fbpx
2024. május 20. hétfő

Dízel helyett alternatív üzemanyag

A Deutsche Bahn tesztelte egyik dízelmozdonyát, képes-e hidrokezelt növényi olajjal üzemelni.

A DB Cargo és brit leányvállalata, a DB Cargo UK teszteket végzett egy 60-as osztályú mozdonnyal úgy, hogy dízel helyett hidrokezelt növényi olajjal (HVO) használták. A HVO a dízel üzemanyag helyettesítésére használható anélkül, hogy át kellene alakítani a mozdonyt – tette közzé a Railfreight.com. A HVO használata mellett körülbelül 90 százalékkal kevesebb üvegházhatású gáz kibocsátás történik. A teszteket a közép-angliai Totonban, a Traction Maintenance Depotban (TMD) végezték. Az elvégzett tesztek a DB Cargo UK előírása szerinti terhelési tesztek voltak. Ez a fajta vizsgálat szükséges annak bizonyítására, hogy a betáplált teljesítmény, ebben az esetben HVO, elegendő a mozdony működtetéséhez.

A HVO fő előnye, hogy megújuló hulladék lipidek, például növényi olaj, faggyú és használt étolaj feldolgozásával állítható elő. 1000 liter HVO elégetése 195, míg 1000 liter gázolaj körülbelül 2700 kg CO2-t termel.

- Hirdetés -

A tesztek egy hagyományos dízel-, majd HVO-val üzemelő 60-as osztályú mozdony károsanyag-kibocsátásának összehasonlításából álltak. A mozdonyt ezért először feltöltötték piros dízelolajjal, majd miután kiürült, HVO-val. Mindkét esetben a nitrogén-oxid-, szén-monoxid-, szén-dioxid-, szénhidrogén- és részecsketömeg-kibocsátást mérték szabványos mérési ciklusban, három terhelési ponton.

Az alternatív üzemanyagok bevezetése az egyik legnagyobb kihívás a vasúti ágazatban. A DB Cargo UK nem az első vállalat, amely megvizsgálja a HVO üzemanyagként való alkalmazásának lehetőségét. Március elején a német Bremerhaven kikötő kizárólag HVO-val töltötte meg tolatómozdonyait. 

Eközben éles vita zajlik az EU nagy tagállamai között a belsőégésű motorok forgalmazásának a tiltása vagy fenntartása, illetve az atomenergia használatának minősítése miatt. Németország azt szeretné, ha 2035 után is forgalmazhatók lennének a belsőégésű motorok a közúti járművekben, ha szintetikus üzemanyaggal hajták őket.

A szintetikus üzemanyag alapanyaga a hidrogén, amelynek előállítására megújuló energiát használnak fel. Franciaország azt szeretné, ha a megújulók közé számítana az atomenergiai is.

A két nagy tagállam támogatókat gyűjt maga köré, hogy többséget szerezzen a döntésekhez.

Borítókép: Attila Bódis képe a Pixabay-en. 

Ezek is érdekelhetik

Elzáródott ütőérrel tántorog a világkereskedelem

A jemeni húszik egyenesen a globális kereskedelem szívébe döfték kardjukat a Vörös-tenger blokádjával.

Komoly veszélybe kerülhet a vasúti árufuvarozási szektor

Az Európai Parlament esetleges rossz döntésének az uniós adófizetők is kárát láthatják.

Az RCH készül az akkumulátoripar adta lehetőségekre

Az RCH dolgozik az ukrán fuvarok visszaszerzésén és újabb kínai mozdonyokat is vásárol.

MÁV–Volán-csoport, Mol, Waberer’s: közösen a zöld hidrogénért

Hamarosan indul a karbonsemleges hidrogént termelése Százhalombattán, a Mol elektrolizálóüzemében. A hazai közlekedés és energetika meghatározó szereplői a jövőben közösen vizsgálják a zöld, megújuló hidrogén...

Közösen a vasúti egyeskocsi-fuvarozás támogatásáért

A Magyar Vasút 2023 konferencián írták alá az érdekeltek a rendszer fenntartásáért kiálló nyilatkozatot. A kisebb, egy vagy néhány vagonnyi, logisztikai és humánerőforrás-okokból másképp gazdaságosan...

Átfogó intézkedéscsomag szükséges

A Magyar vasút konferencia negyedik szekciójának témája az energiaválság és klímakrízis. A konferencia kezdetéről itt, az első szekcióról itt, a másodikról itt, a harmadikról pedig...

Legfrissebb híreink

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Nem lesz szükség Ukrajnába nyomtávváltásra?

Már épülnek Ukrajnában a normál nyomtávú szakaszok, amik feleslegessé teszik nem csak Záhonynál, hanem a lengyel, szlovák szakaszon is a költséges átrakásokat. Már fektetik a...