A Deutsche Bahn tesztelte egyik dízelmozdonyát, képes-e hidrokezelt növényi olajjal üzemelni.
A DB Cargo és brit leányvállalata, a DB Cargo UK teszteket végzett egy 60-as osztályú mozdonnyal úgy, hogy dízel helyett hidrokezelt növényi olajjal (HVO) használták. A HVO a dízel üzemanyag helyettesítésére használható anélkül, hogy át kellene alakítani a mozdonyt – tette közzé a Railfreight.com. A HVO használata mellett körülbelül 90 százalékkal kevesebb üvegházhatású gáz kibocsátás történik. A teszteket a közép-angliai Totonban, a Traction Maintenance Depotban (TMD) végezték. Az elvégzett tesztek a DB Cargo UK előírása szerinti terhelési tesztek voltak. Ez a fajta vizsgálat szükséges annak bizonyítására, hogy a betáplált teljesítmény, ebben az esetben HVO, elegendő a mozdony működtetéséhez.
A HVO fő előnye, hogy megújuló hulladék lipidek, például növényi olaj, faggyú és használt étolaj feldolgozásával állítható elő. 1000 liter HVO elégetése 195, míg 1000 liter gázolaj körülbelül 2700 kg CO2-t termel.
A tesztek egy hagyományos dízel-, majd HVO-val üzemelő 60-as osztályú mozdony károsanyag-kibocsátásának összehasonlításából álltak. A mozdonyt ezért először feltöltötték piros dízelolajjal, majd miután kiürült, HVO-val. Mindkét esetben a nitrogén-oxid-, szén-monoxid-, szén-dioxid-, szénhidrogén- és részecsketömeg-kibocsátást mérték szabványos mérési ciklusban, három terhelési ponton.
Az alternatív üzemanyagok bevezetése az egyik legnagyobb kihívás a vasúti ágazatban. A DB Cargo UK nem az első vállalat, amely megvizsgálja a HVO üzemanyagként való alkalmazásának lehetőségét. Március elején a német Bremerhaven kikötő kizárólag HVO-val töltötte meg tolatómozdonyait.
Eközben éles vita zajlik az EU nagy tagállamai között a belsőégésű motorok forgalmazásának a tiltása vagy fenntartása, illetve az atomenergia használatának minősítése miatt. Németország azt szeretné, ha 2035 után is forgalmazhatók lennének a belsőégésű motorok a közúti járművekben, ha szintetikus üzemanyaggal hajták őket.
A szintetikus üzemanyag alapanyaga a hidrogén, amelynek előállítására megújuló energiát használnak fel. Franciaország azt szeretné, ha a megújulók közé számítana az atomenergiai is.
A két nagy tagállam támogatókat gyűjt maga köré, hogy többséget szerezzen a döntésekhez.
Borítókép: Attila Bódis képe a Pixabay-en.