A Kína-Nyugat-Európa vasúti forgalom jelentősen csökkent az első félévben, ami nem csoda: a kínai konténerek 80 százaléka Oroszországba megy. Többek közt ezt a jelenséget is megvitatják a szakemberek november végén Budapesten a 7. Európai Selyemút Csúcstalálkozón.
A Lengyel Közúti Közlekedési Intézet adatai szerint Małaszewicze, a Selyemút konténervonatok legnagyobb európai határátkelőhelye 24,3 százalékos visszaesést szenvedett el a nyugati irányba tartó forgalomban, és 2023 első felében elezzel 57 180 TEU-t teljesített – olvasható a Railfreight.com hírében.
A keleti irányú forgalom ugyanebben az időszakban még nagyobb mértékben, 91 százalékkal csökkent a tavalyi évhez képest.
A Małaszewicze-i volumencsökkenés egyik magyarázata a Selyemút-vonatok változó stratégiája és hangsúlya lehet. Idén a Kínából induló Selyemút vonatok rendeltetési hely-eltolódása zajlik, elsősorban az ukrajnai háborúnak és az ahhoz kapcsolódó Oroszországgal szembeni szankcióknak tulajdoníthatóan. Például
a China Railways olyan vonatokat reklámoz, amelyek olyan városokban kötnek ki, mint Moszkva és Szentpétervár Oroszországban, valamint Asztana és Atkau Kazahsztánban.
A kínai szállítmányozók azt mondták a RailFreight.com-nak, hogy tevékenységük során a Kínából induló nemzetközi tehervonatok 80 százaléka Oroszországba irányul.
Lengyelország szerepének és a Selyemúttal való kapcsolatának megvitatását kiterjesztik a 2023-as Európai Selyemút Csúcstalálkozóra is. A 2023-as Európai Selyemút Csúcstalálkozó 7. alkalommal kerül megrendezésre 2023. november 29-30-án és december 1-jén Budapesten.