fbpx
2024. április 16. kedd

Csiba József: korszerű motorvonatok nélkül ma nem lenne személyszállítás

A MÁV gépészet egykori főigazgatója kapta a közlekedési szakma legmagasabb elismerését.

Kissé meglepődtünk a válaszon, amikor szeptember 21-én, Széchenyi István születési évfordulóján, a Pesti Vigadóban azt kérdeztük Csiba Józseftől, aki néhány perccel korábban vehette át Lázár János építési és közlekedési minisztertől életpályája elismeréseként a Baross Gábor-díjat, hogy gazdag szakmai munkásságában mi volt a legizgalmasabb mozzanat.

A Flirtök megvásárlása 2004-2005-ben. Én vezethettem a MÁV Műszaki-Gazdasági Értékelő bizottságát, és mivel sikerült nagyon jól elkészíteni a beszerzéshez a feltétfüzetet, igazán megbízható és korszerű járművekkel gyarapodott a MÁV-csoport. A gyártó Stadler minden kívánságunkat figyelembe vette, minden esetleges igényünknek megfelelt, nagyon jó volt az együttműködés. A későbbi lehívásokkal, beszerzésekkel együtt már összesen 123 négyrészes elektromos motorvonat üzemel a MÁV hálózatán, ezek nélkül ma nem működne a személyszállítás Magyarországon

– mondta a szakember.

- Hirdetés -

Csiba József 1948-ban született vasutas családba. A gödöllői egyetem gépészkarán szerzett diplomát, majd 1973-ban a Nyíregyházi Mezőgazdasági Főiskola Gyártástechnológia Tanszékén kezdett tanítani. Pályája elején csaknem elcsábította a repülés, de aztán a MÁV-nál kötött ki. A Keleti Műszaki Kocsiszolgálati Főnökség, Ferencváros Vontatási Főnökség és a MÁV Vezérigazgatóság voltak a helyszínei a szakmai karrier emelkedésének, hogy végül a Gépészeti Üzletág főigazgatója legyen 2002-ben. Közben szenvedélyesen tanult: nyelveket, magasabb matematikát. Egyetemi doktoriját 1984-ben, akadémiai doktoriját 2002-ben védte meg, mindkettőt személyvagonos témában. A BME-n 2006-tól tanít, többek között a gőzmozdonyokról is. Talán a nagyközönség is a 424-esről 1984-ben írt könyvéről ismeri a leginkább.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium átalakította a közlekedésszakmai díjak rendszerét, jelentette be
Lázár János miniszter. Mostantól a Baross Gábor-díjjal pénzjutalom is jár, ennek mértéke az előző teljes év statisztikai bruttó átlagjövedelméhez igazodik, pillanatnyilag meghaladja a hatmillió forintot.

Nyitóképünkön Lázár János átadja a Baross Gábor-díjat Csiba Józsefnek (fotó: MTI / Bruzák Noémi).

Ezek is érdekelhetik

Szorosabbra fűződnek a szlovák-magyar vasúti kapcsolatok

Az egyeztetés célja a felvidéki magyarok és az anyaország közötti vasúti kapcsolat erősítése, a két ország közötti vasúti közlekedés fejlesztése.

Szükség van az infrastruktúra fejlesztésére!

Mind a hálózatméretet, mind a nyújtott szolgáltatásokat a lehető legpontosabban és hatékonyabban szükséges megtervezni.

Megnyílt a felújított keresztaluljáró a Nyugatiban

Mostantól az utasok előtt is nyitva áll az új, peronokhoz vezető átjáró a Nyugati pályaudvaron.

Új tarifarendszer teszi olcsóbbá és egyszerűbbé a közlekedést

A közösségi közlekedésben az elmúlt évtizedek legjelentősebb tarifareformja lépett hatályba március 1-jén.

Olcsóbb lesz az utazás Szeged és Szabadka között

Március 1-jétől a nemzetközi jegyek és a bérletek is olcsóbbak lesznek.

Miért drága az olcsó bérlet?

Ekés András mobilitási szakértő, a Mobilissimus ügyvezetője és a FAIRTIQ kelet-közép-európai képviselőjének írása a részletszabályozást még nem ismerve járja körül az olcsó árazásban rejlő lehetőségeket és kockázatokat, nem csak a közlekedés területéről.

Legfrissebb híreink

Új európai vasúti közlekedési folyosók jönnek létre

A kilenc kijelölt folyosóból öt Magyarország területét is érinti.

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.