fbpx
2024. szeptember 11. szerda
spot_img

Dráguló vasúti pályadíj: felgyorsulhat a hazai vállalkozó vasúti társaságok piacvesztése

Szeptembertől 14,5 százalékkal nő Magyarországon a vasúti pályák használati díja. Fuvarozó vasútvállalatok és a HUNGRAIL is nyilatkoztak a Világgazdaságnak az emelt pályadíj káros hatásáról és a külföldön hozzáférhető támogatások hazai hiányáról. A témában reagált az Építési és Közlekedési Minisztérium is.

Ahogy arról a Magyar Vasút is beszámolt korábban, váratlanul érte a vasúti árufuvarozókat a pályahasználati díjak példátlan, évközi emelése, amely szeptembertől lesz hatályos. A Világgazdaság kérdésére Hódosi Lajos, a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület ügyvezető igazgatója rávilágított, hogy „a múlt évi, valamivel több mint 46 millió tonna szállított árumennyiséggel gyakorlatilag a 2009-es gazdasági világválság szintjére süllyedt vissza az ágazat, ami azt jelenti, hogy a szektor megmentéséhez soron kívüli támogató intézkedésekre volna szüksége”. Kitért arra is ,hogy bár tavaly a kormány célul tűzte a vasúti pályahasználatidíj-struktúra árufuvarozás-ösztönzést célzó átalakítását, ami csökkenthette volna a vasút versenyhátrányát, de ettől újra távolodik a szektor ezzel a váratlan évközi pályahasználatidíj-emelkedéssel.

A HUNGRAIL lépéseket tesz a döntés módosítása érdekében

Hódosi Lajos részletezte, hogy a vasúti rendszer sajátosságai miatt a pályahálózat-működtetők eddig két évre előre határozták meg a díjakat, hiszen így tudott a hazai vasúthálózaton közlekedő több mint 56 vállalkozó vasúti társaság árakat, útirányokat tervezni. Az árufuvarozási üzletágból évente 20 milliárd forint bevétele származik a pályavasútnak, de a Hungrail szerint ez a 14,5 százalékos díjemelés nagy valószínűséggel nagyobb károkat fog okozni az állami költségvetésnek, mint amekkora bevételre számítanak belőle.

- Hirdetés -

Az ügyvezető arra is rávilágított, hogy várhatóan felgyorsul a hazai vállalkozó vasúti társaságok piacvesztése a Magyarországot elkerülve fuvarozó riválisokkal szemben, és további forgalmak helyeződnek át a túlterhelt közútra.

Az előre nem tervezett költségnövekedés miatt a vállalatok kénytelenek lesznek szerződéseiket felülvizsgálni, ami a szállítási díjak emelkedéséhez vezet, és az eddig nem továbbhárított költségnövekedést is beépíthetik a díjakba. Versenyképes fuvardíj nincs versenyképes pályahasználati díj nélkül, és így nem lesz megbízható, kiszámítható és fenntartható a vasúti teherszállítás sem.”

A Hungrail a vállalkozó vasúti társaságok nevében levélben kérte a közlekedésért felelős tárcától és a Nemzetgazdasági Minisztériumtól a döntés felülvizsgálatát és a vasúti árufuvarozást helyzetbe hozó ösztönzők és intézkedések, meghozatalát, amelynek része lehet a mostani pályahasználati díj emelésének visszavonása is.

ÉKM: inflációkövető emelés történik a vasútnál

A szaktárca a Világgazdaság kérdésére elmondta, hogy a hálózatos iparágakban az árakat rendszeresen inflációkövetően emelik, hogy a megnövekedett kiadásokat fedezni tudják. Például a hazai telekommunikációs cégek az év elejétől 14,5–15,4 százalékkal emelték a szolgáltatási díjaikat, de a magyarországi útdíjak is inflációkövetően emelkedtek.

Az ÉKM kijelentette, hogy

„az inflációkövető emelés az idén a vasúti pályahasználati díjaknál is megtörténik, de még így is Magyarország központi költségvetése viseli a MÁV és a GYSEV pályaműködtetési veszteségeinek döntő többségét.”

