat-működtetők eddig két évre előre határozták meg a díjakat, hiszen így tudott a hazai vasúthálózaton közlekedő több mint 56 vállalkozó vasúti társaság árakat, útirányokat tervezni. Az árufuvarozási üzletágból évente 20 milliárd forint bevétele származik a pályavasútnak, de a Hungrail szerint ez a 14,5 százalékos díjemelés nagy valószínűséggel nagyobb károkat fog okozni az állami költségvetésnek, mint amekkora bevételre számítanak belőle.

- Hirdetés -

Az ügyvezető arra is rávilágított, hogy várhatóan felgyorsul a hazai vállalkozó vasúti társaságok piacvesztése a Magyarországot elkerülve fuvarozó riválisokkal szemben, és további forgalmak helyeződnek át a túlterhelt közútra.

Az előre nem tervezett költségnövekedés miatt a vállalatok kénytelenek lesznek szerződéseiket felülvizsgálni, ami a szállítási díjak emelkedéséhez vezet, és az eddig nem továbbhárított költségnövekedést is beépíthetik a díjakba. Versenyképes fuvardíj nincs versenyképes pályahasználati díj nélkül, és így nem lesz megbízható, kiszámítható és fenntartható a vasúti teherszállítás sem.”

A Hungrail a vállalkozó vasúti társaságok nevében levélben kérte a közlekedésért felelős tárcától és a Nemzetgazdasági Minisztériumtól a döntés felülvizsgálatát és a vasúti árufuvarozást helyzetbe hozó ösztönzők és intézkedések, meghozatalát, amelynek része lehet a mostani pályahasználati díj emelésének visszavonása is.

ÉKM: inflációkövető emelés történik a vasútnál

A szaktárca a Világgazdaság kérdésére elmondta, hogy a hálózatos iparágakban az árakat rendszeresen inflációkövetően emelik, hogy a megnövekedett kiadásokat fedezni tudják. Például a hazai telekommunikációs cégek az év elejétől 14,5–15,4 százalékkal emelték a szolgáltatási díjaikat, de a magyarországi útdíjak is inflációkövetően emelkedtek.

Az ÉKM kijelentette, hogy

„az inflációkövető emelés az idén a vasúti pályahasználati díjaknál is megtörténik, de még így is Magyarország központi költségvetése viseli a MÁV és a GYSEV pályaműködtetési veszteségeinek döntő többségét.”

A minisztérium felhívta a figyelmet arra is, hogy a hazai az egyik legalacsonyabb európai pályadíj. Az Európai Bizottság Rail Market Monitoring Survey-e alapján Magyarország a vasúti pályahasználati díj szempontjából európai összevetésben az utolsó negyedben található, azaz hazánkban az egyik legalacsonyabb a pályahasználati díj. „A vasút fő versenytársának tekinthető közúti árufuvarozás infrastruktúra-használati díjai is inflációkövetően emelkedtek, ezért pusztán emiatt nem számítunk a hazai vasúti árufuvarozás versenyképességének és a hazai vasúti árufuvarozás jelenleg 21 százalékos részarányának jelentős romlására. Emellett a vasúti egyeskocsi-támogatás továbbra is él, 2024-ben is 6,4 milliárd forintot tervezünk fordítani ezen szegmens működésére” – fogalmaztak a vg.hu-nak.

Hogy látják a helyzetet a vasúti árufuvarozók?

A Rail Cargo Hungaria álláspontja szerint a pályadíjak szeptemberre tervezett emelése tovább szűkíti azt az ösvényt, amelyen a vasúti árufuvarozásnak a közútival szembeni versenyképessége megőrizhető eredményes gazdálkodás mellett.

Katona László, a Magyar Magánvasút Zrt. vezérigazgatójának meglátása szerint az ügyfelek elvárása a minél hosszabb érvénytartamú és kedvező díj, az évközi – nem tervezhető – emelések esetén nem lehet megjósolni, hogy mennyit lehet továbbhárítani. Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján viszont nem túl optimista a vezérigazgató.

A CER Cargo Holding többek között arra világított rá, jó lenne elkerülni, hogy a teljes költségnövekedést a fuvarozó viselje, másrészt a fuvaroztatóra történő teljes átterhelés rendkívül kockázatos, mivel a megbízók egy része dönthet úgy, hogy átáll közútra, illetve kikerüli a magyar vasúti infrastruktúrát. A vállalat szerint az évközbeni fuvardíjemeléseket egyébként is rendkívül nehéz elfogadtatni, hiszen az ügyfelek gyakran nem hajlandók hirtelen nagyobb összegeket fizetni, továbbá számos forgalomra már az év végéig leszerződtek. A problémát a társaság szerint leginkább az okozza, hogy év közben történik az emelés.

Fotó: HUNGRAIL

Ezek is érdekelhetik

600 milliárd forintból fejlődhet az alföldi térség vasútja

Magyarország kormánya az elmúlt száz esztendő legnagyobb alföldi vasútépítési fejlesztésére készül a következő években.

A NAV partner a vasúti határforgalmi teljesítmény növelésében

A világ legnagyobb vasútipari és közlekedési szakvásárán az idei évben 2940 kiállító szervezet jelent meg 59 országból.

Lázár János: 10 vasúti pályaudvart építünk újjá

A világ legnagyobb vasútipari és közlekedési szakvásárán az idei évben 2940 kiállító szervezet jelent meg 59 országból.

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan, de az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.

Dr. Mosóczi László kapta a Baross Gábor-díjat

Az Építési és Közlekedési Minisztérium a mai napon tartotta a közlekedési kitüntetések átadó ünnepségét.

Lázár János: a kormány közlekedési akciótervet indított

A kormány ötpontos közlekedési akciótervéről adott részletes tájékoztatást Lázár János építési és közlekedési miniszter.

Legfrissebb híreink

A MÁV 285 db IC kocsi beszerzésére készül

Hegyi Zsolt bejelentette, hogy a vasúttársaság járműállományát bővíteni és korszerűsíteni szükséges, amelyre több megoldás is van.

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

A veszélyes áru szegmens növekedésére a vasútnak is fel kell készülnie

Minél nagyobb arányban vasúton és biztonságban kell történnie a veszélyes áruk szállításának.

Piaci konzultáció a gördülőállomány biztosítása érdekében

A 950 milliárd forintos keret 8 évig biztosíthat fedezetet a járművek teljeskörű karbantartására, nagyjavítására és balesetes javításokra.

A rovat további cikkei

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.