fbpx
2025. május 22. csütörtök

Dízel helyett alternatív üzemanyag

A Deutsche Bahn tesztelte egyik dízelmozdonyát, képes-e hidrokezelt növényi olajjal üzemelni.

A DB Cargo és brit leányvállalata, a DB Cargo UK teszteket végzett egy 60-as osztályú mozdonnyal úgy, hogy dízel helyett hidrokezelt növényi olajjal (HVO) használták. A HVO a dízel üzemanyag helyettesítésére használható anélkül, hogy át kellene alakítani a mozdonyt – tette közzé a Railfreight.com. A HVO használata mellett körülbelül 90 százalékkal kevesebb üvegházhatású gáz kibocsátás történik. A teszteket a közép-angliai Totonban, a Traction Maintenance Depotban (TMD) végezték. Az elvégzett tesztek a DB Cargo UK előírása szerinti terhelési tesztek voltak. Ez a fajta vizsgálat szükséges annak bizonyítására, hogy a betáplált teljesítmény, ebben az esetben HVO, elegendő a mozdony működtetéséhez.

A HVO fő előnye, hogy megújuló hulladék lipidek, például növényi olaj, faggyú és használt étolaj feldolgozásával állítható elő. 1000 liter HVO elégetése 195, míg 1000 liter gázolaj körülbelül 2700 kg CO2-t termel.

- Hirdetés -

A tesztek egy hagyományos dízel-, majd HVO-val üzemelő 60-as osztályú mozdony károsanyag-kibocsátásának összehasonlításából álltak. A mozdonyt ezért először feltöltötték piros dízelolajjal, majd miután kiürült, HVO-val. Mindkét esetben a nitrogén-oxid-, szén-monoxid-, szén-dioxid-, szénhidrogén- és részecsketömeg-kibocsátást mérték szabványos mérési ciklusban, három terhelési ponton.

Az alternatív üzemanyagok bevezetése az egyik legnagyobb kihívás a vasúti ágazatban. A DB Cargo UK nem az első vállalat, amely megvizsgálja a HVO üzemanyagként való alkalmazásának lehetőségét. Március elején a német Bremerhaven kikötő kizárólag HVO-val töltötte meg tolatómozdonyait. 

Eközben éles vita zajlik az EU nagy tagállamai között a belsőégésű motorok forgalmazásának a tiltása vagy fenntartása, illetve az atomenergia használatának minősítése miatt. Németország azt szeretné, ha 2035 után is forgalmazhatók lennének a belsőégésű motorok a közúti járművekben, ha szintetikus üzemanyaggal hajták őket.

A szintetikus üzemanyag alapanyaga a hidrogén, amelynek előállítására megújuló energiát használnak fel. Franciaország azt szeretné, ha a megújulók közé számítana az atomenergiai is.

A két nagy tagállam támogatókat gyűjt maga köré, hogy többséget szerezzen a döntésekhez.

Borítókép: Attila Bódis képe a Pixabay-en. 

Ezek is érdekelhetik

Továbbra is biztosított a vasúti forgalom a Gubacsi Duna-ág hídon

A Gubacsi Duna-ág híd állapotának felülvizsgálata után a vasúti forgalom további fenntartását engedélyezték 2025. július 31-ig.

Hol drága és olcsó a vasúti áruszállítás?

Magyarországon az európai átlaghoz képest költségesebb a vasúti áruszállítás költsége.

A vasutakat helyzetbe kell hozni, mert nem fogják tudni kielégíteni az ipar szállítási igényét

Még magasabb szintre kell emelni a vasúti szektor szereplőinek és a minisztériumok közötti együttműködést.

Elzáródott ütőérrel tántorog a világkereskedelem

A jemeni húszik egyenesen a globális kereskedelem szívébe döfték kardjukat a Vörös-tenger blokádjával.

Komoly veszélybe kerülhet a vasúti árufuvarozási szektor

Az Európai Parlament esetleges rossz döntésének az uniós adófizetők is kárát láthatják.

Az RCH készül az akkumulátoripar adta lehetőségekre

Az RCH dolgozik az ukrán fuvarok visszaszerzésén és újabb kínai mozdonyokat is vásárol.

Legfrissebb híreink

Az osztrákok közel 20 milliárd eurót költhetnek vasútépítésre

Az új ÖBB-Rahmenplan – több éves keretterv – a 2025-2030 időszakban 19,7 milliárd eurót szán vasúti pályahálózat-építésre Ausztriában.

A Stadler 7 exkluzív FLIRT vonatot szállít a stockholmi reptéri vasútnak

A nem mindennapi belső kialakítással készülő FLIRT vonatok 50%-kal növelik majd a kapacitást.

Új Vectron mozdonyokat rendelt a CER Cargo

A CER Cargo Holding és a Siemens Mobility megállapodást kötött két darab Vectron MS típusú villamos mozdony gyártására.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

A Stadler 7 exkluzív FLIRT vonatot szállít a stockholmi reptéri vasútnak

A nem mindennapi belső kialakítással készülő FLIRT vonatok 50%-kal növelik majd a kapacitást.

Új Vectron mozdonyokat rendelt a CER Cargo

A CER Cargo Holding és a Siemens Mobility megállapodást kötött két darab Vectron MS típusú villamos mozdony gyártására.

RCH: vasúttörténeti tesztfutás villany-hibrid mozdonnyal

Sikerrel zárult a Rail Cargo Hungaria villany-hibrid technológiával működő vonali mozdonyának tesztfutása.