Szeptembertől 14,5 százalékkal nő Magyarországon a vasúti pályák használati díja. Fuvarozó vasútvállalatok és a HUNGRAIL is nyilatkoztak a Világgazdaságnak az emelt pályadíj káros hatásáról és a külföldön hozzáférhető támogatások hazai hiányáról. A témában reagált az Építési és Közlekedési Minisztérium is.
Ahogy arról a Magyar Vasút is beszámolt korábban, váratlanul érte a vasúti árufuvarozókat a pályahasználati díjak példátlan, évközi emelése, amely szeptembertől lesz hatályos. A Világgazdaság kérdésére Hódosi Lajos, a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület ügyvezető igazgatója rávilágított, hogy „a múlt évi, valamivel több mint 46 millió tonna szállított árumennyiséggel gyakorlatilag a 2009-es gazdasági világválság szintjére süllyedt vissza az ágazat, ami azt jelenti, hogy a szektor megmentéséhez soron kívüli támogató intézkedésekre volna szüksége”. Kitért arra is ,hogy bár tavaly a kormány célul tűzte a vasúti pályahasználatidíj-struktúra árufuvarozás-ösztönzést célzó átalakítását, ami csökkenthette volna a vasút versenyhátrányát, de ettől újra távolodik a szektor ezzel a váratlan évközi pályahasználatidíj-emelkedéssel.
A HUNGRAIL lépéseket tesz a döntés módosítása érdekében
Hódosi Lajos részletezte, hogy a vasúti rendszer sajátosságai miatt a pályahálózat-működtetők eddig két évre előre határozták meg a díjakat, hiszen így tudott a hazai vasúthálózaton közlekedő több mint 56 vállalkozó vasúti társaság árakat, útirányokat tervezni. Az árufuvarozási üzletágból évente 20 milliárd forint bevétele származik a pályavasútnak, de a Hungrail szerint ez a 14,5 százalékos díjemelés nagy valószínűséggel nagyobb károkat fog okozni az állami költségvetésnek, mint amekkora bevételre számítanak belőle.
Az ügyvezető arra is rávilágított, hogy várhatóan felgyorsul a hazai vállalkozó vasúti társaságok piacvesztése a Magyarországot elkerülve fuvarozó riválisokkal szemben, és további forgalmak helyeződnek át a túlterhelt közútra.
„Az előre nem tervezett költségnövekedés miatt a vállalatok kénytelenek lesznek szerződéseiket felülvizsgálni, ami a szállítási díjak emelkedéséhez vezet, és az eddig nem továbbhárított költségnövekedést is beépíthetik a díjakba. Versenyképes fuvardíj nincs versenyképes pályahasználati díj nélkül, és így nem lesz megbízható, kiszámítható és fenntartható a vasúti teherszállítás sem.”
A Hungrail a vállalkozó vasúti társaságok nevében levélben kérte a közlekedésért felelős tárcától és a Nemzetgazdasági Minisztériumtól a döntés felülvizsgálatát és a vasúti árufuvarozást helyzetbe hozó ösztönzők és intézkedések, meghozatalát, amelynek része lehet a mostani pályahasználati díj emelésének visszavonása is.
ÉKM: inflációkövető emelés történik a vasútnál
A szaktárca a Világgazdaság kérdésére elmondta, hogy a hálózatos iparágakban az árakat rendszeresen inflációkövetően emelik, hogy a megnövekedett kiadásokat fedezni tudják. Például a hazai telekommunikációs cégek az év elejétől 14,5–15,4 százalékkal emelték a szolgáltatási díjaikat, de a magyarországi útdíjak is inflációkövetően emelkedtek.
Az ÉKM kijelentette, hogy
„az inflációkövető emelés az idén a vasúti pályahasználati díjaknál is megtörténik, de még így is Magyarország központi költségvetése viseli a MÁV és a GYSEV pályaműködtetési veszteségeinek döntő többségét.”
A minisztérium felhívta a figyelmet arra is, hogy a hazai az egyik legalacsonyabb európai pályadíj. Az Európai Bizottság Rail Market Monitoring Survey-e alapján Magyarország a vasúti pályahasználati díj szempontjából európai összevetésben az utolsó negyedben található, azaz hazánkban az egyik legalacsonyabb a pályahasználati díj. „A vasút fő versenytársának tekinthető közúti árufuvarozás infrastruktúra-használati díjai is inflációkövetően emelkedtek, ezért pusztán emiatt nem számítunk a hazai vasúti árufuvarozás versenyképességének és a hazai vasúti árufuvarozás jelenleg 21 százalékos részarányának jelentős romlására. Emellett a vasúti egyeskocsi-támogatás továbbra is él, 2024-ben is 6,4 milliárd forintot tervezünk fordítani ezen szegmens működésére” – fogalmaztak a vg.hu-nak.
Hogy látják a helyzetet a vasúti árufuvarozók?
A Rail Cargo Hungaria álláspontja szerint a pályadíjak szeptemberre tervezett emelése tovább szűkíti azt az ösvényt, amelyen a vasúti árufuvarozásnak a közútival szembeni versenyképessége megőrizhető eredményes gazdálkodás mellett.
Katona László, a Magyar Magánvasút Zrt. vezérigazgatójának meglátása szerint az ügyfelek elvárása a minél hosszabb érvénytartamú és kedvező díj, az évközi – nem tervezhető – emelések esetén nem lehet megjósolni, hogy mennyit lehet továbbhárítani. Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján viszont nem túl optimista a vezérigazgató.
A CER Cargo Holding többek között arra világított rá, jó lenne elkerülni, hogy a teljes költségnövekedést a fuvarozó viselje, másrészt a fuvaroztatóra történő teljes átterhelés rendkívül kockázatos, mivel a megbízók egy része dönthet úgy, hogy átáll közútra, illetve kikerüli a magyar vasúti infrastruktúrát. A vállalat szerint az évközbeni fuvardíjemeléseket egyébként is rendkívül nehéz elfogadtatni, hiszen az ügyfelek gyakran nem hajlandók hirtelen nagyobb összegeket fizetni, továbbá számos forgalomra már az év végéig leszerződtek. A problémát a társaság szerint leginkább az okozza, hogy év közben történik az emelés.
Fotó: HUNGRAIL