A minisztérium felhívta a figyelmet arra is, hogy a hazai az egyik legalacsonyabb európai pályadíj. Az Európai Bizottság Rail Market Monitoring Survey-e alapján Magyarország a vasúti pályahasználati díj szempontjából európai összevetésben az utolsó negyedben található, azaz hazánkban az egyik legalacsonyabb a pályahasználati díj. „A vasút fő versenytársának tekinthető közúti árufuvarozás infrastruktúra-használati díjai is inflációkövetően emelkedtek, ezért pusztán emiatt nem számítunk a hazai vasúti árufuvarozás versenyképességének és a hazai vasúti árufuvarozás jelenleg 21 százalékos részarányának jelentős romlására. Emellett a vasúti egyeskocsi-támogatás továbbra is él, 2024-ben is 6,4 milliárd forintot tervezünk fordítani ezen szegmens működésére” – fogalmaztak a vg.hu-nak.

Hogy látják a helyzetet a vasúti árufuvarozók?

A Rail Cargo Hungaria álláspontja szerint a pályadíjak szeptemberre tervezett emelése tovább szűkíti azt az ösvényt, amelyen a vasúti árufuvarozásnak a közútival szembeni versenyképessége megőrizhető eredményes gazdálkodás mellett.

Katona László, a Magyar Magánvasút Zrt. vezérigazgatójának meglátása szerint az ügyfelek elvárása a minél hosszabb érvénytartamú és kedvező díj, az évközi – nem tervezhető – emelések esetén nem lehet megjósolni, hogy mennyit lehet továbbhárítani. Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján viszont nem túl optimista a vezérigazgató.

A CER Cargo Holding többek között arra világított rá, jó lenne elkerülni, hogy a teljes költségnövekedést a fuvarozó viselje, másrészt a fuvaroztatóra történő teljes átterhelés rendkívül kockázatos, mivel a megbízók egy része dönthet úgy, hogy átáll közútra, illetve kikerüli a magyar vasúti infrastruktúrát. A vállalat szerint az évközbeni fuvardíjemeléseket egyébként is rendkívül nehéz elfogadtatni, hiszen az ügyfelek gyakran nem hajlandók hirtelen nagyobb összegeket fizetni, továbbá számos forgalomra már az év végéig leszerződtek. A problémát a társaság szerint leginkább az okozza, hogy év közben történik az emelés.

Fotó: HUNGRAIL

Ezek is érdekelhetik

Lázár János: fizetés kiegészítést kapnak a MÁV munkavállalói

Az építési és közlekedési miniszter a MÁV-VOLÁN-csoport több ezer dolgozójára vonatkozó bérintézkedést jelentett be.

Kritikus vágányzárhelyzetre kell felkészülni augusztusban

Az érintett hazai vasúti árufuvarozó szerint a vágányzárak idején több napra lebénulhat a hazai intermodális forgalom legnagyobb része.

Meghatározták a vasúti teherszállítás prioritásait a következő öt évre

A CLECAT, az Európai Szállítmányozók Szövetsége meghatározta a vasúti teherszállítás prioritásait a következő öt évre.

Ünnepel a vasút: 74. alkalommal tartják a Vasutasnapot

A 74. vasutasnap alkalmából az egész országban ünnepel a vasúti szektor, cikkünkben a MÁV, a GYSEV és a Rail Cargo Hungaria ünnepségeiről adunk összefoglalót.

Lázár János: folytatódik a Déli körvasút fejlesztése

Az építési és közlekedési miniszter kijelentette, hogy folytatják a Déli körvasút építését, a projektre szánt uniós források rendelkezésre állnak.

Figyelmeztetnek a vasúti szervezetek a DAC-kal kapcsolatban

A tervezés és koordináció fontosságát hangsúlyozták, legyen szó a DAC migrációs stratégiáról, karbantartási ütemezésről vagy infrastrukturális munkafolyamatokról.

Legfrissebb híreink

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.

A rovat további cikkei

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Kötelező jegyelővételi zónát vezet be a MÁV

Az új tanév kezdetétől és a kalauz nélküli rendszer kiterjesztésével egyidőben kötelező elővételes jegyvásárlást vezet be a vasúttársaság.

Speciális kalodarendszerrel szállít vasúti kerékpárokat a TS Hungária

A kétsoros kalodarendszerrel teherkocsinként 30 db vasúti kerékpár szállítható, ez versenyképes alternatíva a közúti fuvarozással szemben